|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: PaleoJeg er ikke skeptisk til lavkarbo, men jeg er skeptisk til en del av steinalderargumentasjonen. Jeg ser heller ingen grunn til at mennesker flest skal kutte alt av kornprodukter. Sukker og hvitt mel er ikke sunt, men bønner (som en del paleofolk mener man må kutte), fullkornsprodukter osv ser jeg ikke umiddelbart at folk bør kutte fra kosten bare fordi steinalderfolk ikke spiste det. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Paleo
Jeg er delvis enig i dette. Loren Cordain som skrev boka om Paleo kosthold har jo endret standpunkt om flere ting. Først skulle man ikke spise egg og kun magert kjøtt. Nå er egg ok og fett er ikke farlig likevel. Så man skal ikke bli for opptatt av å følge et slikt kosthold til punkt og prikke, det som er riktig i dag kan være feil i morgen. (Eller: det som ikke er paleo i dag kan være paleo i morgen). Sist redigert av konsulenten : 02-09-13 kl 17:11. |
|
|
|
#3 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: PaleoNår det gjelder nyrestein og proteininntak så skriver Cordain en del om dette i Paleo boka, husker jeg etterhvert nå (lenge siden jeg leste den). Han beskriver hva som kan skje ved for høyt proteininntak og hvor mye protein man kan/bør innta pr kg kroppsvekt osv. Hvis man følger hans anvisninger så skulle vel ikke akkurat dette bli noe problem. (Viktig å sette seg litt inn i det før man hiver seg på noe sånt). Ellers er det vel flere retninger innenfor steinalderkost og jeg har inntrykk av at det ofte er slik at proteininntaket ikke er noe større enn i moderne kosthold, men det kan være mer fett på bekostning av karbohydrater. |
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PaleoTakk for spennende innspill - kom gjerne med flere |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Kjøtt, fisk, grønnsaker, egg, frukt.. Kokos i alle varianter ++ lager både brød, kaker, muffins og lapper. Eneste jeg egentlig savner er å kunne bruke litt mer krydder enn det jeg tåler. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Men mye grønnsaker, bær og frukt har høyt oksalatinnhold. Om man skal leve lavoksalat blir det nødvendigvis begrenset. Nå trenger ikke folk nødvendigvis å leve på lavoksalatkost heller da. Det er bare om man erstatter korn med høy-oksalatmat i større mengden enn man ellers ville bruke så øker risiko for nyrestein. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Sv: PaleoWww.fastpaleo.com er min favoritt side. Finner oppskrifter til det meste der,. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: PaleoNip: Nå skal jeg være helt gravalvorlig. Kan ikke du prøve å spise helt vanlig sunt, sånn som vanlige folk gjør? Ikke noe spesielt regime, ikke noen spesielle mengder, ikek noen spesiell diett; bare helt vanlig sunn norsk mat? Grovt brød med vanlig magert pålegg, middag med grov ris, poteter eller grov pasta? Godteri på lørdag? Melk? Frokost, lunsj, middag og kvelds? Litt frukt i mellom og godt med grønnsaker på tallerknen?
|
|
|
#14 |
|
Det har jeg jo alltid gjort tidligere. Jeg er jo vokst opp på ett veldig standard norsk kosthold. Og problemene mine startet jo egentlig i ungdomsalder med søvnvansker, angst og det hele... jeg spiste også normalt (mye brødmat) i halvparten av tiden som syk - og var helt rådvill da jeg tilslutt ikke kom meg opp av sengen pga diare, oppkast, svimmelhet og hodepine og sov nesten hele døgnet til slutt... Det har vært en lang vei ut av det kostholdet, men jeg har følt jeg gradvis har blitt bedre, og har følt at det har hjulpet meg så mye på vei ut av den tilstanden jeg var helt zoombie som knapt klarte å stå i dusjen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Epikur
|
Sv: PaleoOg jeg tror at du hadde hatt godt av å lære deg om balanse. Du har helt rett i at man ikke trenger godteri, men man trenger å spise noe som smaker godt og som er deilig. Bare fordi. Jeg vokste opp uten godteri, vi fikk kanskje litt tørket frukt, mørk sjokolade eller rosiner. Og så bakte mor en kake, kanskje. Eller en pai, boller eller noe annet.
|
|
|
#16 |
|
Det gjør jeg hver dag egentlig. Jeg har fått meg drivhus f.eks som jeg har hatt kjempe glede av. Jeg er heldigvis veldig glad i den sunne maten og nyter den. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: PaleoEr du helt sikker på at kroppen din får nok energi? Man kan lett bli svimmel og i dårlig form om man ikke tilfører kroppen nok energi i forhold til behovet. Det kan også sette kroppslige funksjoner ut av styr. Jeg har forstått at du trener mye. Er du sikker på at du spiser nok av det kroppen trenger? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Jeg vet ikke, legene sier jo ikke noe. Prøver jeg tar ser alltid fine ut osv. Jeg spiser 4-5 måltider om dagen. Jeg har ikke nøye regnet det ut, men tror ikke jeg spiser direkte lite egentlig. Jeg trener ikke sykt mye heller. Sykler på trimsykkelen 30 min om dagen som regel (det er jo ikke spesielt hardt heller) :P |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Lag deg en oversikt over det du spiser. 4-5 måltider sier ingen ting. Måltider kan være kalorifattige. Sjekk totalen. Er du en person som av deg selv er i mye aktivitet eller er du av en "doven" type. Om du er aktiv trenger du mer enn om du er lat. Du bør ha et solid kaloriregnskap som gjør at hjerne, nerveceller og annet i kroppen får nok drivstoff. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Epikur
|
Sv: PaleoNå ber jeg om at må du oppfatte meg i beste mening, Nip.
|
![]() |
|
|