Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Juleribbe

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-13, 22:27   #21
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleribbe

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Pinnekjøtt(eller ribbe som vi sier, den av svin er svineribbe), kålrabistapp og kokte poteter. That's it. Gleder meg!

Det er dette jeg er vokst opp med til julemiddag, men barna liker det ikke så godt og jeg har ikke så godt av saltet. Og gubben er vokst opp med svineribbe, så vi har videreført den tradisjonen.

Gammel 01-12-13, 22:34   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Joda, men jeg synes jo ribbe med tilbehør, uten medistergreier, er i overkant overdådig uansett.

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at en spiser mer totalt, selv om det er flere ting på bordet. Uansett så er det en tradisjon både her og hos veldig mange andre å ha dette tilbehøret, jeg syns ikke det er i overkant overdådig som en festmiddag. Hvis jeg skulle lage det torsdag etter jobb ville det vært noe annet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-13, 22:35   #23
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for all del. Jeg synes bare det er litt rart med kjøtt som tilbehør til kjøtt, liksom.

Gammel 01-12-13, 22:36   #24
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaja, en kan jo kalle det et tilbehør, eller en kan kalle det at det er flere typer kjøtt å velge i.

Gammel 01-12-13, 22:38   #25
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det du mangler er svisker. Det er kjempegodt til ribbe. Vi har bare det og rødkål til, om omtrent slik saus som du lager. Har det ikke på juleaften, da er det pinnekjøtt.

Og poteter selvsagt. Men det er så selvfølgelig at jeg glemmer å nevne det.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-13, 22:41   #26
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

For min del kunne vi godt skippet hele svineribbe greia altså.
Jeg kunne lett gått over til pinnekjøtt i stedet.

Og ja, det blir mye. Smør på flesk liksom. Men det er nå det som er tradisjonen rundt her. De siste gangene jeg har laget julemiddag har vi dog droppet medisterkakene.

Gammel 01-12-13, 22:49   #27
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er vant med vanlig pølse, medisterpølse, medisterkaker og sossiser sammen med ribba. Jeg spiste aldri ribbe da jeg var lita, men syntes det var veldig stas med alt det andre. Kan ikke tenke meg bare ribbe nå heller. Det hadde blitt litt stusslig for meg.
Vi bruker gele, saus, hjemmelaget rødkål og karamellisert småløk til.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-13, 22:51   #28
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Ingen av oss liker medisterkaker eller medisterpølser, så vi har aldri det som tilbehør, men jeg er enig i at man ikke nødvendigvis spiser mer mat totalt sett selv om man har flere typer tilbehør. Jeg synes derimot det er litt rart at så mange serverer vanlige kokte poteter til julemiddagen. For meg er det altfor kjedelig og hverdagslig, men jeg skjønner at vi er forskjellige der.

Gammel 01-12-13, 23:05   #29
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Var det du som hadde fløtegratinerte poteter til ribba? Det er ihvertfall fett på fett! For meg høres det altfor mektig ut.

Gammel 01-12-13, 23:06   #30
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Var det du som hadde fløtegratinerte poteter til ribba? Det er ihvertfall fett på fett! For meg høres det altfor mektig ut.

Ja, det er jeg enig i. Det blir for voldsomt!

Gammel 01-12-13, 23:10   #31
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi pleier å ha alle mulige slags grønnsaker til, i tillegg til surkål eller rødkål. Blomkål, brokkoli, asparges, minigulrøtter, erter, mais og rosenkål. Jeg er oppvokst med at alle skulle få sin favoritt julaften.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-13, 23:47   #32
konsulenten
Passiv

Standard

Vi er 2-3 kokker som bidrar til felles julemiddag og da kan det fort bli en del forskjellig tilbehør. Obligatorisk er ribbe, julepølse og medisterkaker. Samt poteter, hjemmelaget surkål og rørte tyttebær. Epler og svisker pleier å være med. Noen ganger ertestuing eller rødkål. Dampede grønnsaker. Glasert rosenkål med tranebær og balsamico laget jeg i fjor, det var godt så det blir nok reprise på det. I år har jeg også melkesyregjæret kål (sauerkraut), agurker og sennep. Og saus er selvsagt alltid med, vanlig brun samt Hellatrømvarianten med hvitløk.

Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 07:32   #33
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Vi må ha medisterkaker og julepølse (årets er hjemmelaget og himmelsk gode) til ribba. Disse tingene hører julefrokostene til også. Både mannen og jeg er vokst opp med den tradisjonen. Brun saus har vi aldri hatt til ribbe.

Gammel 19-12-13, 11:08   #34
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nyttig tråd for ein hjelpelaus vestlending. Vi skal prøve oss på svineribbe 2. juledag i år. Skal serverast til 10 personar som aldri har hatt det i jula, men sjølvsagt smakt det på diverse julebord og julelunsjar.

Da trur eg at eg prøver meg på rosenkål med valnøtter og honning (dog interessert i balsamico-versjonen til Konsulenten), dampa gulrøtter og raudkål frå.. uhm.. pose - er det lov? Kokte poteter rett og slett, fordi det likar dei gamle i familien best. Tytebærsyltetøy likar alle. Pølser og medisterkaker utgår på strak arm... Er det veldig viktig? Medisterkaker syns eg beint fram er litt ekle Er i tvil om saus. Har ein cøliaker til bords, og syns det har vore vanskeleg å brune glutenfritt mjøl dei gongene eg har prøvd. Kan sjølvsagt velge posesaus da.

Tenkte å langtidssteike ribba.

Dette blir jo den mest kompliserte julemiddagen! Pinnakjøt er jo så himla lett å lage, og 1. dag skal vi ha dampa laks med rømme og sure agurkar.

Gammel 19-12-13, 11:23   #35
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Så lenge jeg får rødkål, surkål og rosenkål til så er jeg fornøyd.

Medistergreier har vi også hatt, mest for at dersom noen ikke liker ribba så kan spise de derre pølsene.

Gammel 19-12-13, 11:59   #36
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Eplebåter hørtes godt ut. Kanskje prøve det i år.
Tidligere, da gutta var mindre hadde vi gulrøtter i tillegg. Mulig vi lager det i år også for det kommer en liten 2åring.

Jeg har ikke plass til medisterkaker eller pølse, det blir kun ribbe.

Men mannen sin familie er vant til salt potetgull til ribba. Ikke spør meg hvor det kommer fra, men de har visst alltid hatt det sånn så sånn er det her.

Gammel 19-12-13, 12:46   #37
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er godt med noe sursøtt til ribbe. Stekte og/eller karamelliserte eplebiter er godt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 15:07   #38
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

(dog interessert i balsamico-versjonen til Konsulenten)

GLASERT ROSENKÅL
500 g rosenkål
salt og pepper
smør/olje
6 ss balsamicoeddik
3 ss sukker
Ca 1 neve tørkede tranebær

Kok rosenkålen i 5 min først, legg den så over i en ildfast form. Ha på litt olje eller noen smørklatter, samt salt og pepper. Bakes ved 200 grader i ca 20 min til rosenkålen er gylden. I mellomtiden lar du balsamicoeddiken og sukkeret putre til det tykner som sirup. Til slutt drysser du en neve tranebær over rosenkålen og ringler sirupen på toppen.

Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 15:36   #39
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener jeg har laget syltet rødløk til en gang. Det blir nesten som i stedet for tyttebærsyltetøy. Det var ihvertfall veldig godt!

Stek rødløk blank og ha i balsamicoeddik og litt sukker. Surr.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 21:55   #40
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Men mannen sin familie er vant til salt potetgull til ribba. Ikke spør meg hvor det kommer fra, men de har visst alltid hatt det sånn så sånn er det her.

Det samme er mannen her vant med. De har salt potetgull til all stek o.l. Ikke forstår jeg det, men det hører med for han så da får han det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.