|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Jeg tror også at det er lurt å gjøre noe helt annet enn å spise når det er det å putte noe i munnen som er problemet. Jeg tenker at om det "bare" var å bytte til noe sunnere så ville det kanskje ikke vært noe problem? Uten at jeg påstår det, altså. Jeg har bare selv erfart at det ikke er noen trøst i å spise gulrøtter når det er helt andre ting man har lyst på. Det er jo den døyvende effekten man søker. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?
Helt enig. Vanvittig forslag. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
finner ut av mye
|
Jeg skjønte forsåvidt det.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Jeg tror jeg har klart å kvitte meg med trøstespising. Men jeg måtte faktisk til psykolog for å jobbe med det. Jeg var ikke der pga trøstespising i seg selv, men andre mat/kropprelaterte greier. Men det tok meg veldig mange år å komme meg dit. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Spiser du mye når du trøstespiser? I såfall kan du kanskje begynne med å trappe ned. For eksempel en sånn liten premiumbit med mørk sjokolade. Det er mye smak, du får noe godt til kaffen, men det er ikke et helt kakestykke eller en stor sjokolade. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Saint, HI sier jo at hun vet hva som kan hjelpe, men at det kan hun ikke gjøre noe med nå. Om man da trøster seg med annen mat, som er bedre å spise enn søtsaker, eller om man trøster seg med andre ting, hva er forskjellen? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Jeg er enig i at det er en dårlig ide for å døyve vonde følelser - og jeg svarte på hvordan mitt reaksjonsmønster er ift.vin, ser at det ble overfladisk i denne sammenhengen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Jeg har vært trøstespiser i 20 år og det eneste som fungerte for meg var å faktisk få det bra, med meg selv. Nå har jeg ikke trøstespist på over et år og mat/hva jeg kan spise er ikke lenger det første jeg tenker på når jeg blir lei meg/stressa/sinna/såret.
|
|
|
|
#11 |
|
finner ut av mye
|
Det tror jeg engentlig er den eneste løsningen for meg også. Men livet mitt er ikke så enkelt, og det er vanskelig å gjøre noe med problemene. Man kunne jo selvsagt prøvd å være fornøyd med det man har osv., men det er lettere sagt enn gjort.
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Men du, om du vet hva problemene er, men ikke ønsker å ta fatt på dem. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Eh, hallo? Er "vanskelig å gjøre noe med" det samme som "ønsker ikke ta fatt på dem"?
|
|
|
|
#14 |
|
finner ut av mye
|
Har mann, men han er syk og har ikke overskudd til å gjøre så mye.
|
|
|
#16 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Frukt, eg har veldig trua på å skryte seg ut av dårlege vaner. Det hjelpte meg då eg slutta å røyke og då eg slutta å trøstespise. Eg begynner med å tenke at eg skal ta ein dag av gongen. Når eg har klart meg utan uvanen ein heil dag, skryt eg veldig av meg sjølv på kvelden før eg går og legg meg. Eg skryt gjerne litt til mannen også, eventuelt til andre som måtte orke å høyre på. Den neste dagen seier eg til meg sjølv at eg skal vere like flink som i går. Når det så har gått ei veke, seier eg til meg sjølv at nå er eg inni ein god steem, den skal eg ikkje øydeleggje for ein sjokoladebit eller ein røyk! Nå skal eg fortsette, eg har jo klart ei heil veke, det er jo idotisk å øydeleggje det nå, med å falle for fristelsen... osv.
|
|
|
|
#19 |
|
Off the map.
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Jeg er virkelig den siste til å gi råd, for jeg spiser alle følelser. Trøstespiser og spiser som premie. Det må jo være cluet også. Å håndtere følelsene uten mat. At mat er mat og følelser er følelser. Lurer litt på å gjøre som Anne C, gå til psykolog. Jeg må bare bli skikkelig klar først.
|
|
|
#20 |
|
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Litt på siden, men nevner det likevel. Jeg har nemlig tenkt mye på dette i mitt arbeid som førskolelærer/spesialpedagog. Det er jo ofte sånn at barn som blir lei seg av en eller annen grunn (slår seg, for eksempel), blir tatt med inn på kjøkkenet og får en liten kjeks eller noe sånt til trøst. Jeg opplevde dette mye i min oppvekst, og har sett mye av det både på jobb og privat.
Sist redigert av Tyttebær : 23-05-13 kl 22:07. |
|
|
|
![]() |
|
|