Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Oh dear ...

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-07, 19:55   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oh dear ...

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg er enig i at det er kjipt å mobbe folk vi oppfatter som lite opplyste. Men seriøst, når noen lirer av seg noe så inni hampen rasistisk så må man tåle hard skyts tilbake.

Enig. Hvis hun bare hadde vært uopplyst hadde hun nok ikke fått sånne svar, men å ikke skjønne at det er helt bak mål å omtale andre mennesker på den måten, det er dårskap.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 19:59   #22
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg synes ikke noe om å mobbe folk som ikke har kunnskap jeg. Hun ville jo vite hva som var riktig å si. Jeg får litt sånn vibber til barne/ungdomsskolen da vi mobbet hverandre med å si: Vet du ikke det engang??? (Unnskyld alle utropstegnene, men de trengtes for å illustrere tenåringsformuleringen.)

(Dette var ikke rettet til hovedinnlegget her, men til dem som angriper HI på NM der inne.)

Enig, Desembermamma.

Jeg slår gjerne hardt ned på rasistiske holdninger og respektløshet generelt.
Men går ikke god for utdriting av lavt kunnskapsnivå eller lite utdanning ( noe som forøvrig slett ikke alltid henger sammen).

Føler jo litt på at mitt innlegg her ble "outet" på denne måten sammen med en kommentar som var like ufin som HIs rasistiske uttalelse.

Jeg tar det som et tegn på at jeg får øve enda mer på "å holde meg for god til ..."

Gammel 11-05-07, 20:01   #23
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg er enig i at det er kjipt å mobbe folk vi oppfatter som lite opplyste. Men seriøst, når noen lirer av seg noe så inni hampen rasistisk så må man tåle hard skyts tilbake.

Jeg oppfattet ikke at hun mente noe negativ om dette folkeslaget. Oppfattet det sånn at hun beskrev det som "ching chong" fordi hun ikke visste annet og fordi det for henne var en måte å få fram hva hun lurte på.
Dumt kanskje ja, men rasistisk kan jeg ikke fatte at det er. Sånn jeg ser det så var ikke innlegget ment som hets.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:02   #24
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke vi skal bruke FP som tilskuertribune til det som skjer på NM. Det kan vi holde oss for gode til, synes jeg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:06   #25
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Dumt kanskje ja, men rasistisk kan jeg ikke fatte at det er. Sånn jeg ser det så var ikke innlegget ment som hets.

Jeg oppfattet det helt klart som rasistisk.
Hvis ikke, ville jeg ikke tatt meg den friheten å være så krass.

Jeg har kanskje ekstrå såre tær, for mange av mine elever er vietnamesere, og de føler at "ching-chong" er en latterliggjøring som går på selvfølelsen løs.

Ikke noe moro å komme over en liten tass som står på do og skrubber og skrubber i et fortvilet forsøk på å vaske bort "guling-fargen" ...

Gammel 11-05-07, 20:08   #26
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes ikke vi skal bruke FP som tilskuertribune til det som skjer på NM. Det kan vi holde oss for gode til, synes jeg.

Enig.

Jeg tar det fulle ansvar, og lover at det ikke skal gjenta seg.

Gammel 11-05-07, 20:13   #27
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Det dummeste med hele tråden er jo alle de uregistrerte som slenger med leppa.

Jeg oppfatter henne ikke som rasist. Hun lurer bare på hva som er greit å si.

Gammel 11-05-07, 20:24   #28
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Det dummeste med hele tråden er jo alle de uregistrerte som slenger med leppa.

Jeg oppfatter henne ikke som rasist. Hun lurer bare på hva som er greit å si.

Enig, og slik oppfattet jeg det også.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ikke noe moro å komme over en liten tass som står på do og skrubber og skrubber i et fortvilet forsøk på å vaske bort "guling-fargen" ...

Men etter å ha lest dette (stakkars lille barnet), så skjønner jeg også at man reagerer på denne type uvitenhet. Jeg også mener at man burde gjøre seg bedre enn å ha den type kallenavn på andre mennesker og raser, og at uvitenhet sammen med redsel er roten til dumme fordommer og rasisme. Men nå ønsket jo hovedinnlegger å gjøre seg bedre, og søke kunnskap. Ikke sikkert hun er så langt over ungdomsskolealder heller for den del.

Gammel 11-05-07, 21:05   #29
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dama lurte på hva som var betegnelsen på folk med skjeve øyne. Verken mer eller mindre.

Skjønner at man kan ha sine grunner osv, men syntes det blir litt "overtolket" og at hun tilegnes mye.

Var dette rasistisk skrevet av meg? To av mine beste venninner er av koreansk opprinnelse. Sånn i tilfelle.

Gammel 11-05-07, 21:13   #30
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår at det er et forum jeg skal holde meg langt unna!

Gammel 11-05-07, 21:24   #31
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Nå skal ikke jeg hale ut dette, og jeg har ikke til hensikt å kverulere;

MEN - "ching chong" er selvfølgelig like rasistisk som "pakkis", "turbanhue", "sotrør" og andre nedrige, latterliggjørende betegnelser på mennesker fra andre deler av verden.

Det er på ingen måte en overtolking.

Kan noen tenke seg at en vietnameser/kineser/japaner synes det er OK å befinne seg i kategorien "ching chong"-mennesker?!

Gammel 11-05-07, 21:26   #32
Morild
Passiv

Standard

....

Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 02:12   #33
Pastill
Pauset

Standard

MEN - "ching chong" er selvfølgelig like rasistisk som "pakkis", "turbanhue", "sotrør" og andre nedrige, latterliggjørende betegnelser på mennesker fra andre deler av verden.

Kan noen tenke seg at en vietnameser/kineser/japaner synes det er OK å befinne seg i kategorien "ching chong"-mennesker?!

Intensjoner har vel ALT å si? Syntes det blir rart å skulle henge seg opp i dette ordet når det så tydelig kommer fram at hun faktisk ikke vet bedre. Hun skriver jo at hun VET det er feil å si.
Hun prøver også faktisk å lære slik at hun kan si noe annet. Kjemperasistisk!

Flott å være opptatt av rasisme, men syntes dette blir å blåse noe veldig lite opp til noe veldig stort.

Ps:

Hun ene venninnen min kaller seg "guling" forresten. Mange som har selvironi.

Gammel 12-05-07, 09:20   #34
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ps:

Det er kanskje ikke like greit for henne om andre kaller henne guling?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 09:32   #35
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dama lurte på hva som var betegnelsen på folk med skjeve øyne. Verken mer eller mindre.

Skjønner at man kan ha sine grunner osv, men syntes det blir litt "overtolket" og at hun tilegnes mye.

Var dette rasistisk skrevet av meg? To av mine beste venninner er av koreansk opprinnelse. Sånn i tilfelle.

Jeg syns ikke det minner om overtolking. Uansett om du er i ungdomsskolealder eller ikke, vet du at ching-chong er nedsettende. Hvis ikke er du dum, er min påstand.

Godt sagt.

Gammel 12-05-07, 11:25   #36
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Ps:

Det gjør mine elever også når de nærmer seg tenårene.
Å bruke nedsettende bemerkninger om seg selv i et forsøk på å heve hodet ved hjelp av selvironi, har ofte en sår undertone.

Jfr. overvektige mennesker som spøkefullt kaller seg "tjukka" eller lave som kaller seg selv "dverg".
Nedsettende bemerkninger er nedsettende bemerkninger - og gjør skade uansett om det kommer fra en selv eller andre.

Sist redigert av Pebbles : 12-05-07 kl 11:31.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 14:46   #37
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

De sletter tråder hele tiden, smått irriterende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.