Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-13, 11:21   #21
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehage slutter med Luciafeiring pga integrering

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg synes lysfest, nyttårsmarkering, sommerfest og FN-dagen hadde vært helt ok i bhg. Noe som alle kan være med på. Jeg synes at vår helt vanlige kommunale bhg har en for "kristen" profil. Med helgener og tegninger av lucia på bålet og gudstjeneste/julebesøk i kirka før jul. Jeg snakket med poden om noen feirer jul fordi de feirer Jesus, mens andre bare synes det er hyggelig med en fest for å markere at det går mot lysere tider. "Æ tru på Jesus og gud fordi de sie bhg e sant" sier han da. Jeg synes de generelt er alt for misjonerende rundt dette for mitt ateististiske hode.

Slik opplever jeg det også, med førsteklassingen riktignok. Nå kom hun hjem og ville ha et kors å ha rundt halsen, fordi det har gått en smule over stokk og stein i RLE-timene.

Gammel 15-12-13, 11:22   #22
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er redd for at vi mister våre tradisjoner og mister vår egen identitet om vi skal tilpasse oss alle. Blir vi da et kjønnsløst samfunn?

Om vi hadde flyttet til et annet land med sine tradisjoner ville jeg som flere andre her blitt ille berørt om de skulle endret/sluttet med sine tradisjoner bare for vår skyld.

Señora er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 11:23   #23
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Noen ganger lurer jeg på om enkelte familier legger all videreføring av tradisjoner over på barnehage og skole.

Gammel 15-12-13, 11:24   #24
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

For meg er dette en ikke-sak. De kristne har uansett sine luciafeiringer i kirkene, med korsang og gode greier. Det må da være en helt pragmatisk og grei løsning å ha en en annen slags fest i barnehagene istedenfor. Tror på ingen måte at ungene tar skade av å slippe å høre om damer som blir tvangsgiftet og får øynene stukket ut før de blir brent på bålet.

Luciafeiringen er noe svenskene fant opp for hundre år siden, og som vi senere har kopiert. Hvis man virkelig skulle ivaretatt norske tradisjoner, så burde ungene lekt åsgårdsrei. Det kunne det blitt litt æksjn over også.

Ser levende for meg mine unger som vetter og trollkjerringer, som løper villmann rundt barnehagen for å skremme folk. To unger kunne fått løpe først og være Sigurd Drakedreper og Guro Rysserova, så slipper man til og med det problematiske i at Lucia skal være en vakker lyshåret pike. http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%85sg%C3%A5rdsreia

Gammel 15-12-13, 11:39   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er ikke nødvendigvis en forskjell for barnet, Katta. Det kan jo godt hende at barnet selv vil, men ikke kan.

Nei, men jeg tenker at noe må foreldre ta ansvaret for. Ett sted må listen legges. For det går faktisk ikke an å ta hensyn til alle som ikke vil av en eller annen grunn. Jeg er med på å finne løsninger som passer for flest mulig, men når det er noe som betyr noe for ganske mange synes jeg ikke man skal kutte det ut fordi noen ikke vil. Å gjøre om lucia til lysfest tror jeg imidlertid ikke er et spesielt stort offer for noen, så hvorfor ikke.

Gammel 15-12-13, 11:41   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, for all del, det er sikkert ikke veldig plagsomt for noen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 11:49   #27
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir helt matt av at folk roper over seg over at barnehager og skoler velger verdinøytrale feiringer.
Om man mener at "våre" tradisjoner er viktige så kan man da vitterlig sørge for dette utenom barnehage og skole. Det går alldeles fint å ta med sine egne barn i kirken altså.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 12:00   #28
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sikkert en viktig debatt generelt, men når det gjelder akkurat denne saken så var det en misforståelse. Lysfesten hadde de den femte desember. De hadde luciafeiring den trettende. Stod et oppslag om det i TB et par dager etterpå. Det var assisterende styrer som hadde misforstått. Det som var saken var at luciafeiringen tidligere hadde vært på Knattholmen, men av praktiske grunner ble flyttet inn til barnehagen i år, fordi det var mange som ikke fikk til å levere ungene sine der. Det hadde ingenting med muslimer å gjøre. Ukeplanen til barnehagen ligger på nett, der står det luciafeiring den 13., etterfulgt av samlingsstund om juleevangeliet og lucia, deretter skulle ene gruppa på kirkebesøk ...

Ellers, når det gjelder luciamarkering, så er vel det et resultat av snik-katolisering. Vi er protestanter og slutta med helgendyrkelse etter reformasjonen.

Gammel 15-12-13, 12:08   #29
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Sikkert en viktig debatt generelt, men når det gjelder akkurat denne saken så var det en misforståelse. Lysfesten hadde de den femte desember. De hadde luciafeiring den trettende. Stod et oppslag om det i TB et par dager etterpå. Det var assisterende styrer som hadde misforstått. Det som var saken var at luciafeiringen tidligere hadde vært på Knattholmen, men av praktiske grunner ble flyttet inn til barnehagen i år, fordi det var mange som ikke fikk til å levere ungene sine der. Det hadde ingenting med muslimer å gjøre. Ukeplanen til barnehagen ligger på nett, der står det luciafeiring den 13., etterfulgt av samlingsstund om juleevangeliet og lucia, deretter skulle ene gruppa på kirkebesøk ...

Ellers, når det gjelder luciamarkering, så er vel det et resultat av snik-katolisering. Vi er protestanter og slutta med helgendyrkelse etter reformasjonen.

Har du en link til dette? Jeg har nemlig hatt denne debatten med noen tidligere, da Fyret.nu hadde tatt tak i dette fra TB og laget det enda mer ekstremt. Jeg mente at man ikke alltid skal stole blindt på hva som står i avisen heller.

Snik-katolisering.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 12:11   #30
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitter på toget med mobil, og det er litt knøvlete, men skal prøve. Var til og med lenket til dette i kommentarfeltet til oppslaget på fyret, men neste gang jeg sjekket var akkurat den kommentaren slettet. Men på nettsiden til barnehagen, storbarnsavdelingen, finner du i alle fall ukeplanen.

Gammel 15-12-13, 12:16   #31
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er agnostikker, men synes likevel det er ok med religionsundervisning/markering i skole/barnehage. I USA er jo alt sånn fjernet, og foreldrenes ansvar. Resultatet er jo at folk har null peiling på annet enn den religionen man selv tilhører - og der lærer man kun de bitene det religiøse overhodet vil man skal kunne. Det er ikke sunt! Jeg som agnostikker var utrolig mye mer opplyst om kristendommen enn min dypt religiøse venninne som tok ukentlige bibeltimer.

Nå er vel Luciafeiringen verken særlig norsk eller lang tradisjon, og vel heller ikke i utgangspunktet religiøs? Jeg ser ikke helt argumentet om at norsk kultur forsvinner. Det jeg derimot synes er trist er at man tilpasser seg et mindretall, når det man fjerner ikke er noe som er skadelig for noen. En ting er å ikke legge arrangement til en låve, når barn kan være allergiske. Noe annet å fjerne et arrangement, eller døpe det om, fordi noen har et annet religiøst syn. Jeg synes man skal åpne opp for ulike religioner, ikke privatisere det. Da mister man kontrollen over hva som formidles.

Min muslimske kollega sendte ungene i kirka med skolen til jul, han hadde ikke noen tro på at det skadet dem. Jeg gjør det samme. Jeg gikk i kirka hvert år. Hadde en kristne foreldre og besteforeldre, men selv har jeg aldri trodd. Tro smitter ikke. Og om mine barn blir troende, ja da blir de det.

Altså, jeg husker Luciafeiringen som "herregud, var det i dag?!? Hvor er det noe h*n kan ha på seg??" Som stress. Men ungene elsket det jo. Om man endre navn til "lysfesten" for å tekkes noen, synes jeg det er dumt. Da må man fjerne alt religiøst, både jul, påske, eid osv. Og da fjerner man en virkelig arena for utveksling av kunnskap om religion og kultur.

Not good.

Gammel 15-12-13, 12:17   #32
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Link:

http://touch.tb.no/nyheter/barnehage...nder-1.8200498

Så det stemmer altså ikke.

Gammel 15-12-13, 12:18   #33
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah. Takk for informasjon, Lille*My. Så da var det, som vanlig, storm i et vannglass.

Gammel 15-12-13, 12:23   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg blir helt matt av at folk roper over seg over at barnehager og skoler velger verdinøytrale feiringer.
Om man mener at "våre" tradisjoner er viktige så kan man da vitterlig sørge for dette utenom barnehage og skole. Det går alldeles fint å ta med sine egne barn i kirken altså.

En av mine kjepphester er at å lage en erstatning for en tradisjon med religiøst innhold er alt annet enn verdinøytralt. Det er ikke sikkert det er aktuelt for alle som synes at religiøse tradisjoner er viktige å la barna sine delta på såkalt verdinøytrale alternativer heller.

Gammel 15-12-13, 12:27   #35
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Signerer bare alt Katta har skrevet.

Gammel 15-12-13, 12:28   #36
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

En av mine kjepphester er at å lage en erstatning for en tradisjon med religiøst innhold er alt annet enn verdinøytralt. Det er ikke sikkert det er aktuelt for alle som synes at religiøse tradisjoner er viktige å la barna sine delta på såkalt verdinøytrale alternativer heller.

Godt poeng.

Gammel 15-12-13, 12:30   #37
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Er i grunnen enig i det sånn generelt.

Men for ordens skyld, lysfesten i dette tilfellet var ingen erstatning for lucia. Den var uka før, og i tillegg til lucia.

Gammel 15-12-13, 12:40   #38
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke, Teo. Det er forskjell på å ville, men ikke kunne og å ikke ville synes jeg.

Enig.

Og kan barna virkelig gå om det heter lysfest og ikke Luciafest? Det er i så fall dumt nok til at man gjerne kan fortsette å kalle det Luciafest.
Å kutte ut tradisjoner som nissefest og Luciafest fordi det finnes barn fra andre kulturer i klassen, er misforstått "integrering", synes jeg. Selv ville vi vel aldri funnet på å insistere på store forandringer i skolens/landts tradisjoner dersom vi hadde barn som gikk på skole i Frankrike eller Saudia-Arabia? Jeg synes ikke vi skal forvente mindre av folk som bosetter seg i vårt land enn vi ville gjort av oss selv om vi bosatte oss i land med en annen kultur. Virkelig ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 12:46   #39
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig.

Og kan barna virkelig gå om det heter lysfest og ikke Luciafest? Det er i så fall dumt nok til at man gjerne kan fortsette å kalle det Luciafest.
Å kutte ut tradisjoner som nissefest og Luciafest fordi det finnes barn fra andre kulturer i klassen, er misforstått "integrering", synes jeg. Selv ville vi vel aldri funnet på å insistere på store forandringer i skolens/landts tradisjoner dersom vi hadde barn som gikk på skole i Frankrike eller Saudia-Arabia? Jeg synes ikke vi skal forvente mindre av folk som bosetter seg i vårt land enn vi ville gjort av oss selv om vi bosatte oss i land med en annen kultur. Virkelig ikke.

Leste du mine innlegg i denne tråden rine, eller snakker du generelt nå? For jeg lurer litt på hvor reell denne problemstillingen virkelig er, hvor mange barnehager som egentlig kutter ut slike tradisjoner av hensyn til innvandrere. Er det et teoretisk diskusjonstema, mer enn et fenomen som faktisk eksisterer?

Mitt inntrykk er ellers at det er humanetikere og ateister som er mest hissige på verdinøytralisering, sånn generelt, ikke muslimene (jeg er selv barn av to humanetikere).

Sist redigert av My : 15-12-13 kl 12:52.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 12:49   #40
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakket generelt. Hva tenkte du på?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:56.