|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Trøtt
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?
Tallulah og jeg kan handle for hverandre når som helst ser jeg.
|
|
|
#2 |
|
Textrovert
|
Ah, ja, det punktet glemte jeg å nevne. Det er noe jeg også etterstreber.
|
|
|
#4 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skriver under på denne. Og så aldri scampi mer. Det er tidvis et savn, men.
|
|
|
#5 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Her kommer pris først, dessverre.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Få prinsipper,bortsett fra at jeg tenker meg på helse enn på penger når jeg velger mat. Kortreist mat prioriteres, økologisk prioriterer jeg ikke. Egg kjøper jeg helst av noen på jobb som har høner, men kjøper jeg i butikken er det nok pris som teller mest er jeg redd. Fordi prisen på 30 egg gir meg åndenød hvis jeg skal kjøpe de små pakkene med økologiske egg. Der jeg kan velge mellom to greie alternativer velger jeg det billigste uavhengig av merke. Og så velger jeg gjerne små, lokale produsenter fremfor store produsenter som Gilde og Tine der jeg kan.
|
|
|
#7 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Sesongvarer, ja. Økologiske egg. Økologiske grønnsaker er vi ikke så gode på da utvalget i nærbutikken er skammelig dårlig. Vi bruker mest rene råvarer, lite hel- og halvfabrikata. Minst mulig salt og tilsatt sukker. Ikke E211, natriumbenzoat.
|
|
|
#8 |
|
Borte
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Jeg unngår prior-kylling, mest fordi den er full av vann og smaker gummi, men også av hensyn til dyrevelferd. Og så etterstreber jeg norske råvarer i størst mulig grad, men jeg gjør av og til unntak på ting som ost, skinke og mat som er spesielt mye bedre når den er importert. Frukt og grønt i løsvekt praktiserer jeg også. Og jeg velger i størst mulig grad rene råvarer.
|
|
|
#9 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Jeg er som vanlig dårlig på prinsipper, og kjøper stort sett det som står nærmest. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Jeg velger økologisk, fairtrade, dyrevelferd, løsvekt, kortreist, minst mulig tilsetningsstoffer og norsk så sant jeg kan. Dessuten har jeg svært gode erfaringer emd å spørre butikksjefen om de kan ta inn ting til meg. Jeg har fått bestilt lammeskanker, norske levende sjøkreps til selskap og fått dem til å ta inn flere typer rotgrønnsaker bare ved å spørre. Det er dessuten blitt et uvanlig stort utvalg av kortreist ost og kjøttprodukter i en egen hylle i butikken vår, som er en monster-kjedebutikk. Så be om, så kan man få!
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Kavlifondet er kjempebra. Men det er ikke til å stikke under en stol at eierene i Kavli tjener noe mer enn den gjennomsnittlige melkebonden.....
|
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg regner med at direktørene i TINE tjener noe mer enn den gjennomsnittlige melkebonden også. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Jeg prøver å unngå ekstra emballasje og plastpakkede grønnsaker pga prisforskjell og søppel.
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Ingen prinsipper tror jeg. Hender jeg kjøper økologiske egg, men ikke alltid.
|
|
|
#16 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() |
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Bor omtrent 150 mil fra nærmeste Meny, så jeg må stort sett gå etter hva som er tilgjengelig. Har mine nykker, jeg kjøper sjeldent eller aldri halvfabrikata, kjøper fisk på fiskebruk, maser ukentlig på de ansatte på nærbutikken etter ting jeg savner og prioriterer kortreist og fairtrade foran økologisk der jeg har valget. Noe jeg egentlig sjeldent har, dessverre. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Permakulturell
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Kortreist, økologisk, fairtrade, i den prioriteringen. Ut over det spiser vi grønnsaker fra andelsgård og kjøper kjøtt direkte fra produsent. Oppdrettsfisk har vi kuttet ned på, men ikke kuttet helt - enda.
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Vi handler det aller meste på nærbutikken. Det er et bevisst valg. Vi handler ofte kjøtt på det lokale slakteriet og synes det ofte har bedre kvalitet enn gilde. Egg og poteter handles hos bønder i nærheten. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
bits and pieces
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Ikke Rema nei, der handler vel jeg aller mest. Ukeshandle på Meny går ikke.
|
|
|
|
#20 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Jeg har mange prinsipper, men ikke råd til å følge dem desverre ...
|
![]() |
|
|