Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jeg blir provosert av barne-tv

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-12, 21:36   #1
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Jeg blir provosert av barne-tv

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg liker ikke dorte og didrik. Det er kjedelig og intetsigende og ungene kjenner seg heller ikke igjen i det. Vi har ikke falt For virre nøff heller, peppa gris derimot, det liker vi! Herlig humor og foreldre som ikke tar seg selv seriøst og faktisk leker med ungene sine.

Den tiden da Uki, peppa og Timmitid gikk! :drømme:

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 21:39   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Den tiden da Uki, peppa og Timmitid gikk! :drømme:

Jepp, perfekt kombo. På søndag var det jo en kjempelang episode med Timmy, var det ikke?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 21:45   #3
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jepp, perfekt kombo. På søndag var det jo en kjempelang episode med Timmy, var det ikke?

Og den hadde jeg ikke sett før!
Ikke lille heller forresten!
-----
Men sånn på ordentlig. Det er virkelig ikke noe poeng å si ord som pokker på barne-tv. Det er jo laget etter 2010(?) til sammenligning med Hans og Grete som er laget for "hundre" år siden eller noe. (edit: 1812 faktisk)
Jeg er hvertfall ikke med på at dette er nåtidens måte å snakke på.

Gammel 21-08-12, 22:14   #4
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og den hadde jeg ikke sett før!
Ikke lille heller forresten!
-----
Men sånn på ordentlig. Det er virkelig ikke noe poeng å si ord som pokker på barne-tv. Det er jo laget etter 2010(?) til sammenligning med Hans og Grete som er laget for "hundre" år siden eller noe. (edit: 1812 faktisk)
Jeg er hvertfall ikke med på at dette er nåtidens måte å snakke på.

Jeg tenker som så at barnetv skal gjenspeile noe av den kulturen vi lever i og den virkeligheten som barn befinner seg i. Utforskning av språk er en stor del av dette og språkkompetanse er en viktig del av dette. Språkkomptanse innebærer, blant mye annet, at man kjenner til ulike måter å utrykke seg på, på sitt eget morsmål.

Man må jo gjerne snakke med barna om hvilke ord en ønsker at de skal bruke og at bruk av ord kan vekke ulike følelser hos ulike mennesker. Det vil det være mye læring i, men å skjerme barna for dette vil for det første ikke fungere. Barnekulturen er litt som ringen i ringenes herre. " It has a will of it's own". Barn lærer altså av hverandre. Ved å skjerme barna mister man bare mulighetene til å ha gode samtaler med dem om dette. De lærer fort nok at noe ikke er greit å snakke om hjemme.

Jeg vil faktisk hevde at slik skjerming, der man fjerner alt som ikke er hyggelig eller moralsk korrekt er en gammeldags måte å drive oppdragelse på. Det er å skyve barns perspektiver, opplevelser og erfaringer under teppet i stedet for å ta dem på alvor.

Sist redigert av Meissa : 21-08-12 kl 22:23.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 20:56   #5
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg reagerte også på denne, faktisk.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 21:00   #6
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Pokker og søren er ikke banneord (men jeg teller egentlig ikke med i den diskusjonen da jeg er nordlænning). Ville bare delta i diskusjonen med å prise Gisle Vink, for lørdagens episode førte til at toåringen gikk sporenstreks på badet og kledde på både bleie og nattdrakt Helt av seg selv "fordi han måtte vise lillebror hvordan han skulle gjøre det når han ble stor". :-D

Gammel 21-08-12, 21:09   #7
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Merker det at jeg bor på bibelbeltet for her er både pokker og søren banneord. (Søren er et banneord når det brukes som et banneord. Kjenner til bare en som heter Søren og han var Dansk .) Jeg sier ikke at vi skal luke ut absolutt alt som kan være sjenerende for noen, da ender vi opp med teletubbies og drømmehagen 24/7, men det er noen ting som jeg syntes bare blir unødvendig. Hva "tjener" programmet på å bruke disse ordene?

Hisser meg forøvrig ikke opp over det, jeg bare viser ikke filmen Knerten og da hun prøvde seg på å bruke "søren" sa jeg til henne at det ikke var fint.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 21:27   #8
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Merker det at jeg bor på bibelbeltet for her er både pokker og søren banneord. (Søren er et banneord når det brukes som et banneord. Kjenner til bare en som heter Søren og han var Dansk .) Jeg sier ikke at vi skal luke ut absolutt alt som kan være sjenerende for noen, da ender vi opp med teletubbies og drømmehagen 24/7, men det er noen ting som jeg syntes bare blir unødvendig. Hva "tjener" programmet på å bruke disse ordene?

Hisser meg forøvrig ikke opp over det, jeg bare viser ikke filmen Knerten og da hun prøvde seg på å bruke "søren" sa jeg til henne at det ikke var fint.

Får ikke ungen se på knerten fordi de sier pokker? Er det ikke bedre å snakke med frøkna di om slike ord og hva de betyr eller hvorfor noen bruker dem? Du skal få litt å gjøre framover om du skal skjerme henne på denne måten.

Gammel 21-08-12, 21:17   #9
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Søren som banning? Det må være bibelbeltet og inni kirka, minst. Søren er jo svært så uskyldig, mildt sagt. Er synd, dumt, huff da, og denslags også banning da? Søren er på det nivået, altså. Søren, det var dumt.

Hvilke ord skal de få lov å bruke, om ikke søren engang?

Den omtalte episoden av dorte og Didrik har jeg ikke sett, men er ikke storfan av serien. Ungene synes det er greit, og jeg har ikke problemer med det sånn pedagogisk sett, bare synes det er kjedelig...

Gammel 21-08-12, 21:32   #10
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Pokker og søren?

Gammel 21-08-12, 21:34   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oy... Her i heimen er "pokker ta deg, Nebbdyret Pery!" standardfrase når noe går galt.

Gammel 21-08-12, 21:41   #12
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Oy... Her i heimen er "pokker ta deg, Nebbdyret Pery!" standardfrase når noe går galt.

Her også.

Gammel 22-08-12, 10:45   #13
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Her og..

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 21:46   #14
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, skulle vi brukt nåtidens måte å snakke på, måtte jo barnetv inneholdt ord som faen og helvete.

Gammel 21-08-12, 21:48   #15
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, skulle vi brukt nåtidens måte å snakke på, måtte jo barnetv inneholdt ord som faen og helvete.

Ikke i mitt ordforråd nei. Og ikke i det politiske korrekte/pedagogiske verden.

Gammel 21-08-12, 21:57   #16
Input

Input sin avatar

Standard

Ikke i mitt ordforråd nei. Og ikke i det politiske korrekte/pedagogiske verden.

Men Dorte og Didrik er jo uansett ikke politisk korrekt.

Gammel 22-08-12, 00:40   #17
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Eller snakker vi senskader av å se disse programmene?
Kanskje derfor det er blitt en eksplosjon av homofile etter 1980-tallet?

Gammel 21-08-12, 21:50   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oy, din pedagogiske verden er langt fra min pedagogiske verden, kjenner jeg.

I barnehagen slår vi ned på uttrykk som faen og helvete, samt det ikke er lov å kalle hverandre ved skjellsord.

Ord som søren, pokker, filler'n og liknende regnes som greie kraftuttrykk.

Gammel 21-08-12, 21:56   #19
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

At barn på 4 år lærer seg uttrykk som pokker og søren synest jeg er helt uskyldig. Det et er en del å vokse opp å lære seg variasjoner i språket, både på godt og vondt.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 22:03   #20
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Oy, din pedagogiske verden er langt fra min pedagogiske verden, kjenner jeg.

I barnehagen slår vi ned på uttrykk som faen og helvete, samt det ikke er lov å kalle hverandre ved skjellsord.

Ord som søren, pokker, filler'n og liknende regnes som greie kraftuttrykk.

Jeg godtar ikke at ungene på skole og sfo sier pokker! Søren har jeg ikke vært borti.
Mulig fordi jeg er nordlending?
Pokker er kanskje mer utsrakt på østlandet og omegn?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.