|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Jeg er vant til det hjemmefra, og vi lærer barna våre det samme. Høflighet handler ofte om "smøring i maskineriet" heller enn at frasene nødvendigvis skal bety så mye. Selv om de er "tomme" ville det vært ganske trist med et samfunn uten disse. Eldstemann kommer gjerne med kommentarer underveis om hvor god maten er, men det utelukker jo ikke takk for maten etterpå i tillegg.
|
|
|
#2 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Jeg takker borte, jeg takker hjemme. Ja si takk vil jeg aldri glemme. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Både mannen og jeg er vandt med å si takk for maten hjemmefra, og har videreført dette til begge gutta våre.
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Takk for maten?Her i huset takker vi for maten, alle mann, også kokken. Som fler har nevnt, er det ikke bare maten i seg selv det blir takket for, men også selve settingen - det å ha delt et måltid sammen.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Takk for maten?
Jeg er helt enig. Jeg får alltid en liten nedtur når jeg kommer hjem etter å ha vært i USA, for der er høflighetsfrasene så veldig mye mer innarbeidet. Jeg liker å bli kalt Miss Tallulah av barn, og M'am av andre, jeg liker at folk sier "excuse me" hvis jeg står i veien i stedet for å prøve å skyve meg bort uten å si noe, eller at folk kommenterer at jeg har pen kjole på eller fin hårfarge.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Enig. Men "takk for maten" og "takk for sist" er vel noen av de få frasene der jeg syns vi har noe som er bra på høflighetssiden, som ikke er så vanlig ellers. Jeg savner begge frasene i utlandet.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det gjør jeg også. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
lettere utlada
|
Jeg er så enig!
|
|
|
#9 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Vi takker alltid for maten, og det er ikke ment kun til kokken, men også fellesskapet ved måltidet og at maten er "kjøpt inn til familien" i mangel på et bedre ord (tenker liksom på "provided for"
|
|
|
|
#10 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi legger det samme i det.
|
|
|
|
#11 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Alle takker for maten her hos oss, også den som har laget middagen.
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik gjør vi det også her hjemme
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Jeg sier gjerne takk for skiftet når vi spiser lunsj på jobben. Ingen av oss har lagd maten, men vi har nå sittet sammen og hatt et fellesskap, det er liksom samværet/bordskiftet man takker for.
|
|
|
#14 |
|
|
Ja, det gjør jeg også. Det er ikke alltid folk skjønner hva jeg mener, da.
|
|
|
|
#16 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Takk for maten?Vi sier også takk for maten og takk når vi får noe fra noen (ikke bare gaver altså - også av typen "kan du sende meg saksen? - takk!") høflighet kan gjerne være fraser, men det er hyggelig å høre okke som.
|
|
|
#17 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Takk for maten?Vi gjør det, ja. Jeg også, selv om det som oftest er meg som har laget den. Jeg har nok i stor grad ikke finansiert den.
|
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Sv: Takk for maten?Ja, mine barn blir opplært i å si takk for maten, mannen og jeg er selv drillet i å takke for maten og rydde etter meg.
|
|
|
#19 |
|
biffvase
Sv: Takk for maten?Både mannen og jeg er opplært til dette hjemmefra, og begge sier det. Toåringen må ofte minnes på det, men hun sier det oftere og oftere av seg selv.
Jeg er veldig enig i dette. Faktisk synes jeg det er svært uhøflig å ikke vise "meningsløs" høflighet i de eksemplene du viser til.
|
|
|
|
#20 |
|
biffvase
Sv: Takk for maten?Angående å fange ekspeditørers/butikkansattes/servitørers oppmerksomhet: Jeg hadde ekstrajobb på et selvbetjent pol i studietiden, og ble generelt ganske sjokkert over måten enkelte prøvde å fange oppmerksomheten til oss ansatte. Ei jeg jobbet med hadde som oftest håret samlet i en lang flette på ryggen, og hun opplevde flere ganger at noen dro henne i fletta for å få hjelp av henne.
|
|
![]() |
|
|