|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barbie som rollemodellSom flere andre her lekte jeg mye med Barbie, men så aldri på henne som en rollemodell eller et ideal, og jeg har ikke inntrykk av at venninnene mine gjorde det heller.
![]() |
#22 |
Originala
|
![]() Sv: Barbie som rollemodellJeg tenkte ikke på barbie som stort annet enn en dukke jeg lekte med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Barbie som rollemodell
![]() |
#24 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Åh, der var jeg også.
![]() |
![]() |
#25 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Der var jeg også. Også likte jeg det lyse håret og de blå øynene. Mvh brunette med grønne øyne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Barbie som rollemodellJeg hadde aldri noen barbiedukke. Jeg likte dukker, men syntes Barbie virket så lita og kjedelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Travelt opptatt
|
Jeg tror Fadese har rett. Småjenter tenker ikke så veldig bevisst over hvem som er rollemodeller, men de oppfatter at Barbie er pen. Klart det former skjønnhetsidealet deres.
![]() |
#29 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg hadde Barbie Rock Star, sort hår og grønne øyne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barbie som rollemodellNoen rollemodell har hun aldri vært, men en dukke med vakre klær og langt, flott hår. Da jeg var liten likte jeg godt å gre håret hennes og skifte klær. Vi var flere venninner som hadde rolleleker sammen, da var det Barbie, Ken, Skipper samt diverse hunder, katter og hester som fulgte med. Selv hadde jeg ikke så mye utstyr, hadde vel to barbiedukker og en Skipper, men noen venninner hadde gjerne bil, hus, møbler osv, og det var stas når vi var flere som lekte sammen.
![]() |
#31 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg tror noen voksne vurderer en del leker (og annet) med vesentlig andre øyne enn barn, og ilegger dem en større betydning/påvirkning enn de reelt sett har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg har også tenkt sånn, men tror ikke det er realiteten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Pauset
![]() Sv: Barbie som rollemodellMan kan jo bare kjøre en undersøkelse på jenter/kvinner hvor årsaken til problemer rundt kropp/mat kommer fra, og høre hva de sier. Jeg vil overraskes veldig om Barbie ble dratt fram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det tror jeg også. Mødre eller venninner som slanker seg har mye større påvirkning enn barbie og syltynne supermodeller.
![]() |
#35 |
Originala
|
Det ville overrasket meg også. Men den er ett av veldig mange impulser som formidler noe om hvordan unge kvinner skal være. Man kan ikke si at den konkrete hm-reklamen, den Topp-forsiden, den ene musikkvideoen eller Barbie har ført til et sykelig kroppsfokus hos jenter og unge kvinner. Men summen av dette, som unge jenter eksponeres for fra de er relativt små, må nødvendigvis gi dem et blide av hvordan den typiske kvinnen er og hvordan man helst skal de ut. Jeg tenker i alle fall det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Pauset
![]() Sv: Barbie som rollemodellJeg tror hos noen at det går fra mor til mor. En slags arv. Heldigvis synes det som om vi blir mer bevisste. Jeg synes fokuset er bedre i dag enn f.eks. på 80-tallet, da fortsatt røyking var ganske greit for ikke å spise, og målet alltid var tynn - ikke sunn. Man vet mer om spiseforstyrrelser, det snakkes mer, og foreldregenerasjonen i dag er generelt mer bevisste. Bare måtern vi utveksler erfaringer og tanker her inne, viser jo at man vil gjøre det annerledes. Ikke gjøre de samme feilene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Barbie som rollemodellJeg hadde vel en. Og en Cindy. Og de kom frem ene og alene når jeg hadde besøk av min barbielskende kusine, selv fant jeg egentlig aldri helt ut hva som var så gøy med disse, og lekte heller med babydukkene mine. De lekte jeg til gjengjeld med lenger enn hva som var vanlig, tror jeg.
![]() |
#38 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barbie som rollemodellJeg hadde ingen barbie selv, men lekte med det hos venninner. Jeg var veldig fascinert av det glatte, blanke håret på dukken. Sikkert siden jeg lett hadde vunnet NM i brusete hår da jeg var barn. Men jeg kan ikke huske at jeg gikk rundt og sammenlignet meg med barbie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Barbie som rollemodellJeg fikk ikke Barbie, men Skipper. Den flatbrystede søsteren.
Jeg tror dette er er viktig. Summen av alt som svirrer rundt oss er det som påvirker oss uten at vi helt skjønner hva som skjer.
![]() |
#40 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Barbie som rollemodellJeg synes det er en smule naivt om man ikke ser at å leke med Barbie er med på å fortelle små jenter hvordan kvinnekroppen bør se ut. Slett ikke den eneste faktoren, men som en av mange.
![]() |
![]() |
|
|