Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hunder i skolegården?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-12, 12:26   #21
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hunder i skolegården?

Lov om hundehold:
§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund
Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Du har uten tvil ditt på det tørre. I min verden er det uakseptabelt å binde hunden der selv om det hadde vært lov også.

Gammel 24-08-12, 12:28   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Lov om hundehold:
Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Du har uten tvil ditt på det tørre. I min verden er det uakseptabelt å binde hunden der selv om det hadde vært lov også.

Ah. Goodie. :liker å ha loven i hånd:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:28   #23
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Neste gang leser man alle svar, før man taster i vei... :Plystre:

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:28   #24
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Lov om hundehold:

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:29   #25
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde nok gitt beskjed til skolen. Sånn skal det ikke gjøres, alle unger skal få være trygge på skolen sin. Jeg liker ikke store hunder jeg ikke kjenner noe særlig sjøl, jeg. Selvsagt hadde det vært fint om alle unger lærte seg å la fremmede hunder være, men jeg synes det er litt galskap å gå ut fra at unger veit sånt. Jeg synes det er veldig uansvarlig å gå fra en hund ved en skole, samme hvor snill hunden er. Akkurat det er irrelevant.

Jeg går ikke fra hunden min noe sted. Jeg kan jo ikke garantere at han ikke gjør noe han ikke skal, jeg kan ikke vite hva andre finner på med ham, jeg kan ikke vite om det kommer noen som er redde og synes bare det at han er der er vanskelig. Følgelig har han aldri fått være med på henting i barnehagen, enda jeg lett kunne bundet ham utenfor, enda vi bor en liten kilometer unna og det hadde vært deilig å kommentere henting med luftetur. Jeg lufter ham først, eller henter ungene og tar dem med på lufting. Andre skal ikke måtte ta støyten for at det hadde vært mer praktisk for meg.

Det blir noe annet å ta med hunden til skolen og gå ungene i møte, så klart. Da har man oppsyn med hunden hele tida - skjønt, noen har jo ikke kontroll da heller.

Gammel 24-08-12, 12:30   #26
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Lese alle svar, ja...

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:30   #27
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Send en mail til postmottak.

Og da blir den jo selvfølgelig videresendt til den i ledelsen som skal ha den.

Gammel 24-08-12, 12:31   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så absolutt enig med deg.

Min sønn er litt for glad i hunder, og er vant til både store og små, snille hunder, som han kan klappe og kose av hjertens lyst. Jeg jobber derfor, ennå, veldig bevisst med at han aldri skal gå bort til en hund uten først å ha fått lov av eier, jeg jobber også bevisst med hvordan han skal nærme seg en hund - type aldri buse på, aldri hevet hånd, etc, all den tid man aldri vet hvordan en hund vil reagere.

Guttungen er 9, han er impulsiv, hadde han sett en stor, flott hund utenfor skoledøra, kunne han fort være en av dem som glemte alle forsiktighetsregler og dura bort for å hilse på.

Hunden kan være så stødig, så barnevennlig og trygg som bare pokker, men den er like fullt et dyr, med et dyrs instinkter. Man vet aldri hva som kan finne på å plutselig skremme en hund så den føler for å måtte forsvare seg. Hva om et av barna uforvarende hadde klart å tråkke hunden på hale eller pote, så hunden, i smerte, glefset og forsvarte seg? Hvem hadde da fått skylden og måtte lide? Jo - bikkja, og ikke ungen.

Jeg syns det er fullstendig uforsvarlig, ikke bare av hensyn til barnas trygghet, og av hensyn til folk som er redde for hunder, jeg syns også det er uforsvarlig med tanke på hundens egen sikkerhet og velbefinnende.

(Sukk, og som alltid kom det en tirade fra meg, når man kommer inn på hundehold. )

Jeg ville sendt mail til rektor/skoleledelse, faktisk. Styrer, i barnehagen jeg jobber, måtte ta samme samtale med et foreldrepar som insisterte på å binde hunden rett utenfor porten. "Men hunden er jo så snill..." mulig det, men fløtt bikkja ut av allfarsvei likevel.

He he - ser jeg har meldt meg inn i koret.

Gammel 24-08-12, 12:33   #29
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg klaget på en lignende sak hos oss, gikk bare innom kontoret og sa fra til den første jeg så, og det ble tatt hånd om, siden har ingen sett hunden der i alle fall.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:38   #30
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

En bundet hund har ingenting i en skolegård å gjøre uansett størrelse. Jeg kunne aldri funnet på å binde min rolige og veldresserte Rottweiler i skolegården selv om mine barn går på en bitteliten skole med bare 50 elever og der de fleste elvene kjenner hunden godt. Jeg binder den heller aldri utenfor butikker, ikke engang uten for der jeg selv jobber. Han er i grunnen aldri bundet noe sted. Har jeg ikke anledning til å være ute sammen med ham og ha full kontroll over ham, så er han hjemme eller i bur i bilen. Ta kontakt med skolen og be de få stoppet dette.

Jeg har hunden min med meg på jobb hele dagen. Vi har mye kunder inn og ut, men hunden får ikke lov til å være der kundene er. Han har plassen sin på mitt kontor og ligger for det meste og sover på madrassen sin i et skjermet hjørne. Innimellom ligger han i døråpningen og ser på alle de spennende menneskene han gjerne skulle hilst på og fått kos av, men han gjør aldri noe forsøk på å gå ut av kontoret uten lov. Det hender jeg har kunder som jeg ser ikke føler seg trygge når en stor løs Rottweiler ligger og ser på de, så da får han beskjed om å gå til plassen sin (som ikke er synlig fra butikken) og bli der. Det hender også jeg lukker døra når jeg ser noen er veldig opptatt av å følge med på hvor han er.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:38   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, jeg blir så oppgitt!

Gammel 24-08-12, 12:39   #32
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Skjønner jeg godt. Det er synd det ikke er noen lov mot å være dum.

Gammel 24-08-12, 12:41   #33
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Folk kan være utrolig trangsynte og egoistiske..

Du har selvsagt rett!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:43   #34
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det store spørsmålet - hadde folk ment det samme om jeg hadde lagt ut spørsmålet på et hundeforum?

Gammel 24-08-12, 12:43   #35
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det store spørsmålet - hadde folk ment det samme om jeg hadde lagt ut spørsmålet på et hundeforum?

Prøv! Prøv!

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:47   #36
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Det tror jeg kommer an på forumet. Jeg leste en lang tråd på et hundeforum etter den episoden der en toåring og moren hadde blitt angrepet i sommer, og det var faktisk ganske mange som mente at de hadde seg selv å skylde.
Alle må da vel forstå at dersom en hund kommer springende mot deg, så må du forholde deg knusende rolig. Om man vifter med armene, roper eller springer, er det klart at hunden enten tror at du vil leke, eller blir redd og går til angrep

Gammel 24-08-12, 12:49   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke utenkelig. Min erfaring er at det gjerne er de mest ihuga hundeentusiastene som er de mest ansvarsbevisste når det gjelder slikt. Det er sjelden jeg møter folk som virkelig kan hund, som brenner for hund og som går seriøst inn for hundehold, som forfekter et syn om at det er greit å binde hunden over alt og at ansvaret ligger på andre folk. De fleste seriøse hundefolk jeg har møtt synes det er forkastelig med kommentarer av typen "Ikke vær redd. Den biter ikke. Og den er så snill så" (i tilfeller der hunden går løs og man ber eieren om å fjerne den) og ville ikke drømme om å binde en hun utenfor døren til en barneskole.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:50   #38
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med deg. Mine barn er redd hunder, så min skolesønn hadde jo faktisk ikke kunnet forlate skolen så lenge det sto en hund utenfor.

Gammel 24-08-12, 12:51   #39
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Det tror jeg kommer an på forumet. Jeg leste en lang tråd på et hundeforum etter den episoden der en toåring og moren hadde blitt angrepet i sommer, og det var faktisk ganske mange som mente at de hadde seg selv å skylde.
Alle må da vel forstå at dersom en hund kommer springende mot deg, så må du forholde deg knusende rolig. Om man vifter med armene, roper eller springer, er det klart at hunden enten tror at du vil leke, eller blir redd og går til angrep

OK. Ikke bare ansvarlige hundeeiere på hundeforum altså. Yaiks!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 12:54   #40
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

I tillegg til å varsle skoleledelse, så synes jeg dette kan være en aktuell FAU-sak også. Om ikke bare for den aktuelle sakens skyld, men for å ta opp hund i skolegården-problematikken generelt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:50.