|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
koko
|
![]() Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering
Slik opplever jeg det også, med førsteklassingen riktignok. Nå kom hun hjem og ville ha et kors å ha rundt halsen, fordi det har gått en smule over stokk og stein i RLE-timene.
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringJeg er redd for at vi mister våre tradisjoner og mister vår egen identitet om vi skal tilpasse oss alle. Blir vi da et kjønnsløst samfunn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
koko
|
![]() Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringNoen ganger lurer jeg på om enkelte familier legger all videreføring av tradisjoner over på barnehage og skole.
![]() |
#24 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringFor meg er dette en ikke-sak. De kristne har uansett sine luciafeiringer i kirkene, med korsang og gode greier. Det må da være en helt pragmatisk og grei løsning å ha en en annen slags fest i barnehagene istedenfor. Tror på ingen måte at ungene tar skade av å slippe å høre om damer som blir tvangsgiftet og får øynene stukket ut før de blir brent på bålet.
![]() |
#25 |
maler
|
Nei, men jeg tenker at noe må foreldre ta ansvaret for. Ett sted må listen legges. For det går faktisk ikke an å ta hensyn til alle som ikke vil av en eller annen grunn. Jeg er med på å finne løsninger som passer for flest mulig, men når det er noe som betyr noe for ganske mange synes jeg ikke man skal kutte det ut fordi noen ikke vil. Å gjøre om lucia til lysfest tror jeg imidlertid ikke er et spesielt stort offer for noen, så hvorfor ikke.
![]() |
#27 |
awesom
|
![]() Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringJeg blir helt matt av at folk roper over seg over at barnehager og skoler velger verdinøytrale feiringer.
![]() |
#28 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringSikkert en viktig debatt generelt, men når det gjelder akkurat denne saken så var det en misforståelse. Lysfesten hadde de den femte desember. De hadde luciafeiring den trettende. Stod et oppslag om det i TB et par dager etterpå. Det var assisterende styrer som hadde misforstått. Det som var saken var at luciafeiringen tidligere hadde vært på Knattholmen, men av praktiske grunner ble flyttet inn til barnehagen i år, fordi det var mange som ikke fikk til å levere ungene sine der. Det hadde ingenting med muslimer å gjøre. Ukeplanen til barnehagen ligger på nett, der står det luciafeiring den 13., etterfulgt av samlingsstund om juleevangeliet og lucia, deretter skulle ene gruppa på kirkebesøk ...
![]() |
#29 |
awesom
|
Har du en link til dette? Jeg har nemlig hatt denne debatten med noen tidligere, da Fyret.nu hadde tatt tak i dette fra TB og laget det enda mer ekstremt. Jeg mente at man ikke alltid skal stole blindt på hva som står i avisen heller.
![]() |
#30 |
Semiaktiv
![]() Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringSitter på toget med mobil, og det er litt knøvlete, men skal prøve. Var til og med lenket til dette i kommentarfeltet til oppslaget på fyret, men neste gang jeg sjekket var akkurat den kommentaren slettet. Men på nettsiden til barnehagen, storbarnsavdelingen, finner du i alle fall ukeplanen.
![]() |
#31 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringJeg er agnostikker, men synes likevel det er ok med religionsundervisning/markering i skole/barnehage. I USA er jo alt sånn fjernet, og foreldrenes ansvar. Resultatet er jo at folk har null peiling på annet enn den religionen man selv tilhører - og der lærer man kun de bitene det religiøse overhodet vil man skal kunne. Det er ikke sunt! Jeg som agnostikker var utrolig mye mer opplyst om kristendommen enn min dypt religiøse venninne som tok ukentlige bibeltimer.
![]() |
#32 |
Semiaktiv
![]() Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringLink:
![]() |
#34 |
maler
|
En av mine kjepphester er at å lage en erstatning for en tradisjon med religiøst innhold er alt annet enn verdinøytralt. Det er ikke sikkert det er aktuelt for alle som synes at religiøse tradisjoner er viktige å la barna sine delta på såkalt verdinøytrale alternativer heller.
![]() |
#36 |
Shake it out!
|
Godt poeng.
![]() |
#37 |
Semiaktiv
Er i grunnen enig i det sånn generelt.
![]() |
#38 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Semiaktiv
Leste du mine innlegg i denne tråden rine, eller snakker du generelt nå? For jeg lurer litt på hvor reell denne problemstillingen virkelig er, hvor mange barnehager som egentlig kutter ut slike tradisjoner av hensyn til innvandrere. Er det et teoretisk diskusjonstema, mer enn et fenomen som faktisk eksisterer?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-12-13 kl 12:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integreringJeg snakket generelt. Hva tenkte du på? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|