Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva gjør dere for å holde det ryddig hjemme?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-12, 22:13   #1
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør dere for å holde det ryddig hjemme?

Vi har det sjelden synlig rotete. Litt er det jo, men det går kjapt å rydde. Vi har noen rote- områder, de vi kan stappe inn. Det er en innvendig bod og noen skuffer i gangen. Ellers har vi to store lekekasser strategisk plasser på stua og loftstua. Da ryddes alt oppi der i løpet av ett minutt.

Ellers tar jeg ting underveis. Skal jeg på kjøkkenet, tar jeg med meg glassene. Går jeg forbi gangen, setter jeg på plass skoene osv.

Nå har du dobbelt så mange unger som meg, så mulig jeg måtte lempet litt på kravene om jeg hadde hatt fire.
Litt rot er lov her også da.

Gammel 17-10-12, 00:45   #2
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Vi passer på at rotet aldri får ta overhånd. Ungene har en stor kasse på stua med alt av leker i. I den legges alle lekene på plass før de legger seg. Og når ungene er i seng, bruker mannen og jeg en halvtime-time på å rydde og ordne det som trengs. Han bretter klær, jeg rydder litt i gangen, han tømmer oppvaskmaskina, jeg vasker badet nede osv. Vi tar ting etter hvert og før det blir rotete og skittent. For jeg vet, fra før jeg fikk barn og var langt mindre strukturert, at når ting begynner å flyte, da er det et skikkelig tiltak, og dessuten mye vanskeligere, å få det helt ryddig igjen. Da blir det gjerne, slik du beskriver, at rotet bare flyttes på.

Men vi har et hus på 180 kvadrat, så sikkert lettere å holde det ryddig her enn i en halvparten så stor leilighet.

Gammel 17-10-12, 10:42   #3
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eie mindre, nyte mer!
Her flyter det også over noen ganger og jeg blir helt overgitt..er det bare meg som rydder her og jeg må rydde non-stop for å ha det slik jeg vil.
At alt har sin faste plass er et must, ungene har ansvar for sine rom og de ryddes skikkelig hver helg...ellers er det ingen på besøk.
Alle rydder etter seg selv...men på en merkelig måte trenger kke det inn hos noen, enkelte ganger er 2 åringen flinkere til å rydde etter selg selv en mannen
Jeg kan si uten overdrivelse at mellomste har fått beskjed om å henge opp håndklæret på badet etter seg 15 ganger den siste uken (kunne nok sagt det flere ganger også, men noen ganger er det lettere å bare henge det opp selv)

Jeg ønsker meg en dag der jeg ikke trenger å gjøre noe, alt er perfekt, mannen min sier det aldri kommer til å skje.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 12:01   #4
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Jeg har det ryddig fram til Husets Herre kommer hjem og strør om seg med halvdrukne kaffekopper, sure sokker, glemte pc-dingser og generelt mannerot.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 12:25   #5
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det flyter til tider hos oss også. Jeg må innrømme at jeg ikke har fått utdelt det beste ryddegenet, men jeg klarer fint å ordne opp i mitt eget rot. Problemet er når det er 3 andre som roter i tillegg og ikke rydder opp Mannen har ryddegen, men han har resignert litt. Så lenge kjøkken og stue er noenlunde, så går det bra.

Hovedproblemet hos oss er at det samler seg på alle flater. Vi kan ikke ha ledige flater for der legges ting hele tiden og det forsvinner jo aldri.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 19:29   #6
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barna må alltid rydde før de begynne med noe nytt. Og før barnetv.

Vi rydder hver kveld og etter frokosten.

Dette gjør at det holder seg nogenlunde.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 19:50   #7
Levic

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg virkelig hater rot. Klarer ikke å slappe av hvis jeg vet at det ligger en sokk under skohylla i gangen. Tror aldri jeg hadde greid å legge meg om kvelden hvis jeg visste det lå en sokk der. Eksempel.
(Jeg er ekstrem)..

Mannen er ekstremt ryddig han også, så vi tar litt hele tiden begge to. Dermed er det jevnt "strøkent" her. Selvfølgelig kan det flyte, men aldri til neste dag.
Er vi kommet hjem fra ferie, så er alt pakket ut, vasket, lagt på plass innen to døgn.
Før vi drar på jobb om morgenen/ legger oss om kvelden skal kjøkkenet være ryddig og rent, og det samme gjelder bad og gang.

Mange som har sagt til meg at "strøkent" er bare å glemme når tredjemann kommer i hus.
Det går foreløpig helt strålende.

Gammel 21-10-12, 20:19   #8
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Jeg har også giftet meg med en veldig ryddig mann, og han har brukt lang tid på å lære opp meg!

Hver kveld er en av oss på kjøkkenet når ungene spiser kveldsmat. Da ryddes inn/ut av oppvaskemaskin, kjøkkenbenk osv. har åpen løsning stue og kjøkken så tar et kikk over stua og den lille inngangen vår og!

Når ungene går opp på loftet for tannpuss og legging er 1.etasje ryddig (ren er en helt annen ting, hybelkaniner trives godt)

En av ungene går på badet mens den andre rydder rommet sitt. Rommet MÅ ryddes hver kveld. Er mye kjekkere å starte en lek på et rom som har plass til å leke! lego får stå på gulvet dersom det er en del av leken/by. Men lego som ligger i deler må ryddes og oppbygde ting som ikke hører til i en feks by må i hyllene. Ungene må rydde vekk klær fra badet og vi voksne tar en kjapp rydding av badet før vi legger oss.

Den voksne som er oppe og hjelper med tannpussen sjekker over loftstua, hjelper litt med rommene, hjelper å finne fram klær og gymtøy til neste dag osv.

Vi tar som regel en 15 minutters rydding når ungene er i seng ca 20.00 FØR vi setter oss i sofaen, ellers er det vanskelig å komme utav igjen.

Hver morgen sendes ungene på skolen og jeg har 10 minutter før jeg må ut av døra. Da ryddes kjøkken og eventuelt gang. En kjapp kjekk av resten av huset som da som regel er ryddig fra kvelden før.

Når ungene kommer hjem fra skolen må sekker og gymtøy tas med en gang! Lekser skal rett i ranselen når de er gjort og aviser kastes etter bruk!

Flasker tas med hver torsdag når vi handler for en uke.

et annet tips er å minske mengden med klær til ungene (og oss selv) Mye lettere å holde det ryddig når det faktisk er plass i skapene/knaggene til klærne.

Dersom huset er kaos en kveld så går jeg ut døra og inn igjen! Da ser jeg hva eventuelt gjester, loddselgere, svigers ser dersom de tilfeldigvis svipper innom i forbifarten! Rydder det først!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 20:05   #9
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Her flyter også, Big Time. Og sukket kommer fra en som langt fra har støv på hjernen og med rimelig høy terskel for hva som er for rotete. Jeg tar ikke bilde, men omtrent slik er det idag: Jeg snubler over ti par sko i gangen når jeg kommer fra jobb. Utenfor boddøra ligger regnklær og støvler som enda ikke er pakket på plass etter høstferien. Inne i stua står fremdeles støvsugeren, sist vi støvsugde var på lørdag...Sekker, gymbager og leksebøker ligger overalt, reine klær ligger i bunker på armlenene på sofaen, skitne klær fyller hele badekaret og halve soveromsgulvet. Plast som burde vært hevet i plastsekken i boden står utover halve kjøkkenbenken. En pose med glass og metall klart til kasting henger på gelenderet.Tre skitne kopper står i vinduskarmen i stua. I tillegg er ganggulvet og badegulvet dekket av små, svarte plastperler fra diverse kunstgressbaner. Og nå har jeg ikke engang begynt på rommene til ungene, der er det ikke en kvadratmeter av gulvet som er synlig.
Je, je, om ikke annet så hjalp kanskje denne lille skildringen til at noen andre føler seg litt bedre? Felles skjebne, osv.

Som jeg skulle skrevet det selv.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 20:13   #10
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt strengt regime helt fra storesøs var liten og vi flyttet inn her. Hver kveld etter barne-tv så er det ryddetid.Alle rydder sine ting før kveldsmat og stell. Sommerstid gjelder dette også utendørs. Når barna ble større så innførte jeg at de skal sette inn i oppvaskemaskinen, gymtøyet skal på vaskerommet, skoene og jakkene skal på plass.Ligger slikt å flyter så roper jeg, og de roper på meg hvis jeg har satt skoene rett innforbi døropningen.
Badet skal ryddes etter hvert og skitne klær skal i vaskekjelleren.Hver kveld før jeg legger meg så er huset strøket. Onsdag og torsdag tar jeg vasken, skifter sengklær og mopper gulv. Klær vasker jeg mandag og onsdag, tromler og bretter sammen. Sengklær blir tatt om torsdagene de ukene vi skifter. Det fungerer faktisk. Det verste er at jeg bruker ikke lange tiden på "husarbeid" i løpet av uken.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 20:23   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Her e det av og på, men siden mannen har fått større og større interesse for strøkent kjøkken etc, så sier han at han tror vi er blant de mest ryddige av barnefamilier.
Jeg har stor tro på kurver og kasser. Mellomstore kurver til nøkler, mobiler,ladere. cd-dvd-bøker. plenty med pene lekekasser. Gjerne kommodermed kasser inni. Minst to store rydderunder i året der leker ryddes helt vekk og/eller kastes og gis bort. Bør gjøres uten barna til stede... Samme med klær. Rydde kjøkken hver kveld.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 19:56   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, Rine. Det hørtes faktisk nesten verre ut enn her. Nesten.

Gammel 16-10-12, 19:58   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Takk, Rine. Det hørtes faktisk nesten verre ut enn her. Nesten.

Med tanke på at jeg har halvparten av barna du har, er det egentlig mye verre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 20:00   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

oslo78: Det der var egentlig et innlegg som ikke burde quotes.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 20:01   #15
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

oslo78: Det der var egentlig et innlegg som ikke burde quotes.

Ikke snakk om . Jeg ble så inderlig lykkelig av å lese om samme tilstander som hos oss, så dette skal spares på som dokumentasjon. Jeg er ikke alene!!!

Gammel 16-10-12, 20:01   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine: Jo, det der fortjener å stå. Det er et feelgood-innlegg.

Jeg har forøvrig for mange ting til at alle ting kan ha sin plass. Evt for lite plass til alle tingene. Det kan være en medvirkende årsak.

Gammel 16-10-12, 20:02   #17
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi har heller ikke sjanse til at alle ting kan få sin plass. Vi har ikke plass nok til skoene for eksempel.

Gammel 16-10-12, 20:07   #18
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har forøvrig for mange ting til at alle ting kan ha sin plass. Evt for lite plass til alle tingene. Det kan være en medvirkende årsak.

Jeg tror jeg tar kaka, jeg har samlet sysaker, stoffer, knapper, mønster, garn og andre hobbyting i 35 år! Alt er sortert i farger og kvaliteter inoccio: bortsett fra når jeg har holdt på med noen prosjekter.

Arbeidsbordet mitt har ikke vært synlig på mange måneder. Det er bare flaks at bordet ikke er knust under vekten av stoffer, mønster, stiftepistoler, og en stol!

Gammel 16-10-12, 20:17   #19
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

I helgene er det ryddig hos oss, i ukedagene har jeg ikke nubbesjans å rekke over. Det hjelper godt at tenåringen har som fast oppgave å tømme oppvaskmaskinen hver dag før vi kommer fra jobb, da er det ryddig kjøkken til middagslaging. Eller flyr ukedagene med leksehjelp, treninger, øvinger, møter på skole, idrettslag osv, og vips leggetid også for voksne. Men fredagsettermiddag og lørdag pleier jeg å kjøre knallharde rydderunder, med påfølgende vask der det trengs mest.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 20:18   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jammen meg jeg er både rine og Katta i dag.

Vi har en ytterdør som slår innover. Det harmonerer relativt dårlig med 15 par sko i varierende størrelse som ligger i en haug bak døren, som dermed ikke går helt opp. Knaggene til ungene er fulle av klær, også i str. voksen, og det er dermed ikke plass til flere. Dette kompenseres effektivt med å legge jakkene i en haug på stolen som står i gangen. Hva ellers er den til, lizzom. I den indre delen av gangen er det plass til 4 bager, 3 sekker og 1 pose med tomflasker, en trillekoffert (fra Knottens høstferie), 4 par sko, nok gummiknotter fra kunstgressbanen til å starte vår egen innendørs arena, to esker med telefonapparater, en kornett (i hardbag-en sin) og da er det akkurat passasje nok til å komme inn i stuen og på kjøkken.
Kjøkkenet har heldigvis ekstra mye benkeplass som kan brukes til å stable skitne tallerker, glass og kopper som venter på at noen skal forbarme seg over oppvaskmaskinen som inneholder rent og bør tømmes.
Stuen ... Jeg tror ikke jeg orker. Duplo sjørøverskip, støvsuger, ergometersykkel, 2 x rokkering, en svær pute (a la fatboy-ish), en kasse med Brio-tog, et strykebrett - oppslått selvsagt, da er det plass til mye oppå!, en dukkevogn, en gedigen bag med håndballer, to luftmadrasser etter en korpstur i beg. av september, og så er det jammen meg 3 kurver med rene klær som attpåtil er lagt sammen.

Skal jeg fortsette?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04.