Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Stoler du før på din mors oppvask-for-hånd-kunnskaper fremfor en halt oppvaskmaskin?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Stoler du før på din mors oppvask-for-hånd-kunnsaker fremfor en halt oppvaskmaskin?
Stoler på mor 18 19,78%
Stoler på skadd oppvaskmaskin 53 58,24%
Stoler ikke på noen 20 21,98%
Deltakere: 91. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-12, 11:13   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stoler du før på din mors oppvask-for-hånd-kunnsaker fremfor en halt oppvaskmaski

Stoler på min mor, men det er fordi hun altså KAN vaske for hånd, og gjør det skikkelig, med rent vann, varmt vann, skylle ting, glass først etc.

Og jeg stolermer på min mor enn på oppvaskmaskinen vår, for den vasker ikke rent. Såpe er nå en ting, den kommer inn, men ting kommer ut med godt festede flekker av mat (som ikke nødvendigvis var der, og slett ikke fast, da ting ble satt inn)

Oppvaskmaskinen vår blir etter planen erstattet med en ny på lørdag. Min mor blir ikke byttet ut. Og i mellomtiden vasker vi ca halvparten av det som har vært i maskin, på nytt for hånd.

Gammel 09-10-12, 11:36   #2
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stoler du før på din mors oppvask-for-hånd-kunnskaper fremfor en halt oppvaskmask

Jeg stoler fullt og helt på mammas oppvaskkunnskaper. Hun skyller, vasker i varmt vann, skyller i brennvarmt vann, bytter vann ved behov og passer på rekkefølgen. Oppvaskmoren i HI ville nok ikke fått oppvastillit hos meg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 10:11   #3
Left
Passiv

Standard

Sv: Stoler du før på din mors oppvask-for-hånd-kunnskaper fremfor en halt oppvaskmask

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg stoler fullt og helt på mammas oppvaskkunnskaper. Hun skyller, vasker i varmt vann, skyller i brennvarmt vann, bytter vann ved behov og passer på rekkefølgen. Oppvaskmoren i HI ville nok ikke fått oppvastillit hos meg.

Samme her. Mamma er supernøye, men i dette tilfellet hadde jeg stolt på oppvaskmaskinen. Jeg hadde slengt en tablett løst inni der, og håpet på det beste

Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 11:23   #4
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har faktisk hørt at brennvarmt vann fra springen er mindre hygienisk på vanlig oppvask enn kaldt vann og at det kun er fett som trengs å vaskes med varmt vann. Varmvannet som kommer ut av springen skal man ikke drikke heller.

Forskjellige rester/matvarer skal skyldes i ulik temperatur. Noe skal først skyldes i kaldt vann(det har noe ned hvordan de ulike proteinene reagerer på temperatur) for så å vaskes/ skyller i varmt vann.

Gammel 10-10-12, 17:31   #5
energibombe
Aktiv

Medlem siden: Oct 2012
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg stoler heller på oppvaskmaskin som er ut til å vaske rent enn mor som har ostekakerester på glassene.

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Forskjellige rester/matvarer skal skyldes i ulik temperatur. Noe skal først skyldes i kaldt vann(det har noe ned hvordan de ulike proteinene reagerer på temperatur) for så å vaskes/ skyller i varmt vann.

Dette skulle jeg visst mer om egentlig. Nå stoler jeg blindt på den nye oppvaskmaskina vår og merker at jeg blir stadig sløvere på skylling, noe som sikkert ikke er lurt med tanke på det som er nevt ovenfor.

Når vi lager fiskeboller og fiskekaker av fersk fisk skyller vi alltid alt i kaldvann før vask. Melkekartonger og diverse melkemat har jeg lært at skal skylles av i kaldvann.

Også har jeg lært på den dyre måten at det er lurt å tørke med papir og skylle av alt etter pinnekjøttmiddagen. Kosta 1000 kr for at reperatøren brukte 5 minutter på å ta ut fettproppen fra oppvaskmaskina.

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 00:12   #6
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stoler ikke på noen

Jeg hadde endt opp med å vaske alt på nytt selv. :lettbrekt:

Gammel 09-10-12, 11:44   #7
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg stemte for mor, men det var altså min mor. Og jeg er godt opplært av henne, og ville også stolt mer på meg selv en ødelagt maskin.

Din mors oppvask derimot, ville jeg vært litt skeptisk til.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 13:14   #8
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg stoler mest på oppvaskmaskinen i det nevnte tilfellet. Glass med ostekakerester høres direkte ekkelt ut.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 13:15   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er riktig flink til å vaske opp, og tror det blir rent nok i massevis med håndoppvask.

Men ja, jeg skifter vann og skyller, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 13:17   #10
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg stoler på håndvask av oppvask og ser ikke helt problemet. Man skyller selvsagt av alt først slik at det ikke blir fullt av matrester i vaskevannet og så skylles såpen av etterpå.

Gammel 09-10-12, 13:24   #11
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min mor er flink å vaske og det ville nok blitt rent, men jeg ville nok brukt oppvaskmaskina og bare latt være å lukke lokket til såpedspenseren, jeg.

Gammel 09-10-12, 14:03   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både moren min og jeg kan vaske opp, så jeg hadde definitivt stolt mer på min mors oppvaskferdigheter enn på den defekte maskinens. I ditt tilfelle hadde jeg sikkert landet på maskinen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 14:06   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også fikk jeg flashback til mine foreldre som kastet ut komfyren sin for 15 år siden, fordi den var "gammel og klar for utskiftning". En kamerat overtok komfyren deres, og bruker den ennå. Mine foreldre har i mellomtiden byttet ut både arvtageren og arvtagerens arvtager "fordi de var så gamle". (Jeg burde sikkert brukt flau-smiley i stedet, men det er ikke mitt ansvar, så jeg nøyer med med å riste oppgitt på hodet i stedet.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 14:28   #14
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Også fikk jeg flashback til mine foreldre som kastet ut komfyren sin for 15 år siden, fordi den var "gammel og klar for utskiftning". En kamerat overtok komfyren deres, og bruker den ennå. Mine foreldre har i mellomtiden byttet ut både arvtageren og arvtagerens arvtager "fordi de var så gamle". (Jeg burde sikkert brukt flau-smiley i stedet, men det er ikke mitt ansvar, så jeg nøyer med med å riste oppgitt på hodet i stedet.)

Haha, jeg har noen sånne i min slekt. Rister på hodet jeg også, og måtte fnise når min datter foreslo TV til å ha på do når de lurte på hva vi syntes de skulle kjøpe til det nye huset (for de har virkelig alt tror jeg).

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 15:58   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Mine hadde et sånt forhold til biler. 5 år gammel bil, nei fysjom!

Vi prøvde å ha lokket åpent, men jeg antar den bare ble skylt bort, så nå setter jeg på det lengste programmet, lar den ture og gå i 10-15 min., så åpner jeg lokket til såpa manuelt, og setter den på igjen.

Sånn såpe-i-bestikkhylla var lurt.

Gammel 09-10-12, 15:58   #16
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Slik du beskriver din mor, hadde jeg helt klart gått for en sliten oppvaskmaskin.
Min mor får vaske opp hos meg. Min far også.

Gammel 09-10-12, 16:00   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Slik du beskriver din mor, hadde jeg helt klart gått for en sliten oppvaskmaskin.
Min mor får vaske opp hos meg. Min far også.

Det er utvilsomt litt skummelt når kommentaren er "åh, det er nå bare kjentsfolk her".

Gammel 09-10-12, 16:00   #18
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Meg selv! Jeg ville stolt på meg selv!

Mvh elsker å vaske opp i drittvarmt vann, burde egentlig vært femtitallshusmor.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 16:24   #19
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste ikke hele tråden (travelt!), men:
Vasketabletter rett i bestikkurven funker som fjell!

Min maskin er relativt ny, men har likevel nektet å åpne vaskemiddelkammeret noen ganger. Så derfor har jeg begynt med ny rutine.

Bosch, ikke sant?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 17:42   #20
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Oppvaskmaskin.

Jeg er særdeles nøye hvis jeg må vaske opp for hånd, men foretrekker uansett oppvaskmaskin. Jeg får fullstendig spader av håndvasket oppvask fordi det sjeldent er fullstendig rent - bunnen i glass f.eks.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.