|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?
![]() |
#22 |
intro
|
Jeg bruker en hedmarksbunad som jeg har arvet etter mormoren til mannen min - uten å skjemmes, selv om jeg veit at noen synes dette er på grensa. Hele svigerfamilien er fra Hedemarken, mens jeg er romeriking. Mamma er fra Hedmark, da, men et område som har sin egen drakt og ingen særlig tradisjon for hedmarksbunaden.
![]() |
![]() |
#23 |
Trøtt
|
![]() Re: Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?
Stemmer dette, eller er det en myte? Jeg bor midt i området der denne bunaden visstnok er så poppis, og på skolen vår så jeg tre slike i fjor. Jeg så også minst 20 forskjellige bunader fra resten av landet.
![]() |
#24 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Re: Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?
Jeg lurer også på det. Jeg bor jo også midt i det angitte nedslagsområdet, og bortsett fra naboen, som faktisk har to foreldre som er født i Telemark, så kjenner jeg ingen her som har den. Men det er utrolig mange forskjellige bunader på folk her. Noe som får meg til å mistenke at folk faktisk har bunader fra steder de har tilkbytning til.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Oslo
Jeg skjønner hva du mener, og det er mye mulig jeg ville valgt Oslodrakt dersom jeg ikke hadde arvet disse bunadene.
![]() |
#26 |
snur
|
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Jeg tror vi kommer til å kjøpe den til henne. Hun er ei lita snerta frøken som ikke kommer til å være utvokst til konfirmasjonen, men denne bunaden kommer til å holde til den og noen år til regner jeg med. Så kan hun heller velge en annen når hun blir voksen om hun vokser ut av denne. Så er det ikke akkurat minus at vi har mange jenter som kommer etter henne i slekta heller så den kan gå i arv.
![]() |
#27 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Re: Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?
Mye myte, tror jeg. For selv om et par kjendisdamer fra Oslo/Bærum har kjøpt seg beltestakk, betyr ikke dette at alle andre som bor her har gjort det samme. Jeg bor også i Bærum, og gleder meg over det utrolige bunadmangfoldet som finnes her (mange innflyttere, som andre nevner), og må speide langt etter hver beltestakk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Epikur
|
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Jeg kjenner en (1!) som har valgt en bunad fordi den er fin og ikke fordi hun eller slekta kommer derfra. Ellers ingen. Ikke en.
![]() |
#29 |
Introvert optimist
|
Den ble lenge kalt Oslo 3-bunaden, så dette begynner vel å bli gammelt nytt, men på åttitallet var det en voldsom oppblomstring av langveisfarende beltestakkjøpere og det gikk ikke upåaktet hen her. Jeg vil tro at veldig mange av dem henger innerst i skapene i "Oslo3".
![]() |
#30 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Jeg tror også de fleste av de "mange" var dronning Sonja og entourage, slik at det så mye flere ut enn det var. Det er ikke mye beltestakk her på vår vestkantskole, heller.
![]() |
#31 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Mulig det er en myte at det er veldig mange i Oslo og omegn som har beltestakk kun fordi at den er så fin. Men som det blir nevnt over her ble den jo kanlt Oslobunad en periode. Jeg kjenner/kjenner til flere som har valgt bunad ut fra fin/ikke fin i stede for tilhørighet. Det må de selvsagt gjøre som de vil med. Når det gjelder dronning Sonja "stammer" hun fra Telemark, så sånn sett er jo hun innafor. Har egentlig ikke veldig sterke meninger om bunad, men synes det er gøy/hyggelig å kunne se ut fra bunaden hvor folk kommer fra/har slekt fra.
![]() |
#32 |
flisespikker
|
Jeg synes arvede bunader er innenfor uansett, jeg. For min egen del synes jeg verdien av arvestykker er langt høyere enn "korrekthet", og ville for eksempel mye heller brukt en arvet sølje som egentlig ikke var "riktig" enn å kjøpe en ny, helt korrekt en.
![]() |
#33 |
Rockesøster
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Snorkfrøken har arvet en flott bunad av svigermor, og den håper jeg selvsagt hun vil bruke når hun blir større. Selv om den er fra ... tja. Jeg er faktisk ikke sikker.
![]() |
#35 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg kjenner 4 stykker assa, så det tror jeg på.
![]() |
#36 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Mann og eldste jenta har bunad fra der min manns farfar kom fra, men min mann har ikke noe spesielt forhold til dette området selv. Vi har vært der på besøk et par ganger. Etternavnet vårt kommer derfra. Jeg leker litt med tanken på ny bunad selv, jeg må innrømme jeg har gått litt lei min trønderbunad. Jeg har de aller fleste aner fra trøndelag, og det finnes knapt noen andre bunader med tilhørighet for meg enn den jeg har. Tanken har derfor streifet meg at jeg kanskje kan skaffe meg bunad fra samme område som mann og datter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Jeg har Nordlandsbunad fra konfen(og dæven den er trang- det blir en hard dag i morgen) Jeg liker veldig at den forteller hvor jeg kommer fra og at det er tradisjon forbundet med den. Men OM jeg skulle skaffe meg en bunad nå og bruke masse penger så er det nok en stor mulighet for at jeg hadde gått for den jeg synes var finest og så er det sikkert en tipp et eller annet sted som kunne legitimere valget. En Oldemor er absolutt innefor, min datter arver min farmor sin lofotbundag og det nærmeste datteren har vært lofoten er å gå forbi TV en mens norgerundt sto på, det føles alikevel veldig riktig og tradisjonelt.
00 04 10 Sist redigert av era : 16-05-13 kl 14:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Prettiest mess ever seen
|
Fantastisk.
![]() |
#40 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Bunad er bunad. Det er såpass dritdyrt at jeg hadde gladelig tatt i mot arv av både slektninger og venner, om anledningen bød seg. Tre barn som skal få bunader etterhvert (om de ønsker det) her, så det hadde vært topp om hvertfall mellomste som er jente kunne arve noe. Guttene regner jeg med å kjøpe ny til, siden det ikke er noen herrebunader i familien annet enn mannen sin.
![]() |
|
|