Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Veit du kva dette ordet betyr?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Veit du kva stuttorv eller longorv er?
Ja 30 18,07%
Har ein ide, men ikkje sikker 12 7,23%
Har høyrt orda, men veit ikkje kva det er 1 0,60%
Nei 123 74,10%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-13, 14:44   #21
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Veit du kva dette ordet betyr?

Jeg svarte nei, og er ganske sikker på at jeg ikke har hørt det før. Allikevel tenkte jeg på ljå. Det var rart.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 14:44   #22
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ljå, enten den er kort eller lang, vet jeg veldig godt hva er. Men det heter bare ljå i min bok.

Gammel 11-11-13, 14:44   #23
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg tror at "vi" alltid har kaldt det for ljå, både den stutte og den korte varianten, både på morssiden (trønder) og farssiden (østlending.)

Men er det da "den lange ljåen", eller er det "langljå"? Det siste er så tungt å seie. Eller er alt berre "ljå".

Gammel 11-11-13, 14:45   #24
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

På sida eg lånte bilder frå er det brukt "orv" ser eg.
http://www.slaattekurs.no/Kapittel3.html

Og her sto det jammen meg om ordet også:

Sitat:

Ordet orv kommer fra det gammelnorske (norrøne) ordet orf og er i slekt med ordet rhapis, som betyr noe sånt som bøyelig grein. Fortsatt er det vanlig å lage orv av bøyde greiner eller stammer. Betegnelsen orv om skaftet på ljå brukes i hele Norge, av personer med norsk som morsmål. Dessuten sier de orv i Island, Færøyene og delvis i Sverige.

Av alle slags rare tema ein skal drøfte altså....

Gammel 11-11-13, 14:46   #25
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Det er bare ljå. Har aldri hørt at det har vært skilt mellom kort og lang. Men hos oss brukte/bruker vi gressklipper, det er kanskje derfor.

Gammel 11-11-13, 14:46   #26
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

En ljå er en ljå er en ljå. Og det funker i Wordfeud. Må sjekke om stuttorv eller longorv funker da, hvis anledningen noen gang byr seg. Ljå er nemlig et ganske greit ord å ha når man sitter med litt kjipe bokstaver.

Gammel 11-11-13, 14:47   #27
tjolahopp
Erfaren

tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sier dere "mannen med longorven" i det selvfølgelig daglig brukte uttrykket "mannen med ljåen"?

Gammel 11-11-13, 14:48   #28
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaller den lange for ljå og den korte for sigd i dialekten min (midttrøndersk), men visste hva det var. Halve slekten er fra grensetraktene hordaland/rogaland.

Gammel 11-11-13, 14:51   #29
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Tjolahopp: ha ha ha, ja kanskje det hadde vore noko

Men nei, eg kallar redskapen generelt for ljå, men når eg skal presisere om den er kort eller lang, så seier eg stuttorv eller longorv, i den grad eg i det heile tatt snakkar om ljå!!! Det må vere nokre år sidan sist...

Eg greier å bruke stuttorv littegrann, men som regel slår eg berre graset flatt Far min er fantastisk flink, men han er over 80 år og voks opp på gard. Dei slo alt graset med longorv.

Gammel 11-11-13, 14:54   #30
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Jeg er faktisk ganske flink med ljåen. Vi brukte stort sett bare det når vi skulle slå plen/gresset på hytta helt frem til så sent som i 2007 da hytta ble solgt. Brukte ljå første gang for sesongen når gresset hadde rukket å vokse seg rimelig høyt. Så kom den manuelle gressklipperen til sist for finpussen. Men jeg mener den ljåen vi hadde var en mellomting av stuttorv og longorv. Den hadde ikke ekstra "håndtak" på skaftet, men den hadde langt skaft allikevel.

Gammel 11-11-13, 14:56   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sier ljå og skiller ikke på kort og lang, men som Esme kunne jeg kalt den minste sigd i stedet. Mamma er av bondeslekt fra midtnorge, så jeg er ikke ukjent med landbruksredskaper. Men er det ikke ofte slik at endel av vestlandsdialektene bruker fler gammelnorske ord? Noen vestlandsdialekter høres nesten islandsk ut for meg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 14:56   #32
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke hørt ordet. Oppvokst i by - nær tilknytning til gårdsliv gjennom familie.
Ljå vet jeg selvfølgelig hva er.

Gammel 11-11-13, 15:00   #33
tjolahopp
Erfaren

Standard

Så ljå er altså fellesbetegnelse for stutt- og longorv. Fiffig!

Jeg snakker svært sjelden om ljå selv, men jeg har tatt i en en eller annen gang. Nei, jeg klarte ikke å slå gresset.

Gammel 11-11-13, 15:01   #34
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, orv er jo et kryssordord, så jeg kan tenke meg fram til hva det må bety - men jeg har vel knapt sett noen eksemplarer av arten, radhusflicka som jeg er.

Gammel 11-11-13, 15:03   #35
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Født og oppvokst på gård, men aldri hørt det. Ljå er ljå

Gammel 11-11-13, 15:12   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, aldri hørt det før.

Gammel 11-11-13, 15:13   #37
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Født og oppvokst på gård, men aldri hørt det. Ljå er ljå

Nettopp - så det er ikkje brukt i heile landet tydeligvis, sjølv om det blir sagt i artikkelen at så er tilfelle.

Gammel 11-11-13, 15:15   #38
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det vet jeg. Men nå husker jeg ikke lenger forskjellen på stuttorv og tvihending.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 15:21   #39
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kaller den lange for ljå og den korte for stuttorv der jeg kommer fra. Dette er jo vanlig redskaper som er i bruk og som jeg kan bruke, så det er ikke fremmed. Men hvor kan man få kjøpt et stuttorv i Bergen?

Gammel 11-11-13, 15:22   #40
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en idé om hva det kunne være. Tror ikke det heter orv i nordnorske dialekter?
Er orven bare ljåskaftet eller er det hele ljåen?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.