|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg har vokst opp med et unormalt forhold til alkohol. Mamma bodde sammen med en alkoholiker i noen år, og det satte store preg hos meg. I tillegg til at mamma gjerne var med på fylla, og da ble hun virkelig sørpefull;kommer-seg-ikke-hjem-igjen-full..
![]() |
#22 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Situasjoner hvor vi overhodet ikke drikker er type barneselskap, dåp og konfirmasjon. Og selvfølgelig om vi skal kjøre bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg har et veldig moderat alkoholforbruk, mener jeg, men det mener vel de fleste. Jeg og mannen deler typisk EN flaske vin gjennom hele helgen...
![]() |
#24 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Akkurat det poenget synes jeg er viktig Acsa. At der skal være gode og "voksne" alternativer tilgjengelig. At ikke voksne skal måtte drikke brus til maten sammen med barnene (med mindre de faktisk liker brus da, da får de lov :raus |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Men Poly, AI-alkoholen er jo nesten alkoholfri.
![]() |
![]() |
#27 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Og så syns jeg Acsa sitt poeng om at det nærmest er "drikkepress" i mange anledninger, er veldig viktig. Det er jo rett og slett litt oppsiktsvekkende at noen ikke skal ha vin. Om de ikke er gravide eller noe. Og det kan gjerne være kilde til debatt.
![]() |
#28 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Det er et evig alkoholpress ved festlige anledninger syns jeg. Sommerfester, julebord, venninnefester .. ja hva har du .. Om man ikke drikker så føler jeg ofte at folk forlanger forklaringer og det irriterer meg.
![]() |
#29 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Sist jeg var ute på fin restaurant fikk jeg tilbud om fantastisk gode ferskpressede juicer fra flaske. Forskjellige typer til hver rett, alt fra ren eplejuice til en kirsebærjuice som var veldig god til kjøttet osv. Da synes jeg faktisk at man nærmet seg noe av den funksjonen som vin kan ha til et bedre måltid. (Det nærmet seg prisen som vin kan ha på regninga også, da... |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg er veldig, veldig glad i vin, altså. Men jeg sipper den langsomt, og begrenser mengden.
![]() |
#31 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?
Jeg er litt der til tider. Jeg blir litt provosert over det implisitte drikkepresset i noen sammenhenger og har ikke noe problem med å si nei takk, så da gjør jeg det just because. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Fint innlegg, Strutsen. Tankevekkende og ærlig.
Jeg har det som Tjorven og Tussa, bortsett fra at jeg aldri drikker alkohol midt i uken. Jeg drikker bevisst alkohol med barn tilstede og da i små mengder. Jeg vil at ungene mine skal oppleve et normalt bruk av alkohol, ikke et misbruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Drikkepress? Virkelig? At om det blir servert vin på sosiale sammenkomstar så føle dokke press til å drikke?
![]() |
![]() |
#34 |
Fjellpiper
|
Ikke fordi det blir servert, men fordi mange blir så tydelig satt ut og/eller fornærmet og/eller forlegne og/eller slår høylytte vitser om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg ser også at jeg stadig oftere velger å ikke drikke alkohol for å kunne kjøre hjem fra steder der busstrafikken ikke er så god. Jeg kommer jo uansett bare til å drikke et glass eller to, og det er ikke alltid verd alt stresset med å komme seg hjem sent på kvelden ellers. Og så holder jeg meg våken mye lenger om jeg ikke drikker alkohol, og for meg, som er veldig a-menneske og lite flink på sene kvelder, er det et viktig poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Ikke at det blir servert, men at man så aktivt må gå inn for det for å unngå det. At det ikke er "skal du ha vin eller eplemost eller lettøl eller noe annet", men "her er vin. Hva? Skal du ikke ha?"
![]() |
#37 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg synes også at det burde være flere sosiale arenaer der det var "normalt" å ikke drikke alkohol. Og at voksne skal tilbys andre alkoholfrie alternativ enn klissete brus. For eksempel alkoholfritt øl eller gode juicer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?Jeg vil karakterisere mitt forbruk som moderat. Og normalt. I ukedagene/kvelder før en hverdag drikker jeg sjelden, hvis jeg drikker noe er det et glass rødvin til kveldskos. I helgene drikker jeg typisk 1-3 glass rødvin fredag og lørdag.
![]() |
#39 |
Tidsklemma
|
Og så følges det gjerne opp med "Så kjedelig. Hvorfor ikke det da?" og ved et par anledninger har jeg fått servert "Å, for en kjiping du er i dag da.."
![]() |
#40 |
intro
|
![]() Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?"Hvor ofte tar du deg et glass vin, Elin," spurte en kollega i lunsjen her en dag. "Ett glass vin? Aldri," var svaret, og det er helt sant. Jeg er sikkert blant dem som ifølge enkelte er på grensa til et problematisk alkoholforbruk. Jeg drikker aldri bare ett glass vin, men minst to hvis jeg først drikker. I en vanlig uke går det med tre glass på fredag og tre på lørdag, det vil si noe over en flaske i uka. En gang iblant blir det to glass en hverdag også, hvis jeg er ute med venner, men det er nok ikke så ofte som en gang i måneden. Jeg synes ikke selv at dette er problematisk så lenge jeg er fullt aktiv med ungene neste dag, passer jobben min (selvfølgelig) og det ikke hindrer meg i å trene 4-5 ganger i uka.
Sist redigert av Bluen : 12-10-12 kl 10:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|