Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-13, 22:54   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Jeg syns på den ene side at barnetrygd burde behovsprøves, men liker ikke tanken på at noen av midlene skal brukes til selve behovsvurderingen. Syns ikke det er en god ide å ta det over skatteseddelen heller, for det vil kunne komme dårlig ut for de med liten inntekt. Så jeg vet ikke hva som er smartest måte å bruke disse midlene.

Når det gjelder arveavgift tror jeg at det å kutte ut den vil medføre at bemidlede vil fordele formuen sin til arvinger for å slippe formueskatt, og det er vel ikke meningen.

Gammel 21-07-13, 00:08   #2
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tjener helt greit, men som enslig med to barn kommer den greit med i regnestykket. Det er dyrt å leve alene.

Gammel 21-07-13, 00:45   #3
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er fantastisk å ha barnetrygden til å demme opp noe av SFO og barnehagekostnaden.

Gammel 22-07-13, 00:29   #4
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg synes det er fantastisk å ha barnetrygden til å demme opp noe av SFO og barnehagekostnaden.

Slik er det for meg også. Den dekker godt over halvparten av kostnadene pr. i dag. Så lenge jeg ikke får mer enn 70% stilling er det slett ikke penger å fnyse av med fire barn,for det koster, og mer for hvert år!

Jeg synes kontantstøtta kunne forsvinne og er sjeleglad for at jeg bor i en kommune uten eiendomsskatt.

Gammel 21-07-13, 01:28   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med HI, det er vanvittig at alle i dette landet skal motta barnetrygd. Skulle ønske det heller fantes et system som fanget opp familier med lav inntekt som kunne motta denne stønaden.
Jeg har vært i den situasjonen at barnetrygden var det som fikk endene til å møtes for meg og min datter, men hadde greid meg aldeles fint uten den i mange år nå.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 01:39   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er vanvittig er hvor mye det sytes og klages her til lands. Vi bruker for mye penger, for lite penger, pengene feil. Og, såklart, at vi får for mye penger.

Jeg betaler også min skatt med glede, men jeg er ikke med på at å beskatte penger mange ganger er riktig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 01:53   #7
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Veldig mange her i landet har absolutt ikke behov for barnetrygden, men behovsprøving kan jo selvsagt være komplisert, fordi det vil alltid være noen som har behov, men som ikke passer kriteriene.

Men jeg synes det er ganske urettferdig at veldig mange barnetrygder går direkte inn på en sparekonto som aldri røres før barna får en saftig startkapital til sitt første bil/boligkjøp. Her bidrar altså staten til at de mest velstående barna får en enklere økonomisk vei inn i voksenlivet enn barn fra fattigere familier. Foreldrene til disse barna ville nok uansett hatt råd til å spare litt til barna sine selv om de ikke hadde fått barnetrygden. Sånn sett bidrar barnetrygden til å forsterke forskjellene i samfunnet heller enn å utjevne dem.

Jeg er usikker på hva som ville være den mest rettferdige/beste løsningen. Behovsprøving appellerer til meg, men vil sannsynligvis bli urettferdig for noen. Bidrag til inntektsregulerte priser i barnehage/SFO kan være en måte å bidra økonomisk til de som har dårligst råd, men vil jo da ikke komme foreldre med eldre barn tilgode.

Arveagviften kan man gjerne beholde. Kontantstøtten bør fjernes - makan til tulleordning, og det mente jeg også det halve året jeg mottok den (og dermed fikk omtrent gratis privat barnehage mens jeg ventet på plass i kommunal barnehage, men jeg sier ikke nei takk til gratis penger...).

Gammel 21-07-13, 02:22   #8
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes barnetrygden kunne vært behovsstyrt. SElv om det er behagelig å få dem kunne vi klart oss uten. Og så kunne det heller vært en litt høyere sum for de som faktisk trenger pengene.

Gammel 21-07-13, 09:54   #9
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Willoch sier mye bra i dette innlegget, og heller mot å være enig idet.http://www.aftenposten.no/meninger/k...l#.UeuDfMsayK0

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 10:30   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Willoch er en klok, gammel mann syns jeg.

Gammel 21-07-13, 10:39   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Willoch er en klok, gammel mann syns jeg.

Han overrasket stort på eldre dager.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 11:02   #12
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis barnetrygden skal behovsprøves bør inntektstall for behovsprøving settes høyt.
Behovsprøving kan slett bli mye administrasjon og inntekt er heller ingen god behovsindikator.
På andre områder har behovsprøving blitt en vits. Skal man få behovsprøved redusert sats på SFO og barnehage enkelte steder må man ha samlet inntekt som er så lav at man må bo i kommune med lave sosialsatser eller å frivillig være uten inntekt for å passere.

Barnetrygden kommer godt med hos svært mange som ikke har arvet i bøtter og spann og som er i etableringsfasen. Det et ikke bare enkelt å sette inn midler på andre måter for å bistå de som trenger det mest heller.

Jeg synes barnetrygden er fin og oppfordrer de som ikke har bruk for den til å gi pengene ideer til gode formål.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 10:21   #13
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For oss, hvor jeg har vært alenemor i mange mange år, og hvor min eksmann ikke betalte bidrag eller hadde samvær med barna har barnetrygden rett og slett vært en viktig inntekt. Jeg er veldig glad for den.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 11:09   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med willoch i mye av det han skriver der. Kanskje er kontantoverføringer av typen barnetrygd ikke den beste måten å gjøre det på. Men å ha en familievennlig skattepolitikk er jeg tilhenger av, det å forsørge flere barn kan være tungt selv med allminnelig gode inntekter hvis man ikke har arvet eller på annen måte har fått en god slump penger til etableringen. Det er ikke en ønskelig utvikling i samfunnet at man skal få færre barn, det er heller ikke en ønskelig utvikling at man venter med barn til man er gjennom etableringsfasen.

Men så var jeg så dum at jeg leste kommentarfeltet. Og jeg blir alltid like sint når det å ha barn fremstilles på lik linje med andre dyre hobbyer man måtte finne på å begynne med. Akkurat som om barn ikke er individer med egenverdi og som vi som samfunn har ansvaret for på lik linje med andre mennesker som trenger hjelp på noe vis. Jaja. Dagens utblåsning.

Gammel 21-07-13, 11:16   #15
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Familievennlig skattepolitikk er jeg også tilhenger av. Jeg tenker at det kan være en del å gjøre med eiendomsbeskatning og rentefradrag og skille mellom primærbolig og andre eiendommer.

Gammel 21-07-13, 11:18   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Familievennlig skattepolitikk er jeg også tilhenger av. Jeg tenker at det kan være en del å gjøre med eiendomsbeskatning og rentefradrag og skille mellom primærbolig og andre eiendommer.

Veldig enig. Og så lurer jeg litt på om jeg er tilhenger av noe differensiering av bilavgifter i forhold til størrelse på familien.

Gammel 21-07-13, 11:26   #17
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Willoch mener mye lurt, spesielt om tilskudd til barnefamilier. Det han mener er da ikke klassisk Høire-politikk, er det?

Poenget er uansett at forskjellen går mellom det å ha barn kontra det å ikke ha barn. De som har barn har større utgifter enn de som ikke har det. Norge AS har en fordel av at folk får barn. Dermed er det det som bør støttes.

Arveavgift er ment å ha en fordelende effekt. Problemet er jo at denne avgiften ofte rammer de "i midten" økonomisk sett. De som ikke har mulighet til å

* hvert år utbetale 1/2 G i gave til alle sine arvinger (skattefritt og anses ikke som arv).
* sponse sine arvinger under utdannelse med beløp til underhold. (Jeg tror det er rundt 10.000 hver studerende måned eller så man kunne gi uten at det utløser arveavgift. Se mye mer info her.)
* ta med familien på dyre ferier (er betaler med på ferie, utløser dette ikke arveavgift).

Og så videre, og så videre. Det beste hadde jo vært om det var de aller rikestes penger som ble fordelt.

Og som annemede påpeker, er det ofte formuesbeskatning, spesielt i dårlige år hvor man kanskje til og med har underskudd i bedriften, som skaper problemer.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 12:15   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Willochs argumentasjon for barnetrygden er god og vakkert prinsipiell. Jeg synes også vi skal ha en eller annen variant av arveavgiften (men er åpen for at den kan trenge justeringer), og så er jeg hjertens for tv-lisens. Fordi jeg vil ha en sterk allmennkringkaster, og synes det er bra at det går et fast, øremerket beløp til det hvert år.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-13, 12:25   #19
Guava

Guava sin avatar

Standard

Dere som ønsker behovsprøving. Hvor mener dere at grensen skal gå?

Gammel 21-07-13, 14:29   #20
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Dere som ønsker behovsprøving. Hvor mener dere at grensen skal gå?

Den er vanskelig. Det burde jo være sånn at de som trengte den, fikk den, mens de som ikke trenger den for å få hverdagen til å gå rundt, takker nei. Men hvorvidt folk faktisk hadde takket nei, det vet jeg ikke.

For vår del trenger vi den ikke nå siden vi bor billig, men det kan godt være at vi får behov for å innlemme den i hverdagsøkonomien når vi en gang flytter. 2000 kr i måneden er jo tross alt en del penger!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.