|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering
Nei, men jeg tenker at noe må foreldre ta ansvaret for. Ett sted må listen legges. For det går faktisk ikke an å ta hensyn til alle som ikke vil av en eller annen grunn. Jeg er med på å finne løsninger som passer for flest mulig, men når det er noe som betyr noe for ganske mange synes jeg ikke man skal kutte det ut fordi noen ikke vil. Å gjøre om lucia til lysfest tror jeg imidlertid ikke er et spesielt stort offer for noen, så hvorfor ikke.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringJeg synes lysfest, nyttårsmarkering, sommerfest og FN-dagen hadde vært helt ok i bhg. Noe som alle kan være med på. Jeg synes at vår helt vanlige kommunale bhg har en for "kristen" profil. Med helgener og tegninger av lucia på bålet og gudstjeneste/julebesøk i kirka før jul. Jeg snakket med poden om noen feirer jul fordi de feirer Jesus, mens andre bare synes det er hyggelig med en fest for å markere at det går mot lysere tider. "Æ tru på Jesus og gud fordi de sie bhg e sant" sier han da. Jeg synes de generelt er alt for misjonerende rundt dette for mitt ateististiske hode. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringLysfest i stedet for Luciafest, det høres ut som en veldig fin og inkluderende feiring, kan ikke forstå at man mener man mister noe ved dette? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
koko
|
Slik opplever jeg det også, med førsteklassingen riktignok. Nå kom hun hjem og ville ha et kors å ha rundt halsen, fordi det har gått en smule over stokk og stein i RLE-timene.
|
|
|
#5 |
|
Fortynnet
|
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringJeg visste ikke at det var et problem for muslimske barn å delta på Luciafesten. Jeg jobbet i en stor barnehage med et stort innslag av forskjellige kulturer og religioner, og det var ikke snakk om at det var noe problem for noen at barna kledde seg i hvite skjorter og hadde lys i håret og spiste lussekatter. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringDet oppleves som rart og kunstig å skulle kalle alt for noe annet, samtidig som vi faktisk opprettholder rammene for arrangementet. Vi var nettopp på "vinteravslutning" på skolen, selv om grunnen til at vi har den er at det snart er jul. Regner med det var vintertreet som var tatt inn og pyntet også, og ikke juletreet. Lucia er vel ikke noen direkte religiøs figur for de aller fleste av oss? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringJeg er redd for at vi mister våre tradisjoner og mister vår egen identitet om vi skal tilpasse oss alle. Blir vi da et kjønnsløst samfunn? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
koko
|
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringNoen ganger lurer jeg på om enkelte familier legger all videreføring av tradisjoner over på barnehage og skole.
|
|
|
#9 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringFor meg er dette en ikke-sak. De kristne har uansett sine luciafeiringer i kirkene, med korsang og gode greier. Det må da være en helt pragmatisk og grei løsning å ha en en annen slags fest i barnehagene istedenfor. Tror på ingen måte at ungene tar skade av å slippe å høre om damer som blir tvangsgiftet og får øynene stukket ut før de blir brent på bålet.
|
|
|
#11 |
|
awesom
|
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringJeg blir helt matt av at folk roper over seg over at barnehager og skoler velger verdinøytrale feiringer.
|
|
|
#12 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringSikkert en viktig debatt generelt, men når det gjelder akkurat denne saken så var det en misforståelse. Lysfesten hadde de den femte desember. De hadde luciafeiring den trettende. Stod et oppslag om det i TB et par dager etterpå. Det var assisterende styrer som hadde misforstått. Det som var saken var at luciafeiringen tidligere hadde vært på Knattholmen, men av praktiske grunner ble flyttet inn til barnehagen i år, fordi det var mange som ikke fikk til å levere ungene sine der. Det hadde ingenting med muslimer å gjøre. Ukeplanen til barnehagen ligger på nett, der står det luciafeiring den 13., etterfulgt av samlingsstund om juleevangeliet og lucia, deretter skulle ene gruppa på kirkebesøk ...
|
|
|
#13 |
|
awesom
|
Har du en link til dette? Jeg har nemlig hatt denne debatten med noen tidligere, da Fyret.nu hadde tatt tak i dette fra TB og laget det enda mer ekstremt. Jeg mente at man ikke alltid skal stole blindt på hva som står i avisen heller.
|
|
|
#14 |
|
Semiaktiv
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringSitter på toget med mobil, og det er litt knøvlete, men skal prøve. Var til og med lenket til dette i kommentarfeltet til oppslaget på fyret, men neste gang jeg sjekket var akkurat den kommentaren slettet. Men på nettsiden til barnehagen, storbarnsavdelingen, finner du i alle fall ukeplanen.
|
|
|
#15 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
![]() |
Nå har kanskje tråden forlatt litt min start, men jeg hadde ikke fått med meg den andre artikkelen i TB, men jeg har fått vite at foreldrene i bhg fikk med seg et langt skriv om hvorfor de ikke skulle feire Lucia, men ha lysfest isteden så det høres nesten ut som assistenten ble "ofret" slik at de da kunne gå tilbake på det hele da mediepresset stormet... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringTil glede for nye (evt glemske) lesere:
|
|
|
#17 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringMin datter lærte (nesten) den opprinnelige versjonen om Lucia på skolen i år, den med at hun ble tvangsgiftet og derfor drept da hun nektet. Jeg utdypet for henne at det også handlet om at hun var kristen, og at man ikke fikk lov til å være kristen i Romerriket på den tiden. Det er egentlig en historie om religionsfrihet (hvis man ser bort fra at kristendommen selv ikke har sett særlig positivt på religionsfrihet senere). Således en veldig fin historie med tanke på integrering.
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringMine lærte i barnehagen at Lucia ble drept fordi hun var kristen, og det var forbudt i Romerriket. Vet ikke om de lærte noe om tvangsekteskap eller menneskehandel, men om de gjorde det så glemte de i alle fall å fortelle meg den biten. Men de sa ett eller annet om at hun mistet øynene sine også ja. Så de har vel, i det minste delvis, lært den riktige historien. Tror til slutt barnehagen vinklet det litt slik at vi hedrer henne fordi vi ønsker at ingen skal bli forfulgt på grunn av religionen sin. Så var det da også flere ulike religioner som var representert i Luciatoget, og selve Lucia det ene året var ei jente fra Irak. Jeg håper at den Luciaen, i motsetning til den opprinnelige, får praktisere religionen sin i fred, uten å bli utstøtt eller på andre måter måtte lide for det.
|
|
|
#19 |
|
maler
|
En av mine kjepphester er at å lage en erstatning for en tradisjon med religiøst innhold er alt annet enn verdinøytralt. Det er ikke sikkert det er aktuelt for alle som synes at religiøse tradisjoner er viktige å la barna sine delta på såkalt verdinøytrale alternativer heller.
|
![]() |
|
|