Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Kule kidz gråter ikke

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-14, 08:06   #21
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kule kidz gråter ikke

Utifra hva jeg leser i denne tråden, så tror jeg ikke poden skal se den. Har ikke lyst til å skremme han.... Selv om han selvsagt vet at dette er noe som forekommer.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 08:10   #22
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tenkte min 11 åring skulle få se den. Litt dumt at jeg leste det med hvit skrift da. Ka nysgjerrig??

Gammel 15-01-14, 08:21   #23
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes forøvrig det er en merkelig holdning å "skjerme" barn for noe så vanlig som kreft. Det er da noe som berører en av tre nordmenn og på et eller annet tidspunkt i livet vil det komme nært innpå oss alle.

Jeg synes det er flott med barnefilmer som tar opp alvorlige tema. Ja til mange flere slike filmer!

Gammel 15-01-14, 08:32   #24
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg synes forøvrig det er en merkelig holdning å "skjerme" barn for noe så vanlig som kreft. Det er da noe som berører en av tre nordmenn og på et eller annet tidspunkt i livet vil det komme nært innpå oss alle.

Jeg synes det er flott med barnefilmer som tar opp alvorlige tema. Ja til mange flere slike filmer!

Signerer.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 08:35   #25
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

14-åringen har ytret ønske om å se den sammen med venninner, regner med 12-åringen også vil.
Litt usikker på om snart 9-åringen er interessert.

Bør jeg bli med dem, eller er dette en film jeg kan sende jentene med venninner på?

Gammel 15-01-14, 08:48   #26
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Så store barn kan fint se den alene, synes jeg. Dette er jo en barnefilm.

Gammel 15-01-14, 08:58   #27
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tiåringen(elleve i mars) var sammen med to venninner og så den. Alle gråt, men filmen var fin!

Gammel 15-01-14, 09:06   #28
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig med Lisa. Å skjerme dem fra noe som er beregnet for deres gruppe blir misforstått omsorg i min bok.

Gammel 15-01-14, 09:14   #29
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen barn er mer enstelige enn andre, så dette bør vel være opptil den enkelte forelder og bedømme hva som er best som ens eget barn? En som allerede er veldig klar over hva kreft kan gjøre og som er bekymret, trenger vel ikke se en film for å det inn med teskje?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Veldig enig med Lisa. Å skjerme dem fra noe som er beregnet for deres gruppe blir misforstått omsorg i min bok.

Jeg kjenner voksne som ikke vil se denne filmen, så sånn veldig merkelig syntes ikke jeg det er. Folk er forskjellige.

Kjenner jeg dåner litt over at det tilsynelatende er et MUST for alle barn å se en sånn film. Det er det da virkelig ikke! Mange vet altfor godt hva kreft er fra før. Han får se filmen når han vil selv.

Gammel 15-01-14, 09:19   #30
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Er det en nederlandsk film? I tilfelle har jeg sett den på TV med syvåringen. Nydelig, men trist.

Jeg tror den originalt ble filmet i Nederland, den heter Achtstegroepers huilen niet, tilsvarer Sjetteklassinger gråter ikke. Etter å ha sett filmen googlet vi litt. Den er basert på en bok som ble skrevet av en lærer basert på en sann historie.

Den norske er vel en annen filmatisering med norske skuespillere, har jeg hørt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 09:20   #31
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Noen barn er mer enstelige enn andre, så dette bør vel være opptil den enkelte forelder og bedømme hva som er best som ens eget barn? En som allerede er veldig klar over hva kreft kan gjøre og som er bekymret, trenger vel ikke se en film for å det inn med teskje?

Jeg kjenner voksne som ikke vil se denne filmen, så sånn veldig merkelig syntes ikke jeg det er. Folk er forskjellige.

Kjenner jeg dåner litt over at det tilsynelatende er et MUST for alle barn å se en sånn film. Det er det da virkelig ikke! Mange vet altfor godt hva kreft er fra før. Han får se filmen når han vil selv.

Få det inn med teskje? Kraist, det er en film med tema kreft?

Min tiåring har mormor med kreft, det betyr ikke at jeg ikke synes det er fint for henne å se filmen samme hvor vondt tema her. Hun lo jo av mye i filmen også, det er ikke bare sorg og tårer.

Gammel 15-01-14, 09:21   #32
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg tror den originalt ble filmet i Nederland, den heter Achtstegroepers huilen niet, tilsvarer Sjetteklassinger gråter ikke. Etter å ha sett filmen googlet vi litt. Den er basert på en bok som ble skrevet av en lærer basert på en sann historie.

Den norske er vel en annen filmatisering med norske skuespillere, har jeg hørt.

Ja det er en norsk versjon av boka og den nederlandske filmen.

Gammel 15-01-14, 09:28   #33
Joika
Pauset

Standard

Få det inn med teskje? Kraist, det er en film med tema kreft?

Min tiåring har mormor med kreft, det betyr ikke at jeg ikke synes det er fint for henne å se filmen samme hvor vondt tema her. Hun lo jo av mye i filmen også, det er ikke bare sorg og tårer.

Ikke alle syntes filmer med vondt tema er hensiksmessig å se. Så enkelt er det.
Utrolig at det skal være så sterke reaksjoner mot at man velger å IKKE se en film.

Kraist.

Gammel 15-01-14, 09:48   #34
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke filmen opplevdes som skremmende og sånn sett passet den fint for min sarte jente. Hun er ingen filmtøffing akkurat. Balansen mellom historien om sjuendeklassingen og fotballjenta Anja og historien om kreftsyke Anja fungerte godt. Det var noe med komboen sykdom-normalt barneliv som tok brodden av det som var grusomt. Den er også tillatt for alle aldre ut fra denne begrunnelsen:

Sitat:

Denne filmen inneholder enkelte dramatiske scener og har en alvorlig tematikk. Til tross for dette antas filmen ikke å være skadelig for barn under syv år da tematikken er fremstilt på en dempet måte og de dramatiske scenen er kortvarige. Filmen blir derfor tillat for alle.

Jeg tror den passer veldig godt som skolekino. Så det var noen som nevnte at klassen skulle på den.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 10:21   #35
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Utifra hva jeg leser i denne tråden, så tror jeg ikke poden skal se den. Har ikke lyst til å skremme han.... Selv om han selvsagt vet at dette er noe som forekommer.

Jeg forstår deg godt. Jeg vet ikke om min 11-åring ville ha særlig godt av å se denne filmen. I verste fall blir hun veldig engstelig, får søvnproblemer, angstanfall og har det gående. Det betyr ikke at kreft eller død er fremmed for henne. Det betyr bare at unger er forskjellige og takler ting forskjellig. Jeg ville dog ikke nektet henne å se den, men tatt en prat med henne om at det også er en trist film og at hun må være forberedt på det og spurt henne om hun fortsatt ville se den.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 16:33   #36
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min eldste vet veldig godt hva kreft er og går utpå da hun ikke har sin farmor pga det, og har holdt på å miste sin tante flere ganger pga det.

Så joda kreft vet hun hva er, men hun er til tider veldig sart på døden, og utsette henne for denne filmen da velger jeg og ikke gjøre akkurat nå. At hun får se den senere på dvd, ja det gjør hun, men det blir nok ikke i år.

At det skal være så sjokkerendes og at jeg skjermer hun for noe helt naturlig, ja det får nå heller være. Jeg skjermer hun for den der med god samvittighet, og reiser heller på karsten og petra på vinterferie neste helg.

Gammel 15-01-14, 16:53   #37
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Min skal ikke se den, han mistet morfaren for noen få mnd siden pga kreft, så å la han se denne filmen ville vært ugreit.

Sist redigert av Chablis : 15-01-14 kl 17:05.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 17:06   #38
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det må du gjerne synes, jeg er ikke enig i det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 17:08   #39
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke det er rart å velge bort en film. Men vi har fått reaksjoner på at vi har med barna i begravelser der det er naturlig, og likenende ting. Sykebesøk hos veldig syke folk osv. Og jeg synes det er rart da barn på alder med vår eldste skjermes veldig fra normale ting som hører livet til samtidig som de eksponeres for mye annet som aldeles ikke er bra for barn. Nå befinner jeg meg på litt tynn is, men inntrykket fra sjetteklassingens klasse er at det er flere (gutter) som får spille spill med 18 års grense, men de får ikke bruke stekeovnen alene liksom.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 18:10   #40
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt er jo at dette (tilsynelatende, jeg har fremdeles ikke sett den) er en film som tar opp et alvorlig tema på en måte som ikke bare er tåredryppende og sentimental. Det er det jeg synes høres veldig bra ut med filmen, at det er en film laget på barns premisser.

Vi velger da å la barna se den nettopp fordi de har mistet tre nære familiemedlemmer, sist onkelen sin nå i august. Da er det jo også en god innfallsport til å snakke litt omkring dette med alvorlig sykdom etter filmen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:16.