Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bonus for jobbing i ferie, går den i egen lomme eller fellespott?
Det er jeg som har jobbet, jeg fortjener de ekstra kronene selv. 5 3,23%
Det er jeg som har jobbet, men jeg kan nok dele litt. 10 6,45%
Det meste går i felles pott, men da forventer jeg mye goodwill fra partneren for det. 7 4,52%
Alt går i felles pott, selvsagt! Og jeg forventer ingenting i retur 88 56,77%
Kjøper noe fint til partneren, resten går til felles pott. 3 1,94%
Får aldri bonus/brokkoli 42 27,10%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-12, 13:28   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Det kommer litt an på størrelsen og familieøkonomien, tenker jeg. Hadde det vært en tusenlapp hadde jeg kanskje kjøpt nye sko, var det 10.000 hadde det nok gått i feriepotten. Hadde selvsagt ikke forventet noe tilbake.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 13:35   #22
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jobbonus? Forstår ikke spørsmålet.

Nei, unnskyld, nå beskyldes jeg nok for å sutre.

Er nok litt der jeg også, Hehe.
Men mannen får bonuser et par- tre ganger i året og de pengene går rett i fellespott. Alt det han jobber ekstra( som er mye, han reiser veldig mye i jobb) er noe som merkes i hverdagen og skaper merarbeid for meg, så jeg tar det som en selvfølge at det er felles penger.

Gammel 10-09-12, 13:37   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk 500,- kroner i julebonus i fjor. Tror egentlig jeg brukte den lappen på meg selv.

Gammel 10-09-12, 13:41   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har ikke jeg bonus på min arbeidsplass. (Vi har ikke så mye fortjeneste i kroner og øre, for å si det mildt. ) Overtidsutbetaling, eksterne honorar og andre ting som er ekstra går uansett i fellespotten, og selvsagt forventes det ikke noen form for godtgjøring fra partner for det.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Felles økonomi og alt går i fellespotten, bonus, lønn, feriepenger, til og med arv og gaver. Men fra fellespotten betales også jenteturer, fine støvletter og frisør, så det går opp i opp.

Det HV sa.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 13:42   #25
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanskelig å svare på, både fordi bonus er ganske uaktuelt i mitt yrke og fordi vi i veldig liten grad har mine og dine penger i vår familie. Jeg kjøper det jeg har lyst på stort sett (jeg er ikke så veldig glad i verken ting eller shopping, derfor byr det ikke på så veldig store problemer at jeg gjør det slik) og mannen gjør det samme. Men klart- hadde vi hatt fryktelig trang økonomi og jeg fikk en tusenlapp som ikke var med i regnskapet, ville jeg kanskje kjøpt noe jeg selv trengte hvis jeg alltid sto sist i køen ellers.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 13:43   #26
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rettelse: Jeg får i blant gavekort som takk for å stille som foredragsholder rundt omkring. De brukes gjerne på meg selv, hvis det passer seg slik. Det er aldri over 500 kroner da, så det er ikke store beløpene det er snakk om.

(Gavekort i foredragspresang er forøvrig genialt mye bedre enn suvenirer fra bedriften og vin som man ikke kan ta med på flyet. Anbefales til alle som driver med slikt. )

Gammel 10-09-12, 13:45   #27
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Nå tenker jeg mer på en bonus som har et litt mer betydelig beløp, feks 10 000kr. Og jeg tenker på de tilfellene der den ekstra jobbingen også gir merarbeid for partneren.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 13:46   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inntekter går inn i felles økonomi. Om mannen (dette gjelder bare ham) får bonus eller større summer overtidspenger og dermed tar seg råd til å kjøpe seg en dyr duppedings han ellers ikke ville hatt råd til, så er det selvsagt helt i orden, men det ville det jo vært om han hadde brukt av "vanlig" lønn også.

Jeg hadde ramlet rett på rygg (og ikke på en god måte ) om han hadde forventet seg takknemlighet eller annet i retur for at han brukte pengene sine på meg/oss - for det første pleier vi ikke å tenke på penger som "mine" eller "hans" i utgangspunktet, og for det andre krever det en del av meg også å gi ham mulighet til å jobbe overtid eller på annen måte gjøre en ekstra innsats som fører til bonus. Hvis noe, ville jeg synes det var mer rimelig om en del av pengene gikk til noe ekstra hyggelig for meg enn for ham.

Gammel 10-09-12, 13:49   #29
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mex: A-ha, du tenker at den ene jobber mye orvertid og innkasserer en stor sum for det mens den andre tar seg av hus&heim alene i en lang periode, men ikke ser snurten av pengene? Tja, ganske utenkelig problemstilling at en av oss skulle si at "de pengene er baare mine" iallfall, men også utenkelig at den andre skulle spørre etter sin del av pengene. Veldig kumbayah her hos oss, med andre ord. Neida, vi krangler så fillene fyker innimellom, men sjelden om slike ting.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 13:50   #30
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Her er alt felles. Noe som betyr at jeg godt kan kjøpe fine støvler når mannen får bonus. Neida. Joda. Vi har ikke noe oversikt over hva som tilhører hvem, alt er "våre" penger.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 13:50   #31
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå får verken jeg eller mannen bonus, men om vi hadde fått det, hadde det gått i den felles potten. Men vi har ingen regler for bruk av den felles potten, så hadde jeg bestemt meg for å kjøpe meg en dyr veske ( That'll be the day), så hadde jeg bare tatt penger fra potten. Jeg hadde ikke trengt å spørre mannen om det, men jeg hadde sikkert opplyst han.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 13:52   #32
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Felles økonomi og alt går i fellespotten, bonus, lønn, feriepenger, til og med arv og gaver. Men fra fellespotten betales også jenteturer, fine støvletter og frisør, så det går opp i opp.

Signerer her. Alt som kjem inn frå oss to vaksne blir grundig rørt saman, og deretter brukt.

Gammel 10-09-12, 13:57   #33
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Her er alt felles. Ekstra penger går stort sett til reisekontoen vi har.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 13:57   #34
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg hadde ramlet rett på rygg (og ikke på en god måte ) om han hadde forventet seg takknemlighet eller annet i retur for at han brukte pengene sine på meg/oss - for det første pleier vi ikke å tenke på penger som "mine" eller "hans" i utgangspunktet, og for det andre krever det en del av meg også å gi ham mulighet til å jobbe overtid eller på annen måte gjøre en ekstra innsats som fører til bonus. Hvis noe, ville jeg synes det var mer rimelig om en del av pengene gikk til noe ekstra hyggelig for meg enn for ham.

Ikke sant. De periodene mannen min jobber ekstremt mye, pleier jeg å å si at det koster minst en ny lampe eller en en kjole å holde meg i fortsatt godt humør.

Gammel 10-09-12, 14:07   #35
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en del felles økonomi og en del særøkonomi. Jeg jobber en del ekstra, men da tar mannen seg av alt hjemme, så de pengene går rett i fellespott. Når barna blir større og det ikke er noe pes å være alene med dem, eller annen situasjon hvor jeg hadde brukt min fritid på å jobbe og det ikke medførte konsekvens for mannen min, da hadde de pengene vært mine.

Gammel 10-09-12, 14:07   #36
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ikke sant. De periodene mannen min jobber ekstremt mye, pleier jeg å å si at det koster minst en ny lampe eller en en kjole å holde meg i fortsatt godt humør.

Høh. Jeg måtte kjøpe et helt småbruk for å holde ham i godt humør.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 14:09   #37
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jobbonus? Forstår ikke spørsmålet.

Nei, unnskyld, nå beskyldes jeg nok for å sutre.

Dere kan da vel jobbe ekstra, dere, som alle andre.

Sist redigert av Esme : 10-09-12 kl 14:11. Årsak: Veldig forvirret over kommabruken her
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 14:12   #38
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Høh. Jeg måtte kjøpe et helt småbruk for å holde ham i godt humør.

Ja, og det samsvarer vel omtrent med mengden overtid du vanligvis jobber også, så det virker da både rett og rimelig.

Gammel 10-09-12, 14:13   #39
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dere kan da vel jobbe ekstra, dere, som alle andre.

Det er vel ganske begrenset med betalt overtid blant norske lærere, er det ikke? Det er vel der de to månedene med såkalt avspasering kommer inn.

Gammel 10-09-12, 14:13   #40
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bonus og lønn er felles her.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.