Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du tatt med barnet ditt til valgbodene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-13, 10:25   #21
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du tatt med barnet ditt til valgbodene?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Da kan man ta bilde av dem (ungene, altså) og bruke det som utpressingsmateriell når de blir eldre.

Jeg tror uansett ikke jeg ville klart å nekte dem noen ballong, så det får bli løsningen.

Gammel 05-09-13, 10:27   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der ser dere; de borgerlige er de rauseste. (n=1)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 10:28   #23
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men eldste har vært med skolen. Han er 11. De har hatt en del om valget i lekse, så vi har snakket mye om det hjemme.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 10:28   #24
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også, Xian - det var en poll på dette på adressavisa i forrige uke. Det viser seg at man er i mindretall om man tar ballongen, faktisk.

Jeg har tatt med gutta i byen for å få med seg valgstemminga + at AP hadde deilig popkorn på sin stand, det er jo ikke å forakte.

Gammel 05-09-13, 10:29   #25
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

... men så er jeg kanskje i overkant opptatt av hva folk (ikke) skal tro om meg; i skrivende stund ligger det et eksemplar av VG i setet ved siden av meg på t-banen, og jeg håper ingen tror det er min avis.

(Neida. Joda.)

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 10:29   #26
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns den der utdelingen av ballonger og roser og boller og alt mulig er grunn god nok til å styre langt unna valgbodene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 10:29   #27
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, han får ikke lov til å gå gjennom byen med Frp- eller Krf-ballong. Demokratiet strekker seg bare ikke såå langt, altså.

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Dette har vel vært diskutert her inne før. Men jeg hadde _aldri_ latt Ullungen gå rundt med en borgerlig ballong.

Gammel 05-09-13, 10:30   #28
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du defineres ikke av hva andre tror om deg, Xian. Frigjør deg!

- No. 4 -
Gammel 05-09-13, 10:31   #29
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn på den seriøse siden så synes jeg ikke noe om å bruke barn som politiske reklamebærere, med mindre de velger partiet sitt selv. Jeg ville syntes det var like greit om han gikk med ballong med logoen til et parti jeg var uenig med som med "mitt" parti. (Boller og drops er det selvsagt fritt frem for. Gratis ting som ikke medfører at man går rundt og reklamerer synlig, det har jeg alltid sagt er greit.)

Gammel 05-09-13, 10:42   #30
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Yes! De hadde finfin lekse i samfunnsfag denne uken. De fikk i oppdrag å dra ned til valgbodene på Karl Johan og snakke med alle partiene om sin miljøpolitikk. (Vesla fikk i oppdrag å sammenligne SV og Høyre sin miljøpolitikk på rovdyr og oljeutvinning i nordområdene).

Ellers har jeg også tatt henne med på flere valgkamparrangementer som handler konkret om ting jeg vet hun kan la seg bli interessert i.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med klassens sitt opplegg og fokus på valget og alt de lærer rundt demokrati og politiske partier.

Gammel 05-09-13, 10:54   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Der ser dere; de borgerlige er de rauseste. (n=1)

Jeg hadde tillatt ballonger fra andre, borgerlige partier altså.

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

... men så er jeg kanskje i overkant opptatt av hva folk (ikke) skal tro om meg; i skrivende stund ligger det et eksemplar av VG i setet ved siden av meg på t-banen, og jeg håper ingen tror det er min avis.

(Neida. Joda.)

Man kan jo ikke lese VG offentlig! :skingrestemme: Bare Morgenbladet og Monocle. :kultursnobb: OK, kanskje å overdrive litt. Bittelitt.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sånn på den seriøse siden så synes jeg ikke noe om å bruke barn som politiske reklamebærere, med mindre de velger partiet sitt selv. Jeg ville syntes det var like greit om han gikk med ballong med logoen til et parti jeg var uenig med som med "mitt" parti. (Boller og drops er det selvsagt fritt frem for. Gratis ting som ikke medfører at man går rundt og reklamerer synlig, det har jeg alltid sagt er greit.)

Det er jeg enig i. Jeg syns ikke noe om å dele ut ballonger og pins til barn, uansett parti. Gi dem heller karameller og epler. Selv om jeg hadde hatt problemer med et Frp-eple også.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Yes! De hadde finfin lekse i samfunnsfag denne uken. De fikk i oppdrag å dra ned til valgbodene på Karl Johan og snakke med alle partiene om sin miljøpolitikk. (Vesla fikk i oppdrag å sammenligne SV og Høyre sin miljøpolitikk på rovdyr og oljeutvinning i nordområdene).

Ellers har jeg også tatt henne med på flere valgkamparrangementer som handler konkret om ting jeg vet hun kan la seg bli interessert i.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med klassens sitt opplegg og fokus på valget og alt de lærer rundt demokrati og politiske partier.

Det hørtes ut som et veldig bra opplegg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 11:01   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg er også egentlig enig i at ballonger ikke har noe i valgkampen å gjøre. De er rettet direkte mot barn - hvor mange voksne går rundt med gule ballonger, liksom?

- No. 4 -
Gammel 05-09-13, 11:21   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men de har vært der med skolen (eldstebarnet). Forberedt spørsmål og grillet politikerne skikkelig.

De har generelt harr fokus på valg på skolen, og det er gøy å se dem reflektere over det.

Sønnen er for eksempel skikkelig negativ til partier som "bare skriver om hva som er ille med de andre partiene, og ikke om hva de selv skal gjøre som er bra!", og det syns jeg var en fin refleksjon.

Han og kompisens første og viktigste spørsmål var dog "Er dere for eller mot OL i Oslo?", og bruker det utelukkende som kriterie for hvem de ville stemt på.

Gammel 05-09-13, 11:27   #34
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg syns den der utdelingen av ballonger og roser og boller og alt mulig er grunn god nok til å styre langt unna valgbodene.

Samma her. Særlig ballongene. Jeg kan jo ikke nekte poden å få en ballong hvis noen vil gi han. Men jeg kjenner at det ikke er aktuelt å la han gå med noen politisk ballong. Uansett hva jeg stemmer, synes ikke små barn skal gå rundt som politisk reklame. Det måtte ha vært om han fikk en f.eks. med SV og en med FrP, sånn at alle forsto at det kun var for ballongens del.

Gammel 05-09-13, 11:41   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg kan jo ikke nekte poden å få en ballong hvis noen vil gi han.

Jo, det er klart du kan?

Gammel 05-09-13, 13:10   #36
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Nei, men det er fordi vi ikke har slikt her jeg bor.

Er vi så heldig at det er en stand overses man gjerne til fordel for eldre herrer. Det provoserer meg noe så innmari, akkurat som min stemme som ung dame ikke er like mye verd.

Gammel 05-09-13, 13:21   #37
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sønnen min har sittet på ryggen min i bæretøy begge gangene jeg har stemt mens han har levd. Denne gangen forsøkte han som jobbet med å følge folk til avlukket i valgboden å nekte meg å ha guttungen med, begrunnet at det er hemmelig valg i Norge og ingen skal kunne påvirket meg mens jeg står i avlukket.

Selv om han bare er tre år, snakker vi mye om valget og hva det er vi velger. Han skjønner nok ikke så mye av det, men hver gang han ser et bilde av Stoltenberg, forteller han stolt at "Han har vi valgt!"

Jeg nekter ham forøvrig også ballonger og andre reklamemateriale, selv for det partiet jeg stemmer på. Av grunnene Skilpadda nevner i sitt innlegg. Jeg forteller ham også hvorfor.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 13:22   #38
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg har heller ikke vært ved noen selv.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 13:29   #39
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært der med storesøster, og hun har gått tilbake på eget initiativ. Mye for å få drops tror jeg. Hun var forresten forarget over en AP politiker som visstnok hadde sagt at Høyre ville ha karaktere i barneskolen fordi de var for konkurranse. Vi var enige om at selv om vi er uenige med Høyre i den saken, så har de bedre argumenter for det enn at det skal være konkurranse. Så hun var ordentlig sur på den politikeren som hun mente snakket usant.

Jeg hadde henne også med da jeg stemte, men hun fikk se avlukket etter at jeg hadde stemt. Barn skal faktisk ikke være med inn. Selv om jeg synes det er litt firkantet å nekte en treåring.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-13, 13:33   #40
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var i sommerhusbyen vår i helgen og der var det valgkamp i hovedgaten - med alle partier unntatt Rødt, MDG og FrP representert. Vi fikk munker av SP, drops og ballonger av Krf og roser og vafler med AP-logo av AP og drops av både Venstre, Krf og høyre. Og valgkampmatriell fra alle - som pøbelprinsessen tok med og bruker i samfunnsfagtimene denne uken. Vi bar både KrF-ballongen og Ap-rosen lett synlig.

Pøbelhunden likte Venstre best - den lokale veterinæren representerte på deres stand og hun hadde både hundetekke og hundegodbiter på lur. ALle likte munkene til Sp best. Høyre var litt over middagshøyden og så litt skrøpelig ut, men han bidro med gode råd om hvem vi voksne skulle stemme på og hva pøbelprinsessen skulle stemme på da hun ble gammel nok. (Han var den eneste som sa at vi måtte stemme på hans parti.)
Pøbelprinsessen imponerte lokalpolitikerne med å vite når hun kunne stemme ved stortingsvag første gang. (det var nemlig en oppgave i bursdagsquiz'en hennes før sommerferien.)

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.