|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
I mål
|
Sv: Regler om fri utenom ferierHer har de hatt idrettsdag idag, utover det har det er det en kombinasjon av vanlig skole og rydding, samt noe forberedelse til at de skal ha en forestilling for hverandre. Læringsmål for uka i matematikk er for eksempel romlige former, de lærer om pyramider og prismer etc. De har fremdeles leselekse til hver dag. Før jul hadde de engelsk fagdag nest siste dag før ferien. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Regler om fri utenom ferierHer er det ikke vanlig skole denne uka, men jeg syns det de gjør er viktig likevel. Mye sosialt, og mye fysisk aktivitet. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Regler om fri utenom ferierVi hadde siste skoledag i dag, vi. Og datra har i morgen.
|
|
|
#24 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Regler om fri utenom ferierDenne uken har de hatt vanlig skole, rydding, innlevering av bøker, innsamling til SOS-barnebyer og aktivitetsdag. I morgen skal de på tur med grilling og fredag er det fellesavslutning for hele skolen, med den tradisjonelle fotballkampen mellom lærere og 7. Klasse. Jeg synes der er viktige greier å være med på, alt sammen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#25 |
|
maler
|
Sv: Regler om fri utenom ferierJeg synes også det er helt greit at de har rydde og fikse og tur og kose-uke denne uka. Det er viktig å være med på det også. Det jeg er mer skeptisk til er at de egentlig har trappet ned de siste 2-3-4 ukene både med tanke på lekser og opplegg på skolen.
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Regler om fri utenom ferierHer har de siste skoledag på torsdag og har hatt lekser til alle dager. Og på torsdag har de skoleårets siste diktat før de starter på avslutning. I dag var det turdag for småskolen, men ellers har de vanlig skole. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Regler om fri utenom ferierAndreklasse har hatt leksefri siste uka. Men eneste spor av ikke-faglig karakter har vært en halv dag rydding i klasserommet. Nest siste dag var de på tur med ekstra kos. Men jeg hever et lite øyenbryn av at to av tre lærere har fri siste skoledag. Spesiellt siden skolen er opptatt av å holde trykket også mot slutten av skoleåret.
|
|
|
#28 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Regler om fri utenom ferierDet har blitt kjempestrengt allerede med å ta barna ut av skolen hos oss.
|
|
|
|
#30 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Regler om fri utenom ferierHer er det fotballturnering for hele skolen (ett veldig høydepunkt for året, vinnerlagene må spille mot lærerlagene i finalen, mye prestisje mao.), kinodag med peppes for pengene klassen tjente på arbeid i praksis uken, rydding av klasserom, innlevering av bøker, flytte det de skal ha med over til nytt klasserom, sosialt og hyggelig. Mini har hatt faglig t.o.m. i dag. I morgen skulle de se en film, denne også delvis faglig.
|
|
|
#31 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Regler om fri utenom ferier
Jeg har ikke elever den siste skoledagen, 10. klasses slutter dagen før. Jeg kunne strengt talt tatt fri da. Men vi har så hyggelige lærerluncher siste skoledag før jul og sommer, at det er nesten et must. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg har nesten alltid fri siste skoledag. Eller, jeg er jo alltid på jobb for å spise felleslunsj, men jeg har ingen undervisning/ingen elever. Det er jo kontaktlærerne som fikser siste dagen. Nå jobber jeg i videregående, men det samme gjelder antagelig faglærere i grunnskolen også vil jeg tro. Jeg har aldri spurt, men jeg ville blitt forbauset om jeg ikke fikk avspasere siste skoledag om jeg hadde hadde behov/ønsker om det. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Regler om fri utenom ferierMin andre klassing leverte alle bøker forrige uke, også var han vel strengt tatt ferdig med alle uansett. Så han har ikke hatt lekser siste ukene.
|
|
|
#34 |
|
på slep
Jeg vet ikke hvorfor de har fri. Strengt tatt kan det hende de ikke er med klassen på det tidspuntet til vanlig og derfor ikke har klassen den dagen. Kanskje de har avspasering?Jeg aner ikke, mulig forklaringen er helt ok. Men det blir bittelitt rart når man har sånn fokus på at elevene ikke skal ta fri. Så det er ikke noe jeg fokuserer veldig negativt på.
|
|
|
#35 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg har aldri skjønt hvorfor det skal settes likhetstegn mellom lærere og elever. Jeg er ansatt, med de pliktene og rettighetene det medfører. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Regler om fri utenom ferierHos oss tror jeg alle lærere er der siste skoledag, også 7-klasse-lærere, selvom 7ende har fri/frivellig oppmøte. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Regler om fri utenom ferierHvis jeg f.eks. hadde avspasering til gode (vi må bruke opp all avspasering før skoleårets slutt, får ikke overføre den til neste skoleår) ville jeg tenkt at siste skoledag er en god dag å avspasere fordi det ikke vil gå ut over elevenes undervisning. Avspaserer jeg en vanlig skoledag får ikke elevene vikar, sånn at jeg må lage opplegg til dem og prøve å sysselsette dem etter beste evne uten å være der. Det er langt fra optimalt, for å si det mildt. Jeg er neppe den eneste læreren som tenker sånn.
|
|
|
#38 |
|
maler
|
Sv: Regler om fri utenom ferierJeg er med på den tankegangen, Stompa. Selvfølgelig må dere kunne avspasere når dere kan. Samtidig er det sånn foreldre tenker når de tar barna ut akkurat den uken, det går ikke utover læring og undervisning.
|
|
|
#39 |
|
I mål
|
Dersom det bare er at de ikke er kontaktlærere og det er derfor de har fri, tenker jeg bare at det er sånn jobben er lagt opp. De har jo en arbeidstidsavtale, og om man ikke er kontaktlærer har man en annen timekabal over året. Generelt som lærer kan det jo være flere dager man har "fri" på den måten at det ikke er noen elever å undervise, men da er det regnet inn i årsregnskapet. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
på slep
Sv: Regler om fri utenom ferierFikk jeg plutselig alle lærere på meg.
|
![]() |
|
|