Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Andrè?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-13, 21:00   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Andrè?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men hvis han er døpt andr'e (iphone...) var det jo hans foreldre som ikke kunne stave da, ikke han...

Det kan det selvsagt være, men personlig så hadde jeg skiftet staving.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-13, 21:03   #22
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Andrè?

Er André den eneste rette skrivemåten? Jeg skal innrømme at dette er noe jeg ikke kan mye om. Med skrive lesevansker er det ikke noe jeg har prioritert å lære meg så mye om.

Nesten alle jeg kjenner som heter det skriver det uten noe over som Andre. Inkluder mannen. Jeg forstår jo at det da ikke beskriver hvordan e'en skal uttales, men blir det helt feil altså? Er det så mange i norges land som heter det feil.

SSB skiller tydelig vis ikke mellom de heller.

Du søkte på mannsnavnet: André
Det er 6350 menn som har Andre som første fornavn.
Det er 3, 2, 1 eller 0 menn som har André som eneste fornavn.

Du søkte på mannsnavnet: Andrè
Det er 3, 2, 1 eller 0 menn som har Andrè som eneste fornavn.

Du søkte på mannsnavnet: Andre
Det er 5578 menn som har Andre som eneste fornavn.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-13, 21:31   #23
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Er André den eneste rette skrivemåten?

Ja, om du ikke skal uttale det Andrææ eller som ordet andre.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 13:34   #24
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Denne tråden minnet meg om en hjemmeside jeg hadde glemt litt: http://www.korrekturavdelingen.no/K4aksent.htm

Jeg er egentlig veldig opptatt av rettskriving og tegnsetting (har jobbet mye med korrekturlesing i et designbyrå tidligere, selv om jeg vet at det ikke alltid vises når jeg er på nettforum og på facebook... ), men mistenker nok at jeg har slurvet mye med aksent og apostrof de siste årene (ift egennavn). Da spesielt på jobb. Dvs: Jeg skriver jo svært sjeldent navnene til klientene våre, men når jeg får brev som skal sendes ut tar jeg alltid et kjapt overblikk over dem før jeg printer dem ut fordi jeg synes vi ikke kan være bekjent av å sende ut et brev som ikke er satt opp riktig (sånn rent utseendemessig) og som inneholder masse skrivefeil/tegnsettingsfeil og forkortelser. Når så behandlerne har skrevet Andrè i stedet for André, så må jeg innrømme at jeg helt sikkert kan ha funnet på å la være å rette det hvis jeg har det travelt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.