Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er Egner skadelig for barn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-13, 09:59   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Egner skadelig for barn?

Øh, det var da en særdeles lite vidsynt kvinnemenneske.

Jeg tenker at det er skummelt at man i sin jagen etter å være politisk korrekt ikke tørr å vise barna ting som kanskje ikke er politisk korrekte i dag, men som er et uttrykk for tidligere tiders kultur.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 10:01   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I det minste hogger tante Sofie ved og bærer vann, hun driver ikke bare med gulvvask og matlaging.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 10:06   #3
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Egner er skadelig. Fysj og fy, tenk om barn faktisk kunne fått en interesse for bøker og litteratur? Nei, la dem heller spille skytespill. Det er mye sunnere.

Gammel 09-01-13, 10:13   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sikter til deg ang. hva, Hyacinth?

Gammel 09-01-13, 10:14   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Sikter til deg ang. hva, Hyacinth?

Om du mente at jeg la ut artikkelen som en spøk. Mulig jeg misforstod deg helt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 10:15   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Om du mente at jeg la ut artikkelen som en spøk. Mulig jeg misforstod deg helt.

Nei, jeg mente om den var skrevet som en spøk.

Gammel 09-01-13, 10:33   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, jeg mente om den var skrevet som en spøk.

Ah. Nei, jeg tror ikke det.

Gammel 09-01-13, 10:15   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Er Egner skadelig for barn?

Jeg leser Egner uten skrupler. Tante Sofie er jo helt rå - ei sterk og kul dame, og snill, egentlig. Og røverne - de var jo musikanter før de ble røvere, og når de bare fikk muligheten, og en dose tante Sofie, så ble jo de ærlige borgere de også. Moralistisk - helt klart, men jeg har null problemer med det.

Hakkebakkeskogen også - fantastisk persongalleri. Jeg liker Egner jeg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 10:17   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Sv: Re: Er Egner skadelig for barn?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hakkebakkeskogen også - fantastisk persongalleri. Jeg liker Egner jeg.

Jepp, Mikkel Rev- den første lavkarboist!

Gammel 09-01-13, 10:17   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Røverdatter, Tjorven og Toffskij. Jeg tror ikke det er skadelig. Det som er synd er at Egnerfamilien har ekstremt sterke meninger om hvordan verkene hans skal legges fram, og hvis man prøver å gjøre det mer interessant setter de seg kjapt på bakbeina. Ergo får man utrolig tannløse versjoner slik som den Kardemommeby-oppsetningen som vises denne sesongen.

Det har for øvrig pågått en lengre debatt om Egner, krigen og nazismen, bl.a. om Karius og Baktus. Originalkronikken sto i Klassekampen, men den ligger ikke på nett. Her er Fredrik Wandrups svar:

http://www.dagbladet.no/2012/12/17/k...gner/24873376/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 14:19   #11
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er enig med Røverdatter, Tjorven og Toffskij. Jeg tror ikke det er skadelig. Det som er synd er at Egnerfamilien har ekstremt sterke meninger om hvordan verkene hans skal legges fram, og hvis man prøver å gjøre det mer interessant setter de seg kjapt på bakbeina. Ergo får man utrolig tannløse versjoner slik som den Kardemommeby-oppsetningen som vises denne sesongen.

Nja, det var ikke mye tannløst over Mari Maurstads tolkning av Tante Sofie.. Men for all del, det meste var vel som forventet.

Gammel 09-01-13, 14:29   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Nja, det var ikke mye tannløst over Mari Maurstads tolkning av Tante Sofie..

Vel, jeg er uenig. Hun er god hun altså, men jeg syns det var en kjedelig versjon. Den som har gått på TV tidligere (som nå er byttet ut med denne) er mye morsommere.

Gammel 09-01-13, 10:18   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også påstå at de basale temaene i god litteratur stort sett alltid er de samme.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 10:27   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Jeg er enig, men jeg syns fremdeles det er problematisk at voksne veldig ofte kjøper sine barnebøker til barna, og veldig lite ny barnelitteratur. Små barn er jo til en viss grad prisgitt foreldrenes innkjøp av bøker.

Jada, jeg er jo med på den. Det er mest «fenger ikke»-premisset jeg ikke kjøper. Jeg prøver å passe på selv, og dette var hovedgrunnen til at vi var medlemmer av Bokklubbens barn noen år. (Selvsagt også en nostalgisk løsning, jeg har vokst opp med masse nostalgilesing av mamma og mormors gamle bøker, og hoveddosen nyere ting kom fra BB og deretter egne eksesser på biblioteket.)

Jeg mener også at dette er et ekstremt first-world problem. Hvis barnet vokser opp i en entusiastisk bokelskende og bokdelende familie, er det uansett i en optimal posisjon til å bli en ivrig leser selv. Jeg klarer ikke med min beste vilje å tro at deling av gamle lesegleder vil hemme barnet på noen relevant måte.

Gammel 09-01-13, 10:32   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg mener også at dette er et ekstremt first-world problem.

Nja, jeg er ikke helt enig. Selvfølgelig enig i at det er et typisk vestlig problem, men ikke enig i at siden det ikke er et problem som bunner i et grunnleggende behov, så trenger man ikke ta det alvorlig.

Hvis barnet vokser opp i en entusiastisk bokelskende og bokdelende familie, er det uansett i en optimal posisjon til å bli en ivrig leser selv. Jeg klarer ikke med min beste vilje å tro at deling av gamle lesegleder vil hemme barnet på noen relevant måte.

Hvis man vokser opp i en entusiastisk bokelskende familie så er dette mest sannsynlig et mindre problem. Men de aller fleste gjør ikke det. De vokser opp i helt ordinære familier, som kjøper de bøkene de likte best selv til barna sine. Jeg syns mye av den litteraturen jeg vokste opp med har gått ut på dato.

Gammel 09-01-13, 10:37   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

De vokser opp i helt ordinære familier, som kjøper de bøkene de likte best selv til barna sine.

Og dette er å dele en bokopplevelse. Finnes det noe statistikk om hvor stor andel av foreldre som leser for barna sine? Jeg er ikke så sikker på om de som gjør det mye er «ordinære familier».

Jeg er enig i at det optimale er å prøve nytt og dele gammelt i skjønn forening, men jeg mener også at en bok lest høyt med entusiasme og (gjerne nostalgisk) glede antagelig fenger mer enn en lest av plikt.

Gammel 09-01-13, 10:42   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg er enig i at det optimale er å prøve nytt og dele gammelt i skjønn forening, men jeg mener også at en bok lest høyt med entusiasme og (gjerne nostalgisk) glede antagelig fenger mer enn en lest av plikt.

Mener du at ny litteratur leses av plikt?

Selvsagt er det fint å dele leseopplevelser, men jeg syns virkelig ikke det burde være så himla skummelt å prøve seg på noe nytt heller.

Gammel 09-01-13, 10:46   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jøss, helt tilfeldig hører jeg på NRK P1 akkurat nå, og der intervjuer de Sofia Jupiter. Ikke om dette temaet, dog. Hun har mye viktig å si. Snakker om å være i nået og ikke alltid på vei, og om samfunnskritikk generelt og det nye stykket hun regisserer(?) i Oslo(?). Veldig interessant.

Gammel 09-01-13, 10:46   #19
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det er mye ræl blant gammelt - og det er definitivt mye ræl blant nytt. Vi har fokus på å finne de gode bøkene, nytt eller gammelt, og det tror jeg de fleste har. Barn gidder ikke å lese dårlige bøker, nye eller gamle. I hvert fall ikke mine barn og barna jeg har på skolen. Hos oss går det i Anne Cath Vestly, Egner og Astrid Lindgren fra gammelt av - men ellers blir det mye nytt. Det eneste problemet vi har er at Storebror er så forelsket i Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio at alle nye bøker faller gjennom sammenlignet med dem.

Gammel 09-01-13, 10:50   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Mener du at ny litteratur leses av plikt?

Selvsagt er det fint å dele leseopplevelser, men jeg syns virkelig ikke det burde være så himla skummelt å prøve seg på noe nytt heller.

Det jeg mener, er vel primært at medium leseinteresserte foreldre safer når de velger bøker til barna. Det skjønner jeg godt, det kommer jo ut masse kjipe til medium nye barnebøker hvert år, og om du ikke orienterer deg godt, kan du komme til å kjøpe noe som ikke er særlig stas. Jeg mener det er uhorvelig mye bedre at de da velger noe de selv er begeistret for i utgangspunktet. Jeg synes begeistringen har så stor verdi at jeg ikke ønsker å pålegge folk dårlig samvittighet for den, på sett og vis.

Jeg synes kampanjer for å fremme god, ny barne- og ungdomslitteratur er kjempefint, og er ganske sikker på at dette er noe som ikke kan overlates til bokhandlerne alene (nettopp pga. kundenes iboende konservatisme). Men må de ledsages av «gammel litteratur er utdatert»-sutring?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:17.