Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mobilfri skole?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-13, 21:49   #1
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mobilfri skole?

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg er for mobilfri skole, men ønsker at mobilen kan bli med slik at den kan brukes etter skoletid. Mulig løsningen der må være å levere den inn ved start av dagen.

Tja, det blir jo en organiseringsjobb det også, med 4-500 mobiler.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 22:12   #2
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Og ikke minst ansvar for store verdier for skolen som de ikke har noe forsikring som dekker om de skulle bli stjålet. Vår skole vil ikke ta ansvar for mobiler ved innsamling, men om ungene har med mobil så må de ligge avslått eller lydløse i sekken. Da har i alle fall hver og en ansvar for sin mobil, men den må jo ligge i sekken og ikke være med i jakkelommer etc. så det er jo allikevel en risiko for at den kan bli borte, men de låser klasserommene i friminuttene når de er ute.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 22:17   #3
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Og et ansvar. Hvem har ansvaret hvis en mobil forsvinner eller blir ødelagt?

Barneskolen hos oss er mobilfri på den måten at mobilen skal være avslått og i sekken i skoletiden. Jeg har ikke hørt noen negative tilbakemeldinger etter at det ble inført. Vi hadde kanskje hørt det via FAU hvis det ikke fungerte.

Gammel 28-09-13, 22:22   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tidligere så hadde de det sånn på vår skole at om noen unger brøyt reglene ved å bruke mobilen på skolen allikevel, så ble telefonen inndratt og foreldrene måtte møte opp på skolen for å få mobilen tilbake. Dette måtte skolen gå vekk fra igjen pga. ansvaret de da fikk for mobilen til den ble hentet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 22:23   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er overrasket over at dette er et tema. Er mobiler på skolen veldig vanlig? All barnetrinn jeg kjrnner til er mobilfrie. Ungdomsskolen der mannen jobber har alltid vært sånn. Mobiler skal ikke ses og ikke høres.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 22:57   #6
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er overrasket over at dette er et tema. Er mobiler på skolen veldig vanlig? All barnetrinn jeg kjrnner til er mobilfrie. Ungdomsskolen der mannen jobber har alltid vært sånn. Mobiler skal ikke ses og ikke høres.

Jeg vil anslå at minst 75 % av elevene våre sjekker noe på mobilen i hvert eneste friminutt. Og som sagt bruker de 3G, da de ikke har passord til nettverket.

Gammel 28-09-13, 22:52   #7
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Gjestenettet vårt er utrolig tregt, så det gidder de ikke å bruke. Heldigvis. Vi har eget mobilnett med kode, men den får de ikke.

Gammel 28-09-13, 22:59   #8
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss sjekker flere u-trinnselever mobilen hver time. Enten det eller så er de plaget med blæra eller noe.

Gammel 28-09-13, 23:37   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi gjorde dette i vår. Det krever en del, men er verdt det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-16, 07:56   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Vi gjorde dette i vår. Det krever en del, men er verdt det.

Det er fortsatt verdt det og jeg skulle ønske datterens skole også innførte det. De harkun mobilfritt i timene, mens i friminuttene står elevene med nesa i telefonen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 23:38   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for mobilfri skole og klarer ikke å se et eneste fornuftig argument mot det. Det der "vi-må-jobbe-med-holdningene-i-stedet " er noe jævla lilla-fotformsko-70-talls-sosiallærer-überpedagogisk-blabla fra folk som ikke gidder å sette grenser.

Gammel 28-09-13, 23:57   #12
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt klart for en mobilfri skole. Og bare så det er sagt, det er ikke bare barn som mister sosial kompetanse for tiden. Massevis av voksne går helt av hengslene så fort mobilen piper, de oppdaterer Facebook mens man sitter to på kafe og skal ha det hyggelig sammen og er ofte mer opptatt av hva som skjer digitalt enn ha som skjer der de er.

Jeg kan ikke se så mange grunner til at mobilen må ligge på bordet mens man snakker sammen over en kopp kaffe (selvsagt finnes det noen, men flertallet av slike samvær kunne nok fint foregått uten at hver person hadde mobilen ved siden av kaffekoppen).

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 23:42   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er også for mobilfri skole, absolutt.

Gammel 29-09-13, 01:26   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også for mobilfri skole. Noen elever må ha unntak, men det blir jo som med alt mulig annet. Små diabetikere som har avtale om å sende melding til foreldre for å få lunsjdosering på insulin må få lov til det, men sånne unntak skjønner unger uten problemer.

Gammel 29-09-13, 02:46   #15
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Tja, på skoler hvor mobilen er et problem, så er vel et forbud positivt vil jeg tro.

På barneskolen vår, så er det regelen om at telefonen ikke skal sees eller høres i timene som gjelder. Om det piper, ringer eller what ever i timen, så blir telefonen fratatt eleven, og må hentes av foreldre på kontoret etter skoletid. Helt ok.

På ungdomsskolen har de delvis samme regel. Ringing, meldinger, chat, surfing etc skal ikke forekomme i timene. Innkommende meldinger/samtaler skal heller ikke høres.

Telefonen skal heller ikke brukes på nett som hjelpemiddel i skolearbeidet, med mindre lærer har gitt klarsignal om det. Det klarsignalet gies endel, i fag som tilsier at de må søke opp faktatekster eller lignende.

I friminuttene er det ingen begrensninger, så lenge de er ute.

I klassen til storesøster så har elevene selv gått inn for at mobilene ikke skal brukes når de har matpause. De har selv sett hvor usosialt det blir når alle sitter i en egen boble med hver sin telefon, og har derfor grepet tak i dette selv. Nå går matpausen med på å spise, samtidig som de prater med hverandre, fører en diskusjon om ett eller annet tema i fellesskap, eller høre på musikk i fellesskap.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 15:42   #16
Bell
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2013
Bell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det blir fort mye følelser rundt denne type spørsmål,og det kan være greit å huske på at:

1) Forskning viser at andelen som mobber digitalt er langt mindre enn andelen som mobber tradisjonelt. Så til tross for det en kan få inntrykk av i media er det ingen "epedemi" av mobbing via mobil. Det forekommer, og det er ekstra tungt for de som blir mobbet, men det viser seg at det er enkle tiltak mot mobbing som løser også denne type problemer.

2) Forskning viser også at når teknologi (som mobiltelefon) blir forstyrende element skyldes dette ofte manglende klasseledelse. Der klasseledelse fungerer meldes det om lite eller ingen problemer med at elevene har med mobiltelefon.

3) Utdanningsdirektoratet har slått fast at det ikke er lovhjemmel til å legge inn forbud i skolereglement mot at elever (uansett klassetrinn) tar med seg mobil på skolen. Det er også slått fast tidligere at skoler ikke har anledning til å beslaglegge mobiltelefoner og kreve at foreldre må komme å hente dem. I alvorlige tilfeller kan enmobiltelefon inndras men må da leveres tilbake til eleven ved skoleslutt. Her handler det altså om det vi kaller legalitetsprinsippet.

4) MEN skolene har full anledning til å forby bruk av mobiltelefon i skoletiden og forlange at den ligger avslått i skolesekken.

5) Vi foreldre har ansvar for ungenes oppdragelse og det inkluderer det å "legge inn" et "filter" i ungenes hode som sørger for både nettvett og mobilvett. Igjen: Det er ingen ting som tyder på at det er en "flodbølge" av mobbere løs i Norske skoler. De fleste foreldre har godoppdragelse på sine barn, og de fleste av oss er vel gjerne med på å fokusere på fornuftig mobilbruk etc., samt å lære ungene å respektere at mobiler og annet ustyr skal brukes iht. skolens reglement. Det er heller ikke slik at alle elever sitter fordypet i sin mobiltelefon straks det er friminutt og at de er usosiale pga dette. Snarerer ser vi flere steder at mobilen benyttes aktivt som sosialt verktøy.

Er det så fornuftig med mobilfri skole? Det finnes det neppe noen fasit på :-) og er noe som hver enkelt skole må komme frem til, innenfor lovens rammer, og fortrinnsvis i samråd med foreldre og elever.

Bell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 15:04   #17
bertil99
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2014
bertil99 har et hav av muligheter foran seg
Utrop

Hallo alle sammen. VELDIG VIKTIG AT DERE LESER DETTE!!
Jeg holder på med en skoleoppgave om mobil i skolen. Jeg likte veldig godt dette innlegget, og vurderer å bruke enkelte innlegg i debattartikkelen min.
Den vil ikke bli lest av andre enn meg og mine to lærere!
Vær så snill å kommenter om dere ikke vil at deres utsagn skal brukes av meg.
MVH Bertil99.

bertil99 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 18:17   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bertil99, her.

Hallo alle sammen. VELDIG VIKTIG AT DERE LESER DETTE!!
Jeg holder på med en skoleoppgave om mobil i skolen. Jeg likte veldig godt dette innlegget, og vurderer å bruke enkelte innlegg i debattartikkelen min.
Den vil ikke bli lest av andre enn meg og mine to lærere!
Vær så snill å kommenter om dere ikke vil at deres utsagn skal brukes av meg.
MVH Bertil99.

Hei Bertil. Du må gjerne sitere meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 15:28   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå måtte jeg sjekke hva jeg skrev, og det står jeg fortsatt for, kjenner jeg.

Er det ikke sånn at så lenge dette er svar skrevet på et åpent, søkbart forum så må det være greit om noen ønsker å sitere fra tråden? Selvsagt med tydelige sitater, ikke slik at du later som om det er du selv som har skrevet det.

Gammel 14-01-14, 15:44   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk på mobilfri skole på 80 og 90-tallet, det har gått veldig greit med meg. Har også undervist noen år på mobilfri skole, og det så ut til at barna der både var med venner hjem og ble hentet og plukket opp både her og der- helt uten mobil.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.