|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
maler
|
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerHelsesøster er unyansert og ordvalget er ikke bra, men hvis man ser bort fra det er det hun sier ikke hårreisende på noe vis.
![]() |
#22 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerMen altså, flyvertinnetankegangen gjelder jo for foreldre også; ta på din egen oksygenmaske først etc. Hvis dilling og avbrutt/kort nattesøvn FUNKER for barn og foreldrene så er det jo helt greitt, men sannsynligvis er de søvndepriverte hele gjengen. Foreldrene har høy risiko for depresjon og slitenhet med kort lunte kan gnage på parforholdet... Og barnet som sover for lite vil oftere være krevende og irritabelt. I sin verste konsekvens bli man gal og skilt og bryter FPs første bud.
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemer
Ja det er jeg enig i. Vi gjorde det, og det gikk ikke mange dagene før det endelig ble full søvn gjennom hele natten i vårt hus |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerEg er mykje enig med Nina Misvær her kjenner eg. Ho seier jo i artikkelen at ho ikkje anbefaler det til alle, og at det går ann å tilpassa det til noko som fungerer for familien. Men mangel på søvn kan ta knekken på kven som helst, og det er ikkje få forhold som har blitt øydelagt under småbarnsperioden nettopp fordi foreldrene er utslitt.
![]() |
#25 |
Yes, we can!!
|
Tja, det kommer an på barnet. Min eldste var sånn - han kunne strøstes i sengen. Han var lei seg og sikkert forvirret, men lot seg trøste og ble ikke hysterisk. Men jentungen var det enten-eller: Hun fikk komme opp til pupp, eller hun skrek hysterisk, og ble MER hysterisk jo nærmere vi kom. Vi var desperate og prøvde de fleste aktuelle metoder, men det var enten pupp eller hysteri, punktum.
![]() |
#27 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerDet er et sårt punkt, så jeg reagerer på "det er mulig å" eller "Vi gjorde det, og det gikk ikke mange dagene før det endelig ble full søvn gjennom hele natten i vårt hus" fordi det virkelig høres ut som om man mener at folk som ikke får det til må ha gjort det feil, eller noe.
![]() |
#28 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenker at det kommer an på hvor lenge man har prøvd. Prøvd 20 minutter og gitt opp, synes jeg ikke teller som å ha prøvd. Prøvd i en uke og ingen endring- ja, da ville jeg forsøkt Noe Annet (som jeg ikke vet hva er, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerPrøvd som i et halvår, minst, med alle metoder noen kan tenke på å liste opp. Av og til funket det også, en kort tid.
![]() |
#30 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerMen bevares, det kan godt hende vi prøvde feil metoder eller gjennomførte dem feil eller noe. Uten at det gjør det så mye lettere å tenke på.
![]() |
#31 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerJeg tror ikke det fins noe som helst som funker med alle barn, altså. Når jeg skrev "det er mulig" så mente jeg ikke at ikke det fins unntak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerMinste ble forresten dillet med, det innrømmer jeg uten blygsel. Og det er helt sikkert grunnen til årelang søvnmangel og at han fortsatt kommer vandrende om nettene. Eller ikke, hvem vet. Det er mange ting jeg syns jeg har dreisen på som mor, men netter og soving, det suger jeg på. Jeg skulle ha nøyd meg med ett barn, da hadde jeg syntest jeg var rene eksperten.
![]() |
#33 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerGeneraliseringer og mennesker er to ting som ikke går sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemer"Skrikekur", for et forferdelig ord. :grøss: |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerJeg syns egentlig helsesøsteren sier mye fornuftlig, men vinklinga blir jo som den blir når man kaller det for "skrikekurer" (noe helsesøsteren selv ikke gjør) |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerVi fant ut at 'vår måte' å sove på ikke var helt forenlig med ungenes behov i perioder, og innstilte oss etter det. Dvs. samsoving barn/mor, og mann på annet rom. Da fikk alle sove. For oss var det kjempeenkelt. Alle måtte sove. Ingen behøvde å gråte eller styre. Men ikke alle vil endre på noe. Alt skal være etter boka på et gitt tidspunkt. Men om man bare flytter tidspunktet litt, så ordner det seg. Da blir alt så meget bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Slik er det her også. Dvs. samsoving mor+baby, far+barn og de to eldste sov sammen ( de har sluttet med det nå som de er 14 og 15 |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Ja far og barn ble det også etter hvert, og barn og barn i perioder nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerHer er det også barn og barn nå, og fortsatt voksne og barn. Helt greit for oss, vi sover veldig godt alle sammen. Jeg blir ikke til å leve sammen om jeg ikke får 100% sammenhengende søvn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Helsesøster mener for mye omsorg kan gi barna søvnproblemerVi har ikke fungert med samsoving i det hele tatt, og har heldigvis blitt velsignet med sovende barn. Ellers hadde jeg blitt gal eller skilt eller vendt meg til å sove med en turbin i ryggen - hvem vet?
![]() |
|
|