Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Uniformert ungdom om uniformering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-13, 11:10   #21
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uniformert ungdom om uniformering

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Hvordan vet folk hva jakkene kostet da? Jeg bare så fire ekstremt like gutter. Hvor de var fra eller hva klærne koster hadde ikke noe å si.

Sitat fra HI og kommentarer fra FB:

Sitat:

- Herregud, dette får de tåle, der de står i 6.000-kronersjakkene sine.

Sitat:

Det er viktig å kunne briefe med alle mamma- og pappapengene sine de får for å vise richkids tenker jeg vi sier.

Sitat:

Men det er jo morsomt og ironisk, når de står der i kjempedyre, identiske jakker og er imot uniformering

Gammel 10-12-13, 11:14   #22
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Twitter-innlegget som ble RT-et 3000 (!) ganger

Fjortiser i Asker er skeptiske til innføring av skoleuniform. "Viktig å kunne ha sin egen stil", sier de...

Gammel 10-12-13, 11:18   #23
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når grunnlaget for debatten om skoleuniform er et utpreget press på skolene rundtomkring for å ha de dyre merkeklærne, er det så klart et poeng at disse står i svært dyre - prikklike - jakker og ikke vil ha skoleuniform.

Men når det er sagt, jeg delte ikke bildet og synes ikke det er kult å drite ut unger.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 11:33   #24
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

I tillegg er jeg for skoleuniform.

Av hvilken grunn er du (eller andre her) for uniform? Jeg kan liksom ikke se et eneste argument som heller i retning for uniform.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 11:47   #25
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Sitat fra HI og kommentarer fra FB:

Ja, men jeg snakker om folk som så det på FB uten disse kommentarene. Jeg ser jo at det står her i tråden at det er snakk om jakker av et bestemt merke, men det kunne ikke jeg se, og ikke sto det noe om det i kommentarene jeg så på FB heller. Er det vanlig at man kan identifisere disse merkene likevel? Det er vel mest det jeg stusser på. Det var altså ikke et poeng for meg, og ikke for noen av de jeg snakket med heller (jeg har heller aldri hørt om dette merket utenfor FP). Hvis merket på jakkene er blitt hovedfokuset for andre synes jeg det svekker poenget til de som reagerer.

Gammel 10-12-13, 11:56   #26
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Ja, men jeg snakker om folk som så det på FB uten disse kommentarene. Jeg ser jo at det står her i tråden at det er snakk om jakker av et bestemt merke, men det kunne ikke jeg se, og ikke sto det noe om det i kommentarene jeg så på FB heller. Er det vanlig at man kan identifisere disse merkene likevel? Det er vel mest det jeg stusser på. Det var altså ikke et poeng for meg, og ikke for noen av de jeg snakket med heller (jeg har heller aldri hørt om dette merket utenfor FP). Hvis merket på jakkene er blitt hovedfokuset for andre synes jeg det svekker poenget til de som reagerer.

Jeg føler at disse merkene blir lett identifisert, Canada Goose, ParaJumpers og Svea jakkene - og det var vel mitt inntrykk at det var det som ble fokuset i "mobbingen" - hvor de kom fra og hva jakkene kostet. Mulig jeg er selektiv i min lesning av innlegg.

Nå ser jeg at dette har vært en diskusjon i avisene over flere dager i Asker og Bærum (budstikka.no), ett sted hvor det garantert er ett stort merkepress, men jeg er ganske sikker på at uansett hvilket miljø man befinner seg i, så vil man føle en eller annen form for press. Det at disse guttene kom fra Asker og stod i CG jakker var kanskje tilfeldig.

Gammel 10-12-13, 12:01   #27
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Men jeg tror ikke det er helt tilfeldig heller. For det er klart at det er lettere å innfri ønske om lik jakke som de andre har om den kan kjøpes for 500 på HM.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 12:02   #28
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg føler at disse merkene blir lett identifisert, Canada Goose, ParaJumpers og Svea jakkene - og det var vel mitt inntrykk at det var det som ble fokuset i "mobbingen" - hvor de kom fra og hva jakkene kostet.

Nå ser jeg at dette har vært en diskusjon i avisene over flere dager i Asker og Bærum (budstikka.no), ett sted hvor det garantert er ett stort merkepress, men jeg er ganske sikker på at uansett hvilket miljø man befinner seg i, så vil man føle en eller annen form for press. Det at disse guttene kom fra Asker og stod i CG jakker var kanskje tilfeldig.

Jeg bor et annet sted i landet, og har bare hørt om ett av disse merkene - og da bare her på FP. Så akkurat den delen av debatten vil jeg tro ikke "treffer" overalt.

Det betyr selvsagt ikke at selve fenomenet er ukjent ellers i landet. Jeg opplever f.eks. ofte på høsten at det er utrolig vanskelig å lære navnene til enkelte nye elever fordi alle ser så like ut; jentene har enten langt lyst eller langt mørkt hår, guttene har samme hårfrisyre alle sammen, alle går i samme type klær. De mangler individuelle særtrekk, og det er vanskelig å huske hvem som er hvem selv om jeg selvsagt ser forskjell på ansiktstrekkene fort.

Gammel 10-12-13, 12:25   #29
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg humret godt av den og skulle til å dele i går. Men jeg tok meg faktisk i det. Det er ikke OK å latterligjøre 14-årnger uansett.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 12:28   #30
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes godt fjortenåringer kan få høre om din egen inkonsekvens og bli utfordret på samfunnsmeninger de går ut med offentlig. Det får være grenser for skjerming og bomull. :ufølsom:

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 12:30   #31
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

For min egen del gikk min egen latter utelukkende på hvor innmari like de var. Og jeg innbiller meg at det var irrelevant for en god del andre også. Men jeg er ikke en sånn som har peiling på hva ting koster.

Det var det jeg skulle si. Jeg kjente ikke igjen jakkene. De kunne like gjerne vært kjøpt på Cubus. Vitsen (pun intended) var jo at de var klin like.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 12:35   #32
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stusset heller ikke på jakkemerkene, men på likheten i klær og hårstil. Men en del av kommentarene jeg har sett referert synes jeg er over kanten. Hadde det ikke vært for dem, hadde det kanskje ikke vært så fullt ille at bildet ble delt?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 12:35   #33
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det var det jeg skulle si. Jeg kjente ikke igjen jakkene. De kunne like gjerne vært kjøpt på Cubus. Vitsen (pun intended) var jo at de var klin like.

Ja nettopp.

Hva jakkene koster aner jeg ikke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 12:38   #34
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For min del er det hvertfall stor forskjell på gøre narr av/drite ut, og å bli utfordret på meninger, jeg kan ikke huske å ha sett noe annet enn det første på twitter og Facebook i går. I min bok er det første veldig lite greit, ikke minst med tanke på at det er barn/ungdom det er snakk om her.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 12:42   #35
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så faktisk det bildet med guttene først i går her inne, jeg. Jeg har enda ikke sett det på Face, og jeg er rimelig aktiv ... Har ikke delt det.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 12:47   #36
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner jeg er litt på nett med Lykken her altså.
Jeg tror ikke de får traumer av dette. Også lærer de kanskje til en annen gang å være mer forsiktig med hva de sier.

Jeg lo godt av bildet. Og er for uniform. Det vil ta bort endel av presset. Ikke alt så klart. For de har jo fritid og aktiviteter også. Men akkurat på skolen synes jeg ikke klær behøver å ha så stort fokus.

Gammel 10-12-13, 12:49   #37
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg humret, og delte det her inne, men ikke på FB eller twitter. Jeg tar HI til etteretning og ser jeg burde tenkt meg om. Men jeg er også litt på linje med Polyanna. Grei lærdom, tenker jeg.

At ungdommene er fra Asker er nok heller en konsekvens av at Asker AP har fremmet forslag om skoleuniform - heiet frem av lokalavisen, ikke av de dyre jakkene de har eller ikke har.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 12:54   #38
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Av hvilken grunn er du (eller andre her) for uniform? Jeg kan liksom ikke se et eneste argument som heller i retning for uniform.

Det beste argumentet er selvsagt at alle er likt kledd. Ikke noe catwalk i klasserommet, ingen kjøpepress på klær osv.

Ulempen er at uniformer ikke nødvendigvis er billig ... Og at dersom det er forskjellig uniform fra skole til skole blir det veldig tydelig hvilken skole man går på, men det er et ikke-problem i mine øyne så lenge vi har en såpass god offentlig skole. (Andre steder, f.eks. de britiske øyene, kan det bli veldig tydelig hvem som går på privat og offentlig skole, og det kan brukes mot folk mobbevis, men jeg tror ikke det er et problem her til lands.)

Jeg er for. De er i stor grad uniformerte, i hvert fall på ungdomstrinnet, allerede. Og i russetiden.

Gammel 10-12-13, 13:00   #39
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det beste argumentet er selvsagt at alle er likt kledd. Ikke noe catwalk i klasserommet, ingen kjøpepress på klær osv.

Ulempen er at uniformer ikke nødvendigvis er billig ... Og at dersom det er forskjellig uniform fra skole til skole blir det veldig tydelig hvilken skole man går på, men det er et ikke-problem i mine øyne så lenge vi har en såpass god offentlig skole. (Andre steder, f.eks. de britiske øyene, kan det bli veldig tydelig hvem som går på privat og offentlig skole, og det kan brukes mot folk mobbevis, men jeg tror ikke det er et problem her til lands.)

Jeg mener barn og ungdom skal kunne være med å bestemme selv hva de skal ha på seg, så jeg er imot uniformer. Skoleuniformer vil f.eks. neppe passe for alle slags kropper, og det å bli tvunget inn i klær som ikke i det hele tatt passer din fasong eller personlighet, høres veldig kjipt ut, synes jeg.

Gammel 10-12-13, 13:01   #40
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

De samme som Ru nevner. Jeg har også nær familie som har gått på skoler med uniform, og deres foreldre sier det ikke var krangel om hva dagens antrekk skulle være, det var lite slitasje på det øvrige tøyet, og de skulle ønske det var slik her også. Klesbudsjettet til barna var lavere, likere for fattig og rik.

Individualitet kan man fint vise via feks smykker, hår, msuikksmak og fritidsklær - kanskje det blir enklere å uttrykke seg som individ når ikke klærne er så i fokus i det daglige.

At det er uniform trenger for øvrig ikke bety at man MÅ gå med ett enkelt bestemt sett med klær. Man kan feks ha beskjed om "sorte sko" - så velger man selv. Man kan også ha et utvalg i t-skjorter i ulike modeller, collegegenser, ulike typer skjørt og bukser, og så handler man ut fra dette. Veldig mange land i verden lever fint med slik ordning, akkurat som at veldig mange butikkansatte, bussåfører, sykepleiere og tannleger også har det kjekt og greit.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.