Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Brodere?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-12, 13:59   #21
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Brodere?

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Jeg holder på med julekalender nå. Liker egentlig godt å brodere, men julekalenderen er jeg rimelig lei av nå!

Det er grunnen til at jeg alltid har minst 2-3 prosjekter på gang samtidig. Det eneste jeg klarer å brodere helt ferdig uten å bli lei er kort el.l. små prosjekter.

Gammel 09-09-12, 14:09   #22
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Jeg ser dere svarer slik som jeg egentlig forventet. Mitt inntrykk er at de fleste nordmenn som broderer først og fremst lager enten barnebilder eller ting til jul (og evt påske). Det er jo også det samme jeg driver med, i tillegg til at jeg som nevnt broderer ting folk har ønsket seg.

Tror generelt den norske innredningsstilen (går det an å si det tro?) ikke passer for å ha en masse broderte bilder hengende. Men det å ha "sesong-ting" hengende for en kort periode er greit.

Men om noen av dere blir ferdig med prosjekter dere lager, vil jeg gjerne se dem, så håper dere poster bilder på hobby-forumet.

Gammel 09-09-12, 14:12   #23
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg broderte før jeg ble tatt av strikking. Fant ut at strikking er mye mer anvendelig,
dessuten billigere, raskere, og man kan enklere finne sin egen sjarm og vri.
Jeg broderte stort sett bilder, men var veldig kresen på motiver og fant nesten ingen jeg likte, annet enn barnebilder som jeg kjøpte kits til på ebay (mye billigere):

Disse bildene er veldig søte. Har flere mønstre i denne serien selv, men har ikke brodert noen av dem enda. Er dette bilde av dine broderier, eller bilder du har funnet på nett? Veldig bra brodert i alle fall.

Sist redigert av Njulaif : 10-09-12 kl 10:45.
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 10:44   #24
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Disse bildene er veldig søte. Har flere mønstre i denne serien selv, men har ikke brodert noen av dem enda. Er dette bilde av dine broderier, eller bilder du har funnet på nett? Beldit bra brodert i alle fall.

Jeg fant på nett. Jeg sluttet å brodere før jeg begynte med bildedokumentasjon, tror jeg.

Gammel 10-09-12, 11:34   #25
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg broderer Marimekko-blomster på små håndkler. Det blir kjempefint, men er kjempekjedelig. Dog blir folk veldig glade når de får et, og de henger ofte fremme hos de som har fått et. Det har man jo selvsagt sjekket

Gammel 10-09-12, 11:43   #26
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Jeg broderer Marimekko-blomster på små håndkler. Det blir kjempefint, men er kjempekjedelig. Dog blir folk veldig glade når de får et, og de henger ofte fremme hos de som har fått et. Det har man jo selvsagt sjekket

Åh...! DET hadde jeg også blitt superglad for å få. Og så Marimekko da.

Gammel 10-09-12, 12:02   #27
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Jeg broderer julekalendre. Er på min tredje nå, håper og få den ferdig til jul sånn Imre kan få kalender sammen med brødrene.

Gammel 10-09-12, 13:36   #28
tristhin
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2012
tristhin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg broderer også endel. Blitt litt dårlig med det nå i sommer, det er liksom noe jeg pusler med når jeg ikke er så mye ute! For tiden er det et "cars" bilde til barnerommet som burde vært ferdig.. Men, får nå se om jeg får det ferdig i løpet av vinteren. Ellers er det mest gaver ol som blir brodert, ikke så mye som henger på veggene hjemme :/

tristhin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 17:06   #29
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Brodere, brydere. Kanskje noen ideer å snappe opp herfra: Bybryderier

:dagens reklame:

Gammel 13-09-12, 17:13   #30
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg broderer. Nå driver jeg med bunad, juleduk og julekalendere.
Jeg tegner med tråd når jeg f.eks. driver med såkalt redesign.

Sist redigert av Fløyel : 14-09-12 kl 07:51.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 17:30   #31
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ønske jeg kunne brodere. Gjerne hardangersøm. Men jeg har liksom ikke håndlaget, og baksiden er jo bare rot. Men jeg blir oppriktig veldig glad om noen broderer og gir meg det i gave.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 20:07   #32
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Herlighet som jeg skulle ønske at noen broderte hardangersøm og ga meg i julegave!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 20:48   #33
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Ja, jeg er enig i at Hardangersøm er veldig fint. Jeg var så heldig å fikk en stor pose med broderte "arvestykker" fra farmoren til min mann. Ingen andre i familien var interessert (!). Nydelige duker, pyntehåndkle til kjøkkenet, servietter og greier. Nydelig håndarbeid, og jeg er så glad for at jeg/vi fikk det.

Gammel 13-09-12, 22:42   #34
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg har lyst til å lære hardangersøm. Er det mulig å lære det av deg selv (bok, youtube) uten å gå på kurs? :utlending:

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 22:50   #35
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Ja, det mener jeg bestemt at man kan. Det finnes bl.a. "kurs" på youtube, og så fant jeg denne siden med beskrivelse (på engelsk, hardangersøm er veldig populært blant bl.a. briter).
http://www.needlework-tips-and-techn...mbroidery.html

Det finnes også mange bøker som har både mønstre og instruksjonstegninger på hvordan man broderer de forskjellige stingtypene. Bl.a. flere laget av Lillill Thuve på norsk.

Jeg har en britisk venninne som designer og selger Hardangermønstre, og hun har lagt ut et gratis mønster på siden sin, hvis du er interessert:
http://www.colscreations.co.uk/Store...FreeCharts.htm

Gammel 13-09-12, 23:36   #36
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Takk!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-12, 23:37   #37
Lizzie

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Jeg har lyst til å lære hardangersøm. Er det mulig å lære det av deg selv (bok, youtube) uten å gå på kurs? :utlending:

Jeg lærte meg hardangersøm ved hjelp av amerikanske og britiske nettsider. Det gikk veldig greit.

Gammel 14-09-12, 00:07   #38
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte hardangersøm fra boken "Lær deg hardangersøm" av Lillill Thuve.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 07:42   #39
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Jeg har brodert masse opp gjennom årene, favoritten er bilder som går i grå/beige-toner. De har jeg på veggen selv. Nå holder jeg på med denne : http://www.margaretha.no/butik/default.asp?

Gammel 03-11-12, 22:36   #40
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Drar opp igjen denne tråden, da jeg kom over et mønster som i hvert fall jeg syntes var fint.

Blir tilslutt til et julebilde med 25 ruter (går jo for oss nordmenn å droppe en rute). Jeg har nok ikke tid til å lage dette i år, men det kan jo være en koselig julegave neste år.

http://meylah.com/thefrostedpumpkinstitchery

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.