|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem
Det ene utelukker jo ikke det andre.
|
|
|
#2 |
|
Curlingkone
|
Det er sant, og derfor skriver jeg at det muligens kan være at jeg opplevde det negativt pga måten det var skrevet på i tråden her.
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemDet er da helt kurrant å ta slike oppdrag blant annet fordi man tjener litt på det. Har selv jobbet som avlaster i studietiden, nettopp av slik grunn, men det er jo ikke en lønn man velger å ha hvis man ikke også kan tenke seg innholdet i arbeidet.
|
|
|
#4 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemDet er stor mangel på besøkshjem, avlastningshjem og fosterhjem her ilandet, og jeg tror at en del av de moralske betraktningene som kommer fram i denne tråden er en viktig del av årsaken. Det er ekstremt få som har "ekte kall", men veldig mange som kan gjøre en god jobb av andre årsaker. Litt ekstra penger kan få interesserte og flinke folk ned fra gjerdet, og faglig interesse kan da umulig være en ulempe!?
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemJeg syns det er kjempeflott at dere vurderer dette. Det er virkelig et stort behov for det, og det er veldig fint og givende.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemJeg kjenner flere som etter min mening er "bra nok", men de velger av ulike årsaker å ikke gjøre det, og det er jo en ærlig sak det også. Jeg synes ikke det at man får litt penger for det, og anser det som en medvirkende motivasjon, som noe problem, virkelig.
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemJeg tror ingen mener at betaling som en medvirkende motivasjon er dumt, altså. Jeg gjør hvertfall ikke det. Hadde det vært en ikke-ønskelig motivasjonsfaktor hadde det vel heller ikke vært betalt. Mine kommentarer var kun basert på at om man tenkte at det var en grei inntektskilde kunne man bli skuffet.
|
|
|
#8 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemBåde besøkshjem, fosterhjem og beredskapshjem burde lønnes langt bedre enn de gjør i dag. Det er ingen grunn til å anta at filantropi er en nødvendig egenskap for å kunne gjøre en god jobb i disse rollene. Og selvfølgelig er det en jobb, selv om den er live-in og går døgnet rundt.
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemDet er vel egentlig fåtallet av oss som er filantroper sånn egentlig, så det er jo greit at det ikke er en forutsetning, Shute.
|
|
|
#11 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemNå svarer jeg, veldig farget av at jeg selv har en sønn som har hatt avlastningshjem i mange år. Han har store spesielle behov, og for meg, og ham, var det en kjempebonus at avlaster også hadde pedagoisk og spesialpedagogisk kompetanse.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 24-06-13 kl 10:09. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemHer vi bor får (dvs ifjor, vi har en annen ordning nå) avlastere for funksjonshemmede(spesielle behov/mennesker med utviklingshemning 152-177,- per time inklusive utleggsdekning (flat sum, avhengig av erfaring). En helg ble regnet som 36 timer (1 døgn = 18 timer fordi 6 timer med søvn ikke telles). |
|
|
|
|
|
#13 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det har nettopp vært en ganske interessant rettssak mot Oslo kommune, hvor en avlaster fikk tilkjent feriepenger. Blir spennende å se hvorvidt dette setter presedens for fremtidige avlastere (og besøkshjem og støttekontakter).
|
|
|
#14 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemVi får feriepenger, og må ta ferie - det er som sagt noe kommunen bestemmer selv. Noe opplæring har vi ikke fått, men de siste årene har avlastningstjenesten arrangert ulike temakvelder.
|
|
|
#15 |
|
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemVi var besøkshjem 1 helg i mnd før vi fikk egne barn. Det var en veldig fin erfaring. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemJeg har i en tid nå tenkt at jeg trenger en ekstrajobb, og da har besøkshjem vært i mine tanker. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemSyns det er fint å være nysgjerrig på vilkårene før man begir seg inn i dette. Det er jo en følelsesmessig investering for de involverte, så det er fint om det er vel gjennomtenkt. Syns det er pussig at lav "lønn" skal være et slags kriterium på "motivasjon" eller "egnethet". I ganske mange yrker er motivasjon og egnethet helt essensielt, og man klarer fint å rekruttere de riktige folka selv om det er godt betalt. Det er heller et paradoks at når godtgjørelsen er såpass lav vil mange familier oppleve at de ikke kan gjøre de aktivitetene de pleier med avlastningsbarnet med på like vilkår uten å gå i minus. Så det passer sånn sett kanskje best for de som liker seg i heimen eller i skogen, og mindre for de som liker ting med billettpriser og adgangspenger. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ekstremt trøtt
|
Det er da bare en stor fordel om man har ekstra kunnskaper om en evt diagnose barnet har. Jeg kan ikke se noe negativt i det. Jeg har valgt jobb utifra mine egne interesser.
Helt på siden, men hva slags boliger er dette som er så godt betalt? Det må da være noe ekstra, det er ihvertfall ikke slik at arbeid på institusjonsboliger vanligvis er veldig godt betalt.
|
|
|
#19 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemSynes dere skal gå videre og undersøke dette! Dere høres ut som kompetente folk som kan ha mye å gi!
|
|
|
|
#20 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemEg blir så irritert på denne haldninga om at omsorgsyrker ikkje skal vere godt (nok) betalt, fordi folk skal ha ein annan motivasjon enn pengar for å gjere jobben. Denne tanken om at utvalde yrker skal bunne i "kall" og ikkje ønske om å forsørge seg sjølv, er vel hovudgrunnen til at typiske kvinneyrker har så mykje lågare lønn enn typiske mannsyrker. I omsorgsyrker skal ein vere så sjølvoppofrande og altruistisk, at hadde det ikkje vore fordi ein trengde tak over hovudet, kunne ein like gjerne jobba gratis.
|
|
![]() |
|
|