Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-07, 12:32   #1
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er Syden?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men jeg forurenser jo mindre om jeg tar charterfly til Hellas enn om jeg drar til New York? Det virker jo nesten som det er selve badingen han vil til livs.

Kanskje Sponheim ikke kan svømme og føler seg litt underlegen de som reiser til Syden 4 ganger i året og er veldig flinke svømmere?

(må innrømme at jeg ikke har lest linken, jeg definerte kun Syden)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 12:27   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Så da er det altså helt ok å ta 10 storbyferier til Europa i året, men ikke ok å reise til Mallorca eller Nice mer enn 1 gang pr. år?

Tja, dette sier vel litt om Sponheim, enn om hvordan vi bør oppføre oss i forhold til miljøet. :ikke Sponheim fan:

Gammel 18-04-07, 12:30   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette hørtes veldig lite Venstre ut. Han kan umulig ha ment det (eller får nok i hvert fall ikke lov i det lange løp).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 12:33   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Dette hørtes veldig lite Venstre ut. Han kan umulig ha ment det (eller får nok i hvert fall ikke lov i det lange løp).

Nei, jeg synes generelt at Sponheim er veldig lite Venstre, (men han er jo tross partilederen deres, så noe venstremann må han da være?)

Gammel 18-04-07, 12:35   #5
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, jeg synes generelt at Sponheim er veldig lite Venstre, (men han er jo tross partilederen deres, så noe venstremann må han da være?)

Ikke vær for sikker, han kan være en godt infiltrert spion.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 12:26   #6
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sponheim vil selvsagt ha slutt på at dumme FrP-ere reiser til sydlige strøk og drikker seg full på sangria og driter oss ut.

Gammel 18-04-07, 13:12   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Men det kan jo umulig være mer forurensende om 150 mennesker drar til Syden i et stappfullt charterfly enn om 75 mennesker drar i et halvfullt rutefly?

Forresten har Are Kalvø skrevet en flott bok om Syden, og definerer det som:
"... Syden, landet der det aldri er langt til stranda, der det er serveringsplassar overalt, der alle snakkar engelsk og mange snakkar svensk eller norsk eller ei blanding, der det alltid er sol og varmt og der alt er greitt, heile tida, der det finst andre reglar enn heime, der vi kan oppføre oss annleis enn heime, og gjer det."

Gammel 18-04-07, 15:42   #8
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Forresten har Are Kalvø skrevet en flott bok om Syden, og definerer det som:
"... Syden, landet der det aldri er langt til stranda, der det er serveringsplassar overalt, der alle snakkar engelsk og mange snakkar svensk eller norsk eller ei blanding, der det alltid er sol og varmt og der alt er greitt, heile tida, der det finst andre reglar enn heime, der vi kan oppføre oss annleis enn heime, og gjer det."

Anbefaler alle Syden interesserte, evt de som liker å kverulere rundt begrepet Syden, å lese denne boka!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 15:55   #9
TBM
Passiv

Standard

Sv: Hvor er Syden? (Dagbladet.no)

Nå holder jeg til på den andre siden rent politisk, og ser gjerne at Sponheim dummer seg ut med politikken sin, men i dette tilfellet er det jo en klar tanke bak det å redusere forbruket sitt.

Det er ingen i Norge i dag som vil sette noen "kvote" på antall reiser, men alle kan vi jo ha en tanke om at vi - selv om vi har rumpa full av penger - tar vårt ansvar og reduserer våre utslipp.

Tenk over det faktum at hvis hele verden skulle hatt det forbruket vi har i Norge, så måtte vi ha hatt tre jordkloder å fordele oss på. For vi er i ferd med å bruke opp ressursene våre.

Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 18:19   #10
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Anbefaler alle Syden interesserte, evt de som liker å kverulere rundt begrepet Syden, å lese denne boka!

Har lest den! Artig bok skrevet av en som ikke har vært på veldig mange sydenferier.

Gammel 18-04-07, 13:14   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg legger godsiden til og tror Sponheim mener at vi skal fly mindre. Charter står for store deler av norsk flyturisme og veldig mye charter går til steder som defineres som syden. Nordmenn skal altså redusere flybruken sin ved å ikke ta mer enn en flytur til syden pr. år. Jeg tror det ville redusert den årlige flytrafikken (privat sådan) ganske mye om det hadde blitt gjennomført.
:enkel:

Dessuten legger jeg enda mer godvilje til og regner med at tabloidene forteller 0,2% av hva Sponheims forslag egentlig bunner i og inneholder.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:45   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det kommer begrensninger på flyreiser, må jo det eneste rimelige være å sette et eller annet kilometer- eller utslippstak på antall fritidsreiser pr. person pr. år (og antagelig avgiftsbelegge forretningsreiser en god del). Jeg kan aldri tenke meg at begrensningen bare vil bli lagt på charterreiser. (Da går de glipp av meg, i hvert fall, jeg flyr ganske mye, men nesten aldri charter.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:12   #13
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg legger godsiden til og tror Sponheim mener at vi skal fly mindre. Charter står for store deler av norsk flyturisme og veldig mye charter går til steder som defineres som syden. Nordmenn skal altså redusere flybruken sin ved å ikke ta mer enn en flytur til syden pr. år. Jeg tror det ville redusert den årlige flytrafikken (privat sådan) ganske mye om det hadde blitt gjennomført.

Dessuten legger jeg enda mer godvilje til og regner med at tabloidene forteller 0,2% av hva Sponheims forslag egentlig bunner i og inneholder.

Så kjedelig da, nå som folk var kommet så godt i gang med å hetse Sponheim.

Jeg tror også at det handler om Sponheims manglende svømmedyktighet. Eventuelt at han ikke trives i badebukse.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:15   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Så kjedelig da, nå som folk var kommet så godt i gang med å hetse Sponheim.

Ikke misforstå. Jeg hetser gjerne Venstre.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:33   #15
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke misforstå. Jeg hetser gjerne Venstre.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:34   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er snill og god, du.

Gammel 18-04-07, 19:07   #17
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Mail er avsendt til Lars Sponheim. Det skal bli spennende å se om han svarer, og om han har tid... jeg mener han må jo som godt forbilde snart begynne å ta bussen når han skal til Hardanger, og ikke benytte seg av flyruter i retning den kanten i alle fall. For med det antall flyreiser han har i året kommer han langt langt over "1 sydenreise pr.år"-kvoten.

Gammel 18-04-07, 19:56   #18
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Mail er avsendt til Lars Sponheim.

Det setter han sikkert pris på.

Alle politikere (og andre også) liker henvendelser fra folk som lurer på noe tabloidaviser eller lobbyister har diktet opp eller tatt helt ut av sin sammenheng. Særlig når det er helt åpenbart at det er slik saken har oppstått.

Ben "I know I do" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 22:16   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Benmurphy, jeg er fullstendig enig i alt du skriver her.

Gammel 24-04-07, 11:25   #20
Elin

Elin sin avatar

Standard

Jeg har fått svar! ...ikke fra Lars Sponheim selv, som jeg ikke hadde forventet, men dog....:

Kjære NN
Takk for mail av 18/4.
Spørsmålet om sydenreiser var en liten del av et større intervju som Bergens tidende hadde med Lars Sponheim før landsmøtet vårt i Bergen forrige helg. Det ble nevnt som ett av flere eksempler på hva folk selv kan gjøre i sin hverdag for å redusere sine utslipp. Venstres miljøpolitikk handler først og fremst om de store tiltakene, som nei til gasskraft med utslipp, alternativ energi, grønn skattepolitikk med avgifter på foruresning osv. Samtidig mener vi det er viktig at hver og en tar et personlig ansvar, og forsøker å leve så miljøvennlig som mulig.

I den sammenheng er det jo riktig som du sier at flyreiser er flyreiser - enten det er charter eller rutefly, så sydenreiser var altså bare ment som ett eksempel. Venstre vil ikke ha restriksjoner på flyreiser - verken innenlands eller utenlands, men går inn for skatlegging av utslipp for å få fram ny og bedre teknologi - også på fly. Vi ønsker også stor satsing på høyhastighetstog som kan erstatte flytrafikk - i alle fall mellom de større byene i sør- og midt-Norge.
Du kan lese mer om Venstres miljøpolitikk og vår klimakampanje på www.venstre.no
Vennlig hilsen
Atle Hagtun
Sekretariatsleder i Venstres stortingsgruppe
Tlf 23313361 m 92633688
atle.hagtun@stortinget.no
aha@venstre.no

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.