|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KildesorteringHer jeg bor kommer det i 2014 et nytt anlegg som sorterer ut plasten (dvs. vi skal kaste den i restavfallet som normalt, men sorteringsanlegget bruker optisk lesing for å sortere ut 80 % av plasten). Det syntes jeg var veldig praktisk.
![]() |
#22 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: KildesorteringDet er det, Hyacinth! Det tok jo Oslo kommune nokre år meir enn resten av landet å komme opp med ei god løysing for kjeldesortering, men slik det er nå, fungerer det veldig godt. Vi kaster restavfall i vanlege posar, matavfall i grønne posar og plastavfall i blå. Så blir dette sortert av ein robot, på søppelplassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: KildesorteringMen dere har vel papirdunk også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
flisespikker
|
![]() Sv: Kildesortering
Vi har papirdunk også, ja. I gården vi bor i er det to papirdunker og tre søppeldunker. Glass og metall skal i egne bokser i returpunkter, men vi er heldige nok til å ha et slikt rett utenfor der vi bor, så vi har kort vei til å kvitte oss med alt vanlig søppel, det er bare spesialavfall vi må frakte bort selv.
![]() |
#25 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: KildesorteringHer eg bur går matavfall i restavfallet. Altså blir matavfall kasta som vanlig boss. Vi sorterer ut papir (eigen dunk), plast (som går i eigne gjennomsiktige, store søppelsekkar som blir henta ca. 1 gong i månaden) og glas/hermetikk (som vi kastar i kontainer ved butikken). Eg syns papir er det som er mest plasskrevjande faktisk. Der går aviser og blad og mykje embalasje til mat. Plast blir skylt og lagt i plastbøtta på kjøkkenet. Når den er full klemmer vi posen saman, knytter og legg den i den store plastsekken som står i garasjen. Ved å sortere ut plast, papir, glas og hermetikk får vi lite restavfall ja, sjølv om vi i denne kommunen ikkje gjer noko fornuftig med matavfall. Håpar det kjem ei ordning på det også.
![]() |
#26 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KildesorteringØnsker meg forresten en enklere ordning for glass og metall her i Oslo. Har liten leilighet og lite lagringsplass, så jeg må innrømme at det meste av denslags går i restavfallet. Det burde vært en egen posefarge for glass og metall også, på samme måte som for plast og matavfall.
![]() |
#27 |
Tankefull
|
![]() Sv: KildesorteringVi sorterer: matavfall, papir, metall/glass, plast og farlig avfall (batteri, lyspærer ol).
![]() |
#28 |
På (opp?)tur
|
Tenker det samme. Eller man varmer opp vann og vasker det hjemme. Er det mer miljøvennlig enn at det blir brent med restavfallet under høy temperatur?
![]() |
#29 |
Unik
|
![]() Sv: KildesorteringSkal me sjå. Me har ein dunk for papir, ein for bioavfall, ein for restavfall og sekker til plastboss *phu*
![]() |
#30 |
flisespikker
|
Jeg bruker kaldt vann og evt. oppvaskbørste for å få vekk rester av f.eks. cottage cheese og rømme fra bokser. Trenger man varmt vann, kan man bruke oppvaskvannet etter at man er ferdig med den vanlige oppvasken, som Fakse skrev litt tidligere i tråden.
![]() |
#31 |
Leser
|
![]() Sv: KildesorteringHvordan ting skal sorteres har mye med det sentrale anlegget å gjøre. Det enkleste er derfor å skjekke med kommunen. Det beste i vår kommune er søppeltaxi. Der kan du sende av sted den gamle vaskemaskinen eller komfyren din.
![]() |
#32 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KildesorteringTørkepapir og servietter kan fint komposteres altså. Vi har varmkompost, og der går en del papir. Men det blir problematisk om det blir for mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: KildesorteringJeg bor jo i nabokommunen din, Hyacinth. Vi har hatt plastinnsamling i noen år nå, fungerer bra. Vi får utdelt (nei, vi må hente på servicetorget) store gjennomsiktige plastsekker til plast. Jeg har Ikea stativ under vasken, en til restavfall og en til plast. Plasten skyller jeg og kaster oppi der (har pose oppi dunken, vanlig bærepose fra f.eks Mega). Når den er full tar jeg den med ut i garasjen hvor jeg har den gjennomsiktige sekken. De blir hentet en gang i måneden. Da er sekken helt full her.
![]() |
#34 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: KildesorteringBlomster SKAL i brun dunk her, jeg har sjekket. Servietr også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|