|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
villende
|
Sv: Er Egner skadelig for barn?Øh, det var da en særdeles lite vidsynt kvinnemenneske. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er Egner skadelig for barn?I det minste hogger tante Sofie ved og bærer vann, hun driver ikke bare med gulvvask og matlaging. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Er Egner skadelig for barn?Egner er skadelig. Fysj og fy, tenk om barn faktisk kunne fått en interesse for bøker og litteratur? Nei, la dem heller spille skytespill. Det er mye sunnere.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er Egner skadelig for barn?Sikter til deg ang. hva, Hyacinth? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Er Egner skadelig for barn?Jeg leser Egner uten skrupler. Tante Sofie er jo helt rå - ei sterk og kul dame, og snill, egentlig. Og røverne - de var jo musikanter før de ble røvere, og når de bare fikk muligheten, og en dose tante Sofie, så ble jo de ærlige borgere de også. Moralistisk - helt klart, men jeg har null problemer med det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er Egner skadelig for barn?Jeg er enig med Røverdatter, Tjorven og Toffskij. Jeg tror ikke det er skadelig. Det som er synd er at Egnerfamilien har ekstremt sterke meninger om hvordan verkene hans skal legges fram, og hvis man prøver å gjøre det mer interessant setter de seg kjapt på bakbeina. Ergo får man utrolig tannløse versjoner slik som den Kardemommeby-oppsetningen som vises denne sesongen.
|
|
|
#11 |
|
Kakemonster
|
Sv: Er Egner skadelig for barn?
Nja, det var ikke mye tannløst over Mari Maurstads tolkning av Tante Sofie..
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Vel, jeg er uenig. Hun er god hun altså, men jeg syns det var en kjedelig versjon. Den som har gått på TV tidligere (som nå er byttet ut med denne) er mye morsommere.
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Sv: Er Egner skadelig for barn?Jeg vil også påstå at de basale temaene i god litteratur stort sett alltid er de samme.
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Jada, jeg er jo med på den. Det er mest «fenger ikke»-premisset jeg ikke kjøper. Jeg prøver å passe på selv, og dette var hovedgrunnen til at vi var medlemmer av Bokklubbens barn noen år. (Selvsagt også en nostalgisk løsning, jeg har vokst opp med masse nostalgilesing av mamma og mormors gamle bøker, og hoveddosen nyere ting kom fra BB og deretter egne eksesser på biblioteket.)
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Nja, jeg er ikke helt enig. Selvfølgelig enig i at det er et typisk vestlig problem, men ikke enig i at siden det ikke er et problem som bunner i et grunnleggende behov, så trenger man ikke ta det alvorlig.
Hvis man vokser opp i en entusiastisk bokelskende familie så er dette mest sannsynlig et mindre problem. Men de aller fleste gjør ikke det. De vokser opp i helt ordinære familier, som kjøper de bøkene de likte best selv til barna sine. Jeg syns mye av den litteraturen jeg vokste opp med har gått ut på dato.
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Og dette er å dele en bokopplevelse. Finnes det noe statistikk om hvor stor andel av foreldre som leser for barna sine? Jeg er ikke så sikker på om de som gjør det mye er «ordinære familier».
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Mener du at ny litteratur leses av plikt?
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Er Egner skadelig for barn?Jøss, helt tilfeldig hører jeg på NRK P1 akkurat nå, og der intervjuer de Sofia Jupiter. Ikke om dette temaet, dog. Hun har mye viktig å si. Snakker om å være i nået og ikke alltid på vei, og om samfunnskritikk generelt og det nye stykket hun regisserer(?) i Oslo(?). Veldig interessant. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er Egner skadelig for barn?Det er mye ræl blant gammelt - og det er definitivt mye ræl blant nytt. Vi har fokus på å finne de gode bøkene, nytt eller gammelt, og det tror jeg de fleste har. Barn gidder ikke å lese dårlige bøker, nye eller gamle. I hvert fall ikke mine barn og barna jeg har på skolen. Hos oss går det i Anne Cath Vestly, Egner og Astrid Lindgren fra gammelt av - men ellers blir det mye nytt. Det eneste problemet vi har er at Storebror er så forelsket i Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio at alle nye bøker faller gjennom sammenlignet med dem.
|
|
|
|
#20 |
|
kamerat
|
Det jeg mener, er vel primært at medium leseinteresserte foreldre safer når de velger bøker til barna. Det skjønner jeg godt, det kommer jo ut masse kjipe til medium nye barnebøker hvert år, og om du ikke orienterer deg godt, kan du komme til å kjøpe noe som ikke er særlig stas. Jeg mener det er uhorvelig mye bedre at de da velger noe de selv er begeistret for i utgangspunktet. Jeg synes begeistringen har så stor verdi at jeg ikke ønsker å pålegge folk dårlig samvittighet for den, på sett og vis.
|
![]() |
|
|