Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kitchen Aid - skal, skal ikke?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-12, 11:50   #21
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kitchen Aid - skal, skal ikke?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg liker min veldig godt jeg, men den er ikke noe suverent argument for bakelyst . Den takler jo maks en kg. hvetemel. For meg er det helt perfekt, jeg baker uansett ikke store deiger. Men den har helt klart sine begrensninger: den kliner en del med deigen(deigen kommer nesten over kanten om man faktisk har en kg. oppi), det lokket som er med er håpløst og en del andre ting jeg irriterer meg over.
Jeg er aller mest fornøyd med å bruke den til kakebaking/visping.
Jeg har tilleggspakke, den egner seg ikke for å stappe grønnsaker til pinnekjøttstappe. Til det er stavmikser det beste.

Jeg byttet faktisk ut min K3000 med KA jeg også, men da begynte min Braun å bli ganske sliten. KA har bedre eltekrok en denne maskinen, altså. Også er den jo mye finere og det igjen gjør at man kan ha den ståede fram noe som igjen gjør at den blir brukt enda litt mer.
Jeg laget forresten masse smoothies med frossen frukt i blenderen som var med Braunmaskinen, og fremdeles foretrekker jeg den om jeg skal hakke nøtter eller sjokolade, selv om jeg har blender fra KA. Den er så liten og hendig og maler nøttene perfekt.

Men jeg hadde aldri kjøpt råsa KA nei. Det er litt for happymøffinsblogg for min del . Og jeg bare vet at jeg hadde blitt lei den sukkerklumpen på benken rimelig fort. Men smaken er som baken.

Jeg baker ikke veldig store deiger jeg heller, og aldri brød - til det har jeg da brødbakemaskin, om så. Men det er i kategorien aldri allikevel, det har vel skjedd tre ganger de siste 10 årene eller noe.

Hva anbefaler du tilleggspakken til da? Eller er den såpass "unødvendig" at jeg heller bør investere i en iskrembolle?

Høyst usikker på den rosa, men jeg tror fortsatt den er finest på kjøkkenet mitt. Evt. må det bli krem tror jeg.

Sist redigert av Bomull : 17-07-14 kl 13:18.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 11:53   #22
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg har ein liknande sak som du har, og så har eg ein Kenwood kjøkkenmaskin i tillegg - same bruksområde som KA. Eg brukar begge maskinene. Kenwooden mest. Den blir brukt til deigar, kakerører, pisking og smooties (har blender som tilbehør) Den vesle maskina (som du har) er eg framleis glad i. Den blir brukt til hakking av nøtter, frø og urter (ved store mengder) og blanding av kjøttfarse. Kunne sikkert brukt Kenwooden til det også, men eg foretrekk den vesle maskina til mindre deigar. Passar flott til 400 gr. kjøttdeig.

I tillegg har eg stavmiksar, og den blir jaggu meg brukt heile tida den også Til små mengder krem, blending av supper og sausar, guacamole, aioli og denslags.

Gammel 14-12-12, 11:57   #23
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Så jeg trenger KA altså OG en stavmikser (det visste jeg dog, at jeg trenger stavmikser - har en som ikke duker i det hele tatt), i tillegg til K3000!?

Gammel 14-12-12, 11:59   #24
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan var det med watt/styrke/motor på KA vs Kenwood?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 12:03   #25
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, fant her: http://kjoekkentjeneste.blogspot.no/...major.html?m=1

Vedr. "watt styrken":
Motoren til KA er plassert på toppen (gir direkte kraft ned til kroken, reduserer friksjon, bråker mindre).
Motorens plassering gjør at maskinen bruker mindre strøm enn andre typer maskiner.
Det går derfor ikke an å direkte sammenligne styrken til KA og Kenwood.

Gammel 14-12-12, 12:07   #26
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har blå KA. Og tenker at hvis du ikke er rosa KA-person, hva med rødt?

Jeg bruker min KA flere ganger i uka. Det holder for meg å bake med maks 1 kg. Ellers bruker jeg den mye til å kverne kjøtt, og synes at den er fin til å raspe ost. Jeg har også kjøpt trommel til å kverne mandlene. Det er så mye enklere å lage kransekake nå. Jeg har ikke brukt grønnsaks/fruktmoseren spesielt mye, men lagde kjempegod eplesaft med den for noen år siden, og datteren min har spurt etter den saften flere ganger siden.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 12:09   #27
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Ok "test" dette og : http://www.charlotteskitchendiary.co...s-kitchen-aid/

Gammel 14-12-12, 12:10   #28
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vurderte nettopp KA, siden den gamle kjøkkenmaskinen døde rett før jul. Men fant vel ut at den ble for liten for mitt bruk. Så nå har jeg en kenwood major med 1500w motor og er godt fornøyd med den. Men det kommer så klart an på bruken, jeg er en sånn som gjerne dobler og tripler deiger.

Hadde jeg vunnet i lotto skulle jeg kjøpt meg en sånn kenwood cooking chef, men det ble alt for dyrt nå.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-12, 12:11   #29
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Jeg baker ikke veldig store deiger jeg heller, og aldri brød - til det har jeg da brødbakemaskin, om så. Men det er i kategorien aldri allikevel, det har vel skjedd tre ganger de siste 10 årene eller noe.

Kanskje jeg har en dårlig blender, at jeg har vært uheldig med den altså. For den funker ikke til stort i det hele tatt.

Hva anbefaler du tilleggspakken til da? Eller er den såpass "unødvendig" at jeg heller bør investere i en iskrembolle?

Høyst usikker på den rosa, men jeg tror fortsatt den er finest på kjøkkenet mitt. Evt. må det bli krem tror jeg.

Tilleggspakken består av råkostriver, med ulike tromler, juicepresse og kjøttkvern. Den fungerer veldig fint til alt dette, men det er ingen moser inn i bildet her. Jeg synes ikke den er unødvendig, det er jo en del av fordelen med KA at det finnes så mange tilleggsmuligheter. (Hvis du vil mose kan jeg anbefale deg stavmikser fra Dualit med utbyttbare funksjoner: stavmikser, håndmikser,løkkutter og visp i ett . Man kan tilogmed lage Milkshake med den! Og den har 200 watt mer enn KAen . )

Om du ikke er noen deigsetter uansett, ville jeg glatt gått for en KA jeg. Den er superfin til kakebaking og pisker veldig jevnt, luftig og hurtig ikke minst. Der Braunen tok en liten evighet på å gjøre eggehviter stive, går det i full fart med KAen osv. Den er veldig bra til denne type bruk.

Rart at Braunblenderen din ikke funker altså, for den er en fin liten venn hos meg. Mulig det finnes ulike varianter?

Gammel 14-12-12, 12:16   #30
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Så jeg trenger KA altså OG en stavmikser (det visste jeg dog, at jeg trenger stavmikser - har en som ikke duker i det hele tatt), i tillegg til K3000!?

Ja, egentlig. I motsetning til K3000 er jo KA først og fremst en bakemaskin. Den har tilleggsmuligheter, men det er ikke en komplett matlagingssak. Hvis du vil ha det, kan jeg anbefale deg en maskin som et vennepar har. Den er dobbelt så dyr som en KA, men til gjengjeld er den suveren i ett og alt og alt man virkelig trenger på kjøkkenet. Den varmer til og med maten .

Gammel 14-12-12, 12:20   #31
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Ah, fant her: http://kjoekkentjeneste.blogspot.no/...major.html?m=1

Vedr. "watt styrken":
Motoren til KA er plassert på toppen (gir direkte kraft ned til kroken, reduserer friksjon, bråker mindre).
Motorens plassering gjør at maskinen bruker mindre strøm enn andre typer maskiner.
Det går derfor ikke an å direkte sammenligne styrken til KA og Kenwood.

Om den gjør! På barnehagen jeg jobber har vi en stor Kenwoodsak med masse power. Den bråker sånn at de minste barna begynner å gråte når den kjøres i gang! Ikke en maskin for åpen kjøkkenløsning m.a.o.

Gammel 14-12-12, 12:39   #32
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke riktig maskin for storbakere. Men fordi som vil ha den lett tilgjengelig på benken er den helt OK. 1 kg mel er absolutt maks synes jeg.

Gammel 17-12-12, 09:25   #33
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja, egentlig. I motsetning til K3000 er jo KA først og fremst en bakemaskin. Den har tilleggsmuligheter, men det er ikke en komplett matlagingssak. Hvis du vil ha det, kan jeg anbefale deg en maskin som et vennepar har. Den er dobbelt så dyr som en KA, men til gjengjeld er den suveren i ett og alt og alt man virkelig trenger på kjøkkenet. Den varmer til og med maten .

Det er en bakemaskin jeg vil ha! En som ikke irriterer vettet av meg når jeg skal bake boller og kaker etc. Maskinen jeg har funker til alt det andre, jeg trenger ikke noen komplett matlagingssak, selv om det høres genialt ut det også. Like fin på kjøkkenbenken og?

Jeg baker aldri brød og setter sjelden deiger med mer enn 1 kg mel, så da bør den vel være midt i blinken? K3000 er ikke noe større, og den har jo holdt greit selv om den er noe drit når det kommer til deig med den utformingen den har.

Gammel 17-12-12, 10:06   #34
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Gå for en KA - høres perfekt ut for ditt bruk!

Gammel 17-12-12, 10:06   #35
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart du skal ha en KA!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 10:46   #36
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker min røde KA Den er i bruk omtrent hver eneste dag

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 11:12   #37
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg noen gang skal flytte skal jeg ønske meg en KA. Her er den for upraktisk for jeg har overskap over alt. Tar den ikke oppi opverskap hvis man vipper den opp? Det var ihvertfall årsaken til at jeg ikke kjøpte Kenwood i sin tid. Nå har jeg en kjedelig, men funksjonell sak med eltekrok i bunnen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 11:20   #38
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest tråden. Altså KA? Kenwood Major er jo SÅ mye bedre, større bolle, sterkere maskin og mye mindre plunder med. Naboen her heiv ut KA tidligere i høst og kjøpte seg Kenwood pga alt plunderet med KA. Sikkert ikke like mye plunder som med Braunen, men lell.

Eneste argumentet jeg klarer å mane fram for KA er utseende, men det er jo det indre som teller.

Gammel 17-12-12, 11:34   #39
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Om du skal kvitte deg med den du har, kjøper jeg gjerne noen reservedeler av deg. :kløne:

:hjelpsom:

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 11:36   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hvis jeg noen gang skal flytte skal jeg ønske meg en KA. Her er den for upraktisk for jeg har overskap over alt. Tar den ikke oppi opverskap hvis man vipper den opp? Det var ihvertfall årsaken til at jeg ikke kjøpte Kenwood i sin tid. Nå har jeg en kjedelig, men funksjonell sak med eltekrok i bunnen.

Nei, det går faktisk fint.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.