|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdJeg syns på den ene side at barnetrygd burde behovsprøves, men liker ikke tanken på at noen av midlene skal brukes til selve behovsvurderingen. Syns ikke det er en god ide å ta det over skatteseddelen heller, for det vil kunne komme dårlig ut for de med liten inntekt. Så jeg vet ikke hva som er smartest måte å bruke disse midlene.
|
|
|
#2 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdJeg tjener helt greit, men som enslig med to barn kommer den greit med i regnestykket. Det er dyrt å leve alene.
|
|
|
#3 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdJeg synes det er fantastisk å ha barnetrygden til å demme opp noe av SFO og barnehagekostnaden.
|
|
|
#4 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd
Slik er det for meg også. Den dekker godt over halvparten av kostnadene pr. i dag. Så lenge jeg ikke får mer enn 70% stilling er det slett ikke penger å fnyse av med fire barn,for det koster, og mer for hvert år!
|
|
|
#5 |
|
Rockesøster
|
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdJeg er helt enig med HI, det er vanvittig at alle i dette landet skal motta barnetrygd. Skulle ønske det heller fantes et system som fanget opp familier med lav inntekt som kunne motta denne stønaden. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdDet jeg synes er vanvittig er hvor mye det sytes og klages her til lands. Vi bruker for mye penger, for lite penger, pengene feil. Og, såklart, at vi får for mye penger. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdVeldig mange her i landet har absolutt ikke behov for barnetrygden, men behovsprøving kan jo selvsagt være komplisert, fordi det vil alltid være noen som har behov, men som ikke passer kriteriene.
|
|
|
#8 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdJeg synes barnetrygden kunne vært behovsstyrt. SElv om det er behagelig å få dem kunne vi klart oss uten. Og så kunne det heller vært en litt høyere sum for de som faktisk trenger pengene.
|
|
|
#9 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdJeg synes Willoch sier mye bra i dette innlegget, og heller mot å være enig idet.http://www.aftenposten.no/meninger/k...l#.UeuDfMsayK0 |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdHvis barnetrygden skal behovsprøves bør inntektstall for behovsprøving settes høyt. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdFor oss, hvor jeg har vært alenemor i mange mange år, og hvor min eksmann ikke betalte bidrag eller hadde samvær med barna har barnetrygden rett og slett vært en viktig inntekt. Jeg er veldig glad for den. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdJeg er enig med willoch i mye av det han skriver der. Kanskje er kontantoverføringer av typen barnetrygd ikke den beste måten å gjøre det på. Men å ha en familievennlig skattepolitikk er jeg tilhenger av, det å forsørge flere barn kan være tungt selv med allminnelig gode inntekter hvis man ikke har arvet eller på annen måte har fått en god slump penger til etableringen. Det er ikke en ønskelig utvikling i samfunnet at man skal få færre barn, det er heller ikke en ønskelig utvikling at man venter med barn til man er gjennom etableringsfasen.
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdFamilievennlig skattepolitikk er jeg også tilhenger av. Jeg tenker at det kan være en del å gjøre med eiendomsbeskatning og rentefradrag og skille mellom primærbolig og andre eiendommer. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Veldig enig. Og så lurer jeg litt på om jeg er tilhenger av noe differensiering av bilavgifter i forhold til størrelse på familien.
|
|
|
#17 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdWilloch mener mye lurt, spesielt om tilskudd til barnefamilier. Det han mener er da ikke klassisk Høire-politikk, er det?
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdJeg synes Willochs argumentasjon for barnetrygden er god og vakkert prinsipiell. Jeg synes også vi skal ha en eller annen variant av arveavgiften (men er åpen for at den kan trenge justeringer), og så er jeg hjertens for tv-lisens. Fordi jeg vil ha en sterk allmennkringkaster, og synes det er bra at det går et fast, øremerket beløp til det hvert år.
|
|
|
#20 |
|
Klar
|
Den er vanskelig. Det burde jo være sånn at de som trengte den, fikk den, mens de som ikke trenger den for å få hverdagen til å gå rundt, takker nei. Men hvorvidt folk faktisk hadde takket nei, det vet jeg ikke. |
|
|
|
![]() |
|
|