Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 11:25   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Nei, regjeringen bør ikke gå av på grunn av 22. juli.

Jeg er naiv på en del ting, og synes det er befriende å bo i et land hvor dette tidligere har vært teoretiske trusler. Og jeg synes altfor mye oppstuss rundt sikkerheten ville lagt en demper på vår bevegelsesfrihet. I dag regjeringsbygget, så stortinget, slottet og hvor vil det ende? Gærninger vil alltid finnes, og vil klare å ødelegge utrolig mye uansett. Men dette er sikkert lett for meg å si som ikke er direkte involvert på noe vis.

Men jeg er helt enig i at det var et par ting som sviktet veldig i det som skjedde den dagen. Og jeg skjønner godt at det må være fryktelig vondt å være pårørende til (særlig) de siste som ble drept på Utøya når slikt avdekkes.

Gammel 14-08-12, 11:26   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er to spørsmål som er viktige. Det ene er spørsmålet om hvilket samfunn vi ønsker oss - det setter en del av premissene for hvilken sikkerhet vi skal ha rundt regjering, storting, domstol og kongehus, og sikkerhetsnivået generelt i samfunnet selvsagt.

Det andre som jeg syns er vesentlig er at man ikke får tunellsyn av dette. ABB ville ramme AP - hvis regjeringskvartalet hadde vært stengt hadde det jo fortsatt vært rikelig med bygg han fortsatt kunne sprenge. LO-bygget og Statsministerboligen f.eks.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:26   #3
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

To sjeler og en tanke, bai. ;-)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:33   #4
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Går regjeringa nå, har ABB fått det akkurat som han ville. Med bruk av terror - ikke demokrati.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:38   #5
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Går regjeringa nå, har ABB fått det akkurat som han ville. Med bruk av terror - ikke demokrati.

Dette synes jeg er alt for enkelt å si.

Man kan ikke la en regjering sitte for å demonstrere noe overfor ABB. Jeg tror det er viktig å holde ABBs ønsker og psyke utenfor dette.

Tror du seriøst at AP hadde latt en H eller FrP-regjering fått være i fred etter så store svikt i rutiner som handler om nasjonens sikkerhet?

Jeg tror ikke det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:47   #6
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dette synes jeg er alt for enkelt å si.

Man kan ikke la en regjering sitte for å demonstrere noe overfor ABB. Jeg tror det er viktig å holde ABBs ønsker og psyke utenfor dette.

Tror du seriøst at AP hadde latt en H eller FrP-regjering fått være i fred etter så store svikt i rutiner som handler om nasjonens sikkerhet?

Jeg tror ikke det.

Nei, jeg tror nok at mange vil kreve at Ap går av. Problemet her, er at jeg ikke tror det egentlig hadde spilt noen stor rolle hvilken regjering som hadde sittet. Feilene her har eksistert lenge.
Får vi det noe bedre og tryggere at noen andre må rydde opp? Eller er det kanskje greit at de rydder opp i rotet og det rimelig kjapt?
Jeg aner faktisk ikke selv. Jeg syns det er vanskelig.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:33   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror nok ikke at stenging av en gate hadde hindret terroraksjonen, den hadde bare sett annerledes ut. Men det som burde fungert er kommunikasjon, oppdaterte kart, båter som fungerer, helikopter i luften etc.

Gammel 14-08-12, 11:36   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg tror nok ikke at stenging av en gate hadde hindret terroraksjonen, den hadde bare sett annerledes ut. Men det som burde fungert er kommunikasjon, oppdaterte kart, båter som fungerer, helikopter i luften etc.

Akkurat dette er det jeg tenker også.

Gammel 14-08-12, 11:44   #9
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Akkurat dette er det jeg tenker også.

Me three.

Gammel 14-08-12, 11:43   #10
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Noen må ta ansvar ja, men er det riktig å la det være å slippe alt og bare gå, for dermed å overlate oppryddingen til noen andre?

Gammel 14-08-12, 11:49   #11
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Noen må ta ansvar ja, men er det riktig å la det være å slippe alt og bare gå, for dermed å overlate oppryddingen til noen andre?

Det er det jeg er usikker på. Det er mye å rydde opp i her og det er mye følelser.
Noen ganger bør de ansvarlige for rotet rydde mens det andre ganger kanskje er bedre at andre slipper til. Hva som er riktig her vet jeg ikke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:02   #12
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Landet uten konsekvenser"
http://blogg.orjas.no/?p=211

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:53   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er det logisk at regjeringen skal gå av? Der finner jeg ingen mening i.

Gammel 14-08-12, 11:54   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest deler av rapporten.

Jeg er faktisk litt sjokkert over at folk brøler etter hoder. Jeg tror nemlig ikke at 22. juli skjedde fordi regjeringen og politiet var inkompetente - jeg tror ikke det hadde hatt noen som helst betydning hvem som var i politisk posisjon.

Men jeg får helt vondt inni meg av å lese "Xxx kunne vært i live..." og "Bomben kunne vært unngått...". For meg blir det helt håpløst at pressen skriver slik i etterpåklokskapens lys. Det hjelper vel ingen å tenke hvordan ting ville vært hvis bare alt hadde vært annerledes?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:00   #15
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har lest deler av rapporten.

Jeg er faktisk litt sjokkert over at folk brøler etter hoder. Jeg tror nemlig ikke at 22. juli skjedde fordi regjeringen og politiet var inkompetente - jeg tror ikke det hadde hatt noen som helst betydning hvem som var i politisk posisjon.

Men jeg får helt vondt inni meg av å lese "Xxx kunne vært i live..." og "Bomben kunne vært unngått...". For meg blir det helt håpløst at pressen skriver slik i etterpåklokskapens lys. Det hjelper vel ingen å tenke hvordan ting ville vært hvis bare alt hadde vært annerledes?

Dette er jeg helt enig i.
Jeg tror at hovedproblemene er at politietaten vår er utdatert på et vis, og det har ikke blitt prioritert nok å få ting opp på dagens standarder.

Gammel 14-08-12, 12:03   #16
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Eg skjønner at folk tenker slik. Politiet stod på land og knota med desse båtane, medan halvparten av ungdommane blei drepne. Politiet sa på telefon til ein av dei drepne at det var helikopter på veg, noko som ikkje var sant. Og når det kjem fram at bilnummeret til bilen til ABB, låg på ein post-it-lapp på sentralbordettil politiet, medan han kunne køyre til Utøya i ro og fred... Eg skjønner godt at folk tenker slik.

Ting blir ikkje annleis, men det er ganske skremmande å sjå kor lite som fungerte.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:59   #17
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk med meg endel av intervjuene og fremleggingen av rapporten i går. Vi diskuterte det litt her hjemme, og jeg tenker nå høyt.

- Hva oppnår man ved at regjeringen går?

Man skal finne syndebukker, man skal finne hvem som gjorde noe galt og de skal stå til rette. Alt gikk galt den 22. juli, fordi en person har pønsket på dette i flere år klarte og gjennomføre det ingen hadde forutsett. Det er mennesker som stod bak redningsaksjonen, mennesker som aldri har vært i lignende situasjoner. Man kan tenke seg de verste senarioer, men kan man helgardere seg mot alt som kan gå galt til enhver tid?

Jeg er kritisk til PST og hva de ikke har gjort. De har fått advarsler fra flere hold om ABB i lang tid før 22. juli, b.la. fra tollvesnet om mistenkelige forhold, men PST hadde ikke engang en mappe med navnet hans i sine arkiver.

Det er mange hvorfor fra 22. juli. Min umiddelbare tanke er at denne tragiske skaden er skjedd, hva kan vi lære og hvor kan vi bli bedre? Ikke hvem skal stå til ansvar og gå fra sin post. Jeg tror ikke beredskapen i Norge hadde vært annerledes med andre partier i ledelsen den 22. juli 2011.

Gammel 14-08-12, 12:02   #18
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror heller ikke det hjelper å kaste regjeringen her. Det er et år til valget, så får folket bestemme hvem de mener kan lede veien videre da. Fram til da tenker jeg at dagens regjering må vise hva de har tenkt å gjøre for å rydde opp i systemsvikten og ledelseskulturen som gjennomsyrer systemet. For det er der det er viktig å handle tenker jeg.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:39   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjorven, det var en god del mer enn et par ting som sviktet den dagen.

Og amo, vi vil da virkelig fortsatt ha demokrati om regjeringen går av.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:40   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mest alvorlige ved rapporten slik jeg ser det er at politiet ikke har evnet å nyttegjøre seg teknologrevolusjonen slik de andre etatene har. De arbeider etter foreldede metoder. Bare det at de ikke hadde kart i bilene, men leitet rundt på feil sted med en eneste håndholdt GPS. Det er jo helt tragisk. Til sammenligning har ambulansene og faktisk også en stor andel av brannbilene i Norge hatt store anskaffelser av digitale kartterminaler og innkjøp av teknologi for å få åstedsdata ut i bilene sine de siste årene. Noe som har hatt stor positiv effekt på responstiden. Politiet har ikke i samme grad fornyet seg. 22. juli viste tydelig hvor amputert politiet jobber og hvor stort behov de egentlig har for å ta i bruk ny teknologi samt å fornye arbeidsmetoder, sambandsrutiner og ikke minst utveksling av data mellom distriktene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.