|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass
Det er jo det de skriver, men jeg er enig i at det er knotete skrevet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassNei altså, jeg skjønner at de ikke blir voksne på to måneder. Jeg har nok litt for høye forventninger, siden jeg var en snusfornuftig unge.
![]() |
#4 |
Audacious
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassOddsen for at alle fem hundre vil inn på medisin i Oslo, og karaktermessig burde sluppet inn, er ganske liten. Det er veldig mange studier hvor det er en del slingringsmonn. Og i motsetning til Teofelia har jeg opplevd at "overbookingen" på opptaket har slått ut helt annerledes enn det man forventet, så man har sittet med f.eks 170 studenter i august når man har hatt 120 studieplasser. Og jeg sier ikke at det er lett, men vi finner jo alltids en løsning.
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
Joda, det har skjedd her også, men det er unntaksvis – og temmelig utfordrende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassJeg vil tippe at studenter som søker kommende år vil være nøye med å sjekke at vitnemålet blir registrert.
![]() |
#7 |
Administrator
|
Fallgruven er at det er mulig å registrere en nettsøknad når det ikke foreligger digitalt vitnemål. Hadde en blitt henvist til papirsøknad når ikke tilstrekkelig digital dokumentasjon er registrert så hadde ingen antatt at systemet gjør jobben for dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
Tull og tøys. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassSøknad først og papirer etterpå. Sånn har det vært lenge.
![]() |
#10 |
Administrator
|
Altfor lenge siden jeg har søkt til at jeg husker de detaljene, men argumentet mitt gjelder fortsatt: Hvis ikke tilstrekkelig digital dokumentasjon foreligger når det skal så bør data-systemet sende et brev slik at en får rimelig tid til å ettersende det som mangler. (En kan for eksempel i søknaden krysser av for at digitalt vitnemål ettersendes, eller skolene kan forhåndsregistrere at sine elever får digitale vitnemål, etc.). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
på slep
Jeg vet ikke hvorfor det bare sendes e-post dersom alt er ok. Det er nok noen juridiske og administrativer grunner som jeg ikke kjenner til. Normalt får man purring dersom noe mangler, altså i andre sammenhenger. Men det er ikke alle som får med seg det heller.
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
Det er klart man kunne fått masse påminnelser om det meste, men det at "noe informasjon" foreligger, betyr jo ikke at alt er greit likevel. Man kan ha blitt registrert med feil vitnemål, for gammelt vitnemål, feil karakterer osv. Så uansett fritas man ikke for ansvaret med å sjekke selv, mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassDen første personen som var i media om dette var en jente som hadde tatt opp en masse fag. Hun var registrert med sitt gamle vitnemål, men det nye var ikke blitt registrert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ser lyst på livet
|
Men etter det jeg forstår, så kan man gå inn på en fane og se hvilke vitnemål som er registrert, det hadde i det minste jeg gjort, kontrollfreak som jeg er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Administrator
|
![]()
Ved at søkeren registrerer hvilken skole som skal sende det digitale vitnemålet. Kode:
[ ] Digitale vitnemål sendes inn av: [Velg skole] [ x ] Jeg ettersender vitnemål (standard) F.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
på slep
Jeg tror dette ville skapt mer problemer, fordi folk ikke fikk det til eller ombestemte seg eller ikke visste hvilken skole som hadde skrevet ut vitnemålet.
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
Eller fordi din skole ikke var på listen man kan velge fra. I det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassJeg syns at systemet har sviktet her. Ja, de har kontrollplikt, men jeg vet ikke hvor mange av dere som sjekket at deres videregående skole videresendte vitnemålet sånn som de skulle? Jeg gjorde ikke det i alle fall, i 1991. Jeg var i god tro om at dette kom til å gå automatisk, og det gjorde det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassJeg er jo på ingen måte uenig i at et viktig datasystem skal ta høyde for mange ulike eventualiteter eller være så sikkert som overhode mulig. Jeg deler bare ikke din optimisme i forhold til om det er mulig å lage et feilfritt system (miljøskadd etter flere år i software-bransjen, som jeg er). Og derfor synes jeg ikke man er fritatt for ansvaret om å sjekke selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Administrator
|
Jeg har heller ingen slike illusjoner, jeg argumenterer heller ikke for et feilfritt system, men når systemet gir inntrykk til brukeren om at ting skal gå automatisk så må systemet lages slik at det varsler når ting går feil. Det blir feil å i ettertid legge ansvaret på søkeren som stolte på systemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|