Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruker du ordet hin?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-07, 20:27   #21
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du ordet hin?

Det brukes i dialekta på hjemstedet mitt (Ottadalen), for eksempel: "på hi si'un" (på andre sida), "i hi ænda" (i andre enden), men jeg bruker det ikke selv siden jeg ikke snakker dialekta derfra (innflytter som elleveåring).

Samboeren min har det også i si dialekt (Sunnmøre), for eksempel "desse hine", "ho hi" (disse andre, hun andre).

Gammel 10-05-07, 20:29   #22
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Nei.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 20:50   #23
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Nei
Det var et ord jeg sleit med å skjønne da jeg, med østlandsdialekt, bodde på Sunnmøre som liten. Når naboen sa jeg skulle gå hin døra ante jeg ikke hva hun mente, og så sto jeg igjen utenfor i stedet.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 21:01   #24
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Nei.

Gammel 10-05-07, 22:44   #25
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor lurer du på det egenetlig?

Gammel 10-05-07, 22:45   #26
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Bare når jeg synger Fanitullen ("I hine hårde dage da ved øldrikk og svir" osv). Og det gjør jeg faktisk nå og da...

Gammel 10-05-07, 22:54   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Hin mannen (uttalt: maan) er et typisk utrykk der jeg kommer fra (betyr Djevelen). Hi sio er også noe jeg sier støtt og stadig. Men østlandet har farget meg, så nå bruker jeg mest andre istedetfor.

Signerer. Ikke overraskende.

Gammel 10-05-07, 23:18   #28
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg kan si ting som: Her hin dagen,eller Nei, ikkje han, han hin eller På hin siden.

Samme her.

Gammel 10-05-07, 23:24   #29
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Nope! Fysti gongen je høre dæ orde!

Gammel 10-05-07, 23:24   #30
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er med i Elinblus parti.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 00:08   #31
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hvorfor lurer du på det egenetlig?

Hadde du giddet å lese tråden, så hadde du visst det.

Gammel 11-05-07, 00:11   #32
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Der ja, hadde visst oversett et innlegg. Jeg trodde jeg hadde lest alt nemlig. Jeg gadd.

Takk for hyggelig svar!

Gammel 11-05-07, 00:18   #33
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anytime.

Gammel 11-05-07, 04:45   #34
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er vel et typisk bergensuttrykk. Jeg bruker det bare som Elinblu.

Ja, er det ikke? Hele familien til mannen og alle vennene hans bruker det.
Hadde ikke hørt det før jeg traff han, faktisk, bortsett fra i uttrykket "i hine hårde dager".

Sist redigert av Majsa : 11-05-07 kl 05:08.
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 07:18   #35
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil bare presisere: Jeg er ikke bergenser, men bruker ordet alikevel.

Gammel 11-05-07, 08:32   #36
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Hverken Ottadalen eller Sunnmøre er i nærheten av Bergen.

Gammel 11-05-07, 10:02   #37
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hverken Ottadalen eller Sunnmøre er i nærheten av Bergen.

Hoho. "Ottadalen kommunale billag".

Den var nok litt intern. Men prøv å si det med riktig dialekt. Tjukk "L".

Gammel 11-05-07, 10:03   #38
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig vanlig i Sogn. Hi sia. Hin dagen.

Gammel 11-05-07, 10:05   #39
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, det ordet brukes ikke av meg, nei - har andre talefeil, jeg

Gammel 11-05-07, 10:12   #40
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Hoho. "Ottadalen kommunale billag".

Den var nok litt intern. Men prøv å si det med riktig dialekt. Tjukk "L".

Det er da ikke tjukk L i dette? I allefall ikke hvis "riktig dialekt" betyr den lokale dialekta. En av de få tingene som faktisk uttales omtrent slik som i resten av landet dette. Men det er mye andre sære ord og uttaler der da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.