Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 10:02   #21
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Jeg har vokst opp med et unormalt forhold til alkohol. Mamma bodde sammen med en alkoholiker i noen år, og det satte store preg hos meg. I tillegg til at mamma gjerne var med på fylla, og da ble hun virkelig sørpefull;kommer-seg-ikke-hjem-igjen-full..

Jeg har prøvd å ikke la dette prege meg, men det gjør det enten jeg vil eller ikke. Jeg kan godt drikke noe vin eller cider i lystig lag, men jeg drikker meg veldig sjeldent full. Det hender jeg kan ta meg et glass vin med ungene i hus en sommerkveld, men det er i grunn sjeldent. Jeg liker best at de har barnevakt hvis jeg skal drikke alkohol.

Mannen har et lettere forhold til alkohol. Han koser seg gjerne med en øl til maten, eller en whisky på kvelden. Dog syns jeg at han fort lar det gå for langt om vi er på fest. Han sliter nemlig med å stoppe. Han har begynt å bli mer bevisst og bedre på det nå enn før, men fortsatt syns jeg han blir litt for full etter min mening. Men jeg vil tro at hans forhold til alkohol er godt innenfor "normalen."

Jeg syns også det er normalt at folk koser seg med et glass vin til mat/på kvelden. Det er kos, og man nyter vinen, ikke beruselsen. Når det begynner å bli det siste som er målet for ofte, da kan man begynne å snakke om problemfylt forhold til alkohol.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:03   #22
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Situasjoner hvor vi overhodet ikke drikker er type barneselskap, dåp og konfirmasjon. Og selvfølgelig om vi skal kjøre bil.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:03   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et veldig moderat alkoholforbruk, mener jeg, men det mener vel de fleste. Jeg og mannen deler typisk EN flaske vin gjennom hele helgen...

På fest eller, oftere, i "hyggelig lag", drikker jeg gjerne en 4-5-6 glass med vin, med sjelden sånn at jeg blir mer enn litt "lett i hodet". Jeg misliker sterkt å være så beruset at jeg ikke har full kontroll på motorikk eller hva jeg gjør og sier.

Jeg blir også gruelig dårlig dagen derpå om jeg drikker mer enn bare litt. Eller ikke gruelig dårlig, men jeg LIKER gruelig dårlig den ugne dagen-derpå-følelsen.

Og så skal jeg ofte trene dagen derpå, og da drikker jeg mer begrenset.

For meg handler det altså om velvære og litt om helse, hvilket alkoholforbruk jeg ligger på.

Vi drikker med barna til stede, men med de mengdene vi fortærer så blir det jo åpenbart ikke beruselse av det.

Jeg drikker sjelden på dagtid, kanskje et glass vin til lunsjen i ferien. Ellers i ferien så blir det gjerne vin til maten hver dag, men igjen, vi bruker ofte feriene til å trene mye, og da begrenser det seg selv.

Jeg syns MITT forbruk er akkurat passe.

(Neida, men jeg kjenner og ser folk der jeg reagerer på alkoholbruk. Folk som alltid blir beruset, såpass at det kan bli litt pinlig, på fest. De som alltid blir høylytte på jobbfester. Og så Tenker jeg Mitt om folk på All Inclusive som pimper øl av plastglass ved bassenget fra like etter frokost, og så utover dagen. Det må man da bli veldig urven av?? Og kaloriene?? :dramadronning: )

Gammel 12-10-12, 10:04   #24
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat det poenget synes jeg er viktig Acsa. At der skal være gode og "voksne" alternativer tilgjengelig. At ikke voksne skal måtte drikke brus til maten sammen med barnene (med mindre de faktisk liker brus da, da får de lov :raus

Jeg prøver som sagt alltid å ha flere alternativ og å nevne dem sammen med det andre når jeg har gjester: "Vil du ha noe å drikke? Øl, med eller uten alkohol, farris, rødvin?"

Og så er jeg veldig enig med Polyanna at det er ubehagelig når folk blir veldig beruset. Jeg kan forstå det tidlig i tyveårene når man ikke helt har lært seg å drikke ennå, men jeg synes at det er ubehagelig med fulle mennesker. Og jeg synes at voksne mennesker bør kjenne sine egne grenser. :skrape:

Jeg vokste opp i et hjem med omtrent samme alkoholforbruk som det jeg har i dag (jevnt, men ikke veldig stort), og så aldri mine foreldre beruset da jeg var liten. Jeg har sett min mor beruset etter at jeg ble voksen selv, og det kan jeg leve med.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:06   #25
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Blå er en god vertinne!

Det er en viktig poeng det der med gode alkoholfrie alternativer. Også for å "normalisere" det å velge alkholfritt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:07   #26
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Poly, AI-alkoholen er jo nesten alkoholfri.

For meg er vin til mat nesten like viktig som sjølve maten. Eg trur eg hadde trivast veldig dårlig med å ha en mann som ikkje deler denne interessa med meg. For meg er det å dele ei flaske vin med kjæresten svært god kvalitetstid.

Acsa, eg er enig i at det må bli tilbudt bedre alkoholfrie tilbod. Men likevel syns eg vin høyre til god mat og godt lag.

Gammel 12-10-12, 10:08   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så syns jeg Acsa sitt poeng om at det nærmest er "drikkepress" i mange anledninger, er veldig viktig. Det er jo rett og slett litt oppsiktsvekkende at noen ikke skal ha vin. Om de ikke er gravide eller noe. Og det kan gjerne være kilde til debatt.

Sånn sett har jeg stor respekt for de som velger å være avholds rett og slett for å "brøyte vei" og gjøre det å si "nei takk" mer normalt, og å dermed gjøre det lettere for andre å også gjøre det.

Det er jo helt utenkelig å ha en sosial jobbsammenkomst uten alkohol, for eksempel, og det er jo litt teit?

Gammel 12-10-12, 10:09   #28
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Det er et evig alkoholpress ved festlige anledninger syns jeg. Sommerfester, julebord, venninnefester .. ja hva har du .. Om man ikke drikker så føler jeg ofte at folk forlanger forklaringer og det irriterer meg.
Heldigvis så opplever jeg at kulturen på arbeidsplassen min her jeg jobber nå er mye bedre enn steder jeg har jobbet før. Han som startet firma var avholdsmann og det tror jeg har vært med på å sette en mer positiv kultur til dem som ikke drikker.

Gammel 12-10-12, 10:09   #29
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sist jeg var ute på fin restaurant fikk jeg tilbud om fantastisk gode ferskpressede juicer fra flaske. Forskjellige typer til hver rett, alt fra ren eplejuice til en kirsebærjuice som var veldig god til kjøttet osv. Da synes jeg faktisk at man nærmet seg noe av den funksjonen som vin kan ha til et bedre måltid. (Det nærmet seg prisen som vin kan ha på regninga også, da... )

Gammel 12-10-12, 10:09   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg er veldig, veldig glad i vin, altså. Men jeg sipper den langsomt, og begrenser mengden.

Visste ikke at AI-alkoholen var nesten alkoholfri.

Gammel 12-10-12, 10:12   #31
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Sånn sett har jeg stor respekt for de som velger å være avholds rett og slett for å "brøyte vei" og gjøre det å si "nei takk" mer normalt, og å dermed gjøre det lettere for andre å også gjøre det.

Jeg er litt der til tider. Jeg blir litt provosert over det implisitte drikkepresset i noen sammenhenger og har ikke noe problem med å si nei takk, så da gjør jeg det just because.

Også liker jeg veldig godt å kunne kjøre hjem selv fra byen eller fest, det er også en grunn til at jeg ofte ikke drikker.

Gammel 12-10-12, 10:13   #32
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fint innlegg, Strutsen. Tankevekkende og ærlig.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven

Både jeg og mannen min drikker alkohol, og vi drikker relativt ofte. Vi deler en flaske vin i helgene. Noen ganger både fredag og lørdag. Vi kan ta oss en øl til maten på en helt vanlig hverdag. Når vi er på ferie i syden konsumerer jeg alkohol nesten hver dag. Litt vin til maten, deling av vin på terrassen, en øl i solstolen ved bassengkanten. Dette er alkohol vi drikker selv om vi er sammen med ungene, men jeg føler på ingen måte noen beruselse. Jeg liker smaken, rett og slett.

Vi kan begge bli gladbrisne på fest, men det skjer bare en sjelden gang imellom. Da er ikke ungene tilstede.

Jeg har det som Tjorven og Tussa, bortsett fra at jeg aldri drikker alkohol midt i uken. Jeg drikker bevisst alkohol med barn tilstede og da i små mengder. Jeg vil at ungene mine skal oppleve et normalt bruk av alkohol, ikke et misbruk.
Som barn av en alkoholiker har jeg gjort meg mange tanker om eget alkoholforbruk, gener, arv, miljø osv. Akkurat nå er jeg inne i en periode der jeg nesten ikke drikker i helgene en gang, mens andre perioder har jeg drukket vin hver fredag og lørdag. Jeg har ikke vonde barnsomsminner om alkohol i høytider, i høytidene var konsumet rolig og stemningen var lystig og god. Jeg har dog vonde tenåringsminner om akohol og slemme ord i helgene.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:15   #33
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drikkepress? Virkelig? At om det blir servert vin på sosiale sammenkomstar så føle dokke press til å drikke?

Gammel 12-10-12, 10:16   #34
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Drikkepress? Virkelig? At om det blir servert vin på sosiale sammenkomstar så føle dokke press til å drikke?

Ikke fordi det blir servert, men fordi mange blir så tydelig satt ut og/eller fornærmet og/eller forlegne og/eller slår høylytte vitser om det.

Gammel 12-10-12, 10:16   #35
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser også at jeg stadig oftere velger å ikke drikke alkohol for å kunne kjøre hjem fra steder der busstrafikken ikke er så god. Jeg kommer jo uansett bare til å drikke et glass eller to, og det er ikke alltid verd alt stresset med å komme seg hjem sent på kvelden ellers. Og så holder jeg meg våken mye lenger om jeg ikke drikker alkohol, og for meg, som er veldig a-menneske og lite flink på sene kvelder, er det et viktig poeng.

Gammel 12-10-12, 10:16   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ikke at det blir servert, men at man så aktivt må gå inn for det for å unngå det. At det ikke er "skal du ha vin eller eplemost eller lettøl eller noe annet", men "her er vin. Hva? Skal du ikke ha?"

Og at det ikke skal gå an å gjøre NOE sosialt sammen uten at det serveres alkohol? Er ikke det litt rart?

Gammel 12-10-12, 10:19   #37
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Standard

Jeg synes også at det burde være flere sosiale arenaer der det var "normalt" å ikke drikke alkohol. Og at voksne skal tilbys andre alkoholfrie alternativ enn klissete brus. For eksempel alkoholfritt øl eller gode juicer.

Og ja. Det oppleves som et drikkepress. Hvor mange tråder har det ikke vært om hvordan man skal la være å drikke tidlig i et svangerskap uten at det legges merke til. Tenk så fint om det ikke var noen som brød seg så veldig om det var alkohol i glasset eller ikke.

Gammel 12-10-12, 10:20   #38
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil karakterisere mitt forbruk som moderat. Og normalt. I ukedagene/kvelder før en hverdag drikker jeg sjelden, hvis jeg drikker noe er det et glass rødvin til kveldskos. I helgene drikker jeg typisk 1-3 glass rødvin fredag og lørdag.

Noen ganger i året, mellom 5 og 10 ganger omtrentlig, er jeg på fest ala julebord eller fest med venner uten at barn er til stede. Da drikker jeg mer, anslagsvis omtrent 1 flaske vin. Gjerne en god blanding av cava og rødvin. Jeg drikker gjerne slik at jeg kjenner det, men jeg vil beskrive det mer som brisen enn som full. Jeg er ikke noe glad i å kjenne det dagen derpå.

Apropos alkoholfrie alternativer: For ikke lenge siden var jeg på en offisiell åpning og en liten representasjonsgreie etterpå. Der ble det servert alkoholfri eplemost, den var skikkelig god, en av de typene man får på polet. Anbefales!

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:20   #39
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke at det blir servert, men at man så aktivt må gå inn for det for å unngå det. At det ikke er "skal du ha vin eller eplemost eller lettøl eller noe annet", men "her er vin. Hva? Skal du ikke ha?"

Og så følges det gjerne opp med "Så kjedelig. Hvorfor ikke det da?" og ved et par anledninger har jeg fått servert "Å, for en kjiping du er i dag da.."

Gammel 12-10-12, 10:20   #40
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Hvor ofte tar du deg et glass vin, Elin," spurte en kollega i lunsjen her en dag. "Ett glass vin? Aldri," var svaret, og det er helt sant. Jeg er sikkert blant dem som ifølge enkelte er på grensa til et problematisk alkoholforbruk. Jeg drikker aldri bare ett glass vin, men minst to hvis jeg først drikker. I en vanlig uke går det med tre glass på fredag og tre på lørdag, det vil si noe over en flaske i uka. En gang iblant blir det to glass en hverdag også, hvis jeg er ute med venner, men det er nok ikke så ofte som en gang i måneden. Jeg synes ikke selv at dette er problematisk så lenge jeg er fullt aktiv med ungene neste dag, passer jobben min (selvfølgelig) og det ikke hindrer meg i å trene 4-5 ganger i uka.

Er jeg på fest, går det gjerne med en flaske vin. Dette skjer jo sjeldnere og sjeldnere, da.

Jeg setter følelsen av alkoholen langt høyere enn smaken, for å være (ubehagelig) ærlig.

Sist redigert av Bluen : 12-10-12 kl 10:39.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:59.