|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hamster eller marsvin
Svart deg over her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hamster eller marsvinifht levetid kan man vurdere å få dyr på omplassering framfor å kjøpe unge dyr. Det er dog viktig å vurdere om dyret har blitt vanskjøttet slik at det har fått helseproblemer og/ eller avvikende adferd. Vi søkte etter omplasseringsdyr på Finn selv, og fikk flere tilbud. Vi valgte en som kom fra et hjem hvor de var opptatt av at dyret kom til et bra hjem og ville få det godt, vi tok det som et signal om at det også hadde hatt det bra der det kom fra. Det har gått veldig bra. Forventet levealder er tidligere enn ungene flytter hjemmefra. Sånn for å være praktisk.... Sist redigert av Charlie : 21-02-14 kl 14:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Kaniner er veldig misforståtte dyr og dette er absolutt ikke et burdyr som mange tror. De som er sinte har gjerne ikke den tilgangen på frihet og det stellet og aktiviseringen som de bør ha. Og kaniner bør steriliseres og kastreres, og ha stor løpegård tilgjengelig hele tiden med mange mulige aktiviteter å drive med for aktivisering. Kaniner liker ofte ikke å løftes, men jeg har hatt kaniner i alle år og noe mere kosete smådyr som hopper opp på fanget for å kose og hvor tamme de blir skal en lete lenge etter. Og kaniner bør ikke bo ute om vinteren annet enn hvis de har et godt og varmt hus med stor løpegård der også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hamster eller marsvinVi har en dverghamster, det var det jeg strakk meg til. Hun sover mye, nesten alltid på dagtid. Jeg hadde valgt meg noe større.
![]() |
#25 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hamster eller marsvinVi har hamster og angrer ikke på valget. Som jeg antok, dalte ungenes interesse for dyret ganske kjapt, og da er det greit å vite at hamsteren koser seg i eget selskap uten for mye innblanding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hamster eller marsvinVi har hatt både hamster og marsvin. For mine barn var marsvin det klart kjekkeste kjæledyret. De var veldig flink å kose med de og luftet de ute på gresset hver dag i solen og var veldig flinke. Derimot er det kostbart å ha marsvin, de er konstant godtesyk på noe salat osv, og piper høylydt når du åpner kjøleskapet, og hvem har vel samvittighet til å spare på den salaten og all den dyre frukten da? Marsvin er som små hunder, de blir elleville av glede når du kommer hjem og hyler høyt, de er kosete og lager deilige koselyder. Men de krever mye stell og er kostbare i kosten ja.
![]() |
#27 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Hamster eller marsvinOg vips der var vi Marsvin. Kjøpte 2 hanner.. Den ene var et halvt år gammel, den andre 2mnd, men de trivdes så godt sammen. De er jo bare sååååå skjønne og kosete. De var av rasen (rousseu?) masse virvler, men de var så sjarmerende. Takk får råd og tips jeg fikk på veien. Sist redigert av Pelikan : 21-02-14 kl 18:37. Årsak: Hadde skrevet hamster istedenfor marsvin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
![]() Sv: Hamster eller marsvinÅåå vi må få se bilde!
![]() |
#31 |
![]() Sv: Hamster eller marsvinÅh |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Tåler regn
|
Ja, de har bodd sammen i dyrebutikken. Tror dette var et supergodt alternativ siden vi ikke skulle ha hund i denne omgang :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
![]() Sv: Hamster eller marsvinSå bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Står på egne ben
![]() Sv: Hamster eller marsvinBlir nok koselig med marsvin. Marsvin kan være litt dyre i kosten ja, for de spiser enormt med høy. Pellets tilpasset marsvin (ikke bruk gnagerblanding) skal de bare ha i små mengder. 20gram pr. dyr pr. dag, men de skal ha friske grønnsaker hver dag. Grønn paprika og kruspersille og brokkoli er gode grønnsaker for marsvin. Og mørkegrønne salater eller ruccola. Husk ekstra vitaminer de må ha daglig for å overleve siden de ikke produserer dette selv. Husker ikke i farta hvilket vitamin, men enten c eller d er det. Vi gir det i vannet, men noen gir det i pulverform på maten. Kruspersille inneholder mye av det de trenger av dette også. Og mye andre krydderurter kan de få. Vårt også piper på kvelden, for da vet de det vanker en liten agurkbit som snacks når jeg skal gå å legge meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Tåler regn
|
Rosettmarsvin er det vi har kjøpt. Husket det var noe på Ro.... Så nå når du skrev navnet her, så kom jeg på det :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
![]() Sv: Hamster eller marsvinJa marsvin trenger å få C-vitaminer gjennom kosten fordi de ikke produserer dette vitaminet selv. Det er veldig kjekt for de å være ute om sommeren, de gnager gresset ned til bakkenivå på null time og de elsker sol.
![]() |
#37 |
![]() Sv: Hamster eller marsvinVi gir pellets(fór) fra Tam med c-vitamin, i tillegg får de c-vitamin i vannet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Står på egne ben
![]() Sv: Hamster eller marsvinJeg er på Maxbo og henter sagflis på saga der selv et par ganger i året. Står der med bøndene som henter store tilhengerlass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Oi, kan man gjøre det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Står på egne ben
![]() Sv: Hamster eller marsvinDet er ikke gratis flis nei på sagbruket, men mye billigere enn å kjøpe andre steder. Jeg presser hardt i søppelsekker og får mye oppi en stor sekk. Miljøstrø får du rimelig på felleskjøpet. Kjøper sekker med 6mm fyringspellets. Marsvin bør ikke gå på bare fyringspellets fordi har så små føtter, men den kan blandes inn i flis, og det er bare minst 1/4 del av prisen de har i dyrebutikkene. Fyringspellets har god oppsugingsevne på tiss. Fyringspelletsen på Felleskjøpet kan brukes til dyr pga. at den ikke har noen tilsetningsstoffer og er ren sammenpresset flis. Marsvinet kan få kvister til å gnage på, men det er ikke det som sliper tennene deres, det er mengder av høy som gjør og er viktigste kilden til å gjøre det. Klørne må vi klippe på marsvinet uansett, så om de ikke blir slipet gjør ikke noe. De vokser så fort allikevel, at en må klippe dem med jevne mellomrom. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|