|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvordan leser du? | |||
Jeg ser ordbilder |
![]() ![]() ![]() ![]() |
57 | 57,58% |
Jeg hører en stemme som sier ordene jeg leser |
26 | 26,26% |
Noen gange det ene, noen ganger det andre |
10 | 10,10% |
Jeg skal svare bare kakofonien i hodet tier stille så jeg får konsentrert meg |
6 | 6,06% |
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#23 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Jeg leser i ordbilder og ser filmen i hodet mitt når jeg leser på norsk. Når jeg leser på engelsk, hører jeg stemmer, men ser fortsatt film.
![]() |
#24 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Det varierer for min del. Det kjem litt an på teksten. Når eg les for å få med meg eit innhald, les eg ordbilete. Når eg fokuserer på språk, som viss eg skal lese korrektur, språkvaske ein tekst eller lese dikt eller andre tekstar kor språket som sådan er sentralt, les eg høgt inni meg.
![]() |
![]() |
#26 |
er her
|
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Jeg hører min egen stemme lese "høyt", men jeg leser raskt og flere ord om gangen, har heller ingen problem med teksten til Fløyel.
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Jeg tror nok jeg hører en stemme, på en måte. eller, jeg leser det "høyt for meg selv, inni meg uten lyd".
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Teksten til fløyel ser jeg at er feil, leser lett, men kjenner den også fra før så jeg vet hva som står der uten å lese den nå.
![]() |
#29 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Jeg ser ordbilder, og leser veldig fort. Jeg mistenker at det er litt av grunnen til at jeg er dårlig på høytlesning, for da må jeg sette ned tempoet så veldig. Sånne tekster som den Fløyel viser har jeg ingen problemer med å lese.
![]() |
![]() |
#31 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?
![]() |
#32 |
Personlig pessimist
|
Ja, altså dårlig til det fordi jeg mislker å sette ned tempoet. Jeg har jo ikke noe problem med å få det til, men det er jo hysterisk kjedelig å lese når det går så sakte. Lydbøker fungerer ikke for meg heller, nei.
![]() |
![]() |
#33 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Hvis jeg leser ett og ett ord hører jeg dem i hodet.
![]() |
#34 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Jeg leser vel bilder, ser hele sida på en måte, og får ikke med meg skrivefeil og sånt. Har ikke tenkt på om jeg hører en stemme. Men altså - en form for indre visualisering er det jo. Det er jo gleden ved å lese.
Åh, den lette jeg etter! Synes det er ganske morsomt.
![]() |
#35 |
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Jeg ser ordbilder,ingen lyder eller stemmer i hodet på noen måte,leser fort og oppfatter teksten korrekt. Har ingen problemer med å skrive feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Leser veldig fort, men har en stemme (mer når jeg skriver egentlig) til. Men jeg leser kjapt teksten som Fløyel viser, og vet ikke helt hva greia med "ordbilder" egentlig er.
![]() |
#37 |
Epikur
|
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Jeg leser i bilder. Ofte i store bilder, hele avsnitt av gangen og Tallys beskrivelse av å lese seg "på skrå" nedover stemmer bra. Men jeg har en slags stemme i hodet allikevel, jeg hører den ikke som en talestemme i vanlig tempo, men det er modulering, tonefall og trykk, ulike stemmer dersom det er dialog, jeg hører stemmer slik jeg ser for meg hvordan folk og steder ser ut.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 08-01-14 kl 09:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Jeg skriver i bilder/film, og leser vel på samme måte. Og irriterer meg over at jeg ikke overser korrekturfeil.
![]() |
#39 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Å lese - hvordan foregår det?Jeg mente jeg bare så ordene for meg, men siden du skrev denne tråden, så begynte jeg å høre en stemme. Din? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Tidsklemma
|
![]() |
|
|