Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjemmelaget lasagne for første gang

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-13, 14:05   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Har hørt det før ja. Og flere ganger opplevd at folk ikke har skjønt hva jeg mener når jeg sier wuuster-saus (nesten da, litt vanskelig å skrive sånn derre uttaleskrift altså).

I Norge skriver vi vel som regel Worshestershire-saus, og da blir det vel mer Wuustershaier-saus, ikke bare Wuuster. Men det er ikke særlig logisk uttale altså!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:08   #22
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Får-schester-saus sier jeg, er det feil?

Sist redigert av Fløyel : 18-01-13 kl 14:15.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:11   #23
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I Norge skriver vi vel som regel Worshestershire-saus, og da blir det vel mer Wuustershaier-saus, ikke bare Wuuster. Men det er ikke særlig logisk uttale altså!

Ja, sant det. Og det står i den der linken jeg la til også.
Worcestershire sauce = wuustershire saus
Worcester sauce = wuuster saus

Veldig vanskelig, ikke minst lite logisk (britter er sære av og til altså, det er ikke til å komme bort fra), og jeg må jo innrømme at eneste grunnen til at jeg har fått hang-up på det er jo fordi jeg har fått leksjon av ei britisk venninne i dette. Så jeg må konsentrere meg for ikke å si det på sånn "snobbete" britisk måte også vett.

Gammel 18-01-13, 14:13   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, så Worcester er tilsvarende som fotballaget Leicester /lester/? Enda litt mer ny lærdom.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:14   #25
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ah, så Worcester er tilsvarende som fotballaget Leicester /lester/? Enda litt mer ny lærdom.

Gammel 19-01-13, 10:44   #26
Fnissa
Aktiv

Fnissa sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
Fnissa er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg har alltid wustershshshhiresaus i brun saus.

Takk for tips. Det må jeg prøve.

Fnissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 10:51   #27
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager kjøttsaus med tomatboks, tomatpure og karbonadedeig. Krydrer godt.
Den hvite sausen lages som vanlig hvit saus, men jeg tilsetter muskatnøtt, taffelost og vanlig norwegia. Smaker helt fantastisk.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 11:01   #28
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg har alltid wustershshshhiresaus i brun saus.

Det er ansjos i den, til info.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 11:02   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matprat sin er god.

Gammel 19-01-13, 11:14   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Det er ansjos i den, til info.

Takk for info, men jeg bruker denne.

Gammel 19-01-13, 12:22   #31
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne, som Mjau har lagt ut, er kjempegod!

http://www.foreldreportalen.no/forum...ermors+lasagne

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 19:07   #32
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dagens lasagne her ble skikkelig god syns vi. Her er en slags oppskrift.

Kjøttsaus: 400 g karbonadedeig, 2 ganske små revne gulrøtter, 1 finhakket løk, 2 finhakkede hvitløksbåter, 1 bx tomater, 2 store ss tomatpure, et par ss creme fraiche, 3/4 ts sukker, maldonsalt, grovkornet pepper, 1-1,5 dl rødvin, mye av et blandingspastakrydder som er i kvern fra Santa Maria. Brun først karbonadedeig og løk og gulrøtter, og ha så i resten. Sausen skal ikke være skvipete og tynn, reguler med vann hvis den blir altfor tykk. Den sto og putret på svak varme i ca en time.

Hvit saus av 3-4 ss smør, mel til fast masse, melk til passe tykk saus, revet ost og salt og pepper til slutt. Jeg brukte en halv pakke Tine blandet ost i svart pakke og en raus mengde parmesan.

Legg lagvis med kjøttsaus, ostesaus og Barilla pastaplater, jeg liker å bruke en form som ikke er altfor stor, så jeg får mange lag. 25 minutter i ovnen, + stå på benken 5-10 minutter før den serveres.

Jeg serverte den med en salat av babyspinat klippet i biter, avokado, perletomater og vårløk, med fikenbalsamiko og en god olivenolje og maldonsalt og pepper.

Sist redigert av Filifjonka : 19-01-13 kl 21:11.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 19:17   #33
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke veldig flytende lasagne, så jeg koker alltid inn kjøttsausen til den er veldig tjukk, lager relativt tjukk bechamel og er gjerrig med saus mellom lagene.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 19:18   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Denne ble akkurat passe fast, uten noe flyting.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 21:11   #35
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/lasagne

Min oppskrift er svært lik denne. Men det skal være to stilker stangselleri og en gulrot. Og 60 gram bacon hvis jeg har. Og en grønnsaksbuljongterning og 1/2 liter vann. Kjøttsausen lar jeg koke i minst 30 min. Krydrer med pepper, oregano, rosmarin og revet muskatnøtt.

Gammel 19-01-13, 21:32   #36
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lager ikke fra oppskrift, men mer på slump. Men vi pleier å ha et lag ferske basilikumblader og et lag tomatskiver under osten. Det blir veldig godt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.