|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Juleribbe
Det er dette jeg er vokst opp med til julemiddag, men barna liker det ikke så godt og jeg har ikke så godt av saltet. Og gubben er vokst opp med svineribbe, så vi har videreført den tradisjonen.
![]() |
![]() |
#22 |
Fortynnet
|
Det er jo ikke nødvendigvis sånn at en spiser mer totalt, selv om det er flere ting på bordet. Uansett så er det en tradisjon både her og hos veldig mange andre å ha dette tilbehøret, jeg syns ikke det er i overkant overdådig som en festmiddag. Hvis jeg skulle lage det torsdag etter jobb ville det vært noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: JuleribbeJa, for all del. Jeg synes bare det er litt rart med kjøtt som tilbehør til kjøtt, liksom.
![]() |
![]() |
#25 |
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JuleribbeDet du mangler er svisker. Det er kjempegodt til ribbe. Vi har bare det og rødkål til, om omtrent slik saus som du lager. Har det ikke på juleaften, da er det pinnekjøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JuleribbeFor min del kunne vi godt skippet hele svineribbe greia altså.
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: JuleribbeJeg er vant med vanlig pølse, medisterpølse, medisterkaker og sossiser sammen med ribba. Jeg spiste aldri ribbe da jeg var lita, men syntes det var veldig stas med alt det andre. Kan ikke tenke meg bare ribbe nå heller. Det hadde blitt litt stusslig for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: JuleribbeIngen av oss liker medisterkaker eller medisterpølser, så vi har aldri det som tilbehør, men jeg er enig i at man ikke nødvendigvis spiser mer mat totalt sett selv om man har flere typer tilbehør. Jeg synes derimot det er litt rart at så mange serverer vanlige kokte poteter til julemiddagen. For meg er det altfor kjedelig og hverdagslig, men jeg skjønner at vi er forskjellige der.
![]() |
#30 |
Personlig pessimist
|
Ja, det er jeg enig i. Det blir for voldsomt!
![]() |
![]() |
#31 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: JuleribbeVi pleier å ha alle mulige slags grønnsaker til, i tillegg til surkål eller rødkål. Blomkål, brokkoli, asparges, minigulrøtter, erter, mais og rosenkål. Jeg er oppvokst med at alle skulle få sin favoritt julaften.
![]() |
#32 |
Passiv
|
![]() Sv: JuleribbeVi er 2-3 kokker som bidrar til felles julemiddag og da kan det fort bli en del forskjellig tilbehør. Obligatorisk er ribbe, julepølse og medisterkaker. Samt poteter, hjemmelaget surkål og rørte tyttebær. Epler og svisker pleier å være med. Noen ganger ertestuing eller rødkål. Dampede grønnsaker. Glasert rosenkål med tranebær og balsamico laget jeg i fjor, det var godt så det blir nok reprise på det. I år har jeg også melkesyregjæret kål (sauerkraut), agurker og sennep. Og saus er selvsagt alltid med, vanlig brun samt Hellatrømvarianten med hvitløk. |
![]() |
![]() |
#33 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: JuleribbeVi må ha medisterkaker og julepølse (årets er hjemmelaget og himmelsk gode) til ribba. Disse tingene hører julefrokostene til også. Både mannen og jeg er vokst opp med den tradisjonen. Brun saus har vi aldri hatt til ribbe.
![]() |
#34 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: JuleribbeNyttig tråd for ein hjelpelaus vestlending. Vi skal prøve oss på svineribbe 2. juledag i år. Skal serverast til 10 personar som aldri har hatt det i jula, men sjølvsagt smakt det på diverse julebord og julelunsjar.
![]() |
#35 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: JuleribbeSå lenge jeg får rødkål, surkål og rosenkål til så er jeg fornøyd.
![]() |
#36 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: JuleribbeEplebåter hørtes godt ut. Kanskje prøve det i år.
![]() |
#37 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: JuleribbeJeg synes det er godt med noe sursøtt til ribbe. Stekte og/eller karamelliserte eplebiter er godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Passiv
|
GLASERT ROSENKÅL |
![]() |
![]() |
#39 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: JuleribbeJeg mener jeg har laget syltet rødløk til en gang. Det blir nesten som i stedet for tyttebærsyltetøy. Det var ihvertfall veldig godt!
![]() |
#40 |
lettere utlada
|
Det samme er mannen her vant med. De har salt potetgull til all stek o.l. Ikke forstår jeg det, men det hører med for han så da får han det.
![]() |
|
|