|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Ustabil
|
Sv: Ta med vogn ... eller ikke?Jeg skjønner ikke problemstillingen. En unge som er flink til å gå trenger da ikke vogn? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta med vogn ... eller ikke?
Nå er vesla mi 3,5 så det går fint an å sove i vognen nå, vet ikke hvordan det blir om et år, men det finnes da de som sover i vognen da og. En unge som er flink til å gå trenger ikke vogn til vanlig, men husk på at man ofte spaserer VELDIG mye på ferieturer, og små barneføtter blir fort leie av å bare gå og gå. De er jo aktive og spreke, men det blir fort kjedelig å gå veldig lenge, spesielt i varme. Da har jeg heller med vogn enn å gå rundt og bære på 17 kg. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Nymotens gammeldags
Det er forskjell på vogner, og det er jo ikke hele natta de skal sove der heller. Min jente sover veldig komfortabelt i feks. bilsetet også, så å sove i ei vogn, der man sitter men ryggen er nesten helt nedlagt, går helt fint og er nok ikke helt ukomfortabelt. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta med vogn ... eller ikke?Jonas sove i vogn? |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Ustabil
|
Joda, men da får man kanskje tilrettelegge ferien slik at det passer også for aktive og slitne barn. Ta flere pauser når man er ute og går, for eksempel. Jeg tror ikke det er mange barn på 4,5 år som sover i vogn. Og skal de gjøre det bør de nok helst være vant til det. Jeg kan ikke forestille meg at noen av mine hadde vært i stand til å sovne i vogn på den alderen der. Men det ER stor forskjell på 3,5 og 4,5 år, både i gå-ferdigheter, utholdenhet, og størrelse. Til en på 3,5 ville jeg kanskje hatt med vogn, men ikke til en på 4,5. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ta med vogn ... eller ikke?Har dere grenser for når dere ikke ville tatt med vogn til barn på ferie? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det høres ut som dere kan få bruk for en trille der, så det kan dere jo kjøpe her eller der. Storebror her er flink til å gå og sykle, men blir fort sliten og lei noen ganger. Godt poeng med å sette ham i vogna når dere vil ha styring på ham i store folkemengder. Vår stakk av flere ganger på flyplassen ifjor, og kunne absolutt ikke skjønne at det var noe galt med det. Enda jeg til slutt var på hysteriets rand og gjorde stemningen laber for alle i reisefølget. Blant annet stakk han når jeg var inne på toalettet for å tisse og han insisterte på å vente ved vasken...
|
|
|
#29 |
|
Ustabil
|
Sånn er mine barn også i ferier, ikke noe problem å holde seg våken til 24 på nyttårsaften og sånt. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Nymotens gammeldags
Ja det har du nok helt rett i. Vi tar sikkert ikke med vogn neste år. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Ustabil
|
Jeg for min del ville ikke forventet soving i vogn på restauranten om kvelden for et barn stort eldre enn 2 år. Men jeg kunne hatt med en vogn til et barn på 3 - 3,5 år, til å hvile beina i på tur. Men når barna passerer 3,5 år så syns jeg vogn blir merkelig, og syns at de får gå selv, og at man heller får ta pauser. Jeg ser av og til større barn i vogn, og lurer alltid på om det er noen "galt" med dem... om de er syke eller funksjonshemmede. Ut over det ser jeg ingen som helst logisk grunn til å ha 4,5 åringer eller større i vogn. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Textrovert
|
Det kan jo være lettere sagt enn gjort. Hvis barnet ikke forstår meningen i det du sier, så kan man jo innprente til man blir blå uten at det hjelper det spøtt.
|
|
|
#33 |
|
Ustabil
|
Hvis en på 4,5 ikke forstår at han ikke skal løpe fra foreldrene, så er det vel på tide å undersøke språkforståelsen hos ungen? At barnet glemmer og gjør likevel er en annen sak, men forståelsen til en på 4,5 burde det ikke være noe i veien med. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Nymotens gammeldags
Ungen min får gå selv, vi bruker aldri vogn hjemme. Vognen er bare med på ferier for sikkerhets skyld og til å sove i på kvelden. Dette må vel hver og en familie finne utav. Noen barn vil sove i vogn, andre ikke. Vesla mi sover greit der, heldigvis. Men neste år blir det sikkert mer problematisk, da finner vi andre alternativer. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Trallallaa
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Textrovert
|
Nemlig. Jeg har en 4,5-åring med forsinket språkforståelse, så det er derfor jeg reagerer på utsagn som "det er bare å innprente". Det kan sikkert også være andre grunner til at noen 4,5-åringer ikke forstår et slikt utsagn. Jeg sier dette fordi uttalelsen din virket litt "ovenfra og ned", som om det bare var å gi klar beskjed, så var problemet løst. Men jeg skjønner jo at du snakker generelt.
|
|
|
#37 |
|
Ustabil
|
Ja, jeg snakker selvsagt generelt. Og generelt kan man forvente at en på 4,5 forstår beskjeder av typen "ikke løp mellom bilene" eller "nå skal vi gå inn". De som har forsinket språkutvikling blir selvsagt noe annet. Men de fleste på den alderen vil helt greit forstå slike instrukser. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Trallallaa
Sv: Ta med vogn ... eller ikke?Hva de forstår og hva de faktisk gjør er to forskjellige ting. Jonas har ett meget stort ordforåd, og meget god forståelse av hva som blir sagt. Men han er faktisk bare 4,5, og jeg forventer ikke at alt han får beskjed om blir HUSKET. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Ustabil
|
Jeg syns nå ikke at 4,5 er bare. Tvert i mot mener jeg at man KAN forvente at en på 4,5 husker beskjeder. For eksempel forventer jeg at en på den alderen skjønner (har lært) at man vasker hender etter toalettbesøk, og at man skal ha på sikkerhetsbelte i bil, og at man har på hjelm når man sykler, og at man ikke løper ut i veien, eller ut i folkemengder. For de fleste barn på den alderen går veldig mye på rutine. Jeg tror knapt jeg har sett en på den alderen sette seg på sykkelen uten å ha husket hjelmen først. Så de kan. Men enkelte ting må det terpes på. Og det å forsvinne i folkemengder må forklares ekstra, fordi barnet ikke skjønner konsekvensen uten å ha fått det inn med teskje. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Sv: Ta med vogn ... eller ikke?Vi hadde med vognen, forøvrig Brio Race,til Kypros nå i april.
|
![]() |
|
|