Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Forumjustis, eller...?

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-12, 23:25   #1
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forumjustis, eller...?

Katta oppsummerte igrunnen helt greit synes jeg.

Billa: Jeg skjønte helt utmerket hva du mente, men jeg tror nok kanskje at hvordan du blir oppfattet har litt med konteksten innlegget ble lest i. Jeg leser og "flott forumjustis folkens" kommentarene som lett forkledde påbud, som man bruker mye når man håndterer masse unger på en gang. (Utrolig bra eksempel Katta.) Mens de som kanskje ser på uttrykket som faktisk ektefølt ros ser på det på en litt annen måte.

Gammel 06-12-12, 08:09   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva skjer her? Jeg skjønner hva Billa mener i innlegg 1. Litt som når det er en gjeng unger samlet og det går litt over stokk og stein med lydnivået. Så blir det tilfeldigvis litt roligere en periode og så er det en som sier at "nå synes jeg dere var flinke til å roe ned helt på egen hånd. ". Istedenfor å formulere seg slik at det høres ut som et direkte påbud - "nå dropper dere det bråket, forstått?". Setningene har samme effekt hvis de kommer fra en person som vanligvis kan oppfattes som en øvrighetsperson, den første er bare forkledd som ros.

Å drøfte om det er ren forumjustis eller et ikke helt ubetydelig innslag av forumledelse når noen med moddehatt i skapet roser de andre for godt utøvd forumjustis synes jeg faktisk kan være litt interessant. Jeg vet at dette forumet hevder en ganske strikt deling mellom modder med og uten hatten på, men jeg er enig med billa i at det ikke alltid vil fungere helt sånn i praksis. Uten at det nødvendigvis er noe galt i det.

Jeg er enig i dette, og skjønner også hva Billa ville frem til i første innlegg. Jeg har tenkt samme tanken selv noen ganger.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 11:03   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forum(selv)justis er da et uttrykk som har blitt brukt siden tidenes morgen?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 11:08   #4
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Forum(selv)justis er da et uttrykk som har blitt brukt siden tidenes morgen?

Til og med definert i erværdige Oxford Dictionaries , som et abstrakt begrep.

Gammel 05-12-12, 11:11   #5
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg ser hva du mener Billa, men oppfatter det likevel litt annerledes.

Når det gjelder fattigbloggtråden synes jeg dette var en veldig interessant tråd, men som skled ut og ble litt ekkel. At noen da går inn og poengtere at det er bra brukerne selv henter seg inn ser jeg positivt på. Det som er vanskelig her er å fortsette tråden på det sporet den var innen den ble veldig personlig og det kan kanskje disse kommentarene om forumjustis ha hatt en påvirkning på.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 11:14   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forumjustis er en forkortning av forumbrukernes selvjustis og uttrykket bruker vi en del oss imellom når vi snakker om tråder og saker som vi bestemmer at vi ikke skal gripe offisielt inn i - da sier vi at 'vi overlater det til forumjustisen', som egentlig bare betyr at ingen i ledelsen griper inn, men at vi stoler på at FP som helhet håndterer saken helt fint. Det har tidvis blitt oppfattet som noe mer eller 'skumlere', tror jeg, ut fra denne og andre kommentarer, men det betyr egentlig bare at ledelsen ikke blander seg offisielt inn.

Hva moderatorer gjør er beskrevet her: http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=76403

Spesielt følgende avsnitt:

Sitat:

I de aller fleste tilfeller blir det ikke gjort så mye mer enn at én eller flere moderatorer følger med på hvordan tråden utvikler seg, og eventuelt deltar i tråden.

Veronal, moderator

Gammel 05-12-12, 11:17   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig er jeg på mitt aller mest fornøyde med modereringen på FP de dagene vi nettopp har fungert som bølgebrytere. Alle brukerne på FP har ansvar for folkeskikk, fred og kjærlighet, men moderatorene har ekstra ansvar for det. Jeg liker f.eks. konflikter som blir avverget med heftig limerickdikting.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 11:20   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Personlig er jeg på mitt aller mest fornøyde med modereringen på FP de dagene vi nettopp har fungert som bølgebrytere. Alle brukerne på FP har ansvar for folkeskikk, fred og kjærlighet, men moderatorene har ekstra ansvar for det. Jeg liker f.eks. konflikter som blir avverget med heftig limerickdikting.

Det er noe FN burde forsket litt på, kjenner jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 11:23   #9
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så fint Jeg tror kanskje noe av greia er hvordan vi bruker forum på nettet også.

Gammel 05-12-12, 11:28   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Signerer bare Røverdatter, også på at du selvsagt står fritt til å kritisere. Men kanskje greit å være bevisst på at man gjør nettopp det.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 11:36   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg definerer undring som "gjør dere sånn, altså?" og kritikk som "Gjør dere sånn, altså? Det synes jeg dere burde la være."

Nå er det slik at alle
kan mene litt om mangt.
For fristing kan man falle
til dra det litt for langt.
Men limericks og rim
får stemningen på topp
slik kalender full av lim
gir aggresjon full stopp.

Gammel 05-12-12, 12:04   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om jeg forsto helt hva Billa mente, men for meg fungerer "fin forumjustis" omtrent på samme måte som "her går dere for hardt ut- mod. hilsen XXX"- litt mildere kanskje? Jeg tar uansett hintet i begge tilfeller. (Dvs. noen ganger prøver jeg å late som om jeg ikke har sett det. ) Jeg synes det skal være lov for modder å skrive "fin forumjustis" som privatpersoner. :ser ikke problemet:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:11   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg for min del kunne sikkert like gjerne skrevet: "Godt justert, folkens" eller "Fin dreining av diskusjonen", "Nå hentet vi oss godt inn igjen og endte på Anstendig, fremfor Ondsinnet.". Er det bedre? Er det ordet justis som lyder litt politiaktig og som får deg til å reagere?

Gammel 05-12-12, 12:18   #14
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg for min del kunne sikkert like gjerne skrevet: "Godt justert, folkens" eller "Fin dreining av diskusjonen", "Nå hentet vi oss godt inn igjen og endte på Anstendig, fremfor Ondsinnet.". Er det bedre? Er det ordet justis som lyder litt politiaktig og som får deg til å reagere?

Tja, nei... Mer det at vi må minnes på disse tingene av moderatorene. Kanskje fungerer ikke forumjustisen så godt som vi tror, hvis det ofte er nødvendig med påminnelser fra moderatorteamet

Gammel 05-12-12, 12:19   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis forumselvjustisen ikke virker av seg selv, synes jeg det er helt knall om den virker etter en mild påminnelse.

Gammel 05-12-12, 12:29   #16
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Hvis forumselvjustisen ikke virker av seg selv, synes jeg det er helt knall om den virker etter en mild påminnelse.

Men er det ikke da den som påminner, som teknisk sett utøver justisen? Og dette er jo litt av utgangspunktet mitt, faktisk.

Gammel 05-12-12, 12:48   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Men er det ikke da den som påminner, som teknisk sett utøver justisen? Og dette er jo litt av utgangspunktet mitt, faktisk.

Men du sier at du verken synes moderatorer eller andre brukere skal komme med sånne påminnelser? Jeg synes det er helt knall at både moderatorer og vanlige brukere gjør sånt, typ: «Øyh! Husk at vi er siviliserte mennesker her, nå da!»

Gammel 05-12-12, 12:52   #18
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Men ofte er det jo flere som kommer med påminnelser, og gjerne folk som ikke er moderatorer. Etter det jeg har sett ihvertfall. Og da fungerer jo selvjustisen. Noen ganger må en moderator komme med en liten oppfordring før ting går for langt, og at folk tar det til etterretning, lytter og deretter tenker igjennom det de skriver, er jo også en del av selvjustisen.

Om en moderator hadde kommet å sagt at "Dette har gått for langt. Jeg lukker saken." Da stanser man all mulighet for å rydde og prøve å dra diskusjonen tilbake på et saklig nivå. Jeg tror egentlig aldri jeg har opplevd det her på FP at det har gått så langt, men jeg har opplevd det på andre forum. Og det er utrolig frustrerende. Derfor syns jeg selvjustisen fungerer veldig bra her. De aller fleste som bruker forumet vil diskusjonene skal holde seg på et saklig nivå, med rom for stor takhøyde, så lenge ingen blir for personlig ufine.

Og om det er en moderator eller en annen som kommenterer. "Dette var fint innhentet" eller bruker ordet "Fin forumjustis", så syns jeg det er en fin måte å minne oss på hvordan vi ønsker å diskutere.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:26   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan godt mene noe om HI også hvis det virkelig var så forferdelig å spørre hvorfor man mente at kritikk ikke var kritikk uten å samtidig skrive noe om tema.

Jeg syns ikke forumjustisen alltid fungerer så bra at brukerne kan ta ansvar helt alene, jeg. Det er stadig på sin plass at moddene sier i fra. Fattigtråden er et godt eksempel. Etter mitt syn ligger det fortsatt innlegg der, med spekulasjoner om personer som lett kan identifiseres, som virkelig er helt på kanten. Blant annet en gjengivelse av PM fra facebook. Jeg syns det er dårlig brukerdømmekraft å legge ut denslags i åpent forum når det er en kjent sak at FP-tråder som regel kommer høyt opp i google-søk. Det er etter mitt syn et helt strålende eksempel på at forumjustisen ikke virker optimalt og at vi trenger påminnelser.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 12:37   #20
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg kan godt mene noe om HI også hvis det virkelig var så forferdelig å spørre hvorfor man mente at kritikk ikke var kritikk uten å samtidig skrive noe om tema.

Jeg syns ikke forumjustisen alltid fungerer så bra at brukerne kan ta ansvar helt alene, jeg. Det er stadig på sin plass at moddene sier i fra. Fattigtråden er et godt eksempel. Etter mitt syn ligger det fortsatt innlegg der, med spekulasjoner om personer som lett kan identifiseres, som virkelig er helt på kanten. Blant annet en gjengivelse av PM fra facebook. Jeg syns det er dårlig brukerdømmekraft å legge ut denslags i åpent forum når det er en kjent sak at FP-tråder som regel kommer høyt opp i google-søk. Det er etter mitt syn et helt strålende eksempel på at forumjustisen ikke virker optimalt og at vi trenger påminnelser.

Vet du, nå fremstår du som litt snurt, Røverdatter. Det må være lov for meg å komme med tilsvar, når du knegger litt og setter spørmålstegn ved bakgrunnen for innlegget mitt. Din definsjon av kritkk vs min definisjon av kritikk var jo egentlig ikke så veldig interessant. Jeg synes på ingen måte at det var forferdelig at du ikke svarte på spørsmålet, men takk for at du tok deg tid nå etterpå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.