|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Borte
|
![]() Sv: Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripereMye av medieutspillene fra ordføreren og forsvareren gikk på å sverte jentas omdømme og å så tvil om hennes troverdighet i offentligheten. Det kan umulig være påtvingende for en forsvarer av en seksualforbryter å delta i den typen medieutspill som har vært i den saken. Jeg har sjelden sett lignende og Staff, som flere nevner, er den eneste som renner meg i hu. Han hadde som nevnt et uttalt syn på voksnes seksuelle omgang med barn som strider med både loven og allmenn moral, og det har jo foreløpig ikke MYL, men klart det gjør noe med hennes omdømme som forsvarer når hun kjører på i mediene som hun har gjort i ordførersaken.
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripere
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er jeg enig i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Glamorøs
|
Å snakke for betyr ikke å gjøre alt tiltalte ønsker.
![]() |
#25 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() |
#26 |
Smugleser
|
Det uthevede er jeg grunnleggende uenig med deg i. Hovedoppgaven for en forsvarer er å ivareta klientens interesse innen de grenser som lov og god advokatskikk tilsier. Således har forsvareren ikke plikt til å opptre objektivt på samme måte som politi og påtalemyndighet. Det viktigste er å ivareta den tiltaltes rettssikkerhet, herunder å påpeke feil, mangler og brister i påtalemyndighetenes fremstilling, saksbehandling og dokumentasjon.
![]() |
#27 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripereJeg tror også at det at MYL selv til de grader ble dratt inn i ordførerens univers faktisk illustrerer godt for en makt han må ha over folk som får ham tett på livet. Og det sier litt om henne og ryggrad og styrke og sånn også.
![]() |
#28 |
Glamorøs
|
Du har rett i at hun kanskje løser det anderledes denne gangen, det blir interessant å se. Du har også helt rett i at Lippestad hadde en anderledes jobb, men jeg syns allikevel MYL kunne løst ordførersaken på veldig mange andre måter, uten at det hadde gått utover hennes forsvareroppgave. Kanskje det til og med hadde vært til fordel for hennes klient.
Det er sant, jeg vet ikke om hun er oppnevnt, eller om hun har sagt ja til jobben på frivillig basis.
Absolutt. Det er veldig godt at denne saken har vist ham som keiseren uten klær. Pun intended.
![]() |
#29 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripereAt hun 'gir alt' tror jeg likevel taler bra for henne i det yrket hun utøver. Hun var jo bistandsadvokat etter Utøya, og gikk jo hardt ut der også - men da for de pårørende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Fortynnet
|
Forsvarsadvokater trenger ikke gå inn i den absurde virkeligheten til en klient og gjøre den til sin egen. Alle har rett til et forsvar, men det Larsen har gjort her er så langt ute at jeg har ikke ord. Man er ikke nødt til å sverte og mistenkeliggjøre barn som er ofre i en sånn sak, og man bør også beholde perspektivet at seksuelle overgrep mot unge jenter ikke er greit enten de er 13, 14, 15 eller whatever. Og om de er lurt til å være "forelska" i en femtiåring så er ikke det noen formildende omstendighet, og heller ikke noen indikasjon på at ikke denne relasjonen har vært svært skadelig for den unge jenta. Det er heller ikke sånn at alle skadevirkninger nødvendigvis er opp i dagen og synlige med en gang. Uansett er det ulovlig, og jeg fatter ikke at hun vil gjøre seg til en frontfigur for de som syns seksuelle forhold mellom femtiåringer i maktposisjoner og fjorten år gamle jenter er helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
kan tilsettes alkohol
|
Jeg er enig. Jeg synes hun begikk en feil ved at hun forklarte sin klient for mye k media. Hun ble en som prøvde å gjøre mening ut av hans hårreisende uttalelser. Det trengte hun ikke gjøre, det er jo i retten hun skal forsvare (og heller ikke der forklare).
![]() |
#32 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg er enig i at hun gikk for langt. Det jeg mente var mer at hele saken slik presentert av ordføreren var så absurd, at da ble egentlig det meste som ble presentert der av tvilsom karakter, i kombinasjon med at hun skulle forsvare ham. Selv uten 'svertedelen' ble det jo syltynne argumenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Shake it out!
|
Hm. Poeng. Jeg leste i VG i helgen om barn som ikke blir hørt i overgrepssaker, og sakkyndige som i et flertall av sakene anbefalte omsorgen til den som ble anklaget for overgrep. Og jeg må innrømme at jeg begynte å lure på om dette er personer som ikke synes det er noe problem at barn misbrukes.
![]() |
#34 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er jo en gjengs oppfatning i enkelte kretser at alle overgrepsanklager/-anmeldelser er et resultat av bitre mødres forsøk på hevn over ekspartneren, og da blir resultatet at den som anmelder/tror på barnas historie mister omsorgen. Utrolig , men sant.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripere*slettet*
![]() |
#36 |
Borte
|
![]() Sv: Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripereJeg syns vel at MYL understreker greit hvordan hun ser på denne typen saker i uttalelsene hun gir akkurat nå. Det jeg har uthevet hadde hun rett og slett ikke trengt å lire av seg til pressen om hun var bekymret for omdømmet sitt. Hun prøver å være finurlig og uttale seg i rollen som Øygards forsvarer, men ved å nevne overgrepssaker generelt så oppfattes det som en mer allmenn holdning etter min oppfatning.
![]() |
#37 |
|
Enig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripereMen det må hun da ha lov til å mene, eller? At hun er uenig i at denne typen saker generelt skal straffes hardere enn tidligere?
![]() |
#39 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja, jeg reagerte på den uttalelsen jeg også. Og dette med at det kommer til å bli et betydelig hopp i antall saker. Like that's a bad thing!?
![]() |
#40 |
|
Ja selvsagt kan hun mene det, men i så fall er det merkelig å kamuflere det på den måten "det er jeg ikke fornøyd med som Øygards forsvarer". Hun uttaler seg om skjerpelsene på generelt grunnlag, men "sikrer" seg med å ta på seg forsvarerhatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|