Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinoff 3: Hvilken rekkefølge har du på taco-fyllet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 14:28   #21
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff 3: Hvilken rekkefølge har du på taco-fyllet?

Kosegrisen taco-debuterte i barnehagen i dag. Jeg er spent på om det har falt i smak. Pokker at vi har andre planer for middag i dag..

Gammel 12-10-12, 14:31   #22
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Kosegrisen taco-debuterte i barnehagen i dag. Jeg er spent på om det har falt i smak. Pokker at vi har andre planer for middag i dag..

Mine har fått taco en stund nå, men uten tubs eller lefse. Bare kjøtt, grønnsaker, ost og salsa. De spiser det med skje og storkoser seg.
I en alder av 2,5 år elsker de taco, pizza og fårikål.

Gammel 12-10-12, 14:40   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tortilla. Myk tortilla av hvet,e ikke mais. Liker ikke disse greiene taco egentlig skal være i.

Og rekkefølgen jeg legger det oppå tortillaen før jeg bretter den rundt er:
salat
tomat
kjøttdeig som er godt krydret
ost

Jeg har mao ikke en så veldig innholdsrik taco. Men den er vesentlig heftigere krydret enn sånne krydderposer, fant jeg ut da vi brukte en sånn en dag. (før i tiden brukte vi disse, og hjemmemiksen var ikke så ulik i begynnelsen. Den har visst forandret seg over tid og inneholder gradvis sterkere chili. Som har medført at ungene får kjøttdeig med langt mindre krydder på enn vi voksne har)

Knerten spiser det nå i en sammenbrettet lefse. Mikro spiser det sånn broren gjorde før, med alt spredd utover tallerkenen, og lefse revet i biter. De liker det begge to. (ikke så rart, begge to elsker grønnsaker, og ost. Og kjøttdeig. What's not to like?

Pizza spiser forøvrig også begge to som den største selvfølge (men igjen, vi gir ikke dem det med mest krydder på da, vi bruker jo gjerne rester av tacokjøttdeig på pizza...)

Fårikål skal de få debutere på i år. Har en søndagsmiddag med fårekjøtt som skal bli fårikål i fryseren etter at vi kjøpte (et halvt) lam fio første gang i år. Det blir jo spennende... (mor er mest spent, jeg er ikke glad i kokt fårekjøtt, og slett ikke i kål.) Men mannen er visst glad i det, og har ikke fått det så lenge jeg har kjent ham, så det er på tide.

Gammel 12-10-12, 14:43   #24
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Vi har ventet fordi jeg syns det er for salt. Jeg våkner gjerne flere ganger av at jeg er kjempetørst natta etter at vi har spist taco.. Tanken var å lage kryddermix selv, og så introdusere det, men ting tar tid og så kom barnehagen oss i forkjøpet. Hun krevde å få tacotubs her om dagen da, vi skulle ha taco etter at hun hadde lagt seg, og så så hun de.. Vi spiser aldri opp alle uansett, så hun fikk smake. Det var visst kjempegodt, så hun var positivt innstilit til dagens varmlunsj ihvertfall.

Gammel 12-10-12, 15:31   #25
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det med saltet er en viktig grunn til at vi lager krydderblandingen selv (det er lett)

Ja, også bruker vi usaltet kjøttdeig da.

Jeg våkner aldri tørst etter tacomiddag. (Med mindre jeg avsluttet fredagskvelden med masse potetgull uten drikke til. Men det er neppe tacoen som har skylden da.)

Gammel 12-10-12, 15:39   #26
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig i saltet isola, jeg har egentlig aldri tenkt så langt da.

Hvordan lager en krydderet selv? Jeg har hørt så mange ganger at selvlagt tacokrydder er mye bedre. Oppskrift? Med forkalrin (eller forklaring som normale folk kaller det...) og eksakte mål tusen takk.

Sist redigert av Taien : 12-10-12 kl 16:14.
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 15:48   #27
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

matyogurt og salsa smøres på tortillalefse så haes ting på hulter til bulter og ost øverst

Gammel 12-10-12, 16:02   #28
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Åh.. Sulten!

Gammel 12-10-12, 17:17   #29
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker alltid samme rekkefølge:

* Kjøttdeig
* Ost (viktig at den ligger oppå den varme kjøttdeigen, da smelter den litt. Og den bør helst være finrevet).
* Salat, tomat, agurk, paprika, ananas, mais, rødløk.
* Rømme
* Tacosaus

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 17:22   #30
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Rekkefølge?? Man har da ikke fast rekkefølge for ingredienser på tacoen??

Gammel 12-10-12, 17:40   #31
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Vi krydrer også selv. Bruker ikke oppskrift, men smaker til med spisskummin, koriander, paprika, hvitløk og chili. Det blir "renere" i smaken og heldig godt synes jeg.

Beklager altså, dersom jeg tulla til tråden nå.

Gammel 12-10-12, 17:43   #32
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen rekkefølge. Det spiller ingen rolle for meg og jeg blir overrasket over å høre at noen har faste rutiner for dette.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 17:43   #33
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tubs. (Nei, iPad, ikkje tuba!) Og rekkefølge er rømme, kjøttdeig, ost, salat, rømme og saus igjen.

Gammel 12-10-12, 17:44   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt rutineløs når det gjelder taco. Tar det som står nærmest først.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 17:48   #35
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Rekkefølge?? Man har da ikke fast rekkefølge for ingredienser på tacoen??

WHAT???! En vantro?
Det er selvsagt utrolig viktig at man har tacoingrediensene på i riktig rekkefølge, det smaker HELT annerledes hvis jeg ikke får det rett altså.

Jeg må si jeg er både litt barnslig glad over at så mange svarer såpass detaljert og, vil jeg påstå, engasjert på dette (for det betyr jo at det ikke bare er jeg som har et ordentlig, "seriøst" svar å gi når noen spør ), og ikke minst at jeg med like stor glede og innlevelse faktisk leser hvert eneste svar. Nøye. Og blir litt rystet innvendig over at det ikke finnes en eneste som gjør det "riktig" (altså slik jeg gjør det liksom ).

Så min fredagstaco ser ut som følger:
Jeg spiser alltid en lefse (alltid fra Santa Maria, alltid største størrelsen) og en vanlig tub (alltid fra Old El Paso), så vil haltså ha en blanding av begge typer.
Vi bruker alltid karbonadedeig og lager enten tacokrydderet selv eller bruker Old El Paso fra pose, kommer an på hvor late vi er.

Mais og HOT tacosaus er mine må-ha-ingredisener i taco. Uten blir det bare feil, uansett, men aller helst må jeg ha alt som er nedenfor for at det skal bli helt perfekt.

Rekkefølgen er alltid som følger:
* Santa Maria cheesedip (hvis jeg har, jeg vet det er styggedom med bare e-stoffer, men den smaken gjør liksom litt susen for meg, så jeg later som om jeg glemmer det hver gang)
* Salat
* Agurk, tomat og paprika (når det bare er oss to så kutter jeg alltid disse tre tingene i passe store biter og blander i en stor skål, har vi gjester serveres de i individuelle skåler så folk kan få lagt det i preferert rekkefølge fordi jeg er jo en god vertinne må vite. )
* Karbonadedeig
* Mais
* MASSE hot tacosaus fra Old El Paso, det er den som er best og hotest synes jeg, (hvis jeg ikke får servert en hjemmelaget noe sted da, det er stas). Jeg bruker godt over et halvt glass tacosaus alene når vi har taco, men når vi er borte hos folk begrenser jeg meg til normal mengde altså.
* Sorte oliven
* Revet ost, helst den pakken med 4 sorter

Rømme er djevelens verk og må holde seg langt unna min taco og det meste annet jeg spiser. Kan tolerere rømme når jeg lager biff stroganoff (som faktisk hender innimellom) eller hvis den er smakt til med annen smak (som feks dip til potetgull eller hvitløksdressing til pizza), men da må det være ordenlig med smak på så det ikke smaker ren rømme i det hele tatt.

Ved siden av har vi avocado med litt salt på, og det hender jeg slår til med bønnestuing innimellom, men det er ganske sjeldent siden det bare er jeg som spiser det hos oss.

Gammel 12-10-12, 18:11   #36
Gri

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Lefse
Guacamole
Kjøttdeig
Ost
Så langt er rekkefølga viktig. Etter det skal agurk, mais, tomat, rømme, tacosaus, løk ( og gjerne salat og paprika) på. Der er ikkje rekkefølga viktig for meg. Til slutt skal eg ha nokre lett knuste tortillachips på toppen før eg bretter lefsa saman.

Gammel 12-10-12, 19:17   #37
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg er enig i saltet isola, jeg har egentlig aldri tenkt så langt da.

Hvordan lager en krydderet selv? Jeg har hørt så mange ganger at selvlagt tacokrydder er mye bedre. Oppskrift? Med forkalrin (eller forklaring som normale folk kaller det...) og eksakte mål tusen takk.

Jeg bruker, fritt tilpasset etter noe jeg fant på nett, og justert.

4 ts spisskummin
Det står 4 ts salt, men jeg bruker 2-3, da på usaltet kjøttdeig, nesten ikke noe om kjøttdeigen er saltet.
2 ts paprika,
1 ts chili, her har jeg visst umerkelig gått fra chilipulver til cayenne...
1 ts koriander
1/2 ts hvitløkspulver, det skal være 1, men jeg liker ikke egentlig hvitløk... Andre bruker fersk hvitløk i kjøttdeigen.
Og "litt pepper" som er en udefinert størrelse, som altså blir litt varierende.

Blandes med en pakke kjøttdeig og en skvett, sånn 1-1,5 dl vann. Og i praksis tàr jeg av litt av kjøttdeigen og bitte litt av krydderet til ungene.

I teorien tenker jeg alltid at jeg skal blande dette i stort kvantum så jeg har, men det skjer i praksis ikke...

Gammel 12-10-12, 19:23   #38
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Foretrekker skjell, de gode gamle.

Først salat, så løk, agurk og tomat før kjøtt og salsa. Revet ost til slutt.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 19:26   #39
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Selvfølgelig må alt i riktig rekkefølge på tortillaen min.
Rekkefølgen er:
Ost
Kjøttdeig
Tacosaus
Rømmedressing
Mais, tomat og agurk er dog i tilfeldig rekkefølge
Salat

Gammel 12-10-12, 19:28   #40
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg foretrekker lefser, og følgende rekkefølge:
Salat
I tilfeldig rekkefølge: tomat, agurk, rødløk, paprika
Kjøtt
Rømme
Mais
Ost

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.