Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julerengjøring?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-13, 22:23   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julerengjøring?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Gjør ikke mer rent enn jeg gjør til vanlig.

Nettopp. Vanlig vask, men ekstra ryddig.

Gammel 04-12-13, 22:25   #2
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Prøver å ha det litt ekstra ryddig. Vasking inni skap og sånn kommer ikke på tale. Nok av andre ting å bruke tiden på.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 19:41   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Tja, jeg pleier ikke alltid drive med ekstra julerengjøring. Vanligvis gjør jeg bare det jeg pleier å gjøre. I år gjør jeg det litt grundigere, da snakker vi støvtørking (gjøres svært sjelden ellers i året), vindusvask, vaske inni skap og generelt steder som ikke ser en klut like ofte som andre steder. Det meste har jeg gjort allerede, så jeg bruker ikke akkurat så mye av den hyggeligste juletiden på vasking, men jeg fikk rett og slett ånden over meg nå i november, så det er ikke sikkert det blir like grundig neste år. Blir det stress lar jeg være, jeg er enig i at juletiden skal være hyggelig.

Gammel 04-12-13, 19:58   #4
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jul er den einaste tida på året me har det ryddig både i 1. og 2. etasje på ein gong. Blir normal vask, men eg sørger for å halde flatene fri for smårot. Eg vil heller laga julekuler med jentene, enn å skure inni kjøkkenskap.

Gammel 06-12-13, 12:46   #5
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Jul er den einaste tida på året me har det ryddig både i 1. og 2. etasje på ein gong. Blir normal vask, men eg sørger for å halde flatene fri for smårot.

Der har du meg også. Det ryddes og vaskes litt her og litt der hele året, men til jul er det ingenting som ligger til midlertidig oppbevaring noe (synlig) sted.

Og jeg må si at jeg synes det er fantastisk å lese at det er så mange som ikke vasker tak og vegger! Jeg trodde jeg var ultradårlig husmor som (nesten) aldri gjør det. Tidligere har vi flytta så ofte at det har blitt vasket i forbindelse med det, men nå har vi bodd her så lenge at jeg har tenkt at det kanskje burde vært gjort. Jeg kan sikkert tenke på det ei stund til, uten å gjøre noe med det.

Gammel 04-12-13, 20:02   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Hvor nøye er dere? Typ; Vaske vegger, inni skap, rydde o g sortere?

Overhodet ikke nøye i det hele tatt. Vanlig ukesrengjøring og det er alt. Storvask tas når det er lyst ute, ikke midt i vintermørket.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 20:12   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaske vegger og skap til jul? Er ikke det sååå 1950?

Jeg vasker gulvene, mannen vasker badet og så tørker jeg/vi støv av hyller og vinduskarmer i de rommene vi er mest. Ja, og ungene rydder sine rom og støvsuger dem. Det får holde.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 20:31   #8
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tar bare det som passer seg, har det alltid ryddig og rent egentlig, og tar nok litt ekstra fremover mot jul, men null stress over det

Vegger og tak skjer ikke… krydderhyllene vasket jeg i stad, men tipper jeg ikke gidder å vaske alle skap osv..

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 20:39   #9
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det blir en litt grundig helgevask og evt vinduer.
Jeg er student og har eksamensperiode nå. Så den tiden som blir til overs brukes i alle fall IKKE på å vaske, men på å være med ungene.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 21:19   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjør det enkelt og drar på hytta. Der vasket svigers skikkelig sist gang de var på besøk. Jeg skal pynte til jul og bake julekaker. Det får holde.

Gammel 04-12-13, 21:30   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg feirer da ikke jul inne i skapene!

Jeg vil ha det helt ryddig til jul, og når det først er ryddig, så koster det lite å vaske over gulvet og støvsuge sofaen. Helt normal helgevask, med andre ord. Kanskje litt bedre enn vanlig, men ikke mer. Jeg vil bruke tiden før jul til å lage julekos for ungene, ikke til å stresse med husarbeid.

Og vaske vegger har jeg aldri gjort i mitt liv, med unntak av å vaske bort flekker som ungene lager. Jeg maler veggen hvert 8.-10. år og er happy med det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 21:43   #12
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sier det samme som Teofelia- hvorfor vaske inni skapene, vi skal da ikke feire jul der inne?

Jeg tror det beste du kan gjøre for deg selv er å bestemme deg for å legge fra deg disse meningsløse skyhøye forventingene til hvordan ting skal være, sett deg ned og skriv ned hva som er viktig, og hva som egentlig ikke er så viktig. Gjør det som er viktig. Jeg lover deg - å vaske over alt er egentlig ikke viktig.

Gammel 04-12-13, 21:50   #13
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi driver ikke med julerengjøring. Burde vel strengt tatt en grundigere runde på kjøkkenet, skal se om ånden kommer over meg, men tviler siden jeg fortsatt ikke har vasket rundt siden vi flyttet inn her i huset.

Gammel 04-12-13, 21:51   #14
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mørketiden vises fint lite. Jeg har aldri vasket tak og vegger. Skapene tas når det trenges. Tepper o.l. bæres ut om våren når solen kommer og vi er ferdig med levende lys og vedfyring.

Julevask = litt ok helgevask.

Gammel 04-12-13, 21:55   #15
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Skjønner ikke spørsmålet! :sjuske:
Jeg feirer ikke jul i skapene, så her utgår skapvask med høye kneløft. Jeg vasket vinduene på stue og kjøkkenet før jeg hengte opp adventsstjernen. Helga før jul tar vi en helgevask+, og så sveiper vi over stuegulvet en ekstra gang på lillejulaften etter at treet er på plass. Voila - jul?

Gammel 04-12-13, 22:06   #16
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Vasker badene, skifter på senger, støvsuger, tørker støv og mopper gulv.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 12:04   #17
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Vasker badene, skifter på senger, støvsuger, tørker støv og mopper gulv.

Vi er vel omtrent der vi også. Pluss at eg tar inni steikovnen og frontane på kjøkkenskapa.

Gammel 05-12-13, 12:13   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar bare vanlig husvask, eller "helgevask". Dvs støvtørking, gulv, hele badet, skifte på sengene, generell rydding.

I fjor leide vi forresten folk til å ta full husvask før jul. Dvs vegger, vinduer, alt. Det var min og mannens julegave til hverandre. Men i år blir det altså bare vanlig husvask.

Gammel 05-12-13, 12:15   #19
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Julerengjøring,ja. Jeg er nyoperert og får ikke røre støvsuger og vaskemopp før etter jul,så jeg blir glad hvis tenåringene mine gidder å dra over litt her. I år blir det rett og slett sjuskejul i Rabbitheimen.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:43   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Julerengjøring,ja. Jeg er nyoperert og får ikke røre støvsuger og vaskemopp før etter jul,så jeg blir glad hvis tenåringene mine gidder å dra over litt her. I år blir det rett og slett sjuskejul i Rabbitheimen.

Det fine med å ha en slik jul er at du finner ut at det ble jul like mye som før med sjuskehjem også, og så fortsetter du med det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.