|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?
Vi var bl.a i Paris i sommer. Bodde på er hotell der de faktisk serverte skinke og ost til frokost, men den var ikke særlig fristende i varmen.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Jeg vil tro at det der betyr franskkbrød, surdeigsbrød, marmelade, croissanter, kaker og søtt. Viennoiseries er croissanter, pain au chocolat og slikt. Smørdeig-ish. Cereals er ofte ikke müsli, men mer søte greier.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Det betyr at dere kan spise kake til frokost!
|
|
|
|
#4 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Continental er ofte bare toast (evt. croissanter og annen (söt)bakst) med smör marmelade, honning, sjokopaalegg etc. I tillegg serveres ofte youghurt/melk og div. frokostblandinger samt kaffe, te og juice. Vil du ha noe annet, kan du ofte bestille egg etc. for tillegg i pris, men ost og paalegg ala Norge, faar du som oftest ikke i syd-europa (men unntak finnes, saaklart). Vil du ha noe annet, er det ofte like greit aa bestille uten frokost, ogsaa gaar dere til en kafe i naerheten og kjöper det dere vil ha. Evt til et supermarked og smörer selv. Enkeltpenkelt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Musk
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?"Huge selection of bread" paa et fransk hotell, trenger saa absolutt ikke aa bety noe i retning av grovt bröd. Det kan bety at de har allskens franske bakevarer ala croissanter, pain au chocolat, saanne söte bakverk med rosiner eller epler (kjempegode), vaniljeboller etc. etc. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Jo flere jo bedre...
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Jeg foretrekker også å være idiotisk, og bestiller derfor stort sett uten frokost. Som regel nok av gode småkafeer der man både får mat å bli mett av, og ting man synes smaker godt i nærheten. Franske hotellers kontinentalfrokoster pleier å være rimelig kjedelige. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Kake til frokost
|
|
|
|
#9 |
|
Musk
I noen land spiser man faktisk to frokoster, men det er nok en vane som du sier. Kommer jo an paa hvor mye kake og toast man spiser, da. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Det handler rett og slett om at de har en helt annen matkultur enn oss. Frokost i Frankriket er ingen big-deal. Det er gjerne croissanter med syltetøy eller lignende søtt, kaffe og et glass juice til. Lunsjen består derimot ikke av tre svette skiver med brunost og salami, men et skikkelig varmt og forholdsvis stort måltid. Sånn som man i norge dropper middagen av, fordi man allerede har spist den
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Det handler ikke om å få en annerledes frokost, men om å få blodsukkersvigninger fra helvete. Jeg blir så vannvittig slapp utover dagen, bare om jeg må spise lyse rundstykker til frokost. Samme med sønnen min. Vi er ganske avhengige av et jevnt blodsukker for å være snille begge to. I ferien blir det gjerne mye opplevelser og mye gåing, og da er det enda verre om vi ikke har fått i oss skikkelig mat.
|
|
|
|
#12 |
|
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?På hotellet jeg var på i Paris nå i juli,hadde de en del forskjellige rundstykker,loff og selvfølgelig croissanter,med og uten sjokolade. Jeg er også av den typen som ikke kan ha i meg noe særlig søtt til frokost,men unte meg av og til en sjokoladecroissant som "dessert" etter rundstykket. Men grovbrød hadde de ikke noe av,nei. Pålegget var litt lite variert,noe kjøttpålegg og endel forskjellige syltetøy,og så Nutella,noe jeg tror franskmenn og belgiere elsker. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Musk
Det skjønner jeg. Det skrev jeg jo også. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Jeg kan fint spise croissant etter/til "ordentlig" frokost altså. Bare ikke som eneste frokost.
|
|
|
|
#15 |
|
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Sånn er jeg også,må liksom ha litt "ordentlig" mat først. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Ja, men jeg skrev svaret mitt samtidig som du skrev innlegget som var rett før meg, så jeg hadde ikke lest det da jeg skrev.
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Det er jo et spørsmål om vane, som alt annet. Jeg tenker de fleste kunne vent seg til en søt, men ganske lett frokost (en søtsak eller frukt, en juice, en kaffe m/melk) på morgenen, og så hatt lunsjen som det balanserte og mer kaloririke måltidet som skal bære en gjennom resten av arbeidsdagen.
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Jeg elsker å spise dessert etter frokost. Croissant (helst med sjokoladepålegg på) til kaffen etter frokosten er skikkelig ferie for meg. Jeg har så veldig lyst til Italia neste år nå kjenner jeg. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Det høres ut som et kjempefint hotell som tilbyr så fin frokost. Jeg har opplevd mye rare frokoster i France altså. Som hotellet på Ile de Re som lokket med fersk fruksalat til frokost. Vi fikk servert hermetisk frukt i lake rett fra hermetikkboksen, æsj.
|
|
|
#20 |
|
Musk
Sv: Hva betyr egentlig kontinental frokost?Du kan jo bare sende hotellet en email eller ringe dem og spörre om hva som er inkludert i den kontinentale frokosten. :lösningsorientert: |
|
|
|
![]() |
|
|