|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg lurer på ett par ting.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 09-12-12 kl 11:21. Årsak: Fjernet urelevante linker. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg syns det er vanskelig å være enten for eller mot. Jeg er i mot utnyttingen av mødre i India og syns det hele vitner om en kynisk industri. Samtidig så syns jeg at muligheten burde finnes, innen for gitte rammer. Om noen av mine søstre ikke kan få barn, så kunne jeg vurdert den muligheten å bært fram et barn for dem om det lå tilrette for det.
|
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?
Jepp.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg er ikke i mot surrogati på generelt grunnlag, men jeg synes det er moralsk forkastelig å kjøpe andres kropper. Uansett om man vil ha sex med dem, ta ut en nyre eller bruke dem til å bære fram barnet sitt. Hvis vår medfølelse med den som ikke selv kan få barn er så stor, så får vi heller stille opp som surrogatmødre for dem selv. I stede for å overlate jobben til fattige. Jeg ser at det er vanskelig med et forbud, men et burde være moralsk forkastelig for de fleste, også prinsesser. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Stadig innom
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Selvfølgelig heeelt off topic, men jeg klikket inn her fordi jeg leste " Spaghetti - hva synes vi om det? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg antar at det er Mette Marit du sikter til? Jeg ser at Carl Erik Grimstad også er bestyrtet over kronprinsessens handlinger. Jeg synes dette også er noe som godt kan debatteres: kan kronprinsessens handlinger løsrives fra selve debatten om surrogati? Hun ønsker tydeligvis å ikke si noe om hva hun selv mener om surrogati, hun ønsket kun å stille opp og passe to barn, som trengte å passes på uavhengig av hvordan de var blitt til. Men siden hun er kronprinsesse, så får hun ikke anledning til å ikke mene noe med handlingene sine?
|
|
|
#7 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er sikkert ikke en strategisk lur handling av henne, men jeg forstår henne godt. Jeg er ikke tilhenger av surrogati, men om en av mine hadde fått barn som lå alene i India, via surrogati, og ikke kunne reise selv, da hadde nok jeg også reist. Barna var født, og to små mennesker er noe annet enn mine prinsipper. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
De lå sikkert ikke alene, når de lå på et sykehus. Antakelig et av de bedre sykehusene også, med kvalifisert helsepersonell. Og sikkert mulig til å leie ekstra oppfølging. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det er ikke noe ulovlig ved å benytte seg av surrogatmor i India.
|
|
|
#10 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg syns surrogati er en dårlig løsning både når den er kommersiell og ikke-kommersiell. Den ikke-kommersielle har jeg forståelse for, den kommersielle syns jeg er forkastelig. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Fortynnet
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg er mot, og syns det egen grotesk praksis på så mange slags måter. Syns artikkelen til Øverenget hadde mange gode argumenter. Sist redigert av Filifjonka : 09-12-12 kl 12:29. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg er for, så lenge det foregår under ordnede forhold som beskytter alle parter. Jeg synes lite om å utnytte fattige kvinner i fattige land, og jeg tror nok at de som velger slike land sannsynligvis gjør det fordi det er billigere. Da er jeg mer positiv til måten det foregår i f.eks. USA og Canada. I USA må familien ha en viss inntekt fra før, de skal ikke måtte være avhengig av pengene de får for å klare seg. I Canada kan de ikke ta betalt i det hele tatt (de får selvsagt dekket faktiske utgifter underveis), for det skal ikke gjøres for å tjene penger.
|
|
|
#13 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg er mot surrogati. Av veldig mange grunner. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nyter et nytt liv
|
Jeg har ikke noe klart standpunkt for eller imot dette, men det er ikke et likhetstegn med at avslått adopsjon gjør noen "uegnet" som foreldre. Homofile par er her nevnt, og så har du de som f.eks har hatt kreft på "feil"sted, som da ikke får adoptere eller har mulighet til egne barn.
|
|
|
|
#15 |
|
Peppy!
|
Det tror jeg ikke noe på. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
No offence, egentlig, men det høres helt vanvittig ut. Barna dine er produsert på uakseptabel måte, så da skal du ikke få ivareta dem og sørge for at de utvikler en trygg tilknytning til deg?
|
|
|
#17 |
|
Peppy!
|
I see your point. Men ok, se bort fra pengebiten. Slik det fungerer i dag må mor adoptere surrogatbarnet, ettersom biologisk mor per definisjon er fødende mor. Dersom det ble utført i Norge, av norsk helsevesen så vil klinikken kunne bekrefte at surrogatsvangerskapet var utført ihht regelverket, og mors og fars navn ville kommet på fødselsattesten. Det vil medføre betydelig lavere risiko for mor (som personlig er mitt største ankepunkt mot selv å noen gang skulle benytte surrogacy), som vil gjøre Norge til et preferert alternativ. Slik tilrettelegging tror jeg ville redusere behovet for indiske surrogatmødre, og være et skritt i riktig retning. Å totalforby surrogatsvangerskap tror jeg ikke hjelper noe som helst, det vil kun bli flere dodgy løsninger. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Synes det er stor forskjell på surogati som tjeneste mellom slektninger/venner og ubetalt enn som kjøpt tjeneste. Det siste er jeg imot på lik linje som jeg er mot salg av kropp i andre former. Sånn helt ærlig så synes jeg ikke at leie av livmor er et hakk bedre enn tradisjonell prostitusjon. Helelr tvert i mot. Blir et søkt dilemma, men jeg hadde heller hatt ganske mange samleier med ukjente mot betaling enn et svangerskap. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg er imot når praksisen blir at rike nordmenn kjøper barn av fattige indere. Det er uetisk.
|
|
|
#20 |
|
can-jur
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg er i utgangspunktet for.
|
|
![]() |
|
|