Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tankevekkende om mobilbruk og foreldrerollen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-12, 23:52   #21
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tankevekkende om mobilbruk og foreldrerollen...

Kanskje er det suppete skrevet, men den treffer meg i alle fall. Jeg bruker faktisk mobilen alt for mye når jeg er ute med snuppa. "Bare lek deg du, jeg skal bare...". Selv om han kanskje overdriver noe så er det mye sannhet i det han skriver. I alle fall for meg. Jeg må bli flinkere til å legge vekk mobilen i mange situasjoner.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 23:53   #22
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjente også en følelse av puteflauhet når jeg leste artikkelen (litt som med disse godslige visdomsordene på FB), selv om jeg absolutt synes temaet er viktig. Joda, man leste avis og tok oppvasken og skravlet og sånt før. Men nå skravler man gjerne med andre foreldre, har to fulltidsarbeidende foreldre, leser (nett)avisen mer enn én gang i døgnet, og er tilgjengelig 24/7 på mobilen. Jeg tror det har vært en dreining i forhold til oppmerksomhet, og det å kunne være litt sånn i ro uten alle mulige duppeditter rundt seg.

Sist redigert av Irma : 14-10-12 kl 00:12.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 00:02   #23
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Leste den, og syns den var skikkelig suppete.

Budskapet er greit nok, men i denne formen gjør det like stort inntrykk på meg, som sånne "historier fra virkeligeten" i ukeblader.

Gammel 14-10-12, 00:10   #24
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så rask til å synes at ting blir suppete. Er det følelser involvert, så er det det - og da blir det bare underlig om det gjenfortelles knasende tørt.

En påminner for de fleste. Og jeg tror definitivt ikke det var det samme før. Vel hadde man avisen, men det var begrenset hvor mye tid man kunne bruke på den. Iphonen er ubegrenset underholdende og et tids- og oppmerksomhetssluk for mange av oss.

Gammel 14-10-12, 08:18   #25
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Suppete, ja. Men likevel et veldig godt poeng. På jobb ser jeg nesten daglig foreldre som kommer inn dørene for å hente barna sine, med mobiltelefon eller headset godt plantet i øret. De mhm-er når barnet ivrer etter å fortelle hva kompisen gjorde, eller hva de selv har klart i dag, og barna står igjen og ser skuffet ut.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 08:37   #26
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Dette handler ikke om mobiltelefonen men om å være tilstede.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 12:27   #27
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om mobilbruk og foreldrerollen

Jovisst skal vi være tilstede i barnas liv, gi dem oppmerksomhet og tid. Men altså, ærlig talt, hvor mye skal vi stå i giv akt i tilfelle det skjer et-eller-annet vi ønsker å få med oss? Samme greia leser vi om karrierekvinner som gikk glipp av barnets første skritt fordi de var i et møte, som ofte blir brukt som skrekkeksempelet. Buhu. (Hva om jeg satt på do da ungen for første gang stabbet mot pappaen sin?) Pappaen her så på mobilen da ungen gikk på stylter. Å sitte og glo på ungen sin 30 minutter i strekk kan være ganske bedøvende kjedelig, og jeg kan levende forestille meg at jeg ikke ville fanget opp styltegåingen allikevel, fordi hjernen hadde gått i suspend for lenge siden.

Jeg synes det går sport i å gi oss selv dårlig samvittighet. Det er jo ingen grense for hvor selvopptatte vi skal anse oss som. Jeg hadde gått til hundene om jeg ikke underholdt meg selv også, uten at det betyr at jeg ikke følger ungen min tett, og er tilstedeværende. Just nu, for eksempel, sitter jeg på FP mens han sitter ved siden av meg og fingerhekler. Jeg fikser knuter, komplimenterer og småprater, og surfer og drikker kaffe. Kvalitetstid for begge to.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 14:30   #28
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tankevekkende om mobilbruk og foreldrerollen

Jovisst skal vi få bruke tid på egne aktiviteter. Men det er så innmari tydelig overalt man er at surfedingser gjør folk uoppmerksomme og ganske sosialt uhøflige i ganske stor grad. Jeg har vært for uoppmerksom og utilgjengelig hjemme pga PC-bruk - det har jeg fått meg en vekker på, og glad er jeg for det. Jeg så det ikke helt selv i en periode.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.