|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
Se resultatene: Veit du kva stuttorv eller longorv er? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
30 | 18,07% |
Har ein ide, men ikkje sikker |
12 | 7,23% |
Har høyrt orda, men veit ikkje kva det er |
1 | 0,60% |
Nei |
123 | 74,10% |
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Jeg svarte nei, og er ganske sikker på at jeg ikke har hørt det før. Allikevel tenkte jeg på ljå. Det var rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Ljå, enten den er kort eller lang, vet jeg veldig godt hva er. Men det heter bare ljå i min bok.
![]() |
#23 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?
Men er det da "den lange ljåen", eller er det "langljå"? Det siste er så tungt å seie. Eller er alt berre "ljå".
![]() |
#24 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?På sida eg lånte bilder frå er det brukt "orv" ser eg.
Av alle slags rare tema ein skal drøfte altså....
![]() |
#25 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Det er bare ljå. Har aldri hørt at det har vært skilt mellom kort og lang. Men hos oss brukte/bruker vi gressklipper, det er kanskje derfor.
![]() |
#26 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?En ljå er en ljå er en ljå. Og det funker i Wordfeud. Må sjekke om stuttorv eller longorv funker da, hvis anledningen noen gang byr seg. Ljå er nemlig et ganske greit ord å ha når man sitter med litt kjipe bokstaver.
![]() |
#27 |
Erfaren
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Sier dere "mannen med longorven" i det selvfølgelig daglig brukte uttrykket "mannen med ljåen"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Kaller den lange for ljå og den korte for sigd i dialekten min (midttrøndersk), men visste hva det var. Halve slekten er fra grensetraktene hordaland/rogaland.
![]() |
#29 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Tjolahopp: ha ha ha, ja kanskje det hadde vore noko
![]() |
#30 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Jeg er faktisk ganske flink med ljåen. Vi brukte stort sett bare det når vi skulle slå plen/gresset på hytta helt frem til så sent som i 2007 da hytta ble solgt. Brukte ljå første gang for sesongen når gresset hadde rukket å vokse seg rimelig høyt. Så kom den manuelle gressklipperen til sist for finpussen. Men jeg mener den ljåen vi hadde var en mellomting av stuttorv og longorv. Den hadde ikke ekstra "håndtak" på skaftet, men den hadde langt skaft allikevel.
![]() |
#31 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Sier ljå og skiller ikke på kort og lang, men som Esme kunne jeg kalt den minste sigd i stedet. Mamma er av bondeslekt fra midtnorge, så jeg er ikke ukjent med landbruksredskaper. Men er det ikke ofte slik at endel av vestlandsdialektene bruker fler gammelnorske ord? Noen vestlandsdialekter høres nesten islandsk ut for meg.
![]() |
#33 |
Erfaren
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Så ljå er altså fellesbetegnelse for stutt- og longorv. Fiffig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
intro
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Ja, orv er jo et kryssordord, så jeg kan tenke meg fram til hva det må bety - men jeg har vel knapt sett noen eksemplarer av arten, radhusflicka som jeg er.
![]() |
![]() |
#35 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Født og oppvokst på gård, men aldri hørt det. Ljå er ljå
![]() |
![]() |
#37 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?
Nettopp - så det er ikkje brukt i heile landet tydeligvis, sjølv om det blir sagt i artikkelen at så er tilfelle.
![]() |
#38 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Ja, det vet jeg. Men nå husker jeg ikke lenger forskjellen på stuttorv og tvihending.
![]() |
#39 |
Epikur
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Vi kaller den lange for ljå og den korte for stuttorv der jeg kommer fra. Dette er jo vanlig redskaper som er i bruk og som jeg kan bruke, så det er ikke fremmed. Men hvor kan man få kjøpt et stuttorv i Bergen?
![]() |
|
|