|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Uniformert ungdom om uniformering
Sitat fra HI og kommentarer fra FB:
![]() |
#22 |
Protonterapeut
|
![]() |
#23 |
|
![]() Sv: Uniformert ungdom om uniformeringNår grunnlaget for debatten om skoleuniform er et utpreget press på skolene rundtomkring for å ha de dyre merkeklærne, er det så klart et poeng at disse står i svært dyre - prikklike - jakker og ikke vil ha skoleuniform. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Av hvilken grunn er du (eller andre her) for uniform? Jeg kan liksom ikke se et eneste argument som heller i retning for uniform. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Ja, men jeg snakker om folk som så det på FB uten disse kommentarene. Jeg ser jo at det står her i tråden at det er snakk om jakker av et bestemt merke, men det kunne ikke jeg se, og ikke sto det noe om det i kommentarene jeg så på FB heller. Er det vanlig at man kan identifisere disse merkene likevel? Det er vel mest det jeg stusser på. Det var altså ikke et poeng for meg, og ikke for noen av de jeg snakket med heller (jeg har heller aldri hørt om dette merket utenfor FP). Hvis merket på jakkene er blitt hovedfokuset for andre synes jeg det svekker poenget til de som reagerer.
![]() |
#26 |
~~~~~~~
|
Jeg føler at disse merkene blir lett identifisert, Canada Goose, ParaJumpers og Svea jakkene - og det var vel mitt inntrykk at det var det som ble fokuset i "mobbingen" - hvor de kom fra og hva jakkene kostet. Mulig jeg er selektiv i min lesning av innlegg.
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Uniformert ungdom om uniformeringMen jeg tror ikke det er helt tilfeldig heller. For det er klart at det er lettere å innfri ønske om lik jakke som de andre har om den kan kjøpes for 500 på HM. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Jeg bor et annet sted i landet, og har bare hørt om ett av disse merkene - og da bare her på FP. Så akkurat den delen av debatten vil jeg tro ikke "treffer" overalt.
![]() |
#30 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Uniformert ungdom om uniformeringJeg synes godt fjortenåringer kan få høre om din egen inkonsekvens og bli utfordret på samfunnsmeninger de går ut med offentlig. Det får være grenser for skjerming og bomull. :ufølsom:
![]() |
#31 |
Introvert optimist
|
Det var det jeg skulle si. Jeg kjente ikke igjen jakkene. De kunne like gjerne vært kjøpt på Cubus. Vitsen (pun intended) var jo at de var klin like.
![]() |
#32 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Uniformert ungdom om uniformeringJeg stusset heller ikke på jakkemerkene, men på likheten i klær og hårstil. Men en del av kommentarene jeg har sett referert synes jeg er over kanten. Hadde det ikke vært for dem, hadde det kanskje ikke vært så fullt ille at bildet ble delt?
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja nettopp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Uniformert ungdom om uniformeringFor min del er det hvertfall stor forskjell på gøre narr av/drite ut, og å bli utfordret på meninger, jeg kan ikke huske å ha sett noe annet enn det første på twitter og Facebook i går. I min bok er det første veldig lite greit, ikke minst med tanke på at det er barn/ungdom det er snakk om her.
![]() |
#35 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Uniformert ungdom om uniformeringJeg så faktisk det bildet med guttene først i går her inne, jeg. Jeg har enda ikke sett det på Face, og jeg er rimelig aktiv ... Har ikke delt det.
![]() |
#36 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Uniformert ungdom om uniformeringJeg kjenner jeg er litt på nett med Lykken her altså.
![]() |
#37 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Uniformert ungdom om uniformeringJeg humret, og delte det her inne, men ikke på FB eller twitter. Jeg tar HI til etteretning og ser jeg burde tenkt meg om. Men jeg er også litt på linje med Polyanna. Grei lærdom, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Protonterapeut
|
Det beste argumentet er selvsagt at alle er likt kledd. Ikke noe catwalk i klasserommet, ingen kjøpepress på klær osv.
![]() |
#39 |
This is normal!
|
Jeg mener barn og ungdom skal kunne være med å bestemme selv hva de skal ha på seg, så jeg er imot uniformer. Skoleuniformer vil f.eks. neppe passe for alle slags kropper, og det å bli tvunget inn i klær som ikke i det hele tatt passer din fasong eller personlighet, høres veldig kjipt ut, synes jeg.
![]() |
![]() |
#40 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
De samme som Ru nevner. Jeg har også nær familie som har gått på skoler med uniform, og deres foreldre sier det ikke var krangel om hva dagens antrekk skulle være, det var lite slitasje på det øvrige tøyet, og de skulle ønske det var slik her også. Klesbudsjettet til barna var lavere, likere for fattig og rik. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|