Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om småbarn og klær

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-13, 10:30   #1
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Det er som om valget er Burberry eller Cubus for de som forsvarer de dyreste klærne. Det er langt flere valg, og jeg håper å kunne overbevise jentene mine om at det er alternativer til 8.000,- jakkene og 10.000,- veskene når den tid kommer. Vi bor i et område med høye inntekter og formuer, men opplever naboene flest som moderate. Det er ikke mange skolebarn i 5.000,- jakker og dresser, heller svært få.

Gammel 24-11-13, 10:36   #2
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Det som er mest ille i det hele, er at psykolog Peder Kjøs sier at de fleste ville ha kjøpt dyrere tøy/merkeklær til barna om vi hadde råd til det.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10137225

Sist redigert av Ine : 24-11-13 kl 10:50.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:11   #3
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kjøper sjelden høyt profilerte merkeklær til barna, og har aldri kjøpt noe til fullpris. Det meste de har er arvet, gaver eller fulgt med en klespakke jeg har kjøpt brukt på Finn/Foreldreportalen/Ebay.

Lillebror på 5 år arver tøy fra en familie hvor barna går mye i dyre merkeklær. Det er snakk om godt brukt basistøy som bomullsgensere, piquet og t-skjorter, fleece- og hettejakker etc. Han går derfor ofte i barnehagen med til dels høyt profilerte klær fra Polo/Gant/Hilfiger etc. Jeg velger å tro at det er de færreste som legger merke til dette, og jeg gir uansett beng i hva folk måtte mene. Vi bor i ett usnobbete miljø.

Søstrene har veldig lite sånt. Jeg kjøper iblant Abercrombie klær til storesøster når jeg reiser, men det ser jeg ikke på som merkeklær på samme måte. Jeg synes Abercrombie har helt spesielt myke og herlige bomull og fleece klær.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:14   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror det kan være et sterkere press på slikt hos unge, kanskje ikke så utdannede foreldre. :fordomsfull:

.

Tja. Jeg skjønner hva du mener og har tenkt det samme, men så har du slike folk også: www.dentinista.no

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:48   #5
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...cle8672729.ece

Det er tydeligvis kun de som kjøper merkeklær til barna, som kjøper de beste klærne.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 13:22   #6
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...cle8672729.ece

Det er tydeligvis kun de som kjøper merkeklær til barna, som kjøper de beste klærne.

Og der kom misunnelseskortet igjen. Jeg kan da umulig være alene om å råd til merkeklær, velge bevisst å ikke kjøpe det og ikke være misunnelig på en flekk?

Lillesøster ønsker seg Uggs som vintersko, men det ville ikke falt meg inn å faktisk kjøpe det, selv om jeg har råd til Uggs både til henne og meg og så litt til?

Gammel 24-11-13, 13:41   #7
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke lest blogginnlegget, bare artikkelen, men jeg klarer ikke å ta noen som har deltatt i Unge Mødre seriøst. Men hun fikk jo oppnådd det hun ville da. Masse reklame for seg selv og PDL.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:57   #8
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tja. Jeg skjønner hva du mener og har tenkt det samme, men så har du slike folk også: www.dentinista.no

Men hun her er vel også i gruppen som Tallulah henviser til?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 13:54   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Men hun her er vel også i gruppen som Tallulah henviser til?

Vet ikke hvor gammel hun er, men tannlege er vel ikke "lite utdannelse" ihvertfall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:15   #10
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

:bort:

Sist redigert av Madicken : 24-11-13 kl 14:20.
Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 09:30   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minner meg om den gangen Storesøster fikk Ralph Lauren Polo hettejakke. Mannen hadde vært på outlet i Tyskland, og kjøpt med seg fordi den hadde bilde av hest på ryggen. Stor stas på grunn av det fine hestebildet, og noen små formaninger fra mor om at akkurat dette var et plagg som hun kanskje kunne prøøøve å ta litt vare på...

Etter 1 uke var det hull. Hun hadde brukt jakka til å bære høy til hestene hos en venninne, glemt jakka inne hos hestene, og våre firbente venner hadde brukt den som fotball. Needless to say, det er meningsløst å kjøpe snobbete klær til husets to små....

Gammel 24-11-13, 09:31   #12
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Slikt press ville jeg ikke merket om det var rundt meg, tar overhode ikke slikt innover meg. Men det er dumt at andre føler presset. Jeg synes det er utrolig teit å kjøpe plagg til små barn for mange tusen, når kvaliteten er like bra på mye rimeligere plagg.

Gammel 24-11-13, 09:39   #13
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste det der og det er veldig veldig fjernt fra min verden.

Gammel 24-11-13, 10:32   #14
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som alltid når jeg leser artikler som dette så tar jeg meg i å undres over hvem dette egentlig gjelder. Jeg har aldri noensinne møtt noen som legger vekt på at parkdressen til poden skal utstråle status, virkelig ikke. De fleste jeg kjenner er opptatt av vannsøyler, varme etc, ikke hva den heter. Det samme med ungdomsklærne det refereres til hele tiden, jeg har aldri enda møtt en ungdom som synes det er en selvfølge å få jakke til 7000 kr.

(jeg tar høyde for at det er jeg som er blind på slikt altså, men i min verden er altså klær fra kjedebutikkene helt vanlig og både jeg og de fleste andre snakker høylydt og glad over den gode dressen vi fikk kjøpt brukt).

Gammel 24-11-13, 10:33   #15
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det forresten motsatt, Chablis. Jenta vår på 14 handler stort sett alltid på HM eller Cubus, mens sønnen på 12 sparer ukepengene sine i årevis for å kjøpe DC-genser.

Gammel 24-11-13, 11:29   #16
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har råd til merkeklær men våre må gå i brukte ....eneste unntak er yttertøy der vi kjøper pop som ikke er det billigste akkurat, dog syns jeg prisen er grei når tøyet kan arves. Forsøkte meg på en vinterjakke fra H&M, den var billig men gikk hull i så fort at jeg syns det ble for ille av miljøhensyn.

Jeg la også merke til at de foreldrene som ble intervjuet var veldig unge. Håper de har god råd, siden de bruker så mye penger på klær.

Gammel 24-11-13, 11:41   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Det som er mest ille i det hele, er at psykolog Peder Kjøs sier at de fleste ville ha kjøpt dyrere tøy/merkeklær til barna om vi hadde råd til det.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10137225

Det der gjør meg en smule oppgitt og sint. Vi har mer enn nok råd til å kjøpe merkeklær til ungene, men vi gjør det ikke. Vi legger litt penger i gode sko og ytterklær, for her vi bor så blir det skikkelig kaldt på vinteren og mye snø. Men bortsett fra det så er jeg stor fan av kjedebutikker, og ungenes klær er kjøpt på Cubus, H&M, NameIt og KappAhl for en stor del. Jeg nekter å være med til å bidra til økt kjøpepress og merkebevissthet, rett og slett.

Gammel 24-11-13, 11:52   #18
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde faktisk kjøpt litt dyrere klær om jeg hadde hatt råd. Men bare fordi da kunne jeg kjøpt mer økologisk og ikke alltid måttet funnet det billigste alternativet. Merkeklær bryr jeg meg fint lite om.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 12:08   #19
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Startet dagen med å diskutere denne saken. Han hadde også lest den. Han kunne ikke fatte og begripe at hun tok en sånn sak ut i media, men nå slapp hun vel å slite med disse vennene lengre. De ville vel kutte henne ut etter å ha blitt utlevert på en slik måte.

Dessuten burde hun kanskje vært beskyttet mot seg selv? Hva sier dette om henne som person for en framtidig arbeidsgiver?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg nekter å være med til å bidra til økt kjøpepress og merkebevissthet, rett og slett.

Merker snakkes det heldigvis svært lite om enda. Det eneste har vært Uggs, men det brukes om en 'type' sko, og at det skal være originalt har ikke vært noe tema. Så hvert år som går der ikke noe spesielt dukket opp er jeg fornøyd. Jeg antar jo de vil finne ut noe på egenhånd etter hvert.

Sist redigert av Dronningen : 24-11-13 kl 12:15.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:19   #20
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Startet dagen med å diskutere denne saken. Han hadde også lest den. Han kunne ikke fatte og begripe at hun tok en sånn sak ut i media, men nå slapp hun vel å slite med disse vennene lengre. De ville vel kutte henne ut etter å ha blitt utlevert på en slik måte.

Dessuten burde hun kanskje vært beskyttet mot seg selv? Hva sier dette om henne som person for en framtidig arbeidsgiver?

Avisen burde her gjort en vurdering i forhold til Vær Varsom-plakatens punkt 3.9 og 4.8:

3.9. Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre.
...
4.8. Når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet. Dette gjelder også når foresatte har gitt sitt samtykke til eksponering. Barns identitet skal som hovedregel ikke røpes i familietvister, barnevernssaker eller rettssaker.

Det er på en måte en fillesak, men samtidig er det ikke elementer man vil ha tilgjengelig via søkemotorer senere når arbeidsgiver og andre på skolen googler navnet ditt. Jeg mener man skal være svært forsiktige selv på "enkle" saker når det det kan skapes en del debatt rundt det og man bruker barnets navn. Disse punktene i VVP er nok med tanke på litt andre saker enn dette, men mener likevel det ville vært relevant å gjøre en vurdering av verdien på saken opp i mot konsekvensene i framtiden. Er det her av relevans at man går ut med bilde og navn?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.