|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagen
Å kalle dette OCD på høyt plan er vel som å si man er alvorlig deprimert når man er litt lei seg, og det synes jeg er en uting fordi det bagateliserer de som virkelig sliter med noe. Jeg har levd med en som hadde OCD, diagnostisert, og han vasket hendene sine til han hadde åpne sår, hadde store smerter i pekefinger og tommel etter å ha vridd om dørlåsen mange hundre ganger etter hverandre i timesvis hver dag i mange år, han var dårlig i magen fordi han vasket maten sin med zalo før han spiste den, måtte hjem for å gå på do uansett hvor han var osv. Unødvendig å si at det gikk utover livskvaliteten for både han og meg som partner.
|
|
|
|
#2 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenJeg har lagt det av meg nå, men da jeg var liten laget jeg melodier av tallene på registreringsskilt. De fulgte som regel skalaen, et lavt tall ble en lav tone. Derfor husker jeg enda registreringsnummeret på søsterens første bil, en Fiesta hun kjøpte i 1986. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenKom på at jeg også ideelt trør med venstre fot på 1.-3. osv trappetrinn, og med høyre på 2.-4. osv. Sitter i meg fra mange år i korps, for når man marsjerer trør man med venstre på første slag i takta.
|
|
|
#4 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Guri. Det gjør jeg også. Er det i det hele mulig å starte med høyre fot i en trapp? Jeg trekker teksting på tv, hvor mange ord i de to tekstlinjene som vises samtidig som har like mange bokstaver, og om summen blir partall. Partall er bra, oddetall er ikke bra.
|
|
|
|
#6 |
|
thirtysomething
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenHvert plagg av klesvasken må henges opp med like klesklyper av lik farge.
|
|
|
#7 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Å milde, den hadde jeg glemt! Jeg kan stå og grave i klypebøtta for å finne en match til den jeg allerede har i hånda, og finner jeg ikke maken klype, ja så bytter jeg slik at begge blir like. Aller helst vil jeg ha klyper av lik farge på hvert plagg på samme snor og.
|
|
|
#8 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det måtte jeg ha før også. Nå har jeg eggekurv isteden
|
|
|
#9 |
|
lider av tastleksi
|
Ja, mannen her tar egg fra hvor som helst, og plutselig en midt i! Han sa det var fordi det var brist i det, men da flytter man jo et helt egg i den tomme plassen. Lar den stå tom liksom, midt i en kartong?
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenJeg må ha symmetri i det meste.
|
|
|
#12 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenJeg ble kvitt en god del "tvangshandlinger" da jeg skilte meg. True story. Det handler nok mye om at jeg innerst inne aldri stolte på at denne personen gjorde alt ut fra "sikkerhetsforskriftene", og da ble alt han gjorde bare halvgjort. Til og med slike ting som å henge opp klær eller sette inn i oppvaskmaskinen. Jeg bryr meg mindre og mindre om hva andre gjør ting annerledes enn meg, og jeg har blitt ganske careless til mine egne prestasjoner på tidligere problemområder også. Det finnes da viktigere ting å drive med.
|
|
|
#13 |
|
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenGodt å se jeg ikke er alene om å måtte skylle vannglasset selv om det er rent. Jeg sjekker også at ytterdøra er låst 2-3 ganger før jeg leggee og og at komfyren virkelig ikke står på. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
can-jur
|
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenJeg må ha tellekant på håndklene mine. Og ja, jeg bretter dem omigjen om det har vært andre her...
|
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenIngen tvangshandlinger slik jeg definerer det (at det er noe jeg må gjøre), men en del ting som jeg har lagt meg til som vane. Jeg låser alltid døra når jeg forlater huset (hvis ikke hadde jeg ikke hatt med meg nøklene halvpartene av gangene ...), låser alltid døra på do, selv når jeg er alene i huset (ellers hadde jeg sittet med ulåst dør mange ganger) etc Jeg legger meg rett og slett til vaner heller enn å prøve å huske ting.
|
|
|
#16 |
|
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenHoff-jeg har mange slike.. F.eks MÅ jeg se til jentene før jeg legger meg-hvis ikke får jeg ikke sove, jeg skyller vannglasset tre ganger før jeg fyller det med vann, klærne må henge i et bestemt system på tørkesnora og jeg liker ikke oddetall.
|
|
|
|
#17 |
|
Shake it out!
|
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenJeg får fysisk ubehag om jeg ikke vasker hendene umiddelbart etter jeg har vært på do. Som egentlig kun er et problem når jeg er et sted h kr de har utedo og man må inn for å vaske hendene.
|
|
|
#18 |
|
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenJeg må smøre brødskivene på den rette siden,ellers går det ikke an å spise de. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
TittelTøs
|
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenJeg klarer ikke legge meg i sengen uten at jeg er ny-dusjet. (Det er en virkelig plagsom tvangstanke, siden jeg heller ikke fikser at andre - som mann og barn, legger seg der uten å være dusjet. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Små tvangshandlinger i hverdagenJeg hadde noen småting før: