Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-13, 11:28   #21
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.796
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg tenker at det må jo til et omfattende arbeid med informasjon om dette skal snu også, ift kultur og tradisjoner om hva de gir barna av drikke som babyer?

Joda, det er klart. Men her er det altså en produsent som driver agressiv markedsføring og bestikker helsearbeidere. Hadde det ikke vært best om de sluttet med det? (Ja, i tillegg til mer informasjon altså, om det var uklart)

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:29   #22
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Ja faktisk fordi det har jeg kjent på min egen kropp. Det er forferdelig å bli utsatt for "bare legg barnet til" gang på gang når ungen hyler etter mat. Det er forferdelig å stå der som ny mamma og be om hjelp når det gjelder å lage MME (who har faktisk retningslinjer for dette også men det er det ingen her som opplyser om. Det er jo bare å tilsette vann til pulver, ikke sant?), det er forferdelig når ungen din ikke vokser fordi den ikke får nok mat eller når babyen havner på sykehuset pga underernæring! Jo det plager meg mer enn å vite at det dør barn andre steder fordi dette rammer meg og mine nærmeste. Skal jeg støtte en sak og boikotte alle produktene fra Nestle så skal det være en helhjertet boikott som jeg støtter 100%.

Jeg er for amming, men jeg er også for at mødre som trenger MME skal ha rett til opplysninger som de trenger også. At vi ikke får vite det vi trenger fordi Nestle gjør forferdelige ting i utlandet smaker vondt syntes jeg.

Jeg bruker collett MME og prøver å bruke alternative produkter når jeg kan, men jeg boikotter ikke nestle. Mi eldste kunne bare spise Sinlac (tror det lages av Nestle corp. det også) og jeg valgte å mate henne fremfor å opprettholde en 30 år gammel boikott.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:29   #23
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Joda, det er klart. Men her er det altså en produsent som driver agressiv markedsføring og bestikker helsearbeidere. Hadde det ikke vært best om de sluttet med det?

Det er vel flere produsenter, etter hva jeg leser.
Og ja, den type agressiv markedsføring hadde det så klart vært best at de sluttet med.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:31   #24
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.938
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg tenker at det må jo til et omfattende arbeid med informasjon om dette skal snu også, ift kultur og tradisjoner om hva de gir barna av drikke som babyer?

Men problemet er jo at det er det Nestlé har gjort i årevis. Drevet et omfattende informasjonsarbeid om at den maten de har gratis tilgjengelig (altså morsmelk) ikke er god nok og at de heller må bruke penger på å kjøpe et erstatningsprodukt.

Jeg har all sympati i verden med mødre som ikke kan amme. Men de fleste mødre har melk. Og å narre mødre som ønsker det beste for sine barn til å bruke av de små ressursene de har til å kjøpe et produkt de ikke trenger og som ofte blir skadelig (fordi de ikke har tilgang til rent vann) det er ikke bare dumt og korttenkt. Det er direkte ondt, og bare fordi noen skal tjene penger på det. :freser:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:35   #25
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Men problemet er jo at det er det Nestlé har gjort i årevis. Drevet et omfattende informasjonsarbeid om at den maten de har gratis tilgjengelig (altså morsmelk) ikke er god nok og at de heller må bruke penger på å kjøpe et erstatningsprodukt.

Jeg har all sympati i verden med mødre som ikke kan amme. Men de fleste mødre har melk. Og å narre mødre som ønsker det beste for sine barn til å bruke av de små ressursene de har til å kjøpe et produkt de ikke trenger og som ofte blir skadelig (fordi de ikke har tilgang til rent vann) det er ikke bare dumt og korttenkt. Det er direkte ondt, og bare fordi noen skal tjene penger på det. :freser:

Jeg tenker da at dette ikke er Nestlé sin jobb. Det er jo tydeligvis like stort problem at de gir barna vann, kumelk og kaffe, som at de får MME. Og da er det jo en generell info om morsmelk som må til.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:36   #26
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Alle får ikke til å amme, men de fleste.
Selvfølgelig skal de som trenger det få hjelp og veiledning til å bruke MME til barnet sitt, men det er en helt annen debatt.
Nesle's aggressive og villedende markedsføring av MME i u-land har fint lite med Norges ammepolitikk å gjøre.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:37   #27
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Ja faktisk fordi det har jeg kjent på min egen kropp. Det er forferdelig å bli utsatt for "bare legg barnet til" gang på gang når ungen hyler etter mat. Det er forferdelig å stå der som ny mamma og be om hjelp når det gjelder å lage MME (who har faktisk retningslinjer for dette også men det er det ingen her som opplyser om. Det er jo bare å tilsette vann til pulver, ikke sant?), det er forferdelig når ungen din ikke vokser fordi den ikke får nok mat eller når babyen havner på sykehuset pga underernæring! Jo det plager meg mer enn å vite at det dør barn andre steder fordi dette rammer meg og mine nærmeste. Skal jeg støtte en sak og boikotte alle produktene fra Nestle så skal det være en helhjertet boikott som jeg støtter 100%.

Jeg er for amming, men jeg er også for at mødre som trenger MME skal ha rett til opplysninger som de trenger også. At vi ikke får vite det vi trenger fordi Nestle gjør forferdelige ting i utlandet smaker vondt syntes jeg.

Jeg bruker collett MME og prøver å bruke alternative produkter når jeg kan, men jeg boikotter ikke nestle. Mi eldste kunne bare spise Sinlac (tror det lages av Nestle corp. det også) og jeg valgte å mate henne fremfor å opprettholde en 30 år gammel boikott.

For det første så er det ingen som nekter deg opplysninger om MME i Norge selv om du har møtt en kjip helsesøster som ville at du skulle amme. Du kunne jo bare googlet eller spurt en annen helsesøster og så ville du hatt svaret.

For det andre, så er det fullt forståelig at du opplevde ammepresset som fælt, og det er absolutt dårlig gjort å presse nybakte mødre til amming når det ikke fungerer, men at du syns dette er verre - eller i nærheten av - å føde et barn i et land uten rent vann og fungerende helsesystem fordi det opplevdes så fælt for deg - det høres helt usannsynlig horribelt ut. Du hadde det kjipt i noen uker eller måneder i Norge og det avgjør hvordan du kategoriserer tredje-verden-problemer som mindre verdt å bry seg med enn luksusproblemene vi har her oppe i velstandens gryte. Det er bare ikke til å tro.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:39   #28
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.938
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg tenker da at dette ikke er Nestlé sin jobb. Det er jo tydeligvis like stort problem at de gir barna vann, kumelk og kaffe, som at de får MME. Og da er det jo en generell info om morsmelk som må til.

Men det er Nestlé sitt ansvar at de bruker masse informasjonskanaler og ressurser på å fortelle mødre at morsmelk ikke er bra nok.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:39   #29
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.


Uansett - hvis jeg helt bevisst skal boikotte de må jeg jo samtidig ta en grundig gjennomgang av alle andre produkter vi bruker. Er de bedre, er de bra nok?

Det er selvsagt fint om man klarer å være bevisst på å sjekke at alt man forbruker stammer fra rettferdig handel og snille aktører. Men jeg synes ikke man MÅ sjekke at kjøkkenskapet inneholder kun moralsk riktig innhold fordi om man boikotter en produsent.

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Jeg syntes det er synd at barna dør av skittent vann, undernæring, sykdom, ingen ønsker det for barn. Men samtidig kjenner jeg at det plager meg mer at barn HER lider fordi helsestasjonene bare fremmer puppen som løsningen på alle problemer.

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Virkelig?
Det plager deg mer at at helsestasjonene i Norge driver ammepress enn at barn i u-land dør av skittent vann, underernæring og sykdom?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Ja faktisk fordi det har jeg kjent på min egen kropp..... Jo det plager meg mer enn å vite at det dør barn andre steder fordi dette rammer meg og mine nærmeste.

Å herlighet! Den første uttalelsen tenkte jeg gikk under slurv, men du mente det virkelig. Jeg er dypt og inderlig sjokkert, skamme deg skulle du.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08

Sist redigert av LilleRosin : 18-02-13 kl 12:19. Årsak: skriveleif
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:41   #30
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Men det er Nestlé sitt ansvar at de bruker masse informasjonskanaler og ressurser på å fortelle mødre at morsmelk ikke er bra nok.

Definitivt. Men betyr jo ikke at det ikke må være et system med at det gis informasjon om morsmelk, som jeg skrev. For det er mye annet enn akkurat MME som gjør at barna dør fordi de ikke får morsmelk. Og som du ser i artikkelen er det en del andre produsenter enn Nestlè som driver akkurat på samme måte, og de må jo stoppes de også. Og da må det jo gjøres noen andre tiltak også, enn at Nestè boikottes.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:44   #31
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Ja faktisk fordi det har jeg kjent på min egen kropp. Det er forferdelig å bli utsatt for "bare legg barnet til" gang på gang når ungen hyler etter mat. Det er forferdelig å stå der som ny mamma og be om hjelp når det gjelder å lage MME (who har faktisk retningslinjer for dette også men det er det ingen her som opplyser om. Det er jo bare å tilsette vann til pulver, ikke sant?), det er forferdelig når ungen din ikke vokser fordi den ikke får nok mat eller når babyen havner på sykehuset pga underernæring! Jo det plager meg mer enn å vite at det dør barn andre steder fordi dette rammer meg og mine nærmeste. Skal jeg støtte en sak og boikotte alle produktene fra Nestle så skal det være en helhjertet boikott som jeg støtter 100%.

Jeg er for amming, men jeg er også for at mødre som trenger MME skal ha rett til opplysninger som de trenger også. At vi ikke får vite det vi trenger fordi Nestle gjør forferdelige ting i utlandet smaker vondt syntes jeg.

Jeg bruker collett MME og prøver å bruke alternative produkter når jeg kan, men jeg boikotter ikke nestle. Mi eldste kunne bare spise Sinlac (tror det lages av Nestle corp. det også) og jeg valgte å mate henne fremfor å opprettholde en 30 år gammel boikott.

Jeg håper du bare har en veldig dårlig dag.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 18-02-13 kl 12:05.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:45   #32
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Jeg boikotter dem delvis.
Som i at jeg ikke har kjøpt barnemat og MME derfra, først og fremst, men ellers prøver jeg så godt jeg kan.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:51   #33
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.649
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Nestle bruker jeg lite av, men kan ikke si at jeg boikotter det hundre prosent heller. Smarties f.eks er nesten den eneste sjokoladen som stesnuppa tåler. Men jeg kjøper mme og annen barnemat fra andre produsenter som Hipp. Det er enda større grunn til å jobbe for amming i mange andre land enn her i Norge. Her er hygienen god, vannet rent og folk er kunnskapsrike på området. Jeg har forståelse for at det er vanskelig når ammingen ikke fungerer. Og jeg har vært der selv. Jeg husker jeg gråt p sykehuset med førstemann. Barnelegen som skulle undersøke junior før avreise ble irritert og sa at det var ingenting å sutre over for barnet var friskt og det fantes mat i butikken. Det er helt sant og jeg tok det til meg. Jeg har penger til å kjøpe mme for, jeg har rent vann, jeg kan å koke flasker, jeg har til og med såpass med penger at jeg kan gi rett blandingsforhold. Da er nemlig mme et godt alternativ. For mange er ikke dette realiteten og da kan deres markedsføringsstrategi i verste fall føre til spedbarnsdød.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 11:55   #34
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Lucifine: Som du ser er vi andre i tråden også uenige om boikott eller ikke, og dette er ikke et entydig bilde, men jeg tror du må tenke deg om en gang til hvorvidt dette faktisk har noe særlig med norsk ammepolitikk å gjøre. Det blir litt utaktisk av deg, om man skal si det slik, å sammenligne norsk ammepress med spebarnsdødelighet i U-land.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 12:05   #35
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Lucifine: Som du ser er vi andre i tråden også uenige om boikott eller ikke, og dette er ikke et entydig bilde, men jeg tror du må tenke deg om en gang til hvorvidt dette faktisk har noe særlig med norsk ammepolitikk å gjøre. Det blir litt utaktisk av deg, om man skal si det slik, å sammenligne norsk ammepress med spebarnsdødelighet i U-land.

Jeg tror faktisk det kan lønne seg å tenke som et par ganger. Jeg kjenner jeg blir helt på hva det er hun prater om.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 12:08   #36
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg tror faktisk det kan lønne seg å tenke som et par ganger. Jeg kjenner jeg blir helt på hva det er hun prater om.

Ja. Ammepresset norske mødre utsettes for er verre enn at tusenvis av barn i U-land sulter i hjel?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 12:10   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Du snakker om å blande skitt og kanel!

Du har opplevd ammepress. Det er trist at du ble lei deg og at helsestasjonen ikke klarer å se an folk mer i fht hvem som trenger en vennlig dytt og en varm oppfordring til å amme, og hvem som trenger å få anerkjennelse på at de har prøvd nok og bør gi seg.

At barn dør i u-land fordi Nestle driver knallhard reklame forkledd som informasjon er en tragedie. Ditt barn er ikke mer verdt enn andre barn. Ikke mindre verdt heller. Liv er liv og liv er hellig i brasiliansk slum eller i en norsk småby.

Det finnes mange gode alternativer til Nestlés produkter både når det gjelder MME og glass. Jeg har både delammet og gitt MME, og har kunnet boikotte Nestlé aldeles uten problemer.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 12:12   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Hvorfor kan ikke navnene på de andre produsentene også oppgis? Jeg skjønner at Nestlé er størst, men skal man boikotte bør vel alle som gjør det samme boikottes? Og virker boikotter? Noen få mennesker vestlige land, utgjør det noen forskjell utenom for samvittigheten?
Når det gjelder MME og informasjon her hjemme, jeg er enig i at det er ammepress og at det kan være ganske problematisk for mange. Men er det så vanskelig? Jeg har både ammet og gitt MME og det står da på pakken hvordan man blander? Og ca mengde ift alder.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 12:12   #39
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Jeg har ikke kaffemaskin til Nespresso, forøvrig og leser på eskene til ting jeg kjøper. Står det Nestle, så kjøper jeg ikke. Enkelt og greit.

Jeg har kaffekvern, god kaffetrakter og presskanne.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 12:15   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Når erstatningsprodusenter forteller at morsmelk ikke er bra nok så er veien til annen drikke kortere enn til morsmelk. Typisk så får mødrene gratisprøver på sykehuset, og begynner å tynne ut disse med skittent vann når de kommer hjem fordi de ikke har råd og tilgang på mer mme. Og vips, så kommer ikke morsmelkproduksjonen i gang heller, og tragedien er etablert.

MME-produsentene har vært en stor del av misinformasjonen, og det er det tungt å snu, og tungt å kjempe mot.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no