|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
can-jur
|
![]() Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?
Det er ikke noe galt, men jeg vil at når jeg kjøper et produkt, skal så mye som mulig av prisen, gå tilbake til den som produserte råvaren.
![]() |
![]() |
#22 |
Leser
|
![]() Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Nei, vil ikke si det. Jeg har noen ting jeg prioriterer, men det går mest på praktiske ting heller enn prinsipper. Jeg prøver å leve sunt, så det er det som styrer valgene mine heller enn dyrevelferd og/eller politiske grunner. Jeg trodde feks at jeg var safe som alltid kjøper økologiske egg, men ut fra denne tråden er jeg litt tvilende?
![]() |
#23 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skriver under på denne. Og så aldri scampi mer. Det er tidvis et savn, men.
![]() |
#24 |
can-jur
|
Det er en god tanke, særlig om de velger de som faktisk er små.
![]() |
![]() |
#25 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Jeg er som vanlig dårlig på prinsipper, og kjøper stort sett det som står nærmest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Interessene, pengene ligger hos Kavli og de store kjedene. Det går mindre tilbake til bønder og tjenestene som landbruket tilbyr. Som sysselsetting lengst nord, vest, øst. Skolemelk ordningen, og henting av melk der ingen skulle tro at nokon kunne bo.
![]() |
#28 |
Stadig innom
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Lurer litt på argumentet for frukt og grønt i løsvekt. Er det andre grunner enn mer søppel eller at man kan velge selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Glamorøs
|
Jo, stemmer det. Skal se om jeg finner den igjen.
Jeg vet. Men det går ikke an å kjøpe scampi.
Begge deler, egentlig. Jeg liker ikke at det er så mye plast, og jeg liker å kunne velge selv.
![]() |
#30 |
Epikur
|
![]() Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Jeg velger økologisk, fairtrade, dyrevelferd, løsvekt, kortreist, minst mulig tilsetningsstoffer og norsk så sant jeg kan. Dessuten har jeg svært gode erfaringer emd å spørre butikksjefen om de kan ta inn ting til meg. Jeg har fått bestilt lammeskanker, norske levende sjøkreps til selskap og fått dem til å ta inn flere typer rotgrønnsaker bare ved å spørre. Det er dessuten blitt et uvanlig stort utvalg av kortreist ost og kjøttprodukter i en egen hylle i butikken vår, som er en monster-kjedebutikk. Så be om, så kan man få!
![]() |
#31 |
Borte
|
Jeg gjør det fordi det som regel er en ganske stor prisforskjell. Dobbel pris på løk i strømpe i min butikk.
![]() |
#32 |
Epikur
|
![]() Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Jeg prøver å unngå ekstra emballasje og plastpakkede grønnsaker pga prisforskjell og søppel.
![]() |
#33 |
can-jur
|
Kavlifondet er kjempebra. Men det er ikke til å stikke under en stol at eierene i Kavli tjener noe mer enn den gjennomsnittlige melkebonden.....
![]() |
![]() |
#34 |
Ser lyst på livet
|
Jeg regner med at direktørene i TINE tjener noe mer enn den gjennomsnittlige melkebonden også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sånn tenker jeg og.
![]() |
#36 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Ingen prinsipper tror jeg. Hender jeg kjøper økologiske egg, men ikke alltid.
![]() |
#38 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Bor omtrent 150 mil fra nærmeste Meny, så jeg må stort sett gå etter hva som er tilgjengelig. Har mine nykker, jeg kjøper sjeldent eller aldri halvfabrikata, kjøper fisk på fiskebruk, maser ukentlig på de ansatte på nærbutikken etter ting jeg savner og prioriterer kortreist og fairtrade foran økologisk der jeg har valget. Noe jeg egentlig sjeldent har, dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Kortreist, økologisk, fairtrade, i den prioriteringen. Ut over det spiser vi grønnsaker fra andelsgård og kjøper kjøtt direkte fra produsent. Oppdrettsfisk har vi kuttet ned på, men ikke kuttet helt - enda.
![]() |
#40 |
|
![]() Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?Vi handler det aller meste på nærbutikken. Det er et bevisst valg. Vi handler ofte kjøtt på det lokale slakteriet og synes det ofte har bedre kvalitet enn gilde. Egg og poteter handles hos bønder i nærheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|