Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Trening] Hvor hensynsløs er det mulig å bli?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-13, 08:33   #21
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Trening] Hvor hensynsløs er det mulig å bli?

Bergensere labber midt i skisporet og østlendinger sykler i skisporet. Kan ikke en stakkars skigåer få skøyte i fred uten hull eller spor i løypa?

Gammel 22-10-13, 08:51   #22
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg håper at fatbike ikke blir noe mer enn et blaff, jeg håper det forblir slik at det kun er noen helt få som driver med det.

Har ikke helt trua på at de som trener til Birken vil trene med fatbike om vinteren. Tung sykling bygger helt annen muskulatur enn langrennstrening, og derfor tror jeg at Birkenfanatikerne ikke ønsker å trene med fatbike. Det vil jo ødelegge oppkjøringa til rennet.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 08:58   #23
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid tenkt at skiløypene kjøres for de som skal gå på ski. For andre som vil sykle, gå, ri, ro, kjøre snøscooter, kjøre bil (ja jeg har kommet over en bil som sto godt parkert midt i skiløypa) finnes det som regel gode alternativer. Min erfaring er at mange som går i løypa ikke følger med når de går i bakker, og det skaper farlige situasjoner. I tillegg til at enkelte er så bortreiste i hodet at de går i sporet og ødelegger det.

Generelt synes jeg det er fint at folk kommer seg ut på tur, men denne "jeg vil gå/sykle/ri akkurat der jeg vil selv om jeg ødelegger skiløypa og er i veien" synes jeg er sært.

Gammel 22-10-13, 09:01   #24
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Marka er for alle, men jeg synes det er rart at noen synes det er ok å ødelegge for aktiviteter som er kjørt opp. Blir som om jeg skulle bygget snømenn midt i scooterløypa, eller gravd snøhule i skiløypa.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 09:11   #25
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Bergensere labber midt i skisporet og østlendinger sykler i skisporet. Kan ikke en stakkars skigåer få skøyte i fred uten hull eller spor i løypa?

Vi bor med lysløypa rett utenfor døren. Løypa brukes av gående, med hund, løpende, syklister, akebrett, rattkjelker, og skiløpere av alle slag, fra de ordentlig seriøse med fluor under skiene, og ditto farger på dressen, til småttiser som faller hver annen meter.

Jeg har aldri fått inntrykk av at dette er noe problem, for noen av partene. Ikke kan jeg se at løypa blir ødelagt heller; det er ganske kupert her, og i bakkene viskes jo løypesporene raskt ut uansett. Og melom sporene er det et bredt, knallhardt felt, der det skøytes og tråkkes og sykles om hverandre, uten at det later til å ødelegge opplevelsen for noen.

Vi er masse ute i skogen, og jeg har aldri ant at det ikke er comme il faut å bevege seg der vinterstid uten ski på bena.

Når det gjelder disse nye fatbikes har jeg ikke sett noen ennå (men noe sier meg at de vil dukke opp snart ), og jeg er enig med HI at det var en håpløs, egosentrisk innstilling fra han som ble intervjuet.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 09:56   #26
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg har alltid tenkt at skiløypene kjøres for de som skal gå på ski. For andre som vil sykle, gå, ri, ro, kjøre snøscooter, kjøre bil (ja jeg har kommet over en bil som sto godt parkert midt i skiløypa) finnes det som regel gode alternativer. Min erfaring er at mange som går i løypa ikke følger med når de går i bakker, og det skaper farlige situasjoner. I tillegg til at enkelte er så bortreiste i hodet at de går i sporet og ødelegger det.

Generelt synes jeg det er fint at folk kommer seg ut på tur, men denne "jeg vil gå/sykle/ri akkurat der jeg vil selv om jeg ødelegger skiløypa og er i veien" synes jeg er sært.

Jeg hverken går eller rir i skiløypa, men jeg irriterer meg likefullt over at det finnes færre og færre steder å gjøre disse aktivitetene om vinteren.
Spesielt riding er vanskelig om vinteren, det er ikke så greit å få trent hesten på den bittelille 600 m strekningen som ikke er skiløype, for der er det også 200 mennesker på beina som heller ikke får gå i skiløypa.

Gammel 22-10-13, 10:17   #27
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jeg hverken går eller rir i skiløypa, men jeg irriterer meg likefullt over at det finnes færre og færre steder å gjøre disse aktivitetene om vinteren.
Spesielt riding er vanskelig om vinteren, det er ikke så greit å få trent hesten på den bittelille 600 m strekningen som ikke er skiløype, for der er det også 200 mennesker på beina som heller ikke får gå i skiløypa.

Så det finnes ikke stier og veier som ikke er oppkjørt for skiløyper ut over denne strekning på 600 m? Da ville jeg fått med meg andre berørte og tatt opp diskusjonen med grunneier og kommune slik at det ble laget en plan der det blir lagt til rette for steder å ri/gå der det ikke kjøres løyper. Jeg bor i en by, og her er det mange skogsområder i nærheten med plass til både skiløyper og steder der folk kan gå eller ri.

Gammel 22-10-13, 10:20   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Oslo er det da mange av stiene i marka som ikke kjøres opp som løyper om vinteren? På skiforeningens hjemmesider finner man oversikt over skiløyper, lysløyper, skøyteløyper, scooterløyper og sykkelstier. Sykkelstiene er som regel turstier og skogsbilveier om vinteren også, med mulighet til å spasere, sykle og ri.

Dt er også verdt å merke seg at mange av løypene kjøres opp av skiforeningen, betalt av skiforeningens medlemmer. Det er et gode at vi har skiløyper, og da syns jeg ikke man skal ødelegge dem, særlig hvis det finnes andre alternativer.

Når jeg har gått på ski møter jeg av og til folk på beina, og de har som regel gått på siden av sporene og da syns jeg det er ok. Om det er noen småhull der man kan skøyte så ødelegger ikke det så mye for skøyingen som hull i løypa gjør for klassisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 11:16   #29
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Velid enig. Men jeg håper det er rom for små klossete fireåringer i sporet, og med voksne ved siden av. Den type ting. Hensyn skal såklart tas, av alle.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 11:24   #30
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Her vi bor er det tilbud for alle, det er bare å lese www.skiforeningen.no. Bilveier i marka er fine til barnevogner, akebrett og fatbike. Barnevennlige løyper for familer. Og scooterkjørte løyper for skøyting. Å være først ute på scooterkjørt løype med nysnø. . Men ellers må vi nok tåle å gå ca tre km før treningsløypene begynner, ihvertfall lørdager og søndager etter kl 10.

Gammel 22-10-13, 11:38   #31
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Velid enig. Men jeg håper det er rom for små klossete fireåringer i sporet, og med voksne ved siden av. Den type ting. Hensyn skal såklart tas, av alle.

Klossete fireåringer, førtiåringer og til og med åttiåringer på ski er det alltid rom for. Og der det er stor sjanse for at de befinner seg (det er jo ofte noen løyper som er mer populære for barnefamilier og skinybegynnere), håper jeg alle skifartsfantomer tar hensyn. Jeg har vært med og etablert en "familieløype" som går fra en parkering og inn til en serveringshytte = 2 km. Der stabber til og med 2-åringer avgårde på ski, og det er så herlig å se! Og det er selvfølgelig nedoverbakke hjem.

Gammel 22-10-13, 11:41   #32
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke slik i Oslomarka at noen løyper er litt lenger fra folk enn andre? Slik at de ikke er så naturlig å bruke for hundeluftere til fots, barnefamilier som ligger mye nede i løypa, syklister og andre som ødelegger? Eller må alle være på de samme plassene?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 11:48   #33
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Det er mulig det finnes enkelte løyper til gående og ridende, men de to stedene jeg rir er det på det ene stedet 100% forbud mot hest i marka i vinterhalvåret, og på det andre stedet kun en liten veistump som ikke er preparert. Men jeg overholder reglene 100%, jeg altså. Jeg bobler bare ikke over av sympati med de stakkars skiløperne som må forholde seg til et og annet hull i løypa.

Gammel 22-10-13, 16:21   #34
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bergensere går oppi skisporene på byfjellene de få dagene hver vinter det er skiføre. Ikke ved siden av, ikke der det ikke er skispor, men oppi, så det blir store hull. Det er sikkert fordi vestlendinger ike kan gå på ski og er misunnelige på oss som kan og setter sleivkjeftene i forlegenhet på ett eneste område.

Gammel 22-10-13, 17:49   #35
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dt er også verdt å merke seg at mange av løypene kjøres opp av skiforeningen, betalt av skiforeningens medlemmer. Det er et gode at vi har skiløyper, og da syns jeg ikke man skal ødelegge dem, særlig hvis det finnes andre alternativer.

Nettopp, det er et gode. Jeg synes det er en merkelig holdning om at man skal ta seg til rette i skiløypene. Også hvis det ikke finnes alternativer hvis aktiviteten man bedriver ødelegger løypa (hvis ikke er det jo greit å være der). Jeg har full forståelse for forbud mot hester i skiløypa, hestemøkk redelig skismøring. Har man behov for egne traseer for man selv etablere dem, gjerne på dugnad og i foreninger. Når det er sagt mener jeg det bør være stor takhøyde for hvordan løypene brukes, så lenge de ikke ødelegges.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 08:03   #36
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her tror jeg det er sånn at hvis ikke idrettslaget hadde kjørt løyper så hadde det ikke vært mulig å gå eller ri i skogen heller. Jeg syns det er uhørt å med vitende vilje tråkke rundt i skiløypene og ødelegge dem, jeg altså. Det er MASSE jobb å holde løypene preparert og her jeg bor er det snakk om noen få uker i året der det er mulig å gå på ski. Da syns jeg faktisk skiløypene kan få være i fred for annen ferdsel den korte tiden det er snakk om. Men de som bruker løypene sommerstid syns av en eller annen grunn at de har rett på å ødelegge dem når de er preparert.

For min del kunne det gjerne vært forbudt med hester og hunder i skogen hele året, jeg kan ikke fordra å møte dyr i skogen og hater å gå canossagang for å ikke tråkke i all bæsjen, men ser jo at det ikke er en reell mulighet.

Gammel 23-10-13, 08:34   #37
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Her tror jeg det er sånn at hvis ikke idrettslaget hadde kjørt løyper så hadde det ikke vært mulig å gå eller ri i skogen heller.

Nettopp. Og det tror jeg er tilfellet med ganske mange løyper. Hadde ikke skiforeningene kjørt dem, så hadde de ikke vært der.

I Oslo er det mange skogsbilveier man kan gå/løpe/sykle/ri på om vinteren. Og flere av dem går inn til betjente hytter.

Jeg plages overhodet ikke av barn, pulker eller hunder i løypene. De har like mye rett til å være der som en middels birkentrener. På samme måte som jeg ikke plages av syklister på skogsbilveiene om sommeren. Men jeg forutsetter at alle som beveger seg ute forsøker å ta hensyn til andre. Man trenger ikke gå en skokk i bredden i de bredeste skiløypene eller midt i veien på de bredeste skogsbilveiene. Da tar man hensyn, sånn at de som trener slipper lett forbi. Og man sykler ikke i 70 km/t i områder med mye folk, eller står i hockey ned de siste bakkene før parkerinsplassen, når det kan være sylferske skiløpere på 2 år i løypa.

Jeg tenker også at det er en del områder, de som ligger nærmest utfartsstedene, hvor man må tåle at løypene tråkkes i stykker eller at joggere/syklister/hester/whatever tar seg frem for å komme fra en trasé til en annen.

Men med viten og vilje ta seg til rette og ødelegge skiløyper som en forening har brukt tid og penger på å kjøre opp, det syns jeg er dårlig gjort og lite hensynsfullt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 09:10   #38
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Her tror jeg det er sånn at hvis ikke idrettslaget hadde kjørt løyper så hadde det ikke vært mulig å gå eller ri i skogen heller. Jeg syns det er uhørt å med vitende vilje tråkke rundt i skiløypene og ødelegge dem, jeg altså. Det er MASSE jobb å holde løypene preparert og her jeg bor er det snakk om noen få uker i året der det er mulig å gå på ski. Da syns jeg faktisk skiløypene kan få være i fred for annen ferdsel den korte tiden det er snakk om. Men de som bruker løypene sommerstid syns av en eller annen grunn at de har rett på å ødelegge dem når de er preparert.

For min del kunne det gjerne vært forbudt med hester og hunder i skogen hele året, jeg kan ikke fordra å møte dyr i skogen og hater å gå canossagang for å ikke tråkke i all bæsjen, men ser jo at det ikke er en reell mulighet.

Jeg hopper av og fjerner hestebæsj på veiene både sommer og vinter, jeg altså. Og ri altså aldri i skiløypene.

Gammel 23-10-13, 09:18   #39
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jeg hopper av og fjerner hestebæsj på veiene både sommer og vinter, jeg altså. Og ri altså aldri i skiløypene.

Gjør du?! Det tror jeg ikke det er mange som gjør altså. All ære til deg for det! Du må nesten få en prikk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.