Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Din aller beste 17. mai-kake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-13, 18:37   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din aller beste beste 17.mai-kake?

Vi droppet og folketoget i fjor, men var innom skolen for litt leker. Håper på mye bedre vær i år!

Gammel 01-05-13, 18:39   #22
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vi droppet og folketoget i fjor, men var innom skolen for litt leker. Håper på mye bedre vær i år!

Definitivt. Vi lurte på å stikke innom skolen i nabolaget her, men vi har jo ikke unger på skolen...er det da rart å stikke innom på 17.mai fesivitetene?

Gammel 01-05-13, 18:40   #23
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Definitivt. Vi lurte på å stikke innom skolen i nabolaget her, men vi har jo ikke unger på skolen...er det da rart å stikke innom på 17.mai fesivitetene?

Slett ikke rart.

Gammel 01-05-13, 18:44   #24
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Har nettopp hatt konfirmasjon med masse kaker og er egentlig lei, men om drøye 14 dager er det jo 17.mai og jeg har invitert til selskap her hjemme. Må vel ha minst 4 kaker + kransekake + is, vi blir 16 som skal ha lapskaus først og kaker etterpå.
Trenger iitt inspirasjon, gjerne nye tips, hvilke kaker skal du servere den 17.?

Hvor bor du, Drømmedama? Med så mange kaker per snute, gjetter jeg på vestlandet. Til 16 gjester ville jeg hatt maks to kaker og is. :østlending:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:08   #25
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hvor bor du, Drømmedama? Med så mange kaker per snute, gjetter jeg på vestlandet. Til 16 gjester ville jeg hatt maks to kaker og is. :østlending:

Evt Trøndelag.

Gammel 01-05-13, 19:27   #26
Puslingen

Puslingen sin avatar

Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikkje alle på vestlandet spiser så mykje kaker. Me rekner to kaker på 16 gjester. Fire kaker var veldig mykje tenker eg, og spesielt om ein skal ha kransekake og is også.
Er det så vanleg å ha selskap på 17. mai altså? Me går i tog, spiser middag og kaker på skulen og så er det leiker til ca. 16. Synest heile dagen går i eit, og det vert ikkje tid til noko. Går gjerne på besøk på kvelden då, men ikkje noko selskap.

Og for å svare på spørsmålet er bløtkake skikkeleg 17. mai- kake.

Gammel 01-05-13, 19:31   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din aller beste beste 17. mai-kake?

ROOMs gulrotkake er min favoritt. Med masse friske bær.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (132,2 KB, 26 visninger)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:42   #28
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vi også, men i år er LilleVenn fast bestemt på å gå i folketoget og jeg tror jeg må bli med.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 19:46   #29
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Vi også, men i år er LilleVenn fast bestemt på å gå i folketoget og jeg tror jeg må bli med.

Går du med banner det står "Løve FP" på da? Så kan jeg rope og vinke?

Gammel 01-05-13, 20:37   #30
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig østlending bosatt på sørlandet, altså ingen gyldig unnskyldning for kakeoverdrivelse. Men altså; det er jo helt klart for mye kake, jeg vet det. Det er bare det at jeg liker at det er for mye, jeg vil ha kakebord det skal bugne og være litt sånn wow. Og så får barna spise kake hele helgen, og det er de glade for.
Mange fine tips her, forresten. Pavlova må helt klart være med. Og oreokake. Og ostekake.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 20:57   #31
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nøttebunn med (melke-)sjokoladekrem er også en god og barnevennlig kake. En hvilken som helst nøttebunnoppskrift er OK, eller bruk denne:

4 egg
250 gram sukker
250 gram malte mandler/nøtter

Pisk egg og sukker godt sammen, ha i malte nøtter. Stek på 175 grader i en halv time. Bunnen kan bakes i god tid i forveien og fryses hvis ønskelig.

Varm en halv liter fløte og løs opp 200 gram sjokolade i den varme fløten. Ikke la den koke! La fløteblandingen stå i kjøleskapet natten over. Pisk sjokoladefløten som vanlig kremfløte og ha over kaken rett før servering. Riv litt mørk sjokolade over til pynt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 21:06   #32
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi skal til en venninne, og der skal vi ha spleisekoldtbord, og kakene er ettersom jeg har forstått verdens beste, marengskake, nøttebunn med gul krem, også skal jeg bake sjokoladekake.

Hvor mange vi blir vet jeg ikke, men iallefall 15-16 stykker.

Gammel 01-05-13, 21:13   #33
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Nei, ikke i det hele tatt. Det er jo for alle som bor der (eller ikke bor der).

Gammel 01-05-13, 22:19   #34
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har gått på skolen på 17. mai allerede før vi fikk barn, og selvsagt også med dem, selv om de ikke har begynt enda. (De siste par årene fordi vi har gått i toget som endte der, sist med bhg Knerten da gikk i)

Men kake... kake?

Jeg har ikke planlagt å bake. Jeg har vel egentlig ikke planlagt noe som helst, men noe sier meg at min sånn grunnleggende tanke om at dette med mat og sånn pleier vi jo å ta hos mamma, egentlig er litt bak mål når de altså kommer til vårt område for å feire med alle sine fire barnebarn. (Ikke det, det er bare 20 minutter å kjøre da, sånnsett. Jeg jobber i gangavstand til mitt barndomshjem, selv om vi bosatte oss i nabokommunen.)

Men bake. KakeR? Nei, nei, nei, de selger kake på skolen....

Hmm, vi får se. Får snakke med mamma og svigerinne og finne en plan for nasjonaldagen etterhvert. Vi må jo ha kake uten sukker og uten egg grunnet min diabetiskermor og min eggeallergikersønn, så vi kan vel likegjerne gå for å bake et par, ja...

Gammel 01-05-13, 22:37   #35
Smilla
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Smilla har et hav av muligheter foran seg
Standard

De siste årene til både 17. mai og st.hans har vi hatt marengsbunn med vanilje-is (bruker i underkant av 2 liter til en vanlig bunn) i stedet for krem, med masse deilige bær på toppen. Nydelig, og etter min mening så mye bedre enn den vanlige kremen/vaniljekremen!

Smilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 22:59   #36
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men bake. KakeR? Nei, nei, nei, de selger kake på skolen....

Jeg bakte ikke i fjor, de spiste kake og is på skolen og fikk mer is hjemme.

Kanskje vi bare kjøper med oss kake fra skolen i år, særlig om det bare er oss tre liksom.

Gammel 01-05-13, 22:59   #37
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Jeg lagde ett år Pavlova og synest den er god. Men 7 åringen likte den ikke. ;-) I år droppes kake, blir mye kake på skole og sikkert en og annen is senere. Skulle vi hatt besøk så hadde det jo måtte bakes noe. ;-)

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 16:15   #38
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Evt Trøndelag.

Eller enkelte steder i Nord-Norge.

Vi har faktisk de siste årene feiret 17. mai med bare meg og mannen min. I pysj i sofaen med barnetoget på TV og god middag senere på dagen. Veldig koselig. Håper egentlig på å få gjort det i år også.

Gammel 09-05-13, 12:46   #39
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din aller beste 17. mai-kake?

Iår blir det enten pavlova m/bær eller en bløtkake med vanliljekrem og bær mellom lagene. Også har lillebror (og pappaen og onkelen) bestilt sjokoladekake, siden han (de) ikke er så glad i verken pavlova eller bløtkake

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 12:52   #40
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din aller beste 17. mai-kake?

Hos oss ville det blitt: Gulrotkake uten noe på er barnas favoritt. Ostekake. Pavlova. Boller med vaniljekrem. Iskake. Fruktfat.
Men da måtte vi minst vært 40 altså..

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:18.