Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barbie som rollemodell

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-13, 09:41   #21
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barbie som rollemodell

Som flere andre her lekte jeg mye med Barbie, men så aldri på henne som en rollemodell eller et ideal, og jeg har ikke inntrykk av at venninnene mine gjorde det heller.

Gammel 08-09-13, 11:01   #22
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte ikke på barbie som stort annet enn en dukke jeg lekte med.
Jeg syntes barbie-dukkene var utrolig flotte og pene, og jeg elsket klærne som fulgte med eller kunne kjøpes til. Det var ikke tilfeldig for meg at det var nettopp barbie-dukken jeg lekte med. Vi hadde jo cindy-dukker også, men de var ikke elegante/feminine nok. Det var barbie som gjaldt, og ikke noe annet. Vi lekte, skiftet klær og beundret dette vesenet hvis klær alltid satt som et skudd. I leken var hun vakker, populær og gjerne berømt. Med så mye tid som vi brukte på denne dukken, kan jeg ikke tenke meg annet enn at skikkelsen har bidratt til å forme vårt inntrykk av hva som er vakkert og pent. Ikke dukken alene, selvsagt. Jeg hadde ikke et bevisst forhold til at jeg ville ligne barbie - som om det var mulig med mine små, grønne øyne og mitt mørke hår. Men jeg tenker i alle fall at den har vært med å bekrefte skjønnhet og hva som er vakkert. Og jeg var ikke i nærheten over å reflektere over at dukken var uproporsjonert som få. Hun var bare litt mer ekstrem enn andre skjønnhetsidealer på den tida. Enda smalere midje, enda større øyne, liksom.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 11:26   #23
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Rollemodell? Nei, hun var en dukke med langt hår som bare floket seg, så mine Barbiedukker var skamklipte inn til roten. Jeg lekte forøvrig lite med dukker. Lego var tingen.

Gammel 08-09-13, 11:53   #24
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Bare en dukke. Hadde mange, og store familierdramaer. Tror jeg var litt inspirert av Dynastiet og Falcon Crest.

Åh, der var jeg også.

Gammel 08-09-13, 11:58   #25
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Bare en dukke. Hadde mange, og store familierdramaer. Tror jeg var litt inspirert av Dynastiet og Falcon Crest.

Der var jeg også. Også likte jeg det lyse håret og de blå øynene. Mvh brunette med grønne øyne.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 12:12   #26
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde aldri noen barbiedukke. Jeg likte dukker, men syntes Barbie virket så lita og kjedelig.

Dattera mi hadde et par sånne dukker, men jeg kan ikke huske at hun lekte noe med dem. Hun lekte egentlig ikke med dukker i det helte tatt.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 12:27   #27
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lekte aldri noe særlig dukkelek med mine barbidukker, jeg klippet og stylet dem og ga dem tatoveringer.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 12:46   #28
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg tenkte ikke på barbie som stort annet enn en dukke jeg lekte med.
Jeg syntes barbie-dukkene var utrolig flotte og pene, og jeg elsket klærne som fulgte med eller kunne kjøpes til. Det var ikke tilfeldig for meg at det var nettopp barbie-dukken jeg lekte med. Vi hadde jo cindy-dukker også, men de var ikke elegante/feminine nok. Det var barbie som gjaldt, og ikke noe annet. Vi lekte, skiftet klær og beundret dette vesenet hvis klær alltid satt som et skudd. I leken var hun vakker, populær og gjerne berømt. Med så mye tid som vi brukte på denne dukken, kan jeg ikke tenke meg annet enn at skikkelsen har bidratt til å forme vårt inntrykk av hva som er vakkert og pent. Ikke dukken alene, selvsagt. Jeg hadde ikke et bevisst forhold til at jeg ville ligne barbie - som om det var mulig med mine små, grønne øyne og mitt mørke hår. Men jeg tenker i alle fall at den har vært med å bekrefte skjønnhet og hva som er vakkert. Og jeg var ikke i nærheten over å reflektere over at dukken var uproporsjonert som få. Hun var bare litt mer ekstrem enn andre skjønnhetsidealer på den tida. Enda smalere midje, enda større øyne, liksom.

Jeg tror Fadese har rett. Småjenter tenker ikke så veldig bevisst over hvem som er rollemodeller, men de oppfatter at Barbie er pen. Klart det former skjønnhetsidealet deres.

Gammel 08-09-13, 13:04   #29
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde ikke et bevisst forhold til at jeg ville ligne barbie - som om det var mulig med mine små, grønne øyne og mitt mørke hår

Jeg hadde Barbie Rock Star, sort hår og grønne øyne. Kanskje ble musikksmaken min formet allerede da.

Jeg har alltid hatt en ide om at disse dukkene ikke er "sunne" for barn, men det er kanskje bare rett og slett tull av meg?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 15:33   #30
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen rollemodell har hun aldri vært, men en dukke med vakre klær og langt, flott hår. Da jeg var liten likte jeg godt å gre håret hennes og skifte klær. Vi var flere venninner som hadde rolleleker sammen, da var det Barbie, Ken, Skipper samt diverse hunder, katter og hester som fulgte med. Selv hadde jeg ikke så mye utstyr, hadde vel to barbiedukker og en Skipper, men noen venninner hadde gjerne bil, hus, møbler osv, og det var stas når vi var flere som lekte sammen.
Men det skal sies at jeg var veldig glad i å klippe hår, både mitt eget og min lillebror sitt til mammas store fortvilelse. Dette gikk også utover barbiedukkene som etterhvert endte opp som skinheads med påtegnet sminke og tatoveringer.

Gammel 08-09-13, 15:47   #31
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg hadde Barbie Rock Star, sort hår og grønne øyne. Kanskje ble musikksmaken min formet allerede da.

Jeg har alltid hatt en ide om at disse dukkene ikke er "sunne" for barn, men det er kanskje bare rett og slett tull av meg?

Jeg tror noen voksne vurderer en del leker (og annet) med vesentlig andre øyne enn barn, og ilegger dem en større betydning/påvirkning enn de reelt sett har.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 15:55   #32
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg har også tenkt sånn, men tror ikke det er realiteten.

Mine unger har forresten aldri lekt med barbie. Ikke en eneste gang, selv om de har mine gamle.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 16:05   #33
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan jo bare kjøre en undersøkelse på jenter/kvinner hvor årsaken til problemer rundt kropp/mat kommer fra, og høre hva de sier. Jeg vil overraskes veldig om Barbie ble dratt fram.

Men kroppsfokuserte mødre derimot, det er usunne greier. Sånne som kritiserer seg selv og andre, snakker om 'tjukk' som noe syndig og skammelig, de som alltid slanker seg, og som kommenterer hva som spises, som er opphengt i vekt med barn til stede, og som legger ansvaret over på barnet for egen helse. Disse burde man slutte å produsere. Det verste med disse er at avkommene arver disse holdningene, bringer dem med seg til skolen, og overfører dette til jevnaldrende. Og så har man det gående.

Nei takke meg til en stum Barbie som kan pakkes bort når interessen går over. En liten fase med rollelek, der man kan bearbeide inntrykk og verden gjennom lek.

Gammel 08-09-13, 16:16   #34
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man kan jo bare kjøre en undersøkelse på jenter/kvinner hvor årsaken til problemer rundt kropp/mat kommer fra, og høre hva de sier. Jeg vil overraskes veldig om Barbie ble dratt fram.

Men kroppsfokuserte mødre derimot, det er usunne greier. Sånne som kritiserer seg selv og andre, snakker om 'tjukk' som noe syndig og skammelig, de som alltid slanker seg, og som kommenterer hva som spises, som er opphengt i vekt med barn til stede, og som legger ansvaret over på barnet for egen helse. Disse burde man slutte å produsere. Det verste med disse er at avkommene arver disse holdningene, bringer dem med seg til skolen, og overfører dette til jevnaldrende. Og så har man det gående.

Nei takke meg til en stum Barbie som kan pakkes bort når interessen går over. En liten fase med rollelek, der man kan bearbeide inntrykk og verden gjennom lek.

Det tror jeg også. Mødre eller venninner som slanker seg har mye større påvirkning enn barbie og syltynne supermodeller.

Gammel 08-09-13, 16:20   #35
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei takke meg til en stum Barbie som kan pakkes bort når interessen går over. En liten fase med rollelek, der man kan bearbeide inntrykk og verden.

Det ville overrasket meg også. Men den er ett av veldig mange impulser som formidler noe om hvordan unge kvinner skal være. Man kan ikke si at den konkrete hm-reklamen, den Topp-forsiden, den ene musikkvideoen eller Barbie har ført til et sykelig kroppsfokus hos jenter og unge kvinner. Men summen av dette, som unge jenter eksponeres for fra de er relativt små, må nødvendigvis gi dem et blide av hvordan den typiske kvinnen er og hvordan man helst skal de ut. Jeg tenker i alle fall det.

Så er jeg selvsagt helt enig med deg i at slike holdninger mødre måtte utsette sine barn for ikke er bra. Overhode ikke. Jeg vil tro det kan ha sterk påvirkning på mange barn, og ekstra sterkt vil jeg tro det er når mor forfekter det skjønnhetsidealet de har blitt eksponert for gjennom media (og leiker). Og igjen kan man spørre seg hvor disse holdningene og dette fokuset hos mødrene har kommet fra.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 17:14   #36
Dronningen
Pauset

Standard

Jeg tror hos noen at det går fra mor til mor. En slags arv. Heldigvis synes det som om vi blir mer bevisste. Jeg synes fokuset er bedre i dag enn f.eks. på 80-tallet, da fortsatt røyking var ganske greit for ikke å spise, og målet alltid var tynn - ikke sunn. Man vet mer om spiseforstyrrelser, det snakkes mer, og foreldregenerasjonen i dag er generelt mer bevisste. Bare måtern vi utveksler erfaringer og tanker her inne, viser jo at man vil gjøre det annerledes. Ikke gjøre de samme feilene.

Historisk sett så har jo synet på hva den ideelle kvinnekroppen er endret seg veldig, og i takt med mote, eksponering i medier etter hvert, har et slags kulturelt syn på at slankhet = kontroll/vellykkethet utviklet seg. Jeg googlet litt, og bruken av korsett f.eks. ser man helt tilbake til 1500 tallet. Så en form for slankt ideal har forekommet lenge, med ulike remedier for å opprettholde dette. Og selv i dag finnes det mange som ser på en usunn tynn/slank kropp som bedre enn en sunn, men kanskje mer overvektig kropp. Man skal ikke mange bestemødre og tanter tilbake, før vekt inngår som en del av personligheten nesten. De som sier at 'hun er stor, men veldig hyggelig'. Og med et slikt utgangspunkt, er det ikke rart at det sitter en del helt eller delvis skakkjørte mammaer i dag, og enda ikke helt har dreisen på det der med kropp og mat. Men de fleste prøver å gjøre det bedre.

Gammel 08-09-13, 19:08   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde vel en. Og en Cindy. Og de kom frem ene og alene når jeg hadde besøk av min barbielskende kusine, selv fant jeg egentlig aldri helt ut hva som var så gøy med disse, og lekte heller med babydukkene mine. De lekte jeg til gjengjeld med lenger enn hva som var vanlig, tror jeg.

Drømmen min var å bli MOR, så da var det mer naturlig å like å leke at jeg var mor til babydukkene mine enn å drømme om en kropp som Barbie.

Gammel 08-09-13, 19:46   #38
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde ingen barbie selv, men lekte med det hos venninner. Jeg var veldig fascinert av det glatte, blanke håret på dukken. Sikkert siden jeg lett hadde vunnet NM i brusete hår da jeg var barn. Men jeg kan ikke huske at jeg gikk rundt og sammenlignet meg med barbie.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 09:03   #39
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ikke Barbie, men Skipper. Den flatbrystede søsteren.
Venninnene mine hadde Barbie, men vi lekte ikke mye med de. Det var vel en periode på slutten av barneskolen som vi hadde en "Barbie-periode"

Det ville overrasket meg også. Men den er ett av veldig mange impulser som formidler noe om hvordan unge kvinner skal være. Man kan ikke si at den konkrete hm-reklamen, den Topp-forsiden, den ene musikkvideoen eller Barbie har ført til et sykelig kroppsfokus hos jenter og unge kvinner. Men summen av dette, som unge jenter eksponeres for fra de er relativt små, må nødvendigvis gi dem et blide av hvordan den typiske kvinnen er og hvordan man helst skal de ut. Jeg tenker i alle fall det.

Så er jeg selvsagt helt enig med deg i at slike holdninger mødre måtte utsette sine barn for ikke er bra. Overhode ikke. Jeg vil tro det kan ha sterk påvirkning på mange barn, og ekstra sterkt vil jeg tro det er når mor forfekter det skjønnhetsidealet de har blitt eksponert for gjennom media (og leiker). Og igjen kan man spørre seg hvor disse holdningene og dette fokuset hos mødrene har kommet fra.

Jeg tror dette er er viktig. Summen av alt som svirrer rundt oss er det som påvirker oss uten at vi helt skjønner hva som skjer.

Gammel 09-09-13, 09:07   #40
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er en smule naivt om man ikke ser at å leke med Barbie er med på å fortelle små jenter hvordan kvinnekroppen bør se ut. Slett ikke den eneste faktoren, men som en av mange.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.