|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
can-jur
|
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)
Varmepumpe er sikkert bra i mildere deler av landet. Det var veldig popt her oppe også en stund. Begeistringen har lagt seg litt nå.
![]() |
![]() |
#23 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Det er varmepumpeinstallatøren som sier at for å få full effekt både økonomisk og varmemessig at man først burde isolere.
![]() |
#24 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Vi stenger av deler av huset om vinteren, de delene som er dårligst isolert, og vi punktvarmer, det vil si at stue og kjøkken har en temperatur, trappeoppgang er kjøligere og soverommene er enda kjøligere og så er vi veldig flinke på å lukke dørene. Vi har innstallert varmepumpe og pelletskamin med tilskudd fra Enova.
![]() |
#25 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Eg kan jo bidra med at vi har fletta nytt hus - lavenergi. Og skyhøg første straumrekning? Årsak? Jo, vi har vannbåren varme i garasjen. Den har ikkje fått garasjedør enda. Og termostaten var satt til 30 grader. Med minus i lufta... Snakk om å fyre opp 1000-lappar til kråkene
![]() |
#26 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Bare en liten kommentar ang varmepumpe. Hvis man ser hele fyringssesongen under ett, så er det vel ingen som helst tvil om at varmepumpe lønner seg, også i steinkalde strøk. Hos meg har temperaturen ligget og vippet rundt minus 30 den siste uka. Varmepumpa mi går (man skal ikke slå den av!) og den gir en del varme, men den bruker selvsagt mer strøm for å produsere denne varmen enn hva den gjør i mildere perioder. Poenget mitt er at selv her i de dype, kalde dalene, så er det ikke minus 30 hver dag hele vinteren. Jeg bruker min varmepumpe fra september til mai og med unntak av desember og januar (i snitt), så gir varmepumpa definitivt mye varme for pengene. Selv på de kaldeste dagene er det rimeligere å fyre med varmepumpe enn med panelovner. Iallefall gjelder det den pumpa jeg har. Det er store forskjeller på effektiviteten i kuldeperioder på de ulike merkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)For meg høres det ut som dere bør starte med å bytte vinduer. Det kan gjøres etter hvert slik at det ikke blir så dyrt.
![]() |
#28 |
Klar
|
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Et sånn minitips fra en som bor i leilighet: Sett på timer på varmeovnene i oppholdsrom. De kjøpes særdeles billig på feks clas ohlson. Still dem inn slik at ovnene er avskrudd på natta og på dagtid hvis dere alle er borte, og at de skrus på i god tid før dere kommer hjem eller står opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Er det noen som vet om solide firmaer som kan gå gjennom en bolig og foreslå fornuftige tiltak? Hvor og hvordan man bør isolere, for eksempel?
![]() |
#30 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Jeg har ikke noen gode tips utover de som er kommet over her, men vil gjerne komme med et som virker litt mer langsiktig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Noen jeg kjenner har sånne små vifter som drives av varmen, som settes oppå vedovnen og hjelper til å spre den varme lufta rundt i rommet. De merket god forskjell etter at de fikk den, sa de.
![]() |
#32 |
Står på egne ben
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)I desember så hadde vi et forbruk på 2233kw. Vi har et hus fra 1970 på 170kvm over to etasjer (og med kald kjeller under 1.etg.) og åpent fra stue, gang, opp trapp og loftstue. Andre rom kan lukkes av om vi vil. Vi har unger som dusjer lenge et par ganger i uka nå om vinteren, og jeg som dusjer lenge i godt varmt vann minst annenhver dag. Mannen er litt kjappere til å dusje. Vi har byttet nesten alt av vinduer og lagt glava utover bjelkelaget oppe på loftet og byttet ytterdør. Vi har termostat med nattsenking på det vi har på av elektriske ovner (3 stykker totalt) og varmepumpe som går på 23 grader i loftstua hele tiden (det er ikke 23 grader i rommet siden det er åpen løsning ned, men det er nok ca. 21). Men vi fyrer mye med ved når det er under null grader. Ned til minus 5-10 grader holder det bare å fyre opp i stua, men under 10 grader må vi fyre hele tiden når vi er hjemme siden jeg liker å ha det godt og varmt. Mannen fyrer gjerne opp om morgenen når han står opp når det er veldig kaldt sånn at en får varmet opp litt ekstra. På 2 bad har vi varmekabler stående på godt og varmt sånn at det er deilig å kle på seg og på morgenen har vi det også bare godt og varmt på kjøkkenet. Der har vi ikke varmeovn, men når vi lukker dørene dit og det står en stor fryseboks der inne så holder det mer enn nok så lenge vi holder dørene lukket. Når ungene kommer hjem fra skolen så sitter de gjerne oppe i loftstua hvor varmepumpa er om de synes det er for kaldt i stua, men de vil gjerne gå i t-skjorte hjemme bare, men vi fyrer mye med billig ved. Nemlig oppkuttede paller mannen har fått gratis som bare skulle kastes. Sist redigert av Elisabet : 17-01-13 kl 00:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Syrin: Dere har fletta dere et nytt hus, faktisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Og etter ekstra fokus på strømsparing i Januar, gikk likevel forbruket opp med litt over 1000 kwh. 6500. Gjett om det må settes inn tiltak i løpet av sommeren.
![]() |
#36 |
Står på egne ben
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)
Har dere vannvittig stort hus eller mye varmekabler? Her kan dere nok fort spare en god del ved å gjøre tiltak. Vi brukete i januar ca. 2400 kWh og har et hus på 170 kvm (som er fra 1970) + garasje som har oppvarmet 2.etg. på ca. 50 kvm. Nå fyrer vi mye med ved på kalde dager når vi er hjemme, men har en varmepumpe og en elektrisk ovn på ellers + varmekabler på 2 bad, vaskerom og gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
can-jur
|
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Er du sikker på at det ikke står på et eller annet i et fjøs/låve/garage?
![]() |
![]() |
#38 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Det høres ut som et veldig stort forbruk. Jeg ville sjekket om det virkelig ikke er noe som står og drar strøm som du ikke er klar over. Varmekabler på vannrør f.eks? Kanskje du kan slå av absolutt alt av strøm som du vet om og sjekke forbruket på måleren? Du ser jo fort om det står på noe som drar mye da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Alt av låve, stall og andre uthus har egen, annen måler. Det er kun huset. Har varmekabler i en gang, men ingenting som står på. Har skrudd ned varmen på alle ovner som står på. Og fyrer alt vi kan med ved. Vi hadde helt normalt forbruk frem til desember, tror jeg.
![]() |
#40 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)Kan dere begrense rom dere bruker på de kaldeste dagene? I et gamle gårdshuset hos min tante i Østerdalen varmet hun kun opp kjøkken, bad og soverom om vinteren. Kan dere flytte dataen inn på kjøkkenet og droppe bruken av gamlestua?
![]() |
|
|